Is dat nou niet zielig, zo'n manege?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Is dat nou niet zielig, zo'n manege?

chery
5-sterren
5-sterren

Bericht door chery »

Wij hebben zelf paarden. Het jonge spul staat in groepen, zomers de wei op, in de winter in de groepsbox met dagelijks uitloop. De fokmerries ook de zomer in de wei met hun jonge grut, geweldig hoe die veulens met elkaar dollen, zodra het buiten te nat wordt gaan ze individueel op stal, wel dagelijks met elkaar eruit en ze krijgen ook hun veulen op stal.
De sportpaarden staan wel op stal, met dagelijks naar buiten en worden bijna dagelijks getraind of gaan op wedstrijd.
En dan hebben we nog onze oude opa! Is een ex dekhengst, nog steeds hengst en nu 27! jaar! Helaas kan hij niet naar buiten met anderen(logisch) maar komt wel zoveel mogelijk buiten. Maar nu hij echt oud wordt staat hij na een half uur al te drammen dat hij naar binnen wil. Hij krijgt een speciaal samengesteld dieet die ik heb opgevraagd bij het paardenrusthuis en hoop hem zo op gewicht te houden, maar gaat erg moeilijk....

Zoals jij beschrijft lizzy vind ik vooroorlogse toestanden en niet kunnen! En volgens mij is nu het een en ander vastgesteld via de wet hoe men paarden moet houden, maar volgens mi is er nooit controle hierop.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik zal er eens naar binnen lopen maar zo op de foto's op Internet te zien, hebben de paarden wel open stallen... Dat is dan nog iets.... :-\
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ja, veel te veel paarden hebben het slecht.
Waar we wel voor op moeten passen is dat ook de mooie kant van de paardensport belicht blijft. Met paarden zoals die van ons, die de hele dag buiten staan, altijd ruwvoer ter beschikking hebben, sociaal contact en goede medische zorg. Die in de sport lopen maar op een diervriendelijke manier worden gereden en waarvan je echt merkt dat ze het werk leuk vinden om te doen.

Aan de andere kant hebben we de paarden die het gewoon ronduit slecht hebben. En daar wordt hard aan gewerkt om het beter te krijgen. Dat duurt allemaal veel te lang, maar een begin is gemaakt.
Zo worden in 2017 de stands verboden. Stallen waar paarden de hele dag staan aangebonden en alleen twee pasjes naar voor en twee pasjes naar achter kunnen doen.
Op dit moment is het zo dat elk paard/pony tenminste vier uur buiten zijn stal moet doorbrengen. Van mij mag dat worden omgezet in minimaal vier uur vrije beweging per etmaal. Ik vind dat nog belachelijk weinig, maar goed.

Paarden hebben behoefte aan sociaal contact. Het zijn kuddedieren en steppedieren en daarom moeten ze ook veel bewegen en de hele dag beschikking hebben over ruwvoer.
Nu moet ik zeggen dat ik op veel manegebedrijven (en ik kom echt op veel bedrijven!) het welzijn wel vooruit gaat. Zo zag ik laatst een bedrijf waar ik tien jaar geleden ook ben geweest en wat ik niet meer terug kende. Daar stonden 10 jaar geleden 190 pony's in stands de hele dag met een zadel op te wachten tot het volgende ritje. Nu stonden er nog 70 pony's, allemaal in mooie boxen waar ze prima in rond konden draaien en gestrekt in konden liggen. De pony's zaten beter in hun vacht, hadden een betere oogopslag en stonden niet meer opgezadeld. Door de week stonden de pony's allemaal in de ochtend buiten.

Ook kwam ik laatst op een manege waar ik de manegepony's niet kon onderscheiden van de pensionpaarden. Ze blonken als een spiegel, waren kerngezond en happy. De pony's hadden allemaal een goed passend zadel, stonden in ruime stallen, kwamen ook veel in de paddock met z'n allen. Hadden in de stallen veel sociaal contact, stonden niet opgezadeld en de kinderen kregen allemaal verplicht les in 'omgang en welzijn'. Beginnende ruiters mochten niet rijden met het bit maar daar werden de teugels aan de neusriem gemaakt om te voorkomen dat de pony's pijn in hun mond krijgen.

