Is dat nou niet zielig, zo'n manege?
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Is dat nou niet zielig, zo'n manege?
klopt ook,
Maar bovenstaande foto's komen vaak uit landen waar mensen wilden dat ze zelf in de bewuste manege konden wonen, voor hun zou dat luxe zijn....
Moet je voorstellen dat ze nog slechter gehuisvest zijn dat de meeste dieren hier, ook onvoorstelbaar
Maar bovenstaande foto's komen vaak uit landen waar mensen wilden dat ze zelf in de bewuste manege konden wonen, voor hun zou dat luxe zijn....
Moet je voorstellen dat ze nog slechter gehuisvest zijn dat de meeste dieren hier, ook onvoorstelbaar
Ja, wat is dat toch? En waar is dat begonnen? En waarom doen sommige mensen dat wel en anderen niet? En waarom zit het heel sterk in sommige culturen, en veel minder in andere? Hele lastige vragenLizzy schreef: Wat is dat toch, dat sommige/veel mensen er niet voor schromen om elkaar en dieren slecht te behandelen...? Getver, ik word nog depri ook van dit topic..... Alles is gericht op geld (ook al moet daarvoor uitgebuit worden) en op het opleggen (eisen) van onze wil....
![]()
-
Lil
Ja, zo kan het wel degelijk ook. Ook dat heb ik gezien hoor. Roep ook altijd dat als mij als onervaren hondenbaas dat lukte, dat andere mensen ook moet lukken ALS ze willen en weten dat het zo kan.Martine-Tom schreef: gelukkig gebeurd het ook anders, ooit kwam ik bij een gezin binnen en werd enthousiast begroet door twee dh, knuffelen en likken en de hele reut. Tijdens de koffiepauze kwam de man de kamer in en vertelde even tussen neus en lippen door dat hij die nacht ervoor nog beveiligingswerk met een van de honden had gedaan bij een voetbalwedstrijd waarbij het lieverdje ook iemand staande had gehouden. Gelukkig hadden deze honden naast het werk een gewoon gezinsleven, incl bos en strand enzo.
Qua manege gelukkig geen verstand van maar word weini vrolijk als ik hier lees....
Wat is dat toch me die maakbare samenleving en alles maar goedkoper willen hebbene enzo...
Het begint inderdaad bij de consument. Helemaal eens.Hope schreef:
Ja, het kan altijd erger. Natuurlijk. Echt waar.
Maar: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
We moeten als consument (of in mijn geval als trainer) harder zijn als het gaat om dierenwelzijn.
Als we met z'n alle een manege zoeken waar de paarden het wél echt goed hebben, als we geen plofkippen meer kopen maar alleen maar biologisch, als we stoppen met het kopen van pups uit de broodfok en als we stoppen met het importeren van producten die dierenmishandeling in de kaart werken (zoals bont bijvoorbeeld), dan veranderd het aanbod echt mee.
Het grootste probleem ligt in mijn ogen bij de samenleving die geen dubbeltje meer wil betalen voor dierenwelzijn. Ja, iedereen vind het sneu als er op tv een reclame is over de plofkip, maar een half uur later gooit het gros van de kijkers stukjes kipfilet in de pan van precies zo'n kip omdat het vlees in de aanbieding was. Dochterlief gaat niet naar de manege waar de paarden het zo goed hebben, maar naar de manege waar de kantine gezellig is en waar het ook vooral niet teveel kost want zoonlief moet ook nog naar het voetbal en papa wil 's avonds ook graag nog een wisky drinken. En dáár ligt de fout.
