Zouden er goede redenen zijn om je wasmachine niet te reinigen met vaatwasreinig

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zouden er goede redenen zijn om je wasmachine niet te reinigen met vaatwasreinig

Hope
5-sterren
5-sterren

Re: Zouden er goede redenen zijn om je wasmachine niet te reinigen met vaatwasreinig

Bericht door Hope »

Ik draai af en toe een lege machine met een programma op 95 graden.
Handdoeken en beddengoed was ik op 60 graden en ik gebruik maar weinig zeep. Mijn wasmachine ruikt altijd neutraal.

Laten jullie het deurtje open staan als de machine leeg is? Ik wel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef: Hoi Lizzy, Ik heb het gevoel dat ik een beetje op je allergie zit. In dat geval spijt me dat, ik bedoel mijn reacties niet rot, in tegendeel.
Wat ik las n.a.v. dit topic (en jij ongetwijfeld ook al trof) is dit: http://nl.wikipedia.org/wiki/Vetluis Hierin tref je tevens adviezen onder het kopje 'voorkomen' zonder gebruik van een machinereiniger: de knop 'extra water' soms gebruiken, af en toe een hete (75+) was draaien, minder wasmiddel gebruiken, af en toe van wasmiddelmerk wisselen. Ik zou dat zelf prefereren.
Mijn machine geeft overigens aan als het wasmiddel is over gedoseerd en dat is consequent zo als ik me houd aan de opgave op de verpakking: zuinige machines hebben minder wasmiddel nodig. Een hogere temperatuur en extra water kun je gemakkelijk benutten voor een extra vieze was (2 vliegen in 1 klap) en voelt daardoor voor mij prettiger dan preventief de machine laten draaien voor & met een machine-reinigingsmiddel.
Nee hoor, maar ik probeer zeer zorgvuldig om te gaan met het milieu. En ik ben wel zeer gefrustreerd, dat wel.

Ik ben eerlijk gezegd heel erg NIET blij met deze laatste twee Miele aankopen, zowel niet met de wasmachine als met de droger. En daar baal ik echt ongelofelijk van. Want ik heb 25 jaar lang met veel plezier met mijn vorige Miele gewassen en gedroogd. Koop je weer dit merk, valt het ZO tegen en dat terwijl Miele toch pittig duurder is als de meeste andere merken. Ik had gehoopt dat dit de laatste aanschaf aan wasmachine van mijn leven zou zijn, daarom ook Miele (beter voor het milieu ook), nu denk ik niet dat ik dat ga redden.

En de extra-water-knop: ook zo irritant met deze Miele: die knop kun je dus op de meeste programma's niet gebruiken. Miele bepaald. Maar goed, zo vaak het programma het toe laat, gebruik ik deze knop inderdaad al. Maar feitelijk zou dat toch allemaal niet nodig moeten zijn? Feitelijk zou Miele moeten erkennen dat te zuinig niet gaat vliegen....

Na 1 keer met zo'n gif-zakje op 90 graden te hebben gewassen is de lucht nu eindelijk weg uit de machine. En nee, liever niet maar gut, dat is toch geen doodszonde? Ik ken mensen die dit iedere week in hun vaatwasser knikkeren. Ik ga nu weer proberen om te voorkomen dat het terug komt. Ik heb in mijn agenda voor de rest van het jaar een notie gemaakt om de machine eens per maand op 90 graden te laten draaien met wat schoonmaakazijn. En daar ga ik dan de hondenkleden inderdaad bij stoppen, want ik vind het ook zonde om de machine zo maar te laten draaien.