Maar ja. Het gaat gewoon allemaal niet hard genoeg en ik kan er zo verdrietig om worden!
Nog steeds zijn er bedrijven waar de pony gewoon een fiets met haar is. Waar je ze in de lessen ziet lopen terwijl ze kreupel zijn of ziek. Waar ze lopen met drukplekken van het zadel, waar de ene zweep na de andere in stukken wordt geslagen op die arme pony die van ellende niet meer wil lopen en waar de paarden de hele dag in stands staan. Het wordt tijd dat er duidelijke regels en controles komen. De paardensportbond heeft lang genoeg de tijd gehad om de misstanden aan te pakken en is er duidelijk niet in geslaagd. Alleen de mensen die wilden hebben hun bedrijf aangepast, de rest doet nog steeds wat ze altijd deden. Wat mij betreft mag de overheid ingrijpen. En hard ook.
spikkel
4-sterren
4-sterren

Bericht door spikkel »

Dat er hard opgetreden mag worden, vind ik ook. Laten we het dan maar niet hebben wat een bit in een paardenmond aanricht. Google maar eens. Ik rij bitloos, spoor-en zweeploos. Dit vereist een goede zit, maar nog meer een vertrouwensband met elkaar. Ruimtebrek kun je oplossen door paden rond de weide te maken, hooi verstoppen onder takken , zeg maar een grote kong voor paarden :)
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Om die reden ben ik jaren geleden gestopt met rijden (lees: 7 jaar terug ofzo). 's Morgens de beginnertjes die alle kanten op trekken (hoewel zagen absoluut niet mocht) en niet weten wat ze doen en 's middags dezelfden nog weer 'even hard aan het werk' maar die dan al niet zoveel zin meer hadden (heel apart..). 's Zomers wel in de wei en 's middags na het rijden vaak ook. Ik heb nog wel verschillende maneges geprobeerd maar ik vond ze overal niet 'lekker rijden', geen goed gevoel bij dus toen maar helemaal gestopt. Wel heel jammer maar ik wil ook graag zo diervriendelijk mogelijk rijden, zeker als het gaat om iets wat voor míjn plezier gebeurt, en niet iets wat noodzakelijk is. Dan mag het op zijn minst ook plezier zijn voor je paard/pony. Ik mis het wel. :(
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

In de Randstad is het voor veel maneges helaas niet te doen - financieel - om de paarden te weien. Grond kost hier veel geld. En wie grond heeft, gaat het niet verhuren. Zo simpel is het gewoon.
Het kan natuurlijk ook goed gaan. In ons dorp is echt een dorpsmanege in de bebouwde kom. Maar een aantal dagen per week gaan ze in een rij naar de wei, het hele dorp door, een flinke wandeling aan de hand om bij de weilandjes te komen. Super schattig! Ook daar goed harnachement, diervriendelijke lessen etc. Ben het zeker met Hope eens dat er de laatste tijd echt veel verbeterd is.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog de regelgeving. Ik denk maar zo dat een manege geen groepshuisvesting mag doen binnen. Of dat dan in ieder geval de pony's niet zonder toezicht uit de stallen gehaald mogen worden door hun verzorgsters. En die ontspannen sfeer wordt toch wel door veel maneges nagestreefd.  Er wordt veel geinspecteerd op veiligheid hoor, vergis je niet.
En op andere bedrijven als maneges, bijv. hengstenhouderijen, mogen de hengsten ook geen sociaal contact hebben (als ze dat al zouden kunnen) van onze VWA. Aan het begin van het dekseizoen worden ze gecontroleerd op ziektes e.d., daarna kan je bijna over een quarantaine procedure praten waar je door de wet aan gebonden bent. Geloof me, dat vergt veel inspanning en geregel om deze paarden toch 3x daags de stal uit te krijgen voor training, weidegang etc. Maar dat lukt allemaal wel, als je maar wilt.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

