ondanks alle ellende

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: ondanks alle ellende

Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Angelique schreef: Je wordt in Nl alleen bestraft voor iets wat je gedaan hebt, niet voor wat je allemaal zou kunnen doen. Stel dat Lida 500 kilo bij zich had, goed beschouwd is dat voor hier een voorraad voor 100 dagen en past het ook nog met gemak in mijn vriezers en daarin be ik echt niet de enige. Dus dat hun het dan wat veel zouden vinden voor een particulier doet er niet zo toe. Eigen gebruik is eigen gebruik. Veel regels zijn er wel om misbruik te voorkomen, maar dat misbruik dient dan wel gewoon aangetoond te worden. Ook door het vwa.
Ow ja, dat zeker!
Maar ik denk alleen dat we voor in de toekomst wel moeten uitzoeken hoe en wat er nu eigenlijk kan en mag. Want één zo'n drama is meer dan genoeg.
Feit is dus dat we eigenlijk gewoon te weinig weten van de wetten en regels omtrent verkoop en vervoer van vlees. Lida heeft gewoon alle pech van de wereld dat ze juist haar van de weg af plukten. Ze deed niet (bewust) iets illegaals. Wat ik wilde zeggen is dat de vwa gewoon heel snel overstuur is als er in hun ogen iets mis is. En of het nu diervoeding is of niet, ik denk dat (voor nu) vlees voor hen gewoon vlees is. Dat ze later gaan zeggen: oké, het was diervoeding, valt allemaal wel mee hoop ik van harte. En ik denk ook dat ze dat gaan doen. Maar ik denk dat ze zoveel heibel maken (8 agenten, kom op zeg) omdat ze het gewoon voor nu zien als vlees wat in de voedselketen terecht zou kunnen komen.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

wijkje schreef: Ook al zou het gaan om honderden kilo's. Als je kunt aantonen dat je nodige hoeveelheid nodig hebt voor eigen consumptie lijkt mij dat ze weinig kunnen maken. Ik koop ook regelmatig grotere hoeveelheden vlees voor eigen consumptie. Dat zou betekenen dat dit niet mag ? Lijkt me sterk. Als ik keuze maak om bijvoorbeeld bij slager 100 kg in te kopen bij een slager.  En wat versta je onder vriendendiensten ?  Daarom zou ik Lida adviseren. Schakel iemand in die je kan ondersteunen.
Wat de wet onder vriendendienst verstaat weet ik niet. Maar als een koper bij een verkoper waar hij geen verdere relatie mee heeft, iets besteld, betaald en het wordt op het afgesproken moment geleverd, dan vraag ik me echt af hoe de term vriendendienst hier in past.
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Kaela schreef: Wat de wet onder vriendendienst verstaat weet ik niet. Maar als een koper bij een verkoper waar hij geen verdere relatie mee heeft, iets besteld, betaald en het wordt op het afgesproken moment geleverd, dan vraag ik me echt af hoe de term vriendendienst hier in past.
Vriendendienst in zoverre dat de "verkoper" geen winst maakt???

Ik doe dan wel niet mee aan de lijntjes, maar ben wel bereid een bijdrage te leveren als er een crowdfunding wordt opgezet om uit te laten zoeken door een jurist wat wel en niet mag m.b.t. de barfplaats lijntjes.

wat mij trouwens te binnen schiet, als het eventueel om het ongekoeld vervoer van vlees gaat, ik dacht dat er in Nederland ook leveranciers / webshops zijn die per DHL barfwaren / kvv versturen. Dat is ook ongekoeld.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Nee hoor, dat kan gewoon onder 'gekoeld' vallen.
Wij gebruiken voor het versturen van paardensperma naar het buitenland ook van die tempex koeldozen. Gaan in compartimenten koelblokken e.d.

