OK, maar we hebben ze dus tegelijkertijd aan gezet. Dat betekent dat ze toen het meest stroom vroegen?Neally schreef: Wanneer je een apparaat net aanzet trekt het meer stroom. Om op gang te komen zeg.
Als het apparaat een tijdje werkt valt dit weg. Bijvoorbeeld het aanzetten van een lamp, je koffieapparaat, je pc opstarten. Allemaal piekjes in stroomvraag.
Onze nieuwe keuken is ook bijna klaar (pagina 20)
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Onze nieuwe keuken, nieuwe foto fornuis pagina 16
Ik zou ze beiden eens een half uur tegelijk laten draaien. Kijken of tie dat ook volhoudt.
Ja, dat betekend het.Lizzy schreef: OK, maar we hebben ze dus tegelijkertijd aan gezet. Dat betekent dat ze toen het meest stroom vroegen?
Het blijft denk ik toch spannend. Want één van de vriezers zal ook maar net op datzelfde moment even aanslaan.
Dan doe je de stop weer goed.
Bak maar gelijk iets lekkers.
Ja en als ze het dsn blijven doen, eens een bakje koffie zetten. Koelkast veel open en dicht doen, zodat deze ook aanslaat. Even een wasje in de droger, etc.
35A moet genoeg zijn voor een normaal huishouden, Lizzy. Dan kun je een piekbelasting trekken van 230Vx35A=8050VA wat ongeveer 7000W inhoudt, afhankelijk van een aantal specifieke factoren. Reken 2000W per verwarmingsapparaat (of wasmachine/droger) op het moment dat die vol verwarmt en je kunt er dus (via verschillende groepen uiteraard) zonder problemen 3 aan hebben en misschien wel meer.
Ik zou alleen wel minimaal 5 groepen aanleggen: 1 voor de oven(s), 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger en dan nog minimaal 2 voor de rest. Desnoods 1 voor de schuur, dat wanneer daar een kortsluiting ontstaat (graven/vocht/etc), alleen die stop eruit klapt en de rest gewoon blijft werken. En terwijl ik dit typ denk ik aan het feit dat je daar de vriezers hebt staan, die kunnen ook heel wat stroom gebruiken of de stoppen laten klappen. Dus eigenlijk 6 groepen, dan heb je voorlopig meer dan genoeg. En dan kun je zelfs nog afwegen of je 1 aardlekschakelaar voor het hele huis wilt, of meerdere zodat je een aantal groepen apart beveiligt.
Ik zou alleen wel minimaal 5 groepen aanleggen: 1 voor de oven(s), 1 voor de wasmachine, 1 voor de droger en dan nog minimaal 2 voor de rest. Desnoods 1 voor de schuur, dat wanneer daar een kortsluiting ontstaat (graven/vocht/etc), alleen die stop eruit klapt en de rest gewoon blijft werken. En terwijl ik dit typ denk ik aan het feit dat je daar de vriezers hebt staan, die kunnen ook heel wat stroom gebruiken of de stoppen laten klappen. Dus eigenlijk 6 groepen, dan heb je voorlopig meer dan genoeg. En dan kun je zelfs nog afwegen of je 1 aardlekschakelaar voor het hele huis wilt, of meerdere zodat je een aantal groepen apart beveiligt.
Koken doen we op een aparte groep. Die is voor het fornuis aangelegd. Die heeft ook een eigen aardlek. En we hebben diverse andere groepen (wasmachine, droger, vaatwasser, schuur, vriezers, etc). We hebben net de specs bekeken en de twee ovens trekken samen 4900W.
Nieuwe huizen worden tegenwoordig met 3 x 25A afgeleverd. Dat is ook de upgrade die we zouden moeten doen. Maar ja, dat kost dus minimaal 186 euro en maximaal 1200 euro. Zit ik echt op te wachten, not.
Nieuwe huizen worden tegenwoordig met 3 x 25A afgeleverd. Dat is ook de upgrade die we zouden moeten doen. Maar ja, dat kost dus minimaal 186 euro en maximaal 1200 euro. Zit ik echt op te wachten, not.
Dan zou ik daar een lange neus naar trekken, ik geloof er niets van dat 35A te weinig is in de praktijk. Gewoon even nadenken en god zegen de greep. Mijn vader gaf aan dat de 3x25A een voorbereiding is op kookgroepen die krachtstroom vragen en waarbij er dan alleen binnenshuis werkzaamheden gedaan hoeven te worden in plaats vanaf de hoofdleiding naar de woning EN binnenshuis.
Zitten er dan trouwens ook 2 stekkers aa je fornuis? 4900W is ver boven de specificatie's van standaard bekabeling in huis.
Zitten er dan trouwens ook 2 stekkers aa je fornuis? 4900W is ver boven de specificatie's van standaard bekabeling in huis.
Wat hebben wij dan jaren aangetobt in de bouwkeet met een gezamenlijke stoppenkast met de buren en de bouwplaats. Ieder huis 1 stop
Dan word je best creatief en loop je regelmatig te vloeken 
Toen de meterkast aan werd gelegd konden er van mij niet genoeg groepen in komen
Toen de meterkast aan werd gelegd konden er van mij niet genoeg groepen in komen
Op afwerken na is onze keuken klaarrrrr! Het heeft 2,5 maand geduurd maar het was het wachten meer dan waard. Stik trots op Leo! Hij heeft alles helemaal zelf gedaan!
Klein maar fijn