En ja, ik laat de deur open. Ik was alleen in het weekend en nadat ik alles gewassen heb, maak ik de wasmachine standaard helemaal schoon. Vuile rubbers of zeepbakjes? Zover komt het hier in de verte verte niet eens, dat wordt iedere week allemaal gereinigd. Zelfs het filter maak ik maand schoon. Ik heb twee keer een Miele monteur bij mijn machines gehad (de vorige) en toen zei deze monteur letterlijk "ik heb in mijn hele leven nog nooit zulke goed onderhouden machines gezien". En dan is het dus dubbel frustrerend dat het kelere-ding en niet goed wast (deze nieuwe machine) en er steeds een vieze lucht in de machine hangt (en in de gewassen kleren).
Lil

Bericht door Lil »

Jammer dat je niet tevreden bent over zo'n dure Miele die je hebt gekocht omdat je goed voor het milieu te willen zijn.  :-\

Helaas heb ik 10 jaar geleden hele slechte ervaringen gehad met Miele. Hele dure machine en snel stuk en nooit echt naar wens gedaan (ook omdat ik bepaalde knoppen niet kon gebruiken daar waar ik het wilde).
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef: Nee hoor, maar ik probeer zeer zorgvuldig om te gaan met het milieu. En ik ben wel zeer gefrustreerd, dat wel.

Ik ben eerlijk gezegd heel erg NIET blij met deze laatste twee Miele aankopen, zowel niet met de wasmachine als met de droger. En daar baal ik echt ongelofelijk van. Want ik heb 25 jaar lang met veel plezier met mijn vorige Miele gewassen en gedroogd. Koop je weer dit merk, valt het ZO tegen en dat terwijl Miele toch pittig duurder is als de meeste andere merken. Ik had gehoopt dat dit de laatste aanschaf aan wasmachine van mijn leven zou zijn, daarom ook Miele (beter voor het milieu ook), nu denk ik niet dat ik dat ga redden.

En de extra-water-knop: ook zo irritant met deze Miele: die knop kun je dus op de meeste programma's niet gebruiken. Miele bepaald. Maar goed, zo vaak het programma het toe laat, gebruik ik deze knop inderdaad al. Maar feitelijk zou dat toch allemaal niet nodig moeten zijn? Feitelijk zou Miele moeten erkennen dat te zuinig niet gaat vliegen....

Na 1 keer met zo'n gif-zakje op 90 graden te hebben gewassen is de lucht nu eindelijk weg uit de machine. En nee, liever niet maar gut, dat is toch geen doodszonde? Ik ken mensen die dit iedere week in hun vaatwasser knikkeren. Ik ga nu weer proberen om te voorkomen dat het terug komt. Ik heb in mijn agenda voor de rest van het jaar een notie gemaakt om de machine eens per maand op 90 graden te laten draaien met wat schoonmaakazijn. En daar ga ik dan de hondenkleden inderdaad bij stoppen, want ik vind het ook zonde om de machine zo maar te laten draaien.

En ja, ik laat de deur open. Ik was alleen in het weekend en nadat ik alles gewassen heb, maak ik de wasmachine standaard helemaal schoon. Vuile rubbers of zeepbakjes? Zover komt het hier in de verte verte niet eens, dat wordt iedere week allemaal gereinigd. Zelfs het filter maak ik maand schoon. Ik heb twee keer een Miele monteur bij mijn machines gehad (de vorige) en toen zei deze monteur letterlijk "ik heb in mijn hele leven nog nooit zulke goed onderhouden machines gezien". En dan is het dus dubbel frustrerend dat het kelere-ding en niet goed wast (deze nieuwe machine) en er steeds een vieze lucht in de machine hangt (en in de gewassen kleren).
Ja, jemig, dat is echt shit.

Ik heb ook een Miele. Droger en wasmachine. En ik heb ook zo'n zuinige en ben eigenlijk heel tevreden.

Wat ik verder doe is regelmatig de 'extra spoelen' optie gebruik. Dan wordt je was dus wel een keer extra gespoeld maar gaat er wel schoon water door je machine.

Wat mij is uitgelegd, is dat deze machines de was wegen, en aan de hand van het gewicht water pakken. Wellicht helpt het als je de was wat verzwaard? Wat tennisballen erbij of zo? Geen idee hoor, ik zit zomaar hardop te denken...
sella

Bericht door sella »

Ik heb een samsung ecobubble, geen wasluis, maar wel muffe was.
Na lang zoeken en proberen, heb ik nu een sop, week, extrabublle stand gevonden, daardoor wordt er iets meer water genomen.
Nu is alles zo een beetje 3 keer gewassen en het ruikt weer fris, vlekken in kleding die ik er niet uitkreeg verdwijnen.
Wij gebruiken geen cosmetica dus dat kan ook de reden niet zijn.
Ik was standaard op 40 graden, gebruik waspoeder(neutral of klok)
Ik heb een programma trommelreinigen, en die gebruik ik 1 keer per  weken als ik veel hondenspullen heb gewassen.

