Zouden er goede redenen zijn om je wasmachine niet te reinigen met vaatwasreinig

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zouden er goede redenen zijn om je wasmachine niet te reinigen met vaatwasreinig

sella

Re: Zouden er goede redenen zijn om je wasmachine niet te reinigen met vaatwasreinig

Bericht door sella »

Volgens broer hoef je geen temp laag knop te hebben met een warmte pomp, omdat hij niet droogt/ verhit maar ontvochtigd dus op een andere tecnologie werkt en je kleding nooit zo warm wordt dat het krimpt.
Jacqueline&Rica
4-sterren
4-sterren

Bericht door Jacqueline&Rica »

ik laat mijn wasmachine 1 keer in de maand op 95 graden draaien, en doe dan een vaatwastablet in de trommel :)
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Lizzy schreef: En de extra-water-knop: ook zo irritant met deze Miele: die knop kun je dus op de meeste programma's niet gebruiken. Miele bepaald. Maar goed, zo vaak het programma het toe laat, gebruik ik deze knop inderdaad al. Maar feitelijk zou dat toch allemaal niet nodig moeten zijn? Feitelijk zou Miele moeten erkennen dat te zuinig niet gaat vliegen....
Deze knop mis ik dus helemaal op mijn machine. Mijn oplossing: een paar gieters water via het zeepbakje toevoegen.
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Lizzy schreef: Nou, ik ben dus verplicht om dan een witte/bonte was te draaien, zodat wel de optie "extra water" aan kan. Maar ik vind gewoon dat Miele zich met zijn eigen zaken moet bemoeien en mij zelf moet laten weten wanneer ik wat doe. Zo kan ik ook niet alle temperaturen kiezen bij alle programma's. Rot op zeg, laat me dat zelf bepalen >:(
Dat heb ik dus ook met mijn Miele. Ik heb mijn oude vorige jaar na 25 jaar trouwe dienst ingeruild voor een nieuwe, en dan nog geeneens de duurste.
Ik erger me ook wezenloos dat ik niet zelf kan bepalen wat die machine moet doen.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Hope schreef: Ik vind het juist zo irritant dat je in de programma's op lage temperatuur niets kan kiezen. Dat je op 60 graden je toerental kan wijzigen heeft naar mijn idee niet zo heel veel zin. Ik heb namelijk niets aan kletsnatte handdoeken uit de wasmachine.
De Miele wasmachine van mijn ouders had bijvoorbeeld een 'eco' programma van 20 minuten. Temperatuur en toerental kon je zelf instellen. Even snel een blouse wassen, of was sportkleding die maar 1 keer gedragen was. Ideaal.

Mijn nieuwe machine heeft de 'eco' helemaal voorgeprogrammeerd. Ik kan alleen wassen op 40 graden en 1000 toeren. En dat wil ik niet, want voor sommige kleding is 40 graden gewoon te warm en zo hoog centrifugeren ben ik ook geen fan van.
En datzelfde heb je dus voor het 'inweken', extra water, extra spoelen, noem maar op. Ik heb ook nog altijd het idee dat deze wasmachine lang zo schoon niet wast als de oudere van mijn ouders. (...)
Ik kan volgens mij bij alle programma's wel kiezen tussen temperaturen en toeren, alleen niet onbeperkt, dus binnen zekere marges (passend bij het doel van dat programma). Maar ik ken niet alle programma's, dus zéker ben ik niet of het idd bij allemaal kan. Ik was bijv. nooit korte wasjes, want het gaat hier pas in de machine als het vies is en zo zijn er meer programma's die hier gewoon nooit aan bod komen.
TeamHeike
1-ster
1-ster

Bericht door TeamHeike »

Tja wasmachines.
Ik heb al 4 jaar een indesit met draai knoppen zonder display.
Lil

Bericht door Lil »

TeamHeike schreef: Tja wasmachines.
Ik heb al 4 jaar een indesit met draai knoppen zonder display.
Had ik ook 4 jaar toen was hij dood.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef: Over 1 keertje een machinereiniger, om een probleem te verhelpen zou ik niet tobben. 'k Dacht dat je overwoog dit preventief te gaan gebruiken, zoals de fabrikanten er van dat (natuurlijk) aanraden, dus mijn reacties waren op en andere vraag dan je stelde..
Ik zou in jouw situatie gekozen hebben voor een reiniger waarvan ik het meeste vertrouwen heb dat 'ie het grondig verhelpt, dat zou een tamelijk agressieve worden :shy: Daarná zou ik ter preventie de tips van wikipedia gebruiken t.a.v. zo nu en dan hogere (75+) temperatuur, soms extra water water, minder & afwisselen van wasmiddel.

