Dus als het gras groener, de grond ruller en er meer wormpjes aan de andere kant van het hek zijn, vliegen ze erover.Angelique schreef: Helaas wordt veel van deze info vaak iets te rooskleurig neergezet. Brahmen zouden aan een hek van 50cm genoeg hebben. Zouden door hun gewicht niet hoger komen. Nah, help ze drukken, als ze willen gaan ze over een meter heen.![]()
BPWR grote kippenrassen houden
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: BPWR grote kippenrassen houden
- Angelique
- 5-sterren

Zoiets ja. Zolang er aan de andere kant niks is blijven ze wel zittenRuisje schreef: Dus als het gras groener, de grond ruller en er meer wormpjes aan de andere kant van het hek zijn, vliegen ze erover.![]()
-
robbiekomvoor
- 5-sterren

Ik heb Orpingtons en sins kort een paar dwerg cochinnen.
Orpingtons zijn inderdaad heel rustig en gaan niet over een hek van 50cm.
Een nadeel hebben ze wel,ze hebben erg veel dons,waardoor er ontlasting blijft hangen en vliegen aantrekt met alle gevolgen van dien...
Ik spoel ze af onder de kraan en dat vinden ze best
Orpingtons zijn inderdaad heel rustig en gaan niet over een hek van 50cm.
Een nadeel hebben ze wel,ze hebben erg veel dons,waardoor er ontlasting blijft hangen en vliegen aantrekt met alle gevolgen van dien...
Ik spoel ze af onder de kraan en dat vinden ze best
-
hannabelgje
- 5-sterren

Je kunt de veren rond de cloaca ook kortknippen. Dat doen ze ook voor een makkelijkere bevruchting.
- pearlsofpassion
- Moderator
Ik ben zelf ook gek op Brahma's. Heel leuke kipjes. Heel rustig, zowel naar mensen als naar elkaar.
Ik heb zelf de krielversie en denk daar wel bij te blijven, maar soms kriebelt het wel voor de groothoeders, gewoon omdat ze zo ontzettend mooi fors en groot zijn...
Ze durven wel eens broeden trouwens, die van mij zijn daar soms nogal erg hardnekkig in...
Hier ging 1 van mijn krielen trouwens ook over 110cm, maar dat was eentje die wat minder gezond was (altijd zo geweest vanaf ik ze had) en daardoor erg licht voor een brahma. De gezonde, mooi op gewicht, gaan niet zo vliegen.
Die witte die te licht was, knipte ik elke herfst even de slagpennen aan 1 vleugel, zodat ze wel binnen de omheining bleef. 50cm, weet ik niet of daar wel veel kippen achter blijven. Daar moet je toch geluk in hebben, lijkt me...
Ik vind de pootbevering net heel erg mooi en het heeft als voordeel dat je daaraan ziet wanneer ze in de rui zijn (en in het geval van mijn kip wanneer ik de vleugels dus weer eens moest knippen
).
Door de bevering scharrelen ze ook minder heftig als de gewone legkippen die ik gehad heb. Als je ren dan een redelijke grootte heeft, kan je toch nog een beetje gras behouden... Ze zijn ook meer bezig met veren poetsen (wat ik leuk vind om te zien) en gaan bij regenweer of sneeuw vrijwel niet buiten. Luxedametjes...