En verder ga ik wat betreft de VWA met Hope mee. Helaas. Da's nou net geen partij waar je mee in discussie wil.
rosmin
5-sterren
5-sterren

Bericht door rosmin »

Hope schreef: Maar ik denk alleen dat we voor in de toekomst wel moeten uitzoeken hoe en wat er nu eigenlijk kan en mag. Want één zo'n drama is meer dan genoeg.
Feit is dus dat we eigenlijk gewoon te weinig weten van de wetten en regels omtrent verkoop en vervoer van vlees. Lida heeft gewoon alle pech van de wereld dat ze juist haar van de weg af plukten. Ze deed niet (bewust) iets illegaals. Wat ik wilde zeggen is dat de vwa gewoon heel snel overstuur is als er in hun ogen iets mis is. En of het nu diervoeding is of niet, ik denk dat (voor nu) vlees voor hen gewoon vlees is. Dat ze later gaan zeggen: oké, het was diervoeding, valt allemaal wel mee hoop ik van harte. En ik denk ook dat ze dat gaan doen. Maar ik denk dat ze zoveel heibel maken (8 agenten, kom op zeg) omdat ze het gewoon voor nu zien als vlees wat in de voedselketen terecht zou kunnen komen.
+1

Lida,
ik hoop dat de consequenties van deze narigheid te overzien zullen zijn voor je en dat het met een sisser afloopt
CindyMayella
5-sterren
5-sterren

Bericht door CindyMayella »

Ik heb alles meegelezen en ik vind het echt heel erg voor Lida...... Het zou idd voor alle lijntjes goed zijn om te weten wat wel en niet wettelijk mag........ Dan is het voor iedereen duidelijk en kunnen er nieuwe lijntjes opgezet worden..... Ik heb met 1 lijntje maar meegedaan, maar door dit voorval, ben ik toch geschrokken en durf ik zelf ook niet meer zo snel meedoen......

Heel veel sterkte Lida, enne..... Ook al ken ik je verder niet, ook ik sta voor je klaar.....  :-*
Ruisje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ruisje »

Maar wat ik me nog steeds afvraag, die politiemacht van 8 agenten vol testosteron, waren die daar omdat ze lucht hadden gekregen van een vleeslijntje of iets anders? Zo'n verbaal agressief optreden tegen Lida die gewoon eerlijk antwoord geeft op hun vragen vind ik niet kunnen. Een klacht daarover is zeker op zijn plaats, volgens mij.

Wat betreft het ongekoeld vervoeren van vlees voor huisdieren ken ik ook nog een kvv-leverancier die dat al jaren doet en dat blijkbaar gewoon mag blijven doen...
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Ruisje schreef: Maar wat ik me nog steeds afvraag, die politiemacht van 8 agenten vol testosteron, waren die daar omdat ze lucht hadden gekregen van een vleeslijntje of iets anders? Zo'n verbaal agressief optreden tegen Lida die gewoon eerlijk antwoord geeft op hun vragen vind ik niet kunnen. Een klacht daarover is zeker op zijn plaats, volgens mij.

Wat betreft het ongekoeld vervoeren van vlees voor huisdieren ken ik ook nog een kvv-leverancier die dat al jaren doet en dat blijkbaar gewoon mag blijven doen...
Ik heb dat jaren geleden eens nagevraagd, maar gut, zeker wel tien jaar geleden hoor en toen kreeg ik als antwoord dat ongekoeld mocht, mits de boel goed ingevroren was en de rit zo,n maximaal 2 uur was met daarbij je verstand gebruikend dat die rit dan niet midden op de dag moet plaatsvinden als er 30 graden verwacht wordt. Direct zonlicht op de waren moest vermeden worden en bij  onverwachte oponthoud en dus dooi moest je voorkomen dat er dooivocht op straat terecht kwam ect. Maar an sich mocht het wel.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

En zou het nog verschil maken dat het vlees stijfbevroren was (althans, daar ga ik van uit)? Ongekoeld vervoer van verse, niet-bevroren producten is toch van een andere orde, hygiënisch gezien, dan ongekoeld vervoer van producten die alleen voor de duur van het vervoer (= hoogstens een paar uur) buiten de vriezer verblijven. Ik hoop dat dat soort overwegingen allemaal wordt meegenomen door de NVWA.