Maar het ligt dus kennelijk diep in de wortels van de mens. Mensen (niet allemaal) zijn sadistisch, leggen (eisen) hun wil op andere mensen en andere wezens en het interesseert (niet allemaal) mensen dus geen kont wat er met een varken gebeurd, dat moeder vastgebonden ligt om zo haar veel te grote worp te kunnen voeden. Ezels vrachten te laten slepen tot ze er dood bij neervallen. Vrouwen stenigen omdat ze misschien wel geen maagd meer zijn. In de middeleeuwen deden ze dit: http://plazilla.com/page/4295051307/top ... elmethoden. Sadistisch tot op het bot. En ZO lang is dat nou ook weer niet geleden.Hope schreef:
![]()
![]()
![]()
![]()
Mijn hart huilt als ik dit soort foto's zie.
Ja, het kan altijd erger. Natuurlijk. Echt waar.
Maar: verbeter de wereld, begin bij jezelf.
We moeten als consument (of in mijn geval als trainer) harder zijn als het gaat om dierenwelzijn.
Als we met z'n alle een manege zoeken waar de paarden het wél echt goed hebben, als we geen plofkippen meer kopen maar alleen maar biologisch, als we stoppen met het kopen van pups uit de broodfok en als we stoppen met het importeren van producten die dierenmishandeling in de kaart werken (zoals bont bijvoorbeeld), dan veranderd het aanbod echt mee.
Het grootste probleem ligt in mijn ogen bij de samenleving die geen dubbeltje meer wil betalen voor dierenwelzijn. Ja, iedereen vind het sneu als er op tv een reclame is over de plofkip, maar een half uur later gooit het gros van de kijkers stukjes kipfilet in de pan van precies zo'n kip omdat het vlees in de aanbieding was. Dochterlief gaat niet naar de manege waar de paarden het zo goed hebben, maar naar de manege waar de kantine gezellig is en waar het ook vooral niet teveel kost want zoonlief moet ook nog naar het voetbal en papa wil 's avonds ook graag nog een wisky drinken. En dáár ligt de fout.
Ik geloof dus niet zo in dat "verbeter de wereld, begin bij jezelf". Het zit veel dieper dan dat.
Ik denk dat het alles opvoeding en onderwijs te maken heeft en mensen dom en hongerig houden. Deze mensen zijn op alle vlakken onderontwikkeld.
En de mishandeling in meer ontwikkelde landen is er omdat wij onze behoeften moeten bevredigen.
Hier in Spanje zijn er ook ontzettend veel mensen die serieus van mening zijn dat dieren geen gevoel hebben en ook mensen die in alle ernst kunnen zeggen dat de stier in de arena dood wil en hier weet je precies wie zo denkt, het zijn vaak de simpele dorpelingen, bijna altijd streng katholiek (ook onze katholieke ministers genieten van een goed stierengevecht). Het heeft in bepaalde landen dus alles met ontwikkeling te maken en een gebrek aan medemenselijkheid. Hier bijvoorbeeld wordt kinderen uit bepaalde gemeenschappen geleerd plezier te halen uit het martelen van dieren en die marteling wordt van ons belastinggeld betaalt, bijvoorbeeld de dorpsfeesten.
Ik vind het overigens ook niet ethisch dat er voor het voer van mijn honden dieren sterven. Ik zou het dan ook niet erg vinden als er geen honden meer gefokt zouden worden, niet door goede fokkers en niet door broodfokkers. Ik zit hier in een land waar ik iedere dag gefronteerd wordt met ernstig dierenleed, waardoor ik wat extremer word in mijn standpunten....
En de mishandeling in meer ontwikkelde landen is er omdat wij onze behoeften moeten bevredigen.
Hier in Spanje zijn er ook ontzettend veel mensen die serieus van mening zijn dat dieren geen gevoel hebben en ook mensen die in alle ernst kunnen zeggen dat de stier in de arena dood wil en hier weet je precies wie zo denkt, het zijn vaak de simpele dorpelingen, bijna altijd streng katholiek (ook onze katholieke ministers genieten van een goed stierengevecht). Het heeft in bepaalde landen dus alles met ontwikkeling te maken en een gebrek aan medemenselijkheid. Hier bijvoorbeeld wordt kinderen uit bepaalde gemeenschappen geleerd plezier te halen uit het martelen van dieren en die marteling wordt van ons belastinggeld betaalt, bijvoorbeeld de dorpsfeesten.
