Vers konijn -zelf gevonden!

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Vers konijn -zelf gevonden!

Hilde__
4-sterren
4-sterren

Bericht door Hilde__ »

[quote="Lizzy"]
Het is namelijk een beetje de wet van de natuur. Carnivoren vangen jonge en zieke dieren. Gezonde volwassen sterke snelle dieren krijgen ze namelijk lang niet zo makkelijk te pakken. Dus het meeste wat ze eten is jong, zeer oud of ziek.[/quote]

Of dieren die al zijn opgejaagd door een andere losloper  :-\.

De wet van de natuur is allang zoek met het overschot aan loslopende honden die voor geen meter luisteren. Dat een hond een hert/schaap opjaagt en doodbijt is zeker ook een gevalletje van shit happens?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ze kunnen toch botulisme krijgen door het eten van een ziek/dood dier?
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

[quote="HildeR"]
Of dieren die al zijn opgejaagd door een andere losloper  :-\.

De wet van de natuur is allang zoek met het overschot aan loslopende honden die voor geen meter luisteren. Dat een hond een hert/schaap opjaagt en doodbijt is zeker ook een gevalletje van shit happens?
[/quote]
Lijkt me totaal niet vergelijkbaar van dat schaap.  Een schaap duikt normaal niet plotseling op in een losloopgebied. Dat kan je dus veel beter voorzien en vermijden.  Het is natuurlijk zeker erg ongewenst dat honden andere dieren doden, maar het kan gebeuren,  jagen is de favoriete bezigheid van de meeste honden (achter een balletje aanrennen is jagen, een soort simulatie). Maar ik vind bepaalde vergelijkingen en reacties wat overtrokken in dit topic. 
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

En het dier kan ook vergiftigd zijn.
In deze wereld weet je echt nooit.  Duiven, ratten, muizen, katten, ... ze worden allemaal vergiftigd.  Het is niet omdat een konijn wild is, dat het geen gif gehad kan hebben.  Het hangt er vanaf waar die gevonden wordt, als dat echt heel ver is van de bewoonde wereld is die kans erg klein, en dan zou ik het dus wel aandurven.
Ik zou het dier ook eens goed bekijken, als hij nog min of meer intact is.  Daar kan je ook al veel aan zien of die al dood was, of waaraan hij gestorven zou zijn.

Verder zou ik het ook niet toestaan dat het ter plekke opgegeten wordt.  Gewoon om geen beloning te geven. 
Meenemen en later of desnoods dezelfde avond nog thuis voeren, ja dat wel.  De link is dan toch al een stuk kleiner.  Ik zou zeker proberen om bij de hond het opeten los te koppelen van dat dier dat hij gevangen heeft. 
En ik zou wel laten merken dat ik er niet blij mee ben. 

Anders dan hier thuis, want hier prijs ik ze wel als ze een vlieg of spin vangen en opeten...  :biggrin2:  En een muis in huis zou ik ook prijzen, moest ik er al ooit eentje tegengekomen zijn sinds ik Kleintje in huis heb, maar die muizen zijn ook niet levensmoe...  ;)
zhiva
5-sterren
5-sterren

Bericht door zhiva »

[quote="Jantina"]
Ok. Laten we dan maar de jachtvergunningen afschaffen. Wat maakt het uit! Zit toch geen verschil in wildbeheer of een hond die zelf zijn maaltje bij elkaar sprokkelt. Ik zou dan ook maar eens langs een weiland met schapen gaan lopen! Wie weet staat er nog een makkelijk te vangen lammetje tussen joh, of 'ie over een paar maanden nou naar het slachthuis gaat of jouw hond slacht 'm ter plekke af! Ik zie het verschil niet? o ja, en maak er dan wel een foto van he?
:-X Het wordt de hoogste tijd voor een volledig losloopverbod in Nederland...)
[/quote]

O, toe even zeg!
Wat een overtrokken reactie is dit. TS heeft het hier toch helemaal niet over? Haar hond heeft 1x het voor elkaar gekregen een nijn te vangen en te doden. Inderdaad shit happens. Er liggen hier genoeg aan de kant van de weg op het moment, jonge dieren hebben gewoon nog niet zoveel levenservaring. Maar om nu te roeptoeteren dat haar hond of een ander zijn hond die dit niet zo'n drama vindt gelijk maar zijn "maaltje bij elkaar sprokkelt" Dat gaat dus helemaal nergens over.

