Buitenlandse gevangenissen, Hollanders in de cel (wat vinden we ervan?)
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Angelique
- 5-sterren

Re: Buitenlandse gevangenissen, Hollanders in de cel (wat vinden we ervan?)
Ik ben van mening dat de nederlandse gevangenissen best luxe zijn, zeker in vergelijk met een bejaardentehuis, maar zoals het in die landen gaat is me ook net tien stappen te ver. Schuldig ja, ze wisten waarschijnlijk het risico...als ze het idd gedaan hebben. Maar goed, dan nog hoef je van mij niet als een rioolrat opgesloten te worden. Er bestaan nog altijd zoiets als mensenrechten.
+1Angelique schreef: Ik ben van mening dat de nederlandse gevangenissen best luxe zijn, zeker in vergelijk met een bejaardentehuis, maar zoals het in die landen gaat is me ook net tien stappen te ver. Schuldig ja, ze wisten waarschijnlijk het risico...als ze het idd gedaan hebben. Maar goed, dan nog hoef je van mij niet als een rioolrat opgesloten te worden. Er bestaan nog altijd zoiets als mensenrechten.
De Nederlandse gevangenissen mogen wat mij een stuk soberder. Dan kan het ook allemaal een heel stuk goedkoper.
Wat ik in deze serie gezien heb is mensonterend en dat vind ik ook echt te ver gaan.
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Ik heb toevallig onlangs het boek; levenslang in thailand gelezen. Van een Nederlander Pedro Luizing die dus gepakt is met drugs. Achteraf bleek hij inderdaad gebruikt te zijn op die vlucht om een andere, veel grotere zending, de dans te doen ontlopen. Ik zou iedereen willen aanraden om dit boek te lezen. En ja hij was schuldig, heeft dat ook nooit ontkend, ging om een kleine hoeveelheid maar hoe je in zo'n gevangenis moet overleven en hoe daar een levendige handel ontstaat in van alles is wel een eye opener. Dan prijs ik me nu heel gelukkig met alles wat wij hebben!
http://www.bol.com/nl/p/levenslang-in-t ... 004499793/
http://www.bol.com/nl/p/levenslang-in-t ... 004499793/
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op wo 25 feb 2015, 10:32, 1 keer totaal gewijzigd.
@Laura: Juist in de VS zie je steeds meer dat wiet in elk geval wordt gelegaliseerd. Daar zijn ze daar inmiddels verder in dan wij hier in Nederland (hier probeert de regering het nog altijd te reguleren met als laatste actie de wietpas waardoor er veel overlast ontstond door drugsdealertjes in bijvoorbeeld Limburg).
Het is inderdaad moeilijk in te schatten waarom mensen bijvoorbeeld drugs gaan smokkelen en wat je zelf zou doen wanneer je in hun schoenen zou staan.
Ook ken ik het verhaal van een jongeman die in zuid-amerika in de gevangenis zat voor drugssmokkel maar niet uitgeleverd mocht worden aan Nederland. Weet niet hoe die zaak er nu voor staat maar die jongeman was ernstig ziek geworden in de gevangenis en kreeg niet de benodigde medische zorg.....
Toch hoeft er in mijn ogen ook geen sprake te zijn van de luxe in de Nederlandse gevangenissen maar noodzakelijke medische zorg moet er in mijn ogen toch zeker aanwezig zijn
Het is inderdaad moeilijk in te schatten waarom mensen bijvoorbeeld drugs gaan smokkelen en wat je zelf zou doen wanneer je in hun schoenen zou staan.
Ook ken ik het verhaal van een jongeman die in zuid-amerika in de gevangenis zat voor drugssmokkel maar niet uitgeleverd mocht worden aan Nederland. Weet niet hoe die zaak er nu voor staat maar die jongeman was ernstig ziek geworden in de gevangenis en kreeg niet de benodigde medische zorg.....
Toch hoeft er in mijn ogen ook geen sprake te zijn van de luxe in de Nederlandse gevangenissen maar noodzakelijke medische zorg moet er in mijn ogen toch zeker aanwezig zijn
Handig, hoef ik mijn mening niet meer uit te werken. Dit is precies zoals ik er over denk.Angelique schreef: Ik ben van mening dat de nederlandse gevangenissen best luxe zijn, zeker in vergelijk met een bejaardentehuis, maar zoals het in die landen gaat is me ook net tien stappen te ver. Schuldig ja, ze wisten waarschijnlijk het risico...als ze het idd gedaan hebben. Maar goed, dan nog hoef je van mij niet als een rioolrat opgesloten te worden. Er bestaan nog altijd zoiets als mensenrechten.