spikkel schreef: Dat er hard opgetreden mag worden, vind ik ook. Laten we het dan maar niet hebben wat een bit in een paardenmond aanricht. Google maar eens. Ik rij bitloos, spoor-en zweeploos. Dit vereist een goede zit, maar nog meer een vertrouwensband met elkaar. Ruimtebrek kun je oplossen door paden rond de weide te maken, hooi verstoppen onder takken , zeg maar een grote kong voor paarden :)
Tja, de bitten discussie is een hele andere. Ik rijd gewoon met bit en mijn paarden doen het daar toch echt gewoon het fijnste op.
Jantina schreef: In de Randstad is het voor veel maneges helaas niet te doen - financieel - om de paarden te weien. Grond kost hier veel geld. En wie grond heeft, gaat het niet verhuren. Zo simpel is het gewoon.
Het kan natuurlijk ook goed gaan. In ons dorp is echt een dorpsmanege in de bebouwde kom. Maar een aantal dagen per week gaan ze in een rij naar de wei, het hele dorp door, een flinke wandeling aan de hand om bij de weilandjes te komen. Super schattig! Ook daar goed harnachement, diervriendelijke lessen etc. Ben het zeker met Hope eens dat er de laatste tijd echt veel verbeterd is.
Daarnaast is er natuurlijk ook nog de regelgeving. Ik denk maar zo dat een manege geen groepshuisvesting mag doen binnen. Of dat dan in ieder geval de pony's niet zonder toezicht uit de stallen gehaald mogen worden door hun verzorgsters. En die ontspannen sfeer wordt toch wel door veel maneges nagestreefd.  Er wordt veel geinspecteerd op veiligheid hoor, vergis je niet.
En op andere bedrijven als maneges, bijv. hengstenhouderijen, mogen de hengsten ook geen sociaal contact hebben (als ze dat al zouden kunnen) van onze VWA. Aan het begin van het dekseizoen worden ze gecontroleerd op ziektes e.d., daarna kan je bijna over een quarantaine procedure praten waar je door de wet aan gebonden bent. Geloof me, dat vergt veel inspanning en geregel om deze paarden toch 3x daags de stal uit te krijgen voor training, weidegang etc. Maar dat lukt allemaal wel, als je maar wilt.
Precies. Het spreekt elkaar gewoon echt nogal tegen soms.
Wat ik jammer vind is dat in dit soort discussies, die echt heel erg zinvol zijn en vooral gehouden moeten worden om het welzijn te verbeteren, de andere kant zo onderbelicht wordt. De kant van de mensen die knetterhard werken om hun paarden een fijn leven te geven.
Nu gaat het in deze discussie over de manege waar Lizzy langs komt en ja: dat klinkt allemaal niet erg fraai. Wat ik jammer vind is dat de discussie dan al snel overgaat op de paardenhouderij in het algemeen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

