40 dagen suikervrij
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
- Pauline
- 5-sterren

Re: 40 dagen suikervrij
Ik koop bij de AH de Belgische mayonaise van eigen merk, 0,8 gram kh per 100 gram waarvan 0,1 uit suiker, voor mij te verwaarlozen.
Als je kh laat staan is het idd zaak om net zoveel te eten totdat je vol zit. In het begin at ik veel meer dan nu. Normaal eet ik dus geen brood, pasta, rijst, granen, aardappels, uiteraard ben ik ook maar een mens en "smokkel" ik soms wel. Maar ik kan het ook heel makkelijk laten. Ik krijg gillende honger van Griekse yoghurt, behalve als ik de 10% vet variant eet en dan nog maar een klein beetje.
Als je kh laat staan is het idd zaak om net zoveel te eten totdat je vol zit. In het begin at ik veel meer dan nu. Normaal eet ik dus geen brood, pasta, rijst, granen, aardappels, uiteraard ben ik ook maar een mens en "smokkel" ik soms wel. Maar ik kan het ook heel makkelijk laten. Ik krijg gillende honger van Griekse yoghurt, behalve als ik de 10% vet variant eet en dan nog maar een klein beetje.
-
fransbulletje
Je hebt tarwebloem en tarwemeel daarin zitten alle vezels voor spelt geldt hetzelfde.coby.p schreef: wist niet eens dat daar een volkoren variant van is, speltbrood
toch is bij de bakker vragen. jumbo niet, in ieder geval, daar haal ik het
ook de speltmeel is volgens mij geen volkoren
de combi,s ga ik eens op letten, kijken wat dat doet, verschil geeft.
Vandaag heb ik zelf brood gebakken van 50% speltbloem en 50% speltmeel.
Mijn brood is veel voedzamer dan het brood van de bakker/supermarkt terwijl zij ook een combinatie vaak gebruiken van bloem en meel maar geen idee in welke verhouding.
Hoe meer speltmeel hoe voedzamer het brood.
AH heeft ook mayo volledig zonder suiker - erg lekkere mayoPauline schreef: Ik koop bij de AH de Belgische mayonaise van eigen merk, 0,8 gram kh per 100 gram waarvan 0,1 uit suiker, voor mij te verwaarlozen.
AH Excellent Ambachtelijke Mayonaise 8)
En wat zit er dan als vervanging in?Borke schreef: AH heeft ook mayo volledig zonder suiker - erg lekkere mayo
AH Excellent Ambachtelijke Mayonaise 8)
Mijn ervaring is als men de suiker weghaalt dat er veel 'onuitspreekbare' andere ingredienten bijkomen.
Of is deze echt? 8)
- pearlsofpassion
- Moderator
Volgens mij hoort in mayonaise toch helemaal geen suiker te zitten?Kaio schreef: En wat zit er dan als vervanging in?
Mijn ervaring is als men de suiker weghaalt dat er veel 'onuitspreekbare' andere ingredienten bijkomen.
Of is deze echt? 8)
Olie, eieren en mosterd, evt een beetje azijn of citroen en wat zout.
Als die suikers of derivaten daarvan stopt men er toch maar in om hem 'lekkerder' en verslavender te maken net zoals bij alle bewerkte producten, maar hoort daar helemaal niet in thuis.
Ja dat is zo, maar ik bedoel kant en klare in de winkel. Want daar is het haast onmogelijk om iets zonder te vinden, of men stopt er andere zaken in zoals bijv msg. Alles om de klantbindingpearlsofpassion schreef: Volgens mij hoort in mayonaise toch helemaal geen suiker te zitten?
Olie, eieren en mosterd, evt een beetje azijn of citroen en wat zout.
Als die suikers of derivaten daarvan stopt men er toch maar in om hem 'lekkerder' en verslavender te maken net zoals bij alle bewerkte producten, maar hoort daar helemaal niet in thuis.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ah ja, doorgaans wel.Kaio schreef: Ja dat is zo, maar ik bedoel kant en klare in de winkel. Want daar is het haast onmogelijk om iets zonder te vinden, of men stopt er andere zaken in zoals bijv msg. Alles om de klantbinding![]()
Zou er echt geen merk zijn dat dat kan laten? Want je kan het dus perfect maken zonder...
Volgens mij zijn er toch steeds meer mensen die daar echt bewust van zijn en wel een beetje meer zouden willen betalen voor een product dat dus werkelijk vrij is. Als je je als merk zo kan profileren... Nu is de enige optie anders, het zelf maken. Toch een gat in de markt, zou ik denken...
Ik heb de roggemeel pannenkoekjes ontdekt, heerlijk met wat groente erop, vast ook lekker met vlees/vis.
Ja. Minstens één ei per dag, al meer dan 20 jaar. Maar ik eet (bijna) geen suiker.Boeffie Blafmans schreef:Eet je elke dag ei?
Overigens valt mij op dat tegenwoordig OVERAL soja, soja-stukjes, soja-lecitine, soja-bonen aan toegevoegd worden. Aan soepen, sauzen, koekjes, brood, vlees, enz. Ik krijg de indruk dat soja een goedkoop vulmiddel is (waarom zou de voedingsindustrie het anders gebruiken?).
Ik scan vaak de labels in winkels om de meest idiote versies ervan door te geven aan foodwatch. Voor mezelf kook ik altijd vers, ook de soepen en sausjes. Koekjes, chips, snoep en dergelijke at ik sowieso al nooit.
Ja aan de andere kant eet ik zo weinig mayo, men bovendien alleen maar dus bij een frikandel speciaal een keer in de 2 maanden ofzo, dat dat beetje suiker in de mayo niet meer uitmaaktpearlsofpassion schreef: Ah ja, doorgaans wel.
Zou er echt geen merk zijn dat dat kan laten? Want je kan het dus perfect maken zonder...
Volgens mij zijn er toch steeds meer mensen die daar echt bewust van zijn en wel een beetje meer zouden willen betalen voor een product dat dus werkelijk vrij is. Als je je als merk zo kan profileren... Nu is de enige optie anders, het zelf maken. Toch een gat in de markt, zou ik denken...
- Pauline
- 5-sterren