Mag ik vragen wat je aan je miele droger niet bevalt? Wij moeten een dezer maanden de wasdroger vervangen en overwegen en miele met warmtepomp.
We hebben nu onze tweede miele vaatwasser en daar ben ik heel tevreden over. Onze gas wasdroger is ook van miele, ik loop puur tegen het feit aan wasmachine levert 8 kg schone was, droger kan maar 5 kg aan, ik pleur het er wel in en hij doet er heel lang over om te drogen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sella schreef: Ik heb een samsung ecobubble, geen wasluis, maar wel muffe was.
Na lang zoeken en proberen, heb ik nu een sop, week, extrabublle stand gevonden, daardoor wordt er iets meer water genomen.
Nu is alles zo een beetje 3 keer gewassen en het ruikt weer fris, vlekken in kleding die ik er niet uitkreeg verdwijnen.
Wij gebruiken geen cosmetica dus dat kan ook de reden niet zijn.
Ik was standaard op 40 graden, gebruik waspoeder(neutral of klok)
Ik heb een programma trommelreinigen, en die gebruik ik 1 keer per  weken als ik veel hondenspullen heb gewassen.

Mag ik vragen wat je aan je miele droger niet bevalt? Wij moeten een dezer maanden de wasdroger vervangen en overwegen en miele met warmtepomp.
We hebben nu onze tweede miele vaatwasser en daar ben ik heel tevreden over. Onze gas wasdroger is ook van miele, ik loop puur tegen het feit aan wasmachine levert 8 kg schone was, droger kan maar 5 kg aan, ik pleur het er wel in en hij doet er heel lang over om te drogen.
Die heb ik ook.

Ik was ook heel tevreden over mijn Miele vaatwasser. Totdat ik hier een Bosch in huis had staan. We hebben nu dan ook een Bosch gekocht en echt, zo schoon heeft die Miele nooit gewassen.

Die droger is echt een onding. Om niks staat ie te bleren dat er een foute belading is. Wat nou foute belading, gewoon een handdoekenwasje! Dan staat ie weer te bleren dat het sokkelfilter gereinigd moet worden. En dat is niet zo erg, maar hij stopt er dan ook mee. Kom op zeg, ga gewoon even door met je werk terwijl je die melding geeft, zo'n spoed heeft dat nou ook weer niet! Je kunt niet op "temperatuur laag" meer drogen. Naaah, die knop mis ik!
sella

Bericht door sella »

Oeps, dan geen miele met warmtepomp voor ons, de temp laag is de enige die ik gebruik en eis, en ik kan niet tegen machienerie die een eigen opinie hebben :-X
Wij hebben met onze vaatwasser ooit een jubileummodel gekocht in 1999 en die heeft het tot 2010 gedaan en veel gebruikt.
Nu hebben we een rondje siemens miele en bosch gedaan en toch weer voor de miele gekozen omdat hij gewoon beter past bij wat ik nodig heb.
Ik heb op vakantie met een bosch mogen vaatwassen, en wat een verschil qua herrie en schoonmaken.
Maar gezien het feit dat je nu een tweede bosch hebt, zal je een oudere miele hebben gehad dan wij?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sella schreef: Oeps, dan geen miele met warmtepomp voor ons, de temp laag is de enige die ik gebruik en eis, en ik kan niet tegen machienerie die een eigen opinie hebben :-X
Wij hebben met onze vaatwasser ooit een jubileummodel gekocht in 1999 en die heeft het tot 2010 gedaan en veel gebruikt.
Nu hebben we een rondje siemens miele en bosch gedaan en toch weer voor de miele gekozen omdat hij gewoon beter past bij wat ik nodig heb.
Ik heb op vakantie met een bosch mogen vaatwassen, en wat een verschil qua herrie en schoonmaken.
Maar gezien het feit dat je nu een tweede bosch hebt, zal je een oudere miele hebben gehad dan wij?
We zijn hier 2 jaar geleden komen wonen. En hier stond die 20 jaar oude Bosch. Die het beter deed dan de nieuwe Miele die we in ons vorige huis hadden :-X