Kaya komt niet van de lijn af want ze jaagt. Maar zelfs aan de lijn krijgt ze het voor elkaar om muizen te vangen en op te eten als ik niet snel genoeg ben (hap.slik.weg) Vind ik dit goed? Nee, ik vind het niet prettig, want ook ik ben bang dat ze er ziek van zou kunnen worden.
Als ze ooit al een konijn te pakken zou kunnen krijgen zou ze het van mij niet mogen opeten. Niet omdat ik het niet vind kunnen, maar ook daar zou ik bang zijn dat ze er ziek van zou kunnen worden. (Nu lees ik hier dat dat eigenlijk niet eens kan, echter wist ik dat dus niet.) Ik ben er echter niet op tegen dat een ander dit wel zou toelaten. Het diertje is toch al dood, heeft zijn dood in ieder geval nog een functie ;)
pearlsofpassion
Moderator

Ze kunnen er wel wormen van krijgen he.
De levenscyclus van vele wormen loopt via de prooidieren.  En bij hele dieren met darm en al opeten zoals muizen is die kans wel groter dan bij een lamsbiefstuk...  ;)
Maar op zich is dit niet echt ziek te worden. Of er geen andere ziekten zijn die ze er wel degelijk van kunnen oplopen, weet ik niet met zekerheid. Maar het zou doorgaans ook niet het eerste zijn waar ik aan denk...
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

[quote="Laura2004"]
Lijkt me totaal niet vergelijkbaar van dat schaap.  Een schaap duikt normaal niet plotseling op in een losloopgebied. Dat kan je dus veel beter voorzien en vermijden.  Het is natuurlijk zeker erg ongewenst dat honden andere dieren doden, maar het kan gebeuren,  jagen is de favoriete bezigheid van de meeste honden (achter een balletje aanrennen is jagen, een soort simulatie). Maar ik vind bepaalde vergelijkingen en reacties wat overtrokken in dit topic.
[/quote]

Nee maar wij werden laatst wel aangesproken door een schapenhouder. Hij complimenteerde ons, dat onze hond aan de lijn zat en we zo druk bezig waren hem rustig langs de schapen te krijgen. Hij verliest elk jaar lammeren en ooien omdat mensen hun hond de wei in laten (die is omheind met een héél stevig hek, met gaas tot op de grond én een heg om het hek!) en achter de schapen aan laten gaan. Ongetwijfeld deels uit desinteresse en deels uit onmacht, want als je hond eenmaal gaat, dan gaat ie.

Ik zou de reacties ook overtrokken vinden als ik niet zo weten hoeveel last schapenboeren van loslopende jagende honden hebben en hoe ongelooflijk makkelijk veel mensen zijn over op konijntjes laten jagen voor de fun van de hond.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="Kaela"]
Nee maar wij werden laatst wel aangesproken door een schapenhouder. Hij complimenteerde ons, dat onze hond aan de lijn zat en we zo druk bezig waren hem rustig langs de schapen te krijgen. Hij verliest elk jaar lammeren en ooien omdat mensen hun hond de wei in laten (die is omheind met een héél stevig hek, met gaas tot op de grond én een heg om het hek!) en achter de schapen aan laten gaan. Ongetwijfeld deels uit desinteresse en deels uit onmacht, want als je hond eenmaal gaat, dan gaat ie.

Ik zou de reacties ook overtrokken vinden als ik niet zo weten hoeveel last schapenboeren van loslopende jagende honden hebben en hoe ongelooflijk makkelijk veel mensen zijn over op konijntjes laten jagen voor de fun van de hond.
[/quote]

+1
Zwager verliest ook elk jaar lammeren en ooien. Puur stress.
Als je dat weet houdt je de hond voortaan aan de lijn.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

[quote="Hope"]
+1
Zwager verliest ook elk jaar lammeren en ooien. Puur stress.
Als je dat weet houdt je de hond voortaan aan de lijn.
[/quote]

