Zaterdag discussie

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zaterdag discussie

BusKay

Bericht door BusKay »

hannabelgje schreef: Hoe wil je 100 prooidieren diervriendelijk houden? Daar heb je een extra huis voor nodig, om het nog maar niet eens over de kosten te hebben.
Naaahhhh on het geval van Oliefanten.... Olie der uit en fantje der in...

Enne zo'n pens of hart gaat eeerrrrruuugggg lang mee  :biggrin2: :biggrin2:
Tamara
4-sterren
4-sterren

Bericht door Tamara »

Misty mij golden retriever zegt dat je je VRIENDEN niet opeet  :biggrin2:
*Gabriëlle*
3-sterren
3-sterren

Bericht door *Gabriëlle* »

Tamara schreef: Misty mij golden retriever zegt dat je je VRIENDEN niet opeet  :biggrin2:
Biggles zegt; het zijn mijn vrienden niet, mag ik die stomme hamsters dan wel opeten... rent richting voerbak :kitty:

Gelukkig heb je geen groot huis nodig voor kleine knagers, de hamsters hebben bij mij de hele slaapkamer, het zijn er aardig wat, en helaas voor Biggles er is er geen één bij die gebruikt gaat worden voor consumptie of waar hij even mee mag spelen.

Eigenlijk is het hypocriet om wel bioindustrie dieren te voeren , maar niet zelf de dieren die je gaat voeren op te kweken en te slachten, want ik denk dat er veel minder verspilling zou zijn als iedereen dat wel zou moeten doen. Zeg daar wel bij dat ik mijn eigen opgekweekte dieren niet zou kunnen doodmaken puur om ze op te (laten) eten, vind het al moeilijk genoeg om ze in te laten slapen als ze ziek en/of oud zijn.
CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

*Gabriëlle* schreef: Biggles zegt; het zijn mijn vrienden niet, mag ik die stomme hamsters dan wel opeten... rent richting voerbak :kitty:

Gelukkig heb je geen groot huis nodig voor kleine knagers, de hamsters hebben bij mij de hele slaapkamer, het zijn er aardig wat, en helaas voor Biggles er is er geen één bij die gebruikt gaat worden voor consumptie of waar hij even mee mag spelen.

Eigenlijk is het hypocriet om wel bioindustrie dieren te voeren , maar niet zelf de dieren die je gaat voeren op te kweken en te slachten, want ik denk dat er veel minder verspilling zou zijn als iedereen dat wel zou moeten doen. Zeg daar wel bij dat ik mijn eigen opgekweekte dieren niet zou kunnen doodmaken puur om ze op te (laten) eten, vind het al moeilijk genoeg om ze in te laten slapen als ze ziek en/of oud zijn.
+1...... Dat heb ik dus ook..... En dat is zo dubbel....
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Ik vind het hypocrieter om prooidieren ergens te kopen dan om ze zelf te kweken. In het laatste geval neem je tenminste zelf alle verantwoordelijkheid voor het welzijn van die beestjes. Overigens zou ik het nooit kunnen om zelf een dier te slachten. Eendagskuikens, geitjes etc geef ik niet omdat dat te herkenbaar is voor me. Is ook hypocriet natuurlijk.

Zelf koop ik zuivel en eieren alleen biologisch. Vlees haal ik rechtstreeks bij de bio-dynamische runderboerderij. Voor Scott  koop ik vlees zo diervriendelijk mogelijk, liefst biologisch of wild. Maar realiseer me ook dat wild misschien niet altijd zo wild is als wij denken.