Ik was ook met een Miele. Mijn 2e (Miele) wasmachine, bovenladers. De 1e kocht ik als zeer jonge 2e hands en was zo'n succes dat toen 'ie vervangen moest worden, ik opnieuw voor Miele koos. In mijn omgeving had ik vel akelige verhalen gehoord over ervaringen met andere (goedkopere) merken t.a.v. wasresultaten en terugkerende storingen. De zuinigheid en het lage geluidsniveau waren voor mij ook belangrijk bij m'n keuze. Ook m'n 2e Miele bevalt mij super goed. Welke temperaturen ik kan instellen bij welke programma's is ook bij mij niet volledig vrij, maar het heeft me nooit gehinderd. Meestal gebruik ik het programma witte/bonte was, waar eigenlijk alles bij mogelijk is en wil ik een enkele keer een ander programma dan ben ik nog nooit aangelopen tegen een beperking in wat ik wil. Geen idee of er nog machines bestaan waarbij je alles volledig zelf in kunt stellen zonder vast te zitten aan een programma (en dus beperkingen).
Oh ja, de vaatwasser is ook van Miele hier. Ook een zuinige, inmiddels ca. 15 jaar oud, draait als ik 'm gebruik op eco-stand. Gekozen op de combi zuinigheid (incl. eco-stand), wasresultaat (uit vergelijkingstesten) en geluid. Ook de bestek-la werd me aanbevolen boven een bestekmandje en was (destijds?) alleen bij Miele. Ik had in vakantiehuisjes (ander merk) apparaten gebruikt die erg veel geluid maakten, het was gewoon een verademing als de afwas klaar was, waardoor je 'm alleen aan wilde hebben als je niet in de woonkamer/keuken was. Dat vond ik beperkend én ik woon in een ruitjeshuis en zou het erg vervelend vinden als de buren er ergernis van hebben.
Dat was ook zo, maar dat mocht niet van jou, hahahaha ;D ;D ;D :-*

Dit zit er trouwens in die bio-reiniger van Groenland:

Aqua
Sugar solution
Ethaanzuur
Capryleth-9 Carboxylic Acid + Hexeth-4 Carboxylic Acid
Parfum
Parfum

Wat daar nou biologisch afbreekbaar aan is: moet ik nog uitzoeken.

Maar goed, zo zie je maar weer: zoveel mensen zoveel wensen. Ik vind Miele dus echt geen aanrader meer, de volgende loopt er nog steeds mee weg. Ik denk dat er daarom zoveel merken bestaan!
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Ik heb ook maar eens gemaild naar Miele. Ik was benieuwd wat je nou nog wel kon gebruiken. Als je Googlet op aluminium, vind je resultaten die zeggen dat dat tegenwoordig niet meer in wasmachines zit. Dat je vriendelijke soda hebt die je wasmachine niet aantast. Maar ook dat je zelfs geen azijn moet gebruiken. Afijn, ik heb even gevraagd wat ik dan wel kon gebruiken, gezien ik toch eens over wil op minder agressieve/milieuvriendelijker wasmiddelen (Marseillezeep ofzo) maar dat is toch vaak met soda, en ik wil graag blijven schoonmaken met azijn. Maar:

Dank u wel voor uw e-mail. Uiteraard willen wij u graag van dienst zijn. Wij adviseren u geen soda en geen azijn te gebruiken in uw wasautomaat. Dit kan de onderdelen in uw wasautomaat aantasten. Om te voorkomen dat er kalkafzetting ontstaat in uw wasautomaat dient u de aanbevolen hoeveelheid wasmiddel te doseren volgens de verpakking. De huidige wasmiddelen bevatten namelijk ontkalkingsmiddel. Om uw wasautomaat te reinigen adviseren wij het speciaal daarvoor bestemde reinigingsmiddel. Dit is te bestellen via de shop op onze website http://www.miele.nl.
Hebt u nog vragen? Belt u ons gerust op het nummer 0347-378888. Dit kan tijdens kantooruren.