Maar dat dus he, het zijn machines geworden met een te grote eigen opinie! En daar heb ik dus ook een schurft aan. Mag ik zelf bepalen wanneer ik de "extra water" knop gebruik >:(
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef: We zijn hier 2 jaar geleden komen wonen. En hier stond die 20 jaar oude Bosch. Die het beter deed dan de nieuwe Miele die we in ons vorige huis hadden :-X

Maar dat dus he, het zijn machines geworden met een te grote eigen opinie! En daar heb ik dus ook een schurft aan. Mag ik zelf bepalen wanneer ik de "extra water" knop gebruik >:(
Nou ja, dat lijkt me inderdaad onhandig! Dat kan ik hier bij de meeste programma's wel gewoon.
Stom dat jij dat niet meer kan. Niet handig met was van de honden lijkt me. >:(
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Hope schreef: Nou ja, dat lijkt me inderdaad onhandig! Dat kan ik hier bij de meeste programma's wel gewoon.
Stom dat jij dat niet meer kan. Niet handig met was van de honden lijkt me. >:(
Nou, ik ben dus verplicht om dan een witte/bonte was te draaien, zodat wel de optie "extra water" aan kan. Maar ik vind gewoon dat Miele zich met zijn eigen zaken moet bemoeien en mij zelf moet laten weten wanneer ik wat doe. Zo kan ik ook niet alle temperaturen kiezen bij alle programma's. Rot op zeg, laat me dat zelf bepalen >:(
- pien -
5-sterren
5-sterren

Bericht door - pien - »

Het is me opgevallen dat nieuwere machines van alles uitsluiten voor je  ::) Ik ben daar ook niet blij mee  >:(
Vroegah had ik een wasmachien+centrifuge ineen. Wel een bakbeest en hij verbruikte veel water maar hij was gratis en dat was in de tijd dat de kinders nog in de katoenen luiers zaten heel erg welkom. Een Zanker was het.
Ik kon daar ALLE programma's kiezen en ALLE temperaturen...geweldig! Want ik had regelmatig een vette-smeer-automonteur-spijkerbroeken-was. Dus dan kon ik inweken-voorwassen-hoofdwas doen op alle manieren die ik wilde. Okee, ik moest zelf af en toe aan een knop draaien maar dat kón tenminste gewoon!
Inmiddels staat er een Miele (bovenlader/goedkoopste model uit die serie) en ik ben er wel tevreden mee. Ik goochel een beetje met de knoppen zodat 'ie doet wat ik wil en ook bijna op de manier die ik wil. Inmiddels ben ik er dus aan gewend dat ik niet zelf alle keuzes kan maken.

Ik heb hier een droger staan (een krijgertje) maar ik wil een warmtepompdroger.
Door wat ik hier lees ga ik eens verder kijken dan Miele (want die had mijn voorkeur...)
sella

Bericht door sella »

Lizzy schreef: Nou, ik ben dus verplicht om dan een witte/bonte was te draaien, zodat wel de optie "extra water" aan kan. Maar ik vind gewoon dat Miele zich met zijn eigen zaken moet bemoeien en mij zelf moet laten weten wanneer ik wat doe. Zo kan ik ook niet alle temperaturen kiezen bij alle programma's. Rot op zeg, laat me dat zelf bepalen >:(
Dat doet de samsung ook wel, maar goed ik heb me hier maar bij neergelegd want ik wil wel frisse was, daar ik parfumloos wasmiddel gebruik, ruik je het natuurlijk hevig als het niet fris ruikt, wat je met een robyntje nog wel kan verhullen.
Eef+Stippels
5-sterren
5-sterren

Bericht door Eef+Stippels »

Ik gebruik deze ecologische reinigingstabletten voor de vaatwasser en wasmachine (niet elke maand, eerder een paar keer per jaar):
http://www.ecozone.com/products/washing ... er_cleaner

Ik was alles van de honden, ons beddengoed, handdoeken en schoonmaakdoekjes/dweilen wel altijd op 60C (met ecologisch wasmiddel).
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef: Nee hoor, maar ik probeer zeer zorgvuldig om te gaan met het milieu. En ik ben wel zeer gefrustreerd, dat wel.