Dolfinariums en dierentuinen vind ik ook lastig. Aan de ene kant ga ik er graag naar toe, aan de andere kant vind ik het niet juist dat dieren daar voor bezoekers kunstjes moeten vertonen.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Ach ja, jeetje, wat is hypocriet. Wij houden 30+ honden, omdat er mensen zijn die er graag eens uit willen, naar een winters landschap, om daar op een sleetje met honden ervoor door het bos te trekken. Al die honden moeten eten, elke dag, daar is heel wat bio-industrie voor nodig. Al kopen we momenteel deels afval van de wilde zalmvangst, maar een ander deel is gewoon afkomstig van de zielige diertjes. Zelf eet ik heel weinig vlees, maar die poging om iets goeds te doen (al eet ik het vooral weinig, omdat ik er niet zo heel erg dol op ben) valt natuurlijk in het niet bij wat de honden eten. Is het nodig om zoveel honden te hebben? Nee, helemaal niet. Ik kan ook een andere baan gaan zoeken, en helemaal geen honden meer houden, en helemaal geen vlees meer eten. Wordt de wereld daar beter van? Ik weet het niet. Vroeger dacht ik van wel, tegenwoordig ben ik daar lang zo zeker niet meer van.
Ik zou het zelf niet doen, ook niet voor een paar honden, veel te veel gedoe, en ik houd niet van hamsters en ratten en zo, ook niet als voer. Maar op zich, het heeft wel iets zelfvoorzienends, en dat vind ik eigenlijk wel mooi, als mensen dat wat ze nodig hebben zelf voor elkaar boksen, in plaats van het aan anderen over te laten. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer, een hond moet eten als je wilt dat hij een tijdje mee gaat, of dat nu linksom of rechtsom gebeurt :)
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Als ik echt de ruimte en de tijd zou hebben, zou ik het wel willen. Omdat je dan zelf het welzijn van je prooidieren kan bepalen. Ik zou daar dan ook graag zelf mijn vlees van eten en de rest naar de hond(en).
Maar, ik zou absoluut niet zelf kunnen doden. Dus dan zou ik iemand willen die dat kan en dan ben ik wel een dagje van huis nadat ik heb aangewezen wie er die dag de sjaak zijn. En dat is vast hypocriet, maar dan spelen de emoties op.

Wij zijn hier zo ver van de realiteit af gaan staan in de westerse wereld. Ik weet zeker dat als je zoiets doet, dat diverse mensen dat naar, stom en zelfs walgelijk zullen vinden. En dat de meeste van die mensen savonds gewoon plofkip op hun bord hebben. Als je hier dus voor kiest, zou je echt sterk in je schoenen moeten staan.
bastet
1-ster
1-ster

Bericht door bastet »

Ik fok niet met voederdieren speciaal om mijn honden te kunnen voorzien van vlees, maar ik heb als hobby wel een mousery en fok met muizen voor de show.
Daarvan hou ik dus regelmatig muizen over die niet geschikt zijn voor de fok, show of verkoop, en die voer ik zonder problemen op aan mijn honden, anders zouden ze in de container belanden.
Daarnaast heb ik nog een vleesetend reptiel (slang) die ongeveer per maand 1 konijn krijgt, deze voederdieren heb ik tot nu toe altijd moeten kopen bij een dsz.
Nu heb ik inmiddels zelf een groepje konijnen en zou ze graag zo af en toe een nestje willen laten krijgen en hier laten opgroeien als voer voor mijn reptiel. Dan weet ik dat mijn voederdieren goed kwaliteit voer krijgen en zo mijn vleeseters dus ook, dat de beestjes in goede omstandigheden opgroeien en niet hutje mutje in kooitjes gepropt zitten en dat ze een goed leventje hebben gehad voordat ze eindigen als voer.
Over een jaartje of 1 a 2 zou ik daarom ook graag kipjes willen gaan houden voor de eieren en het vlees.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Lizzy schreef: Wat een ander doet en vindt: daar oordeel ik niet over maar ik voer geen hele prooidieren omdat ik niet wil dat andere dieren speciaal voor mijn dieren worden gefokt. Ik voer zoveel mogelijk "afval" (lees wat wij niet willen eten).
Zo denk ik er ook over.  Dus echt dieren gaan kweken met het doel te voeren, dat zou ik zelf niet willen.