En we zijn in dit land ook regelziek. De instantie die je een certificaat geeft om stagiaires een plek te kunnen bieden had het vorig jaar ineens op de paardenbedrijven voorzien. Te belachelijk voor woorden wat er aangepast moest worden. Zelfs de dressuurspiegels moesten afgeplakt worden omdat het gevaarlijk zou kunnen zijn als het paard schrikt van zichzelf. Er zijn bedrijven (waar stagiaires als personeel gebruikt worden) die dus de investering hebben gedaan en veel meer bedrijven hebben gezegd 'Dikke doei met je stagiaires!'. Gevolg? Te weinig stageplaatsen. Gevolg? De regeltjes zijn weer afgeschaft. Lullig voor de bedrijven die de investering gedaan hebben.  :-X Maar het toont maar weer aan dat er soms te veel regeltjes zijn, ook in de paardenhouderij. Veel gaat tegenwoordig om veiligheid van de mensen eromheen, waardoor de investeringen voor het dierwelzijn achter (moeten) blijven. Wie zegt dat er niet gecontroleerd wordt heeft het echt mis.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Jantina schreef: En we zijn in dit land ook regelziek. De instantie die je een certificaat geeft om stagiaires een plek te kunnen bieden had het vorig jaar ineens op de paardenbedrijven voorzien. Te belachelijk voor woorden wat er aangepast moest worden. Zelfs de dressuurspiegels moesten afgeplakt worden omdat het gevaarlijk zou kunnen zijn als het paard schrikt van zichzelf. Er zijn bedrijven (waar stagiaires als personeel gebruikt worden) die dus de investering hebben gedaan en veel meer bedrijven hebben gezegd 'Dikke doei met je stagiaires!'. Gevolg? Te weinig stageplaatsen. Gevolg? De regeltjes zijn weer afgeschaft. Lullig voor de bedrijven die de investering gedaan hebben.  :-X Maar het toont maar weer aan dat er soms te veel regeltjes zijn, ook in de paardenhouderij. Veel gaat tegenwoordig om veiligheid van de mensen eromheen, waardoor de investeringen voor het dierwelzijn achter (moeten) blijven. Wie zegt dat er niet gecontroleerd wordt heeft het echt mis.
Wat een toestand.
Op zich is het goed dat ze controleren op veiligheid maar mijn hemel wat een onzin om een dressuurspiegel af te gaan plakken. Die investeringen kunnen inderdaad beter naar het dierenwelzijn gaan.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

En een manege is echt geen vet pot hoor. Dus stel dat de manege waar Lizzy het over heeft moet overleven op stagiaires (omdat ze geen krachten kunnen betalen) dan is het potje geld wat ze hadden waarschijnlijk op gegaan aan dit soort zaken. Ik weet bijna wel zeker, als de eigenaar/bedrijfsleider echt een paardenmens is, dat als je het gesprek aan zou gaan ze een heel wensenlijstje hebben wat ze voor de dieren anders zouden willen zien. Is dan dus de vraag of je er dan wel mee door moet gaan natuurlijk, absoluut. (En een raam of luik open zetten is ook zo moeilijk niet...)
Nina013
3-sterren
3-sterren

Bericht door Nina013 »

Ook hier inderdaad geen stagaires meer door te veel regels
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

O maar niet alle paarden houderij is verkeerd in mijn ogen, ik heb ook gezien dat er veel meer diervriendelijke maneges zijn dan vroeger.

In Assendelft zit een manege met een paddock paradijs, daar zou ik wel willen rijden.

Maar eerlijk gezegd ga ik voor mijn eigen paard + Shetlander en een stuk wei huren, met dan nog eventueel iemands anders paard er bij of zo.
Gaat voorlopig nog even niet maar ik wil geen 10 jaar meer wachten  ;)

Ik ben trouwens niet helemaal tegen bitten hoor, maar wel op maneges.
Er zijn daar simpel weg te veel mensen die niet goed kunnen rijden en dan is het paard daar echt de druppen van  :-X
Ook hoefijzers vind ik voor een gemiddeld manege paard nutteloos, ze lopen toch bijna altijd binnen in de bak die 1e keer dat ze buiten komen is vaak ook alleen maar zand pad
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Jantina schreef: Daarnaast is er natuurlijk ook nog de regelgeving. Ik denk maar zo dat een manege geen groepshuisvesting mag doen binnen. Of dat dan in ieder geval de pony's niet zonder toezicht uit de stallen gehaald mogen worden door hun verzorgsters. En die ontspannen sfeer wordt toch wel door veel maneges nagestreefd.  Er wordt veel geinspecteerd op veiligheid hoor, vergis je niet.
In Arnhem heb je een bewegingsstal bij Stal Mansour. Daar staat inderdaad dat er iemand 20 minuten bezig is om de lespaarden uit de bewegingsstal te halen voor de lessen. Maar als je dat wegstreept tegen veel minder tijd die in voeren en uitmesten hoeft te worden gestoken, dan is dat denk ik ook in economisch opzicht wel de moeite waard.