Zo denk ik er ook over hoor !!Angelique schreef: Ik ben van mening dat de nederlandse gevangenissen best luxe zijn, zeker in vergelijk met een bejaardentehuis, maar zoals het in die landen gaat is me ook net tien stappen te ver. Schuldig ja, ze wisten waarschijnlijk het risico...als ze het idd gedaan hebben. Maar goed, dan nog hoef je van mij niet als een rioolrat opgesloten te worden. Er bestaan nog altijd zoiets als mensenrechten.
Nederlandse gevangenissen is niet eens een straf, je krijg alles, hoeft niet te vechten om aan eten of bv tandpasta te kopen, en hier geld zeker niet het recht van de sterkste
Buitenlandse gevangenissen kunnen een stuk heftiger zijn, en dat vind ik ook mensonterend
En toch ..... Denk ik ergens ook wel, je weet ervan, en toch doe je het
Blijft lastig, en vind het vooral erg voor familie die hier achter blijft die weet dat zijn zoon/dochter/familie in zo'n hel zit
- Pauline
- 5-sterren

Ik kan me prima vinden in Angeliques schrijven.
Laatst gewijzigd door Pauline op wo 25 feb 2015, 13:51, 1 keer totaal gewijzigd.
- Angelique
- 5-sterren

Die bajessen hier zouden best soberder mogen, zeker die voor de langgestraften met der moestuintjes en tv met 55 kanalen. Maar an sich is het nog best een straf dat je niet weg kan wanneer je dat wil.Monique77 schreef: Zo denk ik er ook over hoor !!
Nederlandse gevangenissen is niet eens een straf, je krijg alles, hoeft niet te vechten om aan eten of bv tandpasta te kopen, en hier geld zeker niet het recht van de sterkste
Buitenlandse gevangenissen kunnen een stuk heftiger zijn, en dat vind ik ook mensonterend
En toch ..... Denk ik ergens ook wel, je weet ervan, en toch doe je het
Blijft lastig, en vind het vooral erg voor familie die hier achter blijft die weet dat zijn zoon/dochter/familie in zo'n hel zit![]()
(Ik heb geen meelij hoor, begrijp me niet verkeerd
Voor de familie is het rot ja.
Verder maken "we" iedere dag beslssingen waarbij we vooraf het risico inschatten en vaak doe je dat goed, en net zo vaak ook net niet. En bij dat net niet zijn de gevolgen bij de ene wat ingrijpender dan bij de ander. Maar net zo vaak zie je de consequenties niet helder voor geest, totdat je er midden in zit.
Waarmee ik de misdaden (drugssmokkel) die sommige hebben begaan niet wil goedpraten, maar het doel (zak geld) glinsterde dan net iets te hard.
Laatst gewijzigd door Angelique op wo 25 feb 2015, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Helpt gevangenisstraf eigenlijk wel, ik bedoel brengt het mensen tot inkeer, of doet het iets anders goeds, denken jullie?
-
Lil
Ik denk niet dat de mensen die daar zitten er beter van worden en in dat opzicht vind ik het niet zo'n goede straf. Wel kun je soms helemaal niets anders dan maar opsluiten.Boeffie Blafmans schreef: Helpt gevangenisstraf eigenlijk wel, ik bedoel brengt het mensen tot inkeer, of doet het iets anders goeds, denken jullie?
Gevangenisstraf is dan ook bedoeld als vergelding en bescherming van de maatschappij in de zin van als je vast zit kun je geen rottigheid uithalen.
- pearlsofpassion
- Moderator
Niemand van jullie de vlaamse film 'de hel van Tanger' gezien?
Geen slechte film, wel heel schrijnend. Het is wel een extreem geval waarbij een man werkelijk onschuldig is (erin geluisd door zijn baas) en er werkelijk bijna het leven bij laat in de gevangenis in Marokko. Terwijl de schuldige baas al na een paar maand terug naar Belgie mag.
Extreem geval, maar geen fictie. Het is wel degelijk een waar gebeurt verhaal...
En daar wordt je wel even stil van.
Ik vind ook dat de gevangenissen bij ons best wel wat minder luxe zouden mogen zijn en dat de gevangen wat minder rechten en vooral grote mond zouden mogen hebben. Ik ben ook voor meer repatriëringen. Niet alleen van belgen en nederlanders uit andere landen, maar ook van buitenlanders die hier hun straf uitzitten. Er zijn dat soort gesprekken en daar blijkt al snel dat de gevangen zelf daar als de dood voor zijn, om hun straf in eigen land te moeten gaan uitzitten. Wel hoe zou dat komen? Dat mag van mij wel, wij moeten hun misdadigers hier niet onderhouden.