Edit: overlapje met Angelique
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ruisje schreef: Maar wat ik me nog steeds afvraag, die politiemacht van 8 agenten vol testosteron, waren die daar omdat ze lucht hadden gekregen van een vleeslijntje of iets anders? Zo'n verbaal agressief optreden tegen Lida die gewoon eerlijk antwoord geeft op hun vragen vind ik niet kunnen. Een klacht daarover is zeker op zijn plaats, volgens mij.

Ik vind het ook raar. Want als die mannen het gemeld hebben die toevallig hebben staan kijken op het parkeerterrein had het ook iets anders kunnen zijn dan vlees, en dat wisten ze kennelijk.
Man rookt sigaret op parkeerplaats, ziet doos na doos uit een bus komen, ziet dat er betaald wordt en vertrouwd het niet. Belt politie.
Politie komt en eerste vraag zou dan zijn: mevrouw, wat zit er in die dozen.

Niet: mevrouw, we hebben een melding gehad dat er rood vlees vervoert en verhandeld wordt.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Mowgli schreef: Vriendendienst in zoverre dat de "verkoper" geen winst maakt???
Tja het zou mijn definitie dan nog niet zijn. En daar wil ik verder niet mee zeggen dat als het geen vriendendienst is, dat het dan tegen de wet is ofzo hoor. Ik vind het alleen zelf heel vreemd dat de lijntjes onder die noemer vallen, terwijl het volslagen vreemden zijn die dingen met elkaar afspreken.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Kaela schreef: Tja het zou mijn definitie dan nog niet zijn. En daar wil ik verder niet mee zeggen dat als het geen vriendendienst is, dat het dan tegen de wet is ofzo hoor. Ik vind het alleen zelf heel vreemd dat de lijntjes onder die noemer vallen, terwijl het volslagen vreemden zijn die dingen met elkaar afspreken.
Misschien maakt dat het juist de ultieme vriendendienst: bereid zijn voor mensen die je niet of nauwelijks kent zo veel moeite te doen, zonder er iets voor terug te verlangen. :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Kaela schreef: Tja het zou mijn definitie dan nog niet zijn. En daar wil ik verder niet mee zeggen dat als het geen vriendendienst is, dat het dan tegen de wet is ofzo hoor. Ik vind het alleen zelf heel vreemd dat de lijntjes onder die noemer vallen, terwijl het volslagen vreemden zijn die dingen met elkaar afspreken.
Dan wordt het natuurlijk een discussie wat de definitie is van vriend. Want is een vriend persé iemand die je in real life hebt ontmoet?
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Hope schreef: Dan wordt het natuurlijk een discussie wat de definitie is van vriend. Want is een vriend persé iemand die je in real life hebt ontmoet?
Ik denk ook niet dat er in die definitie gedacht wordt. Een fb-vriend is dan ook een vriend toch?  Vriendendienst zal zijn "helpt elkander".
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Anne in Duitsland schreef: Misschien maakt dat het juist de ultieme vriendendienst: bereid zijn voor mensen die je niet of nauwelijks kent zo veel moeite te doen, zonder er iets voor terug te verlangen. :)
Maar ze verlangen er wel iets voor. Ik betaal voor de goederen en in de meeste gevallen ook voor het vervoer.

Want laten we wel wezen, de meeste lijntjesrijders doen dat om op die manier zelf gratis of tegen hele lage kosten te kunnen rijden en om goedkoop hun eigen honden te kunnen voeren. Het spijt me voor alle Lijntjesrijders, maar ik geloof niet dat het gros het als vriendendienst doen. Ze hebben er zelf voordeel aan en dat mag van mij, want het kost ze ook genoeg moeite. Maar puur als vriendendienst? Nee, dat is het naar mijn mening toch niet.

Plaats reactie