Ik vind het overigens ook niet ethisch dat er voor het voer van mijn honden dieren sterven. Ik zou het dan ook niet erg vinden als er geen honden meer gefokt zouden worden, niet door goede fokkers en niet door broodfokkers. Ik zit hier in een land waar ik iedere dag gefronteerd wordt met ernstig dierenleed, waardoor ik wat extremer word in mijn standpunten....
Laatst gewijzigd door Laura2004 op wo 25 mar 2015, 10:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof ook niet zo in verbeter de wereld begin bij jezelf, maar ik denk wel dat we als individu de optie hebben om zo min mogelijk bij te dragen aan het in stand houden van dit soort misstanden. Anders zou jij bijvoorbeeld geen vegetariër zijn toch? En het proberen bij te dragen aan de bewustwording van anderen, verder kan je weinig groots doen idd, omdat de wereld is zoals hij is.Lizzy schreef: Maar het ligt dus kennelijk diep in de wortels van de mens. Mensen (niet allemaal) zijn sadistisch, leggen (eisen) hun wil op andere mensen en andere wezens en het interesseert (niet allemaal) mensen dus geen kont wat er met een varken gebeurd, dat moeder vastgebonden ligt om zo haar veel te grote worp te kunnen voeden. Ezels vrachten te laten slepen tot ze er dood bij neervallen. Vrouwen stenigen omdat ze misschien wel geen maagd meer zijn. In de middeleeuwen deden ze dit: http://plazilla.com/page/4295051307/top ... elmethoden. Sadistisch tot op het bot. En ZO lang is dat nou ook weer niet geleden.
Ik geloof dus niet zo in dat "verbeter de wereld, begin bij jezelf". Het zit veel dieper dan dat.
Een tijd geleden zag mijn vriend dat een groepje jongetjes met stokken achter een hondje aan renden (dat hondje doodsbang) hij is uit zijn vrachtwagen gestapt om te vragen wat ze aan het doen waren (ze waren stierenvechtertje aan het spelen). En heeft ze op een kinderlijke manier uit proberen te leggen waarom dat voor die hond niet leuk is. Waarschijnlijk zijn de meeste het al vergeten, maar wie weet blijft het bij een enkele hangen en doet hij het in het vervolg niet meer. ... Wie weet..
Bij jezelf beginnen is wel het enige dat we kunnen doen. Ga je een ander proberen te veranderen, leg je weer net zo goed je wil op, doe je hetzelfde als wat er in essentie mis gaat. Al ben ik ook niet overtuigd dat het de mens gaat lukken om er een mooie wereld van te maken. Misschien zit ons gedrag zo sterk in de genen, dat sommige dingen onveranderbaar zijn.
Een ander proberen bewust te maken van het feit dat dieren lijden vind ik niets kwalijks. Hier zijn er mensen die simpelweg nog nooit met iemand hebben gesproken die er anders over denkt, lijkt me alleen maar waardevol. Ik denk niet dat het iets negatiefs is, ik denk dat het alleen maar geestverruimend is en dat is nooit slecht.
Zolang mensen voor elkaar open staan is het uitwisselen van bewustzijn heel leerzaam en mooi ja.
Idd. Met sommige mensen is een dialoog niet mogelijk en dan nog vind ik dat je als mens dus mag opkomen voor de zwakkere (dieren in dit geval). Net zoals er ieder jaar demonstraties zijn hier bij 'el toro de la Vega', zodat het zichtbaar wordt en er in ieder geval een tegengeluid is. Met die mensen valt niet te praten, maar ze mogen best horen dat ze zich als barbaren en beesten gedragen. Zonder geweld, daar ligt de grens wmb want anders ben je geen haar beter.Boeffie Blafmans schreef: Zolang mensen voor elkaar open staan is het uitwisselen van bewustzijn heel leerzaam en mooi ja.