Ik las van de week op facebook ook, dat als je weet dat je hond jaagt en je laat hem toch los lopen en hij veroorzaakt een ongeluk, dat dit zeer nadelig is voor jou als baas. In geval van een dodelijk ongeluk zou je dan dood door schuld opgelegd kunnen worden.
Ik weet niet precies hoe dat juridisch ingevuld wordt, maar ik vind het niet onlogisch klinken. Tenslotte heb je voorkennis en kies je er dan toch voor het risico te lopen. Ik weet dat Oscar op paarden jaagt. Als ik hem dan los laat, waardoor een ruiter verongelukt, dan voelt het in ieder geval als 100% mijn schuld.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ook als een hond niet jaagt kan het gebeuren
Schapen schrikken heel snel en zetten het op een rennen
En dat kan zomaar een leuk spel worden zonder dat de hond een schaap/lam  ev wil aanvallen
Ook dit is een kwestie van logisch nadenken en je verantwoordelijkheid nemen als hondenbezitter
Ik gooi bij ons op het dijkje weleens met een bal
Maar als er schapen staan dan wandelen we daar eerst ruim voorbij
Dan hebben zij geen stress
pearlsofpassion
Moderator

Ik ben juist verbaast dat de schapen achter onze tuin helemaal niet erg schrikken.  Ik had verwacht van wel, maar ze zijn precies helemaal niet bang.
Die komen net altijd kijken als er wat beweegt, en ik heb ze nooit zien schrikken en wegrennen. 
Maar goed, ik heb er ook geen hond achter zien jagen natuurlijk...
Tobi Kooiker
3-sterren
3-sterren

Bericht door Tobi Kooiker »

Sommige boeren nemen het zelf ook niet zo nauw. Hoeveel lammeren ik al uit de sloot heb gevist, of boeren gewaarschuwd dat er een volwassen schaap in de sloot ligt. En even zo vaak is het te laat en is het schaap al verzopen. Even een stroomdraadje op de wal is al teveel moeite...
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

[quote="Kaela"]
Ik las van de week op facebook ook, dat als je weet dat je hond jaagt en je laat hem toch los lopen en hij veroorzaakt een ongeluk, dat dit zeer nadelig is voor jou als baas. In geval van een dodelijk ongeluk zou je dan dood door schuld opgelegd kunnen worden.
Ik weet niet precies hoe dat juridisch ingevuld wordt, maar ik vind het niet onlogisch klinken. Tenslotte heb je voorkennis en kies je er dan toch voor het risico te lopen. Ik weet dat Oscar op paarden jaagt. Als ik hem dan los laat, waardoor een ruiter verongelukt, dan voelt het in ieder geval als 100% mijn schuld.
[/quote]

Klinkt inderdaad niet onlogisch.
Nelson jaagt nergens op. Niet op schapen, paarden of wielrenners. En ik wil dat graag zo houden dus ik kijk ver voor ons uit en lijn aan als ik dieren/fietsers/ruiters en kinderen zie.
Soms zie ik in de duinen nog wel eens een grote hond op een peuter afvliegen. 'Hij komt alleen enthousiast gedag zeggen' hoor ik dan. Je zal maar peuter zijn en er komt een hond van ruim 30 kilo op je af suizen. Waarom zou dat leuk zijn? Echt... Als mensen gewoon eens rekening hielden met elkaar.

[quote="Tobi Kooiker"]
Sommige boeren nemen het zelf ook niet zo nauw. Hoeveel lammeren ik al uit de sloot heb gevist, of boeren gewaarschuwd dat er een volwassen schaap in de sloot ligt. En even zo vaak is het te laat en is het schaap al verzopen. Even een stroomdraadje op de wal is al teveel moeite...
[/quote]
Natuurlijk heb je mensen die het niets interesseert. Maar mijn zwager heeft wél een draad staan, is 24/7 met zijn schapen bezig en zorgt met veel liefde en plezier voor zijn kudde. Als de hond van voorbijgangers dan over de draad springt en achter de schapen aangaat waardoor hij ooien heeft die verwerpen, dan vind ik het gewoon schandalig dat zo'n hond niet aangelijnt wordt.
Laatst gewijzigd door Hope op di 16 jun 2015, 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

[quote="Tobi Kooiker"]
[/quote]

Dat is toch totaal geen argument om je hond er dan ook nog maar achteraan te laten zitten?

Plaats reactie