Re: Voor de mensen met een moestuin. Deel 2
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
hannabelgje
- 5-sterren

Potgrond blijft niet luchtig en wordt keihard. Dan kunnen de wortels van de tere plantjes niet meer goed groeien. Ook zit er over het algemeen teveel mest in voor zaden en zaailingen. Potgrond is leuk voor potten en dan houdt het wel zo'n beetje op.
Maargoed iedereen moet uiteraard zelf weten wat ie in zijn bak gooit. Zonder mm mix alleen geen mm bak maar een zandbak. [emoji6]
Maargoed iedereen moet uiteraard zelf weten wat ie in zijn bak gooit. Zonder mm mix alleen geen mm bak maar een zandbak. [emoji6]
Ik heb die man gemaild en antwoord gekregen. De zakken kosten 10,00 per stuk? Ik dacht 22,00 of heeft hij het nu over ander spul? Die M&M mix, zo noemt hij het zelf.
Ik heb er 10 euro p/z voor betaald 
-
hannabelgje
- 5-sterren

De vermiculiet kost iets van 22 euro. Kun je niet zelf mengen? Dat is stukken goedkoper denk ik. Wel beetje oppassen waar je je compost haalt. Vaak zit er een groot deel kippenmest in. Ik zou de compost bij de gemeente halen en dan bij een verkooppunt de vermiculiet en de turf bij de boerenbond/welkoop.
-
hannabelgje
- 5-sterren