Over 1 keertje een machinereiniger, om een probleem te verhelpen zou ik niet tobben. 'k Dacht dat je overwoog dit preventief te gaan gebruiken, zoals de fabrikanten er van dat (natuurlijk) aanraden, dus mijn reacties waren op en andere vraag dan je stelde..
Ik zou in jouw situatie gekozen hebben voor een reiniger waarvan ik het meeste vertrouwen heb dat 'ie het grondig verhelpt, dat zou een tamelijk agressieve worden :shy: Daarná zou ik ter preventie de tips van wikipedia gebruiken t.a.v. zo nu en dan hogere (75+) temperatuur, soms extra water water, minder & afwisselen van wasmiddel.

Ik was ook met een Miele. Mijn 2e (Miele) wasmachine, bovenladers. De 1e kocht ik als zeer jonge 2e hands en was zo'n succes dat toen 'ie vervangen moest worden, ik opnieuw voor Miele koos. In mijn omgeving had ik vel akelige verhalen gehoord over ervaringen met andere (goedkopere) merken t.a.v. wasresultaten en terugkerende storingen. De zuinigheid en het lage geluidsniveau waren voor mij ook belangrijk bij m'n keuze. Ook m'n 2e Miele bevalt mij super goed. Welke temperaturen ik kan instellen bij welke programma's is ook bij mij niet volledig vrij, maar het heeft me nooit gehinderd. Meestal gebruik ik het programma witte/bonte was, waar eigenlijk alles bij mogelijk is en wil ik een enkele keer een ander programma dan ben ik nog nooit aangelopen tegen een beperking in wat ik wil. Geen idee of er nog machines bestaan waarbij je alles volledig zelf in kunt stellen zonder vast te zitten aan een programma (en dus beperkingen).
Oh ja, de vaatwasser is ook van Miele hier. Ook een zuinige, inmiddels ca. 15 jaar oud, draait als ik 'm gebruik op eco-stand. Gekozen op de combi zuinigheid (incl. eco-stand), wasresultaat (uit vergelijkingstesten) en geluid. Ook de bestek-la werd me aanbevolen boven een bestekmandje en was (destijds?) alleen bij Miele. Ik had in vakantiehuisjes (ander merk) apparaten gebruikt die erg veel geluid maakten, het was gewoon een verademing als de afwas klaar was, waardoor je 'm alleen aan wilde hebben als je niet in de woonkamer/keuken was. Dat vond ik beperkend én ik woon in een ruitjeshuis en zou het erg vervelend vinden als de buren er ergernis van hebben.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ik vind het juist zo irritant dat je in de programma's op lage temperatuur niets kan kiezen. Dat je op 60 graden je toerental kan wijzigen heeft naar mijn idee niet zo heel veel zin. Ik heb namelijk niets aan kletsnatte handdoeken uit de wasmachine.
De Miele wasmachine van mijn ouders had bijvoorbeeld een 'eco' programma van 20 minuten. Temperatuur en toerental kon je zelf instellen. Even snel een blouse wassen, of was sportkleding die maar 1 keer gedragen was. Ideaal.

Mijn nieuwe machine heeft de 'eco' helemaal voorgeprogrammeerd. Ik kan alleen wassen op 40 graden en 1000 toeren. En dat wil ik niet, want voor sommige kleding is 40 graden gewoon te warm en zo hoog centrifugeren ben ik ook geen fan van.
En datzelfde heb je dus voor het 'inweken', extra water, extra spoelen, noem maar op. Ik heb ook nog altijd het idee dat deze wasmachine lang zo schoon niet wast als de oudere van mijn ouders.

Overigens ben ik over mijn droger wel erg te spreken, maar dat is wel een ouder model. Ik kan kiezen wat ik wil (op tijdsduur of programma), en hij kan zowel op condensdrogen als op de afvoer. Nooit storing, nooit gekke dingen. Doet gewoon wat hij moet doen.

Plaats reactie