Hope en Jantina, het is fijn om te horen dat er al veel verbeteringen zijn en de wil er vaak ook wel is. Dat is ook wel in lijn met mijn idee dat er vaak al met kleine dingen veel winst is te behalen. Ik snap best dat bedrijven compromissen moeten sluiten en dat je midden in de randstad geen hectares tot je beschikking hebt. Maar er zit zo'n enorm grijs gebied tussen hectares land en een bedrijf met 70 boxen en geen enkele paddock. Ik heb eens gegoogled op de maneges in Zoetermeer en dan kom je bij 2 bedrijven uit. De ene heeft 75 boxen, de andere 40. Het grootste bedrijf heeft 1 paddock, de kleine geen paddock. Maar wél met koeienletters op de site vermelden hoe groot de parkeerplaats wel niet is. Dáár is winst te behalen. Winst die ook haalbaar is, dat hoeft zo'n bedrijf geen kapitalen te kosten, want die kapitalen zijn er meestal simpelweg niet.

Ik vind jullie stallen met uitloop heel mooi Marloes. Ik vind jullie stallen en uitlopen een heel erg mooi voorbeeld voor sportpaarden. Ik hoor heel vaak "ja IJslanders kun je wel buiten hebben, maar mijn paard is een sportpaard!". Jullie manier van paarden houden laat zien hoe goed sport en welzijn samen kunnen komen.
Op mijn stage hadden de hengstenboxen ook een uitloop. Wel veel kleiner als bij jullie, maar je geeft zo'n paard er zo veel mee. Ze kunnen wat scharrelen, ze kunnen binnen en buiten staan, ze hebben wat meer te zien.

En ja, de discussie wordt dan al snel algemeen, omdat je nou eenmaal nog heel vaak maneges en bedrijven zoals die waar Lizzy over spreekt ziet. Je zegt het zelf ook al, er blijven nog teveel bedrijven achter en daar mag wat aan gedaan worden. Wat mij betreft is dat niets ten nadele van de goede bedrijven, van de bedrijven waar wel veel moeite gestoken wordt om het beter te doen. Ik word blij van de berichten in dit topic over bedrijven die wel veranderd zijn om hun paarden een fijner leven te geven. Die wel moeite doen om de paarden paddocks en weides bieden. En van alle mensen die daar op letten en dat belangrijk vinden in hun keuze waar te willen rijden. Dus wat mij betreft is dat juist iets positiefs in dit topic.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

jasmijn schreef: O maar niet alle paarden houderij is verkeerd in mijn ogen, ik heb ook gezien dat er veel meer diervriendelijke maneges zijn dan vroeger.

In Assendelft zit een manege met een paddock paradijs, daar zou ik wel willen rijden.

Maar eerlijk gezegd ga ik voor mijn eigen paard + Shetlander en een stuk wei huren, met dan nog eventueel iemands anders paard er bij of zo.
Gaat voorlopig nog even niet maar ik wil geen 10 jaar meer wachten  ;)

Ik ben trouwens niet helemaal tegen bitten hoor, maar wel op maneges.
Er zijn daar simpel weg te veel mensen die niet goed kunnen rijden en dan is het paard daar echt de druppen van  :-X
Ook hoefijzers vind ik voor een gemiddeld manege paard nutteloos, ze lopen toch bijna altijd binnen in de bak die 1e keer dat ze buiten komen is vaak ook alleen maar zand pad
Een manege kost vaak meer geld dan er binnen komt. Daarom is er ook vaak horeca naast, om de inkomsten te genereren.
Een manegepaard op ijzers heeft die ijzers waarschijnlijk om een bijzondere reden nodig, want hoefbeslag is duur.

Dank je, Kaela!
Onze paarden zijn zichtbaar vooruit gegaan. De bespiering is beter, ze hebben minder vaak problemen rondom weerstand (wormen, verkoudheid, hoesten) dan eerder, eten minder omdat ze de hele dag kunnen eten en dus geen honger krijgen en hebben minder blessures.
Omdat onze paarden 24/7 buiten kunnen zijn ze namelijk nooit zo gek dat ze zich een blessure springen. Ze zijn fijner te rijden omdat ze hun energie niet kwijt hoeven en dat komt een rustige training weer ten goede.
In de zomer gaan ze naast de paddock ook op het gras, in een kudde van vier.