Ze kunnen ook perfect tegen de koude in de winter. Dan heb je daar ook minder zorgen over, als het koud wordt. Deze winter zat mijn Brahma samen met de gewone legkippen van mijn ouders en toen merkte je het verschil heel duidelijk. Terwijl de andere kippen hun poten liepen op te trekken en duidelijk kou hadden, liep mevrouw Brahma nog gewoon rond alsof er niets aan de hand was.
Ik wist niet dat barnevelders zo vliegen, want ik was van plan die aan mijn ouders aan te raden...
Maar 1,5m zou wel voldoende zijn?
Ik heb zelf de krielversie en denk daar wel bij te blijven, maar soms kriebelt het wel voor de groothoeders, gewoon omdat ze zo ontzettend mooi fors en groot zijn...
Ze durven wel eens broeden trouwens, die van mij zijn daar soms nogal erg hardnekkig in...
Hier ging 1 van mijn krielen trouwens ook over 110cm, maar dat was eentje die wat minder gezond was (altijd zo geweest vanaf ik ze had) en daardoor erg licht voor een brahma. De gezonde, mooi op gewicht, gaan niet zo vliegen.
Die witte die te licht was, knipte ik elke herfst even de slagpennen aan 1 vleugel, zodat ze wel binnen de omheining bleef. 50cm, weet ik niet of daar wel veel kippen achter blijven. Daar moet je toch geluk in hebben, lijkt me...
Ik vind de pootbevering net heel erg mooi en het heeft als voordeel dat je daaraan ziet wanneer ze in de rui zijn (en in het geval van mijn kip wanneer ik de vleugels dus weer eens moest knippen
Door de bevering scharrelen ze ook minder heftig als de gewone legkippen die ik gehad heb. Als je ren dan een redelijke grootte heeft, kan je toch nog een beetje gras behouden... Ze zijn ook meer bezig met veren poetsen (wat ik leuk vind om te zien) en gaan bij regenweer of sneeuw vrijwel niet buiten. Luxedametjes...
Ze kunnen ook perfect tegen de koude in de winter. Dan heb je daar ook minder zorgen over, als het koud wordt. Deze winter zat mijn Brahma samen met de gewone legkippen van mijn ouders en toen merkte je het verschil heel duidelijk. Terwijl de andere kippen hun poten liepen op te trekken en duidelijk kou hadden, liep mevrouw Brahma nog gewoon rond alsof er niets aan de hand was.
Ik wist niet dat barnevelders zo vliegen, want ik was van plan die aan mijn ouders aan te raden...
Maar 1,5m zou wel voldoende zijn?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op do 02 apr 2015, 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
-
hannabelgje
- 5-sterren

Mijn barnevelders blijven wel braaf achter het hek van 1.50. Als ze echt willen kunnen ze daar ook overheen hoor.
-
flodder en dwarrel
- 5-sterren

australorps
in groot en kriel
rustge relaxte kip
in groot en kriel
rustge relaxte kip
Afgelopen zomer is mijn Grote Kip overleden, ze is 16 jaar geworden. Ze was een Rhodes Island Redhen.Rustig, mooie maat en prima legsters.
We hebben niet al te veel ruimte dus ik zal het nu moeten houden bij kleine rassen maar als ik het voor het kiezen had ging ik voor de Jersey Giant.
We hebben niet al te veel ruimte dus ik zal het nu moeten houden bij kleine rassen maar als ik het voor het kiezen had ging ik voor de Jersey Giant.
Ik vind Orpingtons gewéldig! Ook Brahma zijn hier favoriet maar die hebben pootbevedering.
Zelf heb ik cochin krielen, inmiddels 1 wayandotte, 3 kuifhoenders en 2 kruisingen met cochin
Zelf heb ik cochin krielen, inmiddels 1 wayandotte, 3 kuifhoenders en 2 kruisingen met cochin
-
flodder en dwarrel
- 5-sterren

daar heb ik ook even over gedacht maar t worden bleu des landes en blauwe australorpskeetje schreef: Afgelopen zomer is mijn Grote Kip overleden, ze is 16 jaar geworden. Ze was een Rhodes Island Redhen.Rustig, mooie maat en prima legsters.
Mechelse Koekoek, ook een grote rustige brave kip.
Waren de gemakkelijkste wat we ooit hadden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mechelse_koekoek
Waren de gemakkelijkste wat we ooit hadden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mechelse_koekoek
- roksefloks
- 4-sterren

Wij hebben orpingtons....schatjes zijn het.
Eerder hadden we Noordhollandse Blauwe. zijn ook leuke kippen.
Eerder hadden we Noordhollandse Blauwe. zijn ook leuke kippen.
- Aurora Borealis
- 4-sterren

- Contacteer:
helemaal mee eens en ik spreek uit ervaringAngelique schreef: Ik zeg natuurlijk...Brahmamaarja, die hebben gevederde voeten. Dan zou ik zeggen...grote Orphington. Als je rust en vrede wilt zou ik de parelhoenders nog overdenken. Die had ik ook in gedachte, maar de teringherrie die ze maken is niet echt leuk en je houdt ze ook niet achter 1,20.
ik wil straks naar zweden Noord hollandse hoen en de jersy giant meenemenzijn ook rustige kippen en natuurlijk lekker
gr conny
Iedereen bedankt voor de tips en aanbevelingen. We gaan ons verder verdiepen in New Hampshire's, Australorps of misschien toch Brahma's. Dat Brahma's veren aan hun poten hebben is een kwestie van wennen. Dat kippen met naakte poten alles ondersteboven krabben went nooit. Daar moet je mee leren leven 
De parelhoenders gaan het toch niet worden vermoed ik. Ik vind ze niet mooi en ze zijn niet slim (voorzichtig uitgedrukt). Dat ze in de bomen willen slapen en de hort op willen gaan heb ik niet zo'n moeite mee (ruimte zat) maar die herrie...
De laatste 2 ochtenden ben ik weer eens wakker geschreeuwd door een stel fazantenheren die vlak naast mijn slaapkamer een demonstratie van een haantjesgevecht aan het geven waren. Dat is niet lekker wakker worden.
Misschien kunnen ze ooit nog eens een fluisterparelhoen fokken, dat lijkt me wel wat.
De parelhoenders gaan het toch niet worden vermoed ik. Ik vind ze niet mooi en ze zijn niet slim (voorzichtig uitgedrukt). Dat ze in de bomen willen slapen en de hort op willen gaan heb ik niet zo'n moeite mee (ruimte zat) maar die herrie...
De laatste 2 ochtenden ben ik weer eens wakker geschreeuwd door een stel fazantenheren die vlak naast mijn slaapkamer een demonstratie van een haantjesgevecht aan het geven waren. Dat is niet lekker wakker worden.
Misschien kunnen ze ooit nog eens een fluisterparelhoen fokken, dat lijkt me wel wat.
Wij hebben australorps en sussex en kruisen die. Je krijgt dan héééle mooie kippen! 
Vorig jaar hadden we een sussex (columbia) haan bij zwarte australorp hennen gezet en een "blauwe" australorp haan bij de sussex hennen. Was echt héél mooi wat daar uit kwam. Allerlei tinten grijs.
Australorp en sussex zijn beiden rustige mooie nutrassen.
Daarvoor hebben we jaren Amrocks gehad. Maar die hebben we weg gedaan omdat ik de hanen veel te agressief vond.
Dáárvoor hadden we Welsumers, maar die vlogen te hoog en het "uitgangsmateriaal" was niet goed, want het waren verenpikkers en dat krijg je er niet zomaar uit gefokt.
Vorig jaar hadden we een sussex (columbia) haan bij zwarte australorp hennen gezet en een "blauwe" australorp haan bij de sussex hennen. Was echt héél mooi wat daar uit kwam. Allerlei tinten grijs.
Australorp en sussex zijn beiden rustige mooie nutrassen.
Daarvoor hebben we jaren Amrocks gehad. Maar die hebben we weg gedaan omdat ik de hanen veel te agressief vond.
Dáárvoor hadden we Welsumers, maar die vlogen te hoog en het "uitgangsmateriaal" was niet goed, want het waren verenpikkers en dat krijg je er niet zomaar uit gefokt.
Laatst gewijzigd door doranto op wo 08 apr 2015, 08:55, 1 keer totaal gewijzigd.