Zolang stierenvechten als normaal wordt beschouwd in sommige landen, blijven kinderen ook denken dat het moet kunnen, toch?Laura2004 schreef: Ik geloof ook niet zo in verbeter de wereld begin bij jezelf, maar ik denk wel dat we als individu de optie hebben om zo min mogelijk bij te dragen aan het in stand houden van dit soort misstanden. Anders zou jij bijvoorbeeld geen vegetariër zijn toch? En het proberen bij te dragen aan de bewustwording van anderen, verder kan je weinig groots doen idd, omdat de wereld is zoals hij is.
Een tijd geleden zag mijn vriend dat een groepje jongetjes met stokken achter een hondje aan renden (dat hondje doodsbang) hij is uit zijn vrachtwagen gestapt om te vragen wat ze aan het doen waren (ze waren stierenvechtertje aan het spelen). En heeft ze op een kinderlijke manier uit proberen te leggen waarom dat voor die hond niet leuk is. Waarschijnlijk zijn de meeste het al vergeten, maar wie weet blijft het bij een enkele hangen en doet hij het in het vervolg niet meer. ... Wie weet..
Gadverdamme. Mensen zijn echt gek.Lizzy schreef: Maar het ligt dus kennelijk diep in de wortels van de mens. Mensen (niet allemaal) zijn sadistisch, leggen (eisen) hun wil op andere mensen en andere wezens en het interesseert (niet allemaal) mensen dus geen kont wat er met een varken gebeurd, dat moeder vastgebonden ligt om zo haar veel te grote worp te kunnen voeden. Ezels vrachten te laten slepen tot ze er dood bij neervallen. Vrouwen stenigen omdat ze misschien wel geen maagd meer zijn. In de middeleeuwen deden ze dit: http://plazilla.com/page/4295051307/top ... elmethoden. Sadistisch tot op het bot. En ZO lang is dat nou ook weer niet geleden.
We schrikken allemaal heel erg van de barbaarsheid van IS, maar in feite gebeurd dit al zolang de mensheid bestaat. Vreselijk.
Tijd om het topic een beetje op te fleuren met wat leuks, met wat foto's van blije paarden. Want die zijn er ook gelukkig

Ha, heerlijke foto´s, Hope! Dat doet goed. In Estland was een boer die had een groepje paarden die in relatieve vrijheid in een hele, hele grote wei (30 hectare) woonden, daar heb ik af en toe een beetje rond gelopen. Was mooi om te zien.
Dit is veel beter HopeHope schreef: Zolang stierenvechten als normaal wordt beschouwd in sommige landen, blijven kinderen ook denken dat het moet kunnen, toch?
Gadverdamme. Mensen zijn echt gek.
We schrikken allemaal heel erg van de barbaarsheid van IS, maar in feite gebeurd dit al zolang de mensheid bestaat. Vreselijk.
Tijd om het topic een beetje op te fleuren met wat leuks, met wat foto's van blije paarden. Want die zijn er ook gelukkig
![]()
Gelukkig zijn er ook heel veel mensen die wel proberen zo goed mogelijk te leven, dieren niet uit te buiten of pijn te doen, andere mensen niet bewust te kwetsen, beledigen of pijn te doen en de aarde zo min mogelijk belasten en dergelijke! Als dat niet zo zou zijn, zou het hier niet uit te houden wezen
Oooh die kleine is leuk Hope!!! Ik zoek nog een schatje voor mijn zoontje 
Ik doe er ook eentje, de jeugd heeft de toekomst toch? Marjan van de Meiden van hier is vorige week geweest om onze trotsjes van dit jaar weer vast te leggen.

Ik doe er ook eentje, de jeugd heeft de toekomst toch? Marjan van de Meiden van hier is vorige week geweest om onze trotsjes van dit jaar weer vast te leggen.