Onze paarden staan zonder ijzers. Dat wordt in de dressuursport maar gek gevonden. Ijzers zijn toch veel mooier! Uuuuuh.... Blote voeten zijn gezonder!

Ik denk dat, naast regelgeving, het probleem ook moet worden aangepakt middels de consument. Want die wil nog steeds te vaak voor een dubbeltje op de eerste rij zitten. Kindlief gaat ook naar hocky en balet dus het mag allemaal niet teveel kosten.
Als de consument bewust gaat vragen naar welzijn door een manege niet alleen te kiezen op kosten en veiligheid maar ook wil lezen/leren/geinformeerd wordt over dierenwelzijn veranderd het aanbod veel sneller mee.
Laatst gewijzigd door Hope op di 24 mar 2015, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Kaela schreef: In Arnhem heb je een bewegingsstal bij Stal Mansour. Daar staat inderdaad dat er iemand 20 minuten bezig is om de lespaarden uit de bewegingsstal te halen voor de lessen. Maar als je dat wegstreept tegen veel minder tijd die in voeren en uitmesten hoeft te worden gestoken, dan is dat denk ik ook in economisch opzicht wel de moeite waard.

Hope en Jantina, het is fijn om te horen dat er al veel verbeteringen zijn en de wil er vaak ook wel is. Dat is ook wel in lijn met mijn idee dat er vaak al met kleine dingen veel winst is te behalen. Ik snap best dat bedrijven compromissen moeten sluiten en dat je midden in de randstad geen hectares tot je beschikking hebt. Maar er zit zo'n enorm grijs gebied tussen hectares land en een bedrijf met 70 boxen en geen enkele paddock. Ik heb eens gegoogled op de maneges in Zoetermeer en dan kom je bij 2 bedrijven uit. De ene heeft 75 boxen, de andere 40. Het grootste bedrijf heeft 1 paddock, de kleine geen paddock. Maar wél met koeienletters op de site vermelden hoe groot de parkeerplaats wel niet is. Dáár is winst te behalen. Winst die ook haalbaar is, dat hoeft zo'n bedrijf geen kapitalen te kosten, want die kapitalen zijn er meestal simpelweg niet.

Ik vind jullie stallen met uitloop heel mooi Marloes. Ik vind jullie stallen en uitlopen een heel erg mooi voorbeeld voor sportpaarden. Ik hoor heel vaak "ja IJslanders kun je wel buiten hebben, maar mijn paard is een sportpaard!". Jullie manier van paarden houden laat zien hoe goed sport en welzijn samen kunnen komen.
Op mijn stage hadden de hengstenboxen ook een uitloop. Wel veel kleiner als bij jullie, maar je geeft zo'n paard er zo veel mee. Ze kunnen wat scharrelen, ze kunnen binnen en buiten staan, ze hebben wat meer te zien.

En ja, de discussie wordt dan al snel algemeen, omdat je nou eenmaal nog heel vaak maneges en bedrijven zoals die waar Lizzy over spreekt ziet. Je zegt het zelf ook al, er blijven nog teveel bedrijven achter en daar mag wat aan gedaan worden. Wat mij betreft is dat niets ten nadele van de goede bedrijven, van de bedrijven waar wel veel moeite gestoken wordt om het beter te doen. Ik word blij van de berichten in dit topic over bedrijven die wel veranderd zijn om hun paarden een fijner leven te geven. Die wel moeite doen om de paarden paddocks en weides bieden. En van alle mensen die daar op letten en dat belangrijk vinden in hun keuze waar te willen rijden. Dus wat mij betreft is dat juist iets positiefs in dit topic.
Maar misschien haalt deze manege juist wel veel inkomsten uit het wekelijks organiseren van wedstrijden. En kunnen zie die parkeerplaats onmogelijk missen.
Het is maar speculeren, maar ik vind het wel heel makkelijk oordelen vanaf de zijlijn. Ik geloof namelijk niet echt dat als je een manege runt, je geen hart voor die dieren hebt. Het is zo keihard werken.

Plaats reactie