In "mijn" Belgische zit:
78% raapzaadolie
9% vrijeuitloopeigeel
natuurazijn
water
mosterd
zout
kurkuma
rozemarijnextract (antioxidant)
peper
Dus die 0,1% uit suiker..... die kan ik niet plaatsen.... Ik heb een tijdje zelf mayonaise gemaakt maar ik vind, welke olie ik ook probeer, die gewoon niet lekker.
78% raapzaadolie
9% vrijeuitloopeigeel
natuurazijn
water
mosterd
zout
kurkuma
peper
Dus die 0,1% uit suiker..... die kan ik niet plaatsen.... Ik heb een tijdje zelf mayonaise gemaakt maar ik vind, welke olie ik ook probeer, die gewoon niet lekker.
- pearlsofpassion
- Moderator
Komt misschien uit de mosterd? Anders zou ik ook niet weten waar die vandaan komt, of ze moeten het er gewoon zo in stoppen...Pauline schreef: In "mijn" Belgische zit:
78% raapzaadolie
9% vrijeuitloopeigeel
natuurazijn
water
mosterd
zout
kurkuma
peper
Dit zit er in:Kaio schreef: En wat zit er dan als vervanging in?
Of is deze echt? 8)
Ingrediënten: 78% plantaardige olie, 9% gezouten scharreleigeel (scharreleigeel, zout), water, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, zout, specerijen), azijn, natuurlijk peperaroma, antioxidant (rozemarijnextract).
- Pauline
- 5-sterren

Jij hebt het beter overgenomen dan ik Astrid, dit zit er bij mij ook allemaal in, maar dat heb ik niet zo overgetypt. Ik denk idd dat die 0,1% van de mosterd komt, maar dat zou in de jouwe dan ook zo moeten zijn.Borke schreef: Dit zit er in:
Ingrediënten: 78% plantaardige olie, 9% gezouten scharreleigeel (scharreleigeel, zout), water, mosterd (water, mosterdzaad, azijn, zout, specerijen), azijn, natuurlijk peperaroma, antioxidant (rozemarijnextract).
Of het komt misschien van "specerijen"? Volgens mij mag daar ook vanalles onder geschaard worden (maar kijk het voor de zekerheid even na). Ik heb dezelfde mayonaise trouwens.