Aankomende week gaan we hebbedingetjes kopen en gaat Leo de boel verder afwerken.
Klein maar fijn

Aankomende week gaan we hebbedingetjes kopen en gaat Leo de boel verder afwerken.
Heb me gisteren en vandaag compleet de rambam gewerkt
. Nieuwe keuken schoongemaakt, ingericht, vloer geboend, oude keuken eruit geknikkerd, oneindig grote kelder helemaal leeggehaald, schoongemaakt en opnieuw ingericht (we hadden zoveel keukenzooi daarin gekieperd), woonkamer van top tot teen gesopt. Ik geloof dat ik even in de bank ga hangen 
- Angelique
- 5-sterren

Knap gedaan Le! Ziet er echt super uit!
- Angelique
- 5-sterren

MietjeLizzy schreef: Heb me gisteren en vandaag compleet de rambam gewerkt. Nieuwe keuken schoongemaakt, ingericht, vloer geboend, oude keuken eruit geknikkerd, oneindig grote kelder helemaal leeggehaald, schoongemaakt en opnieuw ingericht (we hadden zoveel keukenzooi daarin gekieperd), woonkamer van top tot teen gesopt. Ik geloof dat ik even in de bank ga hangen
![]()
Ja, daaaag! Ook de plee geschrobd, die is weer als nieuw, tussendoor 10 wassen gedraaid, weggestreken/gevouwen, honden gewandeld, oh ja, en ramen gezeemd, alles gestoft EN de antieke kasten in de antiek was gezet. Oh, en de vet spetters (van het in de woonkamer koken) van de muren gebikt. Kelere, wat ben ik moeAngelique schreef: Mietje![]()
- Angelique
- 5-sterren

Nu alleen nog een 5 sterrenmaaltijdje maken voor je lieve hardwerkende echtgenootLizzy schreef: Ja, daaaag! Ook de plee geschrobd, die is weer als nieuw, tussendoor 10 wassen gedraaid, weggestreken/gevouwen, honden gewandeld, oh ja, en ramen gezeemd, alles gestoft EN de antieke kasten in de antiek was gezet. Oh, en de vet spetters (van het in de woonkamer koken) van de muren gebikt. Kelere, wat ben ik moe![]()
Jij wou een nieuwe keuken, hier heb je 'm en nu koken kreng
Hahahaha, dat zei hij gisterenavond alAngelique schreef: Nu alleen nog een 5 sterrenmaaltijdje maken voor je lieve hardwerkende echtgenoot
Jij wou een nieuwe keuken, hier heb je 'm en nu koken kreng![]()