Anderzijds weet ik ook wel dat het niet eenvoudig is voor een ander land te beslissen wie ze op moeten sluiten en bijgevolg onderhouden.
Geen slechte film, wel heel schrijnend. Het is wel een extreem geval waarbij een man werkelijk onschuldig is (erin geluisd door zijn baas) en er werkelijk bijna het leven bij laat in de gevangenis in Marokko. Terwijl de schuldige baas al na een paar maand terug naar Belgie mag.
Extreem geval, maar geen fictie. Het is wel degelijk een waar gebeurt verhaal...
En daar wordt je wel even stil van.
Ik vind ook dat de gevangenissen bij ons best wel wat minder luxe zouden mogen zijn en dat de gevangen wat minder rechten en vooral grote mond zouden mogen hebben. Ik ben ook voor meer repatriëringen. Niet alleen van belgen en nederlanders uit andere landen, maar ook van buitenlanders die hier hun straf uitzitten. Er zijn dat soort gesprekken en daar blijkt al snel dat de gevangen zelf daar als de dood voor zijn, om hun straf in eigen land te moeten gaan uitzitten. Wel hoe zou dat komen? Dat mag van mij wel, wij moeten hun misdadigers hier niet onderhouden.
Anderzijds weet ik ook wel dat het niet eenvoudig is voor een ander land te beslissen wie ze op moeten sluiten en bijgevolg onderhouden.
- pearlsofpassion
- Moderator
Nee, zelden tot nooit.Boeffie Blafmans schreef: Helpt gevangenisstraf eigenlijk wel, ik bedoel brengt het mensen tot inkeer, of doet het iets anders goeds, denken jullie?
Daarvoor zijn er andere straffen. Alleen al het feit dat daar alle rotte appels bij elkaar zitten om elkaar nog wat op te stoken, hoe kan je daar nu met een beter idee uit komen?
Als bescherming van de maatschappij, kan ik volgen. Maar leg mij dan maar eens uit waarom ze allemaal op een derde van hun straf kunnen vrijkomen. Ik ben van mening: ofwel zijn ze verloren en niet te redden en dan moet je ze opsluiten, voor altijd. Ofwel valt er nog wat te redden, en dan is de gevangenis niet de juiste plaats.
Los van die paar kleine criminelen die na een paar maanden in de cel hun euro gevallen is en hun leven beteren. Maar dat kan vast ook op een andere manier doordringen. En eens ze daar jaren zitten, is het volgens mij verloren.
Nee en nee. En ik denk dat voor 8 van de 10 misdrijven wel een beter alternatief te vinden is (en dan noem ik maar een getal hoor). Sommige mensen zou ik echter wel uit de maatschappij willen halen en er nooit meer terug willen zien. Voor die lui mogen er van mij gevangenissen blijven.Boeffie Blafmans schreef: Helpt gevangenisstraf eigenlijk wel, ik bedoel brengt het mensen tot inkeer, of doet het iets anders goeds, denken jullie?
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik zou ook liever hebben dat ze minder mensen werkelijk opsluiten en vaker een constructieve straf zoeken. Met therapie of dergelijke, indien nodig. En als het dan nog niet helpt, is opsluiten misschien wel de enige oplossing om de maatschappij te beschermen.
Maar niet zoals nu, ze de hele straf aan hun lot overlaten en dan veel sneller dan hun eigenlijke straf terug op straat kieperen waar ze doorgaans gewoon weer opnieuw beginnen. Kunnen ze nog eens terugkomen en misschien een iets langere straf krijgen, met alle kosten voor justitie er weeral eens bij. Op lange termijn dus veel kostelijker als je het mij vraagt en ook niet echt het beste voor de persoon in kwestie. Wel de gemakkelijkste, hoef je het minste bij na te denken en op te volgen.
Maar niet zoals nu, ze de hele straf aan hun lot overlaten en dan veel sneller dan hun eigenlijke straf terug op straat kieperen waar ze doorgaans gewoon weer opnieuw beginnen. Kunnen ze nog eens terugkomen en misschien een iets langere straf krijgen, met alle kosten voor justitie er weeral eens bij. Op lange termijn dus veel kostelijker als je het mij vraagt en ook niet echt het beste voor de persoon in kwestie. Wel de gemakkelijkste, hoef je het minste bij na te denken en op te volgen.
- Inge en Bono
- 5-sterren

Ben je weleens in een nederlandse gevangenis geweest?Monique77 schreef: Nederlandse gevangenissen is niet eens een straf, je krijg alles, hoeft niet te vechten om aan eten of bv tandpasta te kopen, en hier geld zeker niet het recht van de sterkste