- pearlsofpassion
- Moderator
Ik heb wel wat foto's van blije paarden. 
Dit is natuurlijk wel het sumuum van blije paarden. Het zijn semi-wilde populatie's die als begrazer ingezet worden in natuurgebieden in het belgische duinlandschap. Ik heb het geluk gehad daar een paar keer te mogen tussen werken (onderzoeksveldwerk). Het zijn hier foto's van 3 verschillende groepen (merrie's en veulens). 2 keer pony's en eentje grote paarden.

Dit zijn de grote paarden. Ik weet niet welk ras dat is, maar het zijn mooie grijze die heel oer-paard aandoen. Ze lieten zich niet zo benaderen als de pony's en kwamen ook niet zelf kijken. Er was op dat moment ook wat onrust in de groep omdat een merrie hengstig was en de dominante hengst haar moest beschermen tegen kapers op de kust.

En dit is een prachtige hengst die in hetzelfde gebied loopt als een groep pony-merries met veulens, maar doorgaans alleen op stap gaat. Voor deze heer ging ik wel uit de weg, want hij was een imposante verschijning en liet goed merken dat hij niet opzij zou gaan.

Nieuwsgierig zijn ze ook wel, die merrie's. Half-wild wel in de zin dat ze weinig tot nooit in contact komen met mensen, maar zolang je rustig blijft, en ze af en toe eens aan je broek laat trekken, doen ze niets. Ze hebben ook geen reden gehad om bang te worden van mensen...
Voorzichtig aaien of zachtjes kroelen mocht soms wel, maar vonden ze duidelijk toch maar gek...

(Ja die laatste foto lijkt helemaal nergens op, zoals ik erop sta. Maar ik neem de foto met mijn gsm in de uitgestrekte hand en das niet ideaal, want ik zie zelfs niet wat ik trek. En ik ben er gewoon trots op dat ik zo samen op de foto sta met zo'n paardje, dus staat hij hier toch. Nah
Dit is natuurlijk wel het sumuum van blije paarden. Het zijn semi-wilde populatie's die als begrazer ingezet worden in natuurgebieden in het belgische duinlandschap. Ik heb het geluk gehad daar een paar keer te mogen tussen werken (onderzoeksveldwerk). Het zijn hier foto's van 3 verschillende groepen (merrie's en veulens). 2 keer pony's en eentje grote paarden.

Dit zijn de grote paarden. Ik weet niet welk ras dat is, maar het zijn mooie grijze die heel oer-paard aandoen. Ze lieten zich niet zo benaderen als de pony's en kwamen ook niet zelf kijken. Er was op dat moment ook wat onrust in de groep omdat een merrie hengstig was en de dominante hengst haar moest beschermen tegen kapers op de kust.
En dit is een prachtige hengst die in hetzelfde gebied loopt als een groep pony-merries met veulens, maar doorgaans alleen op stap gaat. Voor deze heer ging ik wel uit de weg, want hij was een imposante verschijning en liet goed merken dat hij niet opzij zou gaan.
Nieuwsgierig zijn ze ook wel, die merrie's. Half-wild wel in de zin dat ze weinig tot nooit in contact komen met mensen, maar zolang je rustig blijft, en ze af en toe eens aan je broek laat trekken, doen ze niets. Ze hebben ook geen reden gehad om bang te worden van mensen...
Voorzichtig aaien of zachtjes kroelen mocht soms wel, maar vonden ze duidelijk toch maar gek...
(Ja die laatste foto lijkt helemaal nergens op, zoals ik erop sta. Maar ik neem de foto met mijn gsm in de uitgestrekte hand en das niet ideaal, want ik zie zelfs niet wat ik trek. En ik ben er gewoon trots op dat ik zo samen op de foto sta met zo'n paardje, dus staat hij hier toch. Nah
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op wo 25 mar 2015, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.