Dusja. In wiens belang praat hij nou? Ik heb het toch duidelijk gehad over milieuvriendelijker methoden, dus niet dat ik vind dat mijn wasmachine niet goed wast of dat ik twijfel of de wasmiddel wel goed genoeg is. En wat kun je dan wel gebruiken? Als zelfs de fabrikant je al geen goed advies kan geven wie weet het dan wel?  :-X
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

En wat is dan de werkzame stof he, van dat bijzondere Miele spul?
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ik heb hier heel veel van siemens ( = bosch)
En dan nog de eenvoudigere modellen. Daar houd ik van, veel minder toeters en bellen en idd apparaten die het allemaal beter weten heb ik een bloedhekel aan.
In onze nieuwe keuken ook oven van siemens, gewoon temperatuur, stand en timer. Niet allemaal luxe programma's zoals kip, langzaam, snel, etc, verzin het maar. Nee gewoon wat ik wil.
De wasmachine heeft ook enkele standen, op delikaat kun je geen 1400 toeren selecteren, nee  :biggrin2: maar voor de rest voorwas, extra spoelen ed altijd te selecteren. Ik onderhoud mijn machine lang niet zo goed als jij, Lizzy, maar hier dus geen last van stinkende was. Maar ik was dus vaker op 60 of 90 graden, en weinig wasmiddel. Dat is me jaren geleden uitgelegd. Gebruik zowel poeder, als vloeibaar, maar die gaat in een bol.

Over mileuzuinigheid van de Miele, ik vraag me dat toch echt af, de vorige was 25 jaar oud? Op dat moment de zuinigste die je kon krijgen, dat geloof ik best, maar er is zoveel veranderd in die 25 jaar, machines zijn zoveel zuiniger geworden. Is de Miele dan niet na 10 jaar onzuiniger dan een nieuwe merk x? Zelfde geldt natuurlijk ook als je nu een koopt die 25 jaar mee moet.
Kunt het natuurlijk precies uitrekenen, maar iets zegt me dat het niet zuiniger is, niet over zo lange periode.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik heb Miele schriftelijk een klacht gestuurd trouwens. En ze hebben me teruggebeld. Even lekker gefilosofeerd over de machines :biggrin2:. Ze konden m'n klachten goed begrijpen. Ik kreeg trouwens gratis een sokkelfilter voor de droger gestuurd, dat was wel weer lief. Ook in het telefoongesprek heeft men mij afgeraden de machine te reinigen met soda of azijn. Er zitten onderdelen in de machine die daar niet tegen kunnen. Een vaatwasmachinereiniger kon wel. Of de Miele reiniger. De werkzame stof van de Groenland reiniger weet ik nog steeds niet.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

Ik heb nu mijn tweede Miele wasmachine , de eerste is ruim 18 jaar geworden en die heeft flink gedraaid zelfs paarden dekens,1 x monteur bij geweest en die zei toen ( ruim 10 jaar geleden) dat die machine niet meer gemaakt word dat waten de goede nog, tegen woordig zijn ze goed dat wel maar niet meer van kwaliteit als toen.
Maar ik vind de service en kwaliteit nog steeds perfect van Miele
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Mijn allereerste wasmachine die kocht ik toen ik op mijzelf ging wonen en die is 11  jaar oud geworden
Mijn 2de was een Bauknecht,die s net 9 jaar geworden,trommellagers waren kapot gegaan
Nu heb ik een Samsung eco bubble(bij KK goede revieuws )Vanaf de eerste wasbeurt stonk mijn was al.Rand/rubbers schoonmaken, schoonmaakspul erin gedraaid.Ik deed ook altijd Soda of zo wasmachinereiniger van Groenland,maar ga nu wel over op de vaatwasmachinereiniger dan.
Gebruik de laatste jaren ook altijd vloeibaar en van die caps(wit en bont) van ArielAls dat op is ga ik ook maar weer over op poeder.

Plaats reactie