Al heb ik er an sich niets op tegen als je nu knaagdieren gaat houden, om daarmee te kweken en de 'overschot' te voeren aan je katten. 
Zelf doe ik het niet, omdat ik dat emotioneel niet zou kunnen, liever gewoon rust heb onder mijn gerbils en omdat ik niet zo weten hoe ze op een menselijke manier te doden.  Ik kan wel volgen dat sommige dieren er een zeker plezier aan beleven om te kunnen kweken, waar dat voor de dieren zelf ook een meerwaarde biedt.  Bij gerbils valt daar ook iets van te zeggen omdat je dan variatie in de groep kan houden en je meerdere gerbils bij elkaar kan houden. Terwijl je anders eigenlijk altijd bij 2 gerbils van hetzelfde geslacht moet blijven.  Grotere groepen geven ruzie als ze té lang in dezelfde vorm blijven. 
Anderzijds blijven die dieren ook nest op nest kweken als je ze niet scheidt en is dat te veel belasting voor de moederdieren.  Dat geldt natuurlijk ook bij konijnen.  Een bijkomende reden om toch gewoon voor gecastreerde konijnen en gewoon 2 gerbilmeisjes te kiezen.
Los van het feit dat ik gewoon veel te veel gehecht ben aan die diertjes en te weinig afstand heb om dit zelfs maar te overwegen...  Als ze dood gaan kan ik er ook niet toe komen om ze te voeren.

Als de dieren op de eerste plaats komen en je hen toch wil houden en het kweken als een bijkomstigheid erbij komt, heb ik er niets op tegen. Maar dat zal doorgaans inderdaad niet zo zijn...
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

Misschien is het wel andersom.
Als je over doordenkt zou het eigenlijk juist logisch zijn om (prooi)dieren te fokken om aan je carnivore huisdieren te voeren ipv de resten van humane consumptie. Zij hebben namelijk vlees nodig, wij mensen niet. Wij zouden dan de restjes van onze huisdieren kunnen eten.
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lazy Garfield »

Wendi schreef: Misschien is het wel andersom.
Als je over doordenkt zou het eigenlijk juist logisch zijn om (prooi)dieren te fokken om aan je carnivore huisdieren te voeren ipv de resten van humane consumptie. Zij hebben namelijk vlees nodig, wij mensen niet. Wij zouden dan de restjes van onze huisdieren kunnen eten.
Huh?
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

Lazy Garfield schreef: Huh?
Ja het is toch eigenlijk gek dat wij mensen vinden dat wij eerst van het dier moeten eten, of dat er alleen voor onze consumptie dieren gefokt mogen worden terwijl we helemaal geen vlees nodig hebben en onze honden en katten wel?
Maar misschien ben ik nu te filosofisch en kan ik beter naar bed  ::)
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Wendi schreef: Ja het is toch eigenlijk gek dat wij mensen vinden dat wij eerst van het dier moeten eten, of dat er alleen voor onze consumptie dieren gefokt mogen worden terwijl we helemaal geen vlees nodig hebben en onze honden en katten wel?
Maar misschien ben ik nu te filosofisch en kan ik beter naar bed  ::)
Oke. maar je hebt het erover dat wij de restjes van onze huisdieren kunnen eten!!
Dacht even dat ik aan de Barf of KVV moest!  :D
Wendi
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door Wendi »

Lazy Garfield schreef: Oke. maar je hebt het erover dat wij de restjes van onze huisdieren kunnen eten!!
Dacht even dat ik aan de Barf of KVV moest!  :D
dat bedoelde ik eigenlijk wel  :biggrin2:
Lazy Garfield
5-sterren
5-sterren

Wendi schreef: dat bedoelde ik eigenlijk wel  :biggrin2:
He jakkes!! Nee dank je!  ;D

Plaats reactie