De compostvakken zijn klaar in de tuin. Ik heb nu twee vakken van 1x1 naast elkaar. Is niet mooi geworden maargoed als het functioneel is ben ik allang blij. En dan nu braaf elke week omscheppen voor mooie compost te krijgen.
De MM mix is een kant en klare complete mix. Kan je zo de bak ingooien en hoef je volgens mij niets meer aan toe te voegen.keetje schreef: Ik heb die man gemaild en antwoord gekregen. De zakken kosten 10,00 per stuk? Ik dacht 22,00 of heeft hij het nu over ander spul? Die M&M mix, zo noemt hij het zelf.
Gaat dus niet alleen om de vermiculiet.
Ja ik heb ondertussen door wat ik hebben moet. 
Ik bestel gewoon 10 zakken bij die man en ga ze halen. Is te veel voor mijn bak maar ik heb nog meer te vullen. Zal er vandaag even een afspraak voor maken.
Ik heb ondertussen wel een voorzaaipakketje ontvangen. Bakjes en dat spul. Daar gaan morgen de tomaten in. Mijn tomatenkasje is weer netjes kek en mijn bak staat, nog leeg maar hij staat. Ik moet ook nog even worteldoek halen.
Maar ik lees dat er eigenlijk niet al te veel voorgezaaid moet worden? Behalve dan de paprika's tomaten en pepers?
Wat zaaien jullie allemaal voor? Ik vind dat voorzaaien altijd zo'n gepriegel, het gaat sprietig worden of ik heb veulsteveul.
Ik las op de site van Jelle dat je heel veel gewoon de grond in kan doen, misschien alleen even voorweken (?) zoals erwten.
Ik bestel gewoon 10 zakken bij die man en ga ze halen. Is te veel voor mijn bak maar ik heb nog meer te vullen. Zal er vandaag even een afspraak voor maken.
Ik heb ondertussen wel een voorzaaipakketje ontvangen. Bakjes en dat spul. Daar gaan morgen de tomaten in. Mijn tomatenkasje is weer netjes kek en mijn bak staat, nog leeg maar hij staat. Ik moet ook nog even worteldoek halen.
Maar ik lees dat er eigenlijk niet al te veel voorgezaaid moet worden? Behalve dan de paprika's tomaten en pepers?
Wat zaaien jullie allemaal voor? Ik vind dat voorzaaien altijd zo'n gepriegel, het gaat sprietig worden of ik heb veulsteveul.
Ik las op de site van Jelle dat je heel veel gewoon de grond in kan doen, misschien alleen even voorweken (?) zoals erwten.
Probleem met dat voorzaaien vind ik dat het allemaal zo snel door schiet. En dan staat het hier wel echt op een koele plek. Hier inderdaad de tomaten, paprika´s en dat soort spul, andijvie en sla gaan ook nog wel, en wel echt de pompoenen, kalebassen, komkommers en courgettes.
Bij ons staan nu voorgezaaid buiten in een klein kist- kasje, erwten en tuinbonen, misschien ook peulen en capucijners. In ieder geval wordt dat op een iets warmere plaats voorgezaaid. In de tuin worden de erwten zeker opgegeten door de konijnen en als ze opkomen lusten de vogels ze wel.
Als ze groot genoeg zijn om uitgeplant te worden, moet dat onder gaas.
Vanochtend slaatjes gekocht, die gaan in de koude bak en t.z.t. wordt er buiten gezaaid. Zelf die vroege dingen zaaien wordt hier helemaal niets.
Ook een paar andijvietjes voor de honden.
Courgette, kleine komkommers en pompoenen worden t.z.t. voorgezaaid, liever iets laat dan te vroeg. Tomaten kunnen we wel vergeten, wordt een zieke zooi.
Paar spitskooltjes moeten nog worden gekocht. Gisteren is de aardappelbestelling binnen gekomen met ook uitjes en charlotten.
Manlief kan weer tuinen en ik kijk zo af en toe, hoe het allemaal gaat.
Zouden de aardappels van dit ras iets beter bestand zijn tegen vitoftra en zouden de pompoenen echt langer houdbaar zijn? De tijd zal het leren.
Hanny
Als ze groot genoeg zijn om uitgeplant te worden, moet dat onder gaas.
Vanochtend slaatjes gekocht, die gaan in de koude bak en t.z.t. wordt er buiten gezaaid. Zelf die vroege dingen zaaien wordt hier helemaal niets.
Ook een paar andijvietjes voor de honden.
Courgette, kleine komkommers en pompoenen worden t.z.t. voorgezaaid, liever iets laat dan te vroeg. Tomaten kunnen we wel vergeten, wordt een zieke zooi.
Paar spitskooltjes moeten nog worden gekocht. Gisteren is de aardappelbestelling binnen gekomen met ook uitjes en charlotten.
Manlief kan weer tuinen en ik kijk zo af en toe, hoe het allemaal gaat.
Zouden de aardappels van dit ras iets beter bestand zijn tegen vitoftra en zouden de pompoenen echt langer houdbaar zijn? De tijd zal het leren.
Hanny
ik zaai van alles en nog wat voor, vind het leuk dat gepriegel ! Mijn intentie is wel om zodra het ontkiemt is, het koel en licht te zetten zodat de plantjes niet zo iel worden
8)
Vandaag heb ik aardappels gepoot en uitjes, 2 kleuren.
Vandaag heb ik aardappels gepoot en uitjes, 2 kleuren.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Ik zaai koolsoorten voor. Zodat ik het beste en mooiste plantje in de bak kan zetten. En dan de komkommers, tomaten, paprika's ed
Vandaag voor het eerst even tijd voor de moestuin. De eerste compost uit mijn bak gehaald. Prachtig en vol piertjes. Worteltjes, rucola, peultjes ensnijbiet gezaaid. In een shirtje zonder mouwen, zalig.
- -Annemarie-
- 5-sterren

Het was idd heerlijk weer! 
Vanmiddag de Lidl kas opgezet, het staat er weer netjes bij. Aardbeien erin, en er staat munt en tijm; stekjes van de grote pot.
Vanmiddag de Lidl kas opgezet, het staat er weer netjes bij. Aardbeien erin, en er staat munt en tijm; stekjes van de grote pot.
In mijn aardbeien, die in een koud kasje overwinterd hebben, zag ik gisteren een klein groen aardbeitje,... 
-
judith1967
- 5-sterren

Heb vandaag de moestuinpotjes voorgezaaid,heb tijm,basilicum,tijm,spinazie en broccoli.
Verders nog niks voorgezaaid,ook buiten niks,vorig jaar met dat mooie weer wel gedaan,kregen wij daarna effes een koude periode,nou mijn oogst was erg minimaal,dus ga nu echt wachten op het goede weer,vooral tot de nachten weer hoger van temp. zijn.
Verders nog niks voorgezaaid,ook buiten niks,vorig jaar met dat mooie weer wel gedaan,kregen wij daarna effes een koude periode,nou mijn oogst was erg minimaal,dus ga nu echt wachten op het goede weer,vooral tot de nachten weer hoger van temp. zijn.