Kippenvoer

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Kippenvoer

hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hier eten ze de gerst prima.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

keetje schreef: Hier krijgt Catootje bio granenmix, groente, soms wat pasta of rijst. Regelmatig meelwormen of insectenmix. Geen legkorrel ofzo, ze is 6 is al een tijdje uitgelegd. Eergisteren onze 2de leghybride dood en een week ervoor mijn andere chabootje Carolientje, dus het meisje zit nu alleen.  :'(
Ik ben druk op zoek naar nieuwe vriendinnetjes voor haar maar twijfel over welke het gaan worden , Serama's, chabootjes, zijdehoendertjes, Cochins of wyandottes. :biggrin2:
Ahhh, sneu voor je kipjes :'(

Je hebt een hoop om uit te kiezen :). Leo en ik willen volgend jaar krulveer Chabootjes. Die vinden we zo schattig!
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Hier ook steeds omgevallen leghybrides. Nu daarom barnevelders voor de eitjes.

Quinta
2-sterren
2-sterren

Bericht door Quinta »

Als een kip iedere dag een ei legt is dat in feite onnatuurlijk. De kip doet dat omdat zij daartoe gedwongen wordt. Aan het voer (legkorrel) wordt een bepaald hormoon toegevoegd die de eierstokken prikkelt tot zoveel mogelijk activiteit. De kip kan alleen aan deze eierwens voldoen door enorme hoeveelheden eiwit te eten. Vroeger bestond  legkorrel/ meel  veelal uit gemalen dode dieren, dit mag nu niet meer.

Om over te stappen van een door de fabrikant samengestelde legkorrel naar zelf samenstellen omdat je je kip niet wilt uitbuiten, vereist dit net als bij barfen bij de hond of kat een bepaalde kennis. Gewoon alleen graan voeren is net zo kort door de bocht als bij je hond overstappen van brokken Pedigree naar iedere dag een bak met kopvlees.
Voor een kip is een uitgebalanceerde voeding nog belangrijker dan bij een hond, zij produceert namelijk iets. Kippen die een paar uur per dag buiten kunnen scharrelen, kunnen hun tekorten op een natuurlijke manier aanvullen. Wanneer ze altijd opgesloten zitten, is het wellicht raadzaam om toch gewoon legkorrel te blijven geven naast je eigen voer.

Ook kunnen kippen gemakkelijk te vet worden als ze teveel graan krijgen,  wat hun gezondheid dan ook weer niet bevordert. Bedenk ook dat brood b.v. voor de kip teveel zout bevat.

Al met al een moeilijke materie. Net als bij de hond en kat kunnen tekorten in de voeding lange tijd onzichtbaar blijven. Ik kan me echter niet voorstellen dat een kip op graan en tafelresten meer eieren zou gaan leggen. De kippenboeren geven niet voor niets die dure legkorrel aan hun kippen.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Hier krijgen ze biologische legkorrel van Van Gorp en verder lopen ze buiten op een stuk weiland en krijgen ze groentenafval. Met het gemengde graan ben ik gestopt. Dat strooide ik vroeger dagelijks een paar handjes buiten, maar daar werden ze moddervet van.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Quinta schreef: Als een kip iedere dag een ei legt is dat in feite onnatuurlijk. De kip doet dat omdat zij daartoe gedwongen wordt. Aan het voer (legkorrel) wordt een bepaald hormoon toegevoegd die de eierstokken prikkelt tot zoveel mogelijk activiteit. De kip kan alleen aan deze eierwens voldoen door enorme hoeveelheden eiwit te eten. Vroeger bestond  legkorrel/ meel  veelal uit gemalen dode dieren, dit mag nu niet meer.

Om over te stappen van een door de fabrikant samengestelde legkorrel naar zelf samenstellen omdat je je kip niet wilt uitbuiten, vereist dit net als bij barfen bij de hond of kat een bepaalde kennis. Gewoon alleen graan voeren is net zo kort door de bocht als bij je hond overstappen van brokken Pedigree naar iedere dag een bak met kopvlees.
Voor een kip is een uitgebalanceerde voeding nog belangrijker dan bij een hond, zij produceert namelijk iets. Kippen die een paar uur per dag buiten kunnen scharrelen, kunnen hun tekorten op een natuurlijke manier aanvullen. Wanneer ze altijd opgesloten zitten, is het wellicht raadzaam om toch gewoon legkorrel te blijven geven naast je eigen voer.

Ook kunnen kippen gemakkelijk te vet worden als ze teveel graan krijgen,  wat hun gezondheid dan ook weer niet bevordert. Bedenk ook dat brood b.v. voor de kip teveel zout bevat.

Al met al een moeilijke materie. Net als bij de hond en kat kunnen tekorten in de voeding lange tijd onzichtbaar blijven. Ik kan me echter niet voorstellen dat een kip op graan en tafelresten meer eieren zou gaan leggen. De kippenboeren geven niet voor niets die dure legkorrel aan hun kippen.
Ik hoor hier ook niemand zeggen dat de kippen alleen graan en tafelresten krijgen. De legkorrel die ik voerde bevatte ook alleen granen, alleen dan vermalen en verwerkt in een korrel. Het menu wat ik gebruik komt uit het handboek van Velt. Ik heb het niet zelf verzonnen. Het voordeel vind ik dat je het per seizoen aan kunt passen. