Ik heb begrepen dat stroombanden en prikbanden niet meer toegestaan zijn sinds 20-zoveel? Maaaar dat de handhaving erop zo moeilijk is dat er eigenlijk niet op gecontroleerd kan worden of iets dergelijks.Kaela schreef: Wie zegt dat dat niet mag? Hier alleen de regel dat de hond aangelijnd moet zijn, waarmee staat er niet bij. Wij krijgen elk jaar een folder van de gemeente.
En daarom.... hou je honden bij je!
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
Irish
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: En daarom.... hou je honden bij je!
Nee ik bedoelde de flex in de bebouwde kom. Dat van die stroombanden is inderdaad in de wet aangepast, of willen ze aanpassen. Weet ik verder het fijne niet van.Irish schreef: Ik heb begrepen dat stroombanden en prikbanden niet meer toegestaan zijn sinds 20-zoveel? Maaaar dat de handhaving erop zo moeilijk is dat er eigenlijk niet op gecontroleerd kan worden of iets dergelijks.
- Jura&Mahru
- 4-sterren

- Contacteer:
Wat een stom en onnodig gedoe.... Zelfs ik met een gezonde fitte hond heb vaak last van dit soort dingen. 's Middags loop ik vaak al geen lange ronde meer maar liever vroeg in de ochtend. Anders blijf ik bezig met zelf in de bosjes te gaan staan met hond omdat mensen het gewoon normaal vinden om op een smal pad op volle snelheid met hond langs te fietsen. Als het me nu al gebeurt dan blijf ik midden op het pad lopen zodat ze wel af móeten stappen. En inderdaad zoveel baasjes die het blijkbaar totaal niet boeit dat hun hond vervelend doet, in de weilanden aan het jagen is, of (van een heel andere orde) mij en mijn hond niet durft te passeren.... Ik snap het niet. Je loopt toch mét je hond???
Vreselijk dat de honden er zo de dupe van kunnen zijn (en mensen natuurlijk ook).
Ik heb altijd een flesje water op zak en tegenwoordig hou ik vervelende honden maar daarmee op afstand. Door me groot te maken en weg te zwaaien, en als dat niet genoeg is, spuit ik wel wat water richting de hond.
Vreselijk dat de honden er zo de dupe van kunnen zijn (en mensen natuurlijk ook).
Ik heb altijd een flesje water op zak en tegenwoordig hou ik vervelende honden maar daarmee op afstand. Door me groot te maken en weg te zwaaien, en als dat niet genoeg is, spuit ik wel wat water richting de hond.
-
TessaThomas
- 5-sterren

Nog niet ingevoerd.Kaela schreef: Nee ik bedoelde de flex in de bebouwde kom. Dat van die stroombanden is inderdaad in de wet aangepast, of willen ze aanpassen. Weet ik verder het fijne niet van.
Bij de flex gaat het vaak om het kort aangelijnd zijn wat veel gemeentes ergens verborgen hebben staan,met een flex is het niet kort. (Want dat schijnen 9 van de 10 mensen niet te kunnen met een flex
Het is gewoon rot. Zelfs met mijn gezonde honden kom ik alleen maar op plekken waar vrijwel geen honden komen en met mooi weer maken wij zelfs geen lange wandelingen overdag. Ik laat mijn honden loslopen in aanlijngebied, maar zodra ik ergens maar een mens denk te zien moeten ze vast. Een hele dikke knuffel voor jou en de mannen!
- KarenH
- 5-sterren

- Contacteer:
Toch zo heel fijn zulke dingen.
In dit overvolle land zou het toch zo fijn zijn als mensen eens wat meer rekening met elkaar zouden houden (en niet alleen met hun honden).
Ik wil geen last hebben van mensen en probeer daarom ook mensen geen last van mij en m'n honden te laten hebben.
Heb ook wel eens een lompe Labrador geblokt die zichzelf op de parkeerplaats uit de auto lanceerde, zo op mijn hond af (gelukkig had ik geen puppy bij me).
Pr1mo is echt een relaxte hond, maar heeft ook een grens natuurlijk. Ik ben er dus tussen gaan staan, me groot gemaakt, met m'n arm gezwaaid en geroepen: OPZOUTEN!!!!
De baas keek naar me en zei: ja, dat doet hij nou altijd!
En dat blijft hij ook doen meneer, als je er niets aan doet.
Sterkte met je hond, flink balen.
In dit overvolle land zou het toch zo fijn zijn als mensen eens wat meer rekening met elkaar zouden houden (en niet alleen met hun honden).
Ik wil geen last hebben van mensen en probeer daarom ook mensen geen last van mij en m'n honden te laten hebben.
Heb ook wel eens een lompe Labrador geblokt die zichzelf op de parkeerplaats uit de auto lanceerde, zo op mijn hond af (gelukkig had ik geen puppy bij me).
Pr1mo is echt een relaxte hond, maar heeft ook een grens natuurlijk. Ik ben er dus tussen gaan staan, me groot gemaakt, met m'n arm gezwaaid en geroepen: OPZOUTEN!!!!
De baas keek naar me en zei: ja, dat doet hij nou altijd!
En dat blijft hij ook doen meneer, als je er niets aan doet.
Sterkte met je hond, flink balen.
Oh, dat is een goeie. Heb altijd een flesje water bij me maar daarvoor kun je hem ook gebruiken natuurlijk.beginnertje schreef:
Ik heb altijd een flesje water op zak en tegenwoordig hou ik vervelende honden maar daarmee op afstand. Door me groot te maken en weg te zwaaien, en als dat niet genoeg is, spuit ik wel wat water richting de hond.![]()
-
Lil
Aangelijnd is hier veranderd in het zeer duidelijke deugdelijk aangelijnd middels een lijn. Maar wat is deugdelijk? Kan mij voorstellen dat 10m lijn in bebouwde kom niet deugdelijk is omdat ze zo de straat op lopen, maar maak er dan max 1.50 m van of zo.Kaela schreef: Nee ik bedoelde de flex in de bebouwde kom. Dat van die stroombanden is inderdaad in de wet aangepast, of willen ze aanpassen. Weet ik verder het fijne niet van.
Mijn vaste lijnen zijn ook allemaal flink langer dan 1,50. Als ik een hond niet los kan laten lopen, dan graag nog wel enige bewegingsvrijheid. Anders moet ik tussen alle hondendrollen door naar de bomen slalommenLil schreef: Aangelijnd is hier veranderd in het zeer duidelijke deugdelijk aangelijnd middels een lijn. Maar wat is deugdelijk? Kan mij voorstellen dat 10m lijn in bebouwde kom niet deugdelijk is omdat ze zo de straat op lopen, maar maak er dan max 1.50 m van of zo.
Elke riem staat of valt met het gebruik er van, dus ik vind het wat vreemd. Ik vind een flex ook deugdelijk aangelijnd, als je hem maar goed gebruikt. Een hondje aan een lijn van 1.50 m kan ook een verkeersongeluk veroorzaken of mijn hond lastig vallen.
-
Lil
Eh bij jullie kunnen ze misschien niet de weg op op sommige plaatsen, maar dat is bij mij anders hoe verder in de gemeente is weet ik niet. Mijn punt is dat ik de regelgeving toch niet kan naleven als ik niet weet wat het inhoudt. Binnen de bebouwde kom krijgt op kreupele Boris na geen enkele hond van mij vrijheid. Dat is domweg gevaarlijk en het buitengebied is zo groot. Die max 10 minuten mag het volgen aan korte lijn.
Hier is overal een aanlijnplicht, dus dan zou je hond nooit ff lekker kunnen rennen... (behalve op de stukjes waar ze we los mogen, maar die van mij niet los kunnen)
-
Lil
Dat geluk hebben wij dan wel. In buitengebied zijn 2 regels: op pad blijven en geen overlast veroorzaken, maar hond mag los paard en mountainbike mogen er komen. Dus in de 10 straten dorp heeft het pech, ik kan wel ergens tussendoor veld in.eelke schreef: Hier is overal een aanlijnplicht, dus dan zou je hond nooit ff lekker kunnen rennen... (behalve op de stukjes waar ze we los mogen, maar die van mij niet los kunnen)
Precies en daarom zou ik het echt bizar vinden als een flex verboden zou zijn/worden en een riem van max 1,5 meter verplicht zou zijn/worden!Lil schreef: Eh bij jullie kunnen ze misschien niet de weg op op sommige plaatsen, maar dat is bij mij anders hoe verder in de gemeente is weet ik niet. Mijn punt is dat ik de regelgeving toch niet kan naleven als ik niet weet wat het inhoudt. Binnen de bebouwde kom krijgt op kreupele Boris na geen enkele hond van mij vrijheid. Dat is domweg gevaarlijk en het buitengebied is zo groot. Die max 10 minuten mag het volgen aan korte lijn.
Bovendien is geneuzel over de lengte van een riem (door de gemeentes, niet door jou!) een beetje erg stom als een aanlijnplicht in zijn geheel niet opgevolgd wordt. Het is, als je op dit forum leest, door heel NL schering en inslag met loslopende honden op plaatsen waar een aanlijnplicht is. Zolang die regelgeving voor geen ene meter nageleefd en gecontroleerd wordt, is alle regelgeving over de lengte van een riem een wassen neus.
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
en als mensen dan op een cursus ook nog met rolriemen leren overweg te gaan... dan zou t helemaal geen punt meer zijn
-
Irish
- 5-sterren

- Contacteer:
Bij veel hondenscholen (ook waar ik jarenlang vrijwillig heb les gegeven) is gebruik van de flexriem verboden en leren mensen dus niks daar mee om te gaan, maar gebruiken ze het wel de rest van de tijd uitgezonderd van dat ene trainingsuurtje, bij wijze van... Zonde eigenlijk! Juist opnemen in de lessen, zou ik zeggen.
-
Lil
Een les is niet geschikt om te leren omgaan met flex. Ze zijn verboden omdat het gevaarlijke situaties oplevert. Meer dan mensen vertellen dat ze op slot moeten bij passeren van anderen en langs drukke wegen hoeft niet. Het zijn geen rare dingen die flexen het is dat men die niet op slot zet. Dat hoef je niet te leren dat is mentaliteit.Irish schreef: Bij veel hondenscholen (ook waar ik jarenlang vrijwillig heb les gegeven) is gebruik van de flexriem verboden en leren mensen dus niks daar mee om te gaan, maar gebruiken ze het wel de rest van de tijd uitgezonderd van dat ene trainingsuurtje, bij wijze van... Zonde eigenlijk! Juist opnemen in de lessen, zou ik zeggen.
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
nee lesgeven met een flex is niks maar je kan er wel aandacht aan besteden bv door zelf zo n ding mee te nemen en ze uitleggen dat die rem er niet voor jan l*l op zit
zo hoorde ik pas dat iem nijdig was op een fietser die door de lijn fietste.... want tja haar hond wist nog niet dat ie op t fietspad liep dat moest ie nog leren
8) en ja id... die mevr was blond
zo hoorde ik pas dat iem nijdig was op een fietser die door de lijn fietste.... want tja haar hond wist nog niet dat ie op t fietspad liep dat moest ie nog leren