Ach ja, jeetje, wat is hypocriet. Wij houden 30+ honden, omdat er mensen zijn die er graag eens uit willen, naar een winters landschap, om daar op een sleetje met honden ervoor door het bos te trekken. Al die honden moeten eten, elke dag, daar is heel wat bio-industrie voor nodig. Al kopen we momenteel deels afval van de wilde zalmvangst, maar een ander deel is gewoon afkomstig van de zielige diertjes. Zelf eet ik heel weinig vlees, maar die poging om iets goeds te doen (al eet ik het vooral weinig, omdat ik er niet zo heel erg dol op ben) valt natuurlijk in het niet bij wat de honden eten. Is het nodig om zoveel honden te hebben? Nee, helemaal niet. Ik kan ook een andere baan gaan zoeken, en helemaal geen honden meer houden, en helemaal geen vlees meer eten. Wordt de wereld daar beter van? Ik weet het niet. Vroeger dacht ik van wel, tegenwoordig ben ik daar lang zo zeker niet meer van.
Ik zou het zelf niet doen, ook niet voor een paar honden, veel te veel gedoe, en ik houd niet van hamsters en ratten en zo, ook niet als voer. Maar op zich, het heeft wel iets zelfvoorzienends, en dat vind ik eigenlijk wel mooi, als mensen dat wat ze nodig hebben zelf voor elkaar boksen, in plaats van het aan anderen over te laten. Uiteindelijk komt het allemaal op hetzelfde neer, een hond moet eten als je wilt dat hij een tijdje mee gaat, of dat nu linksom of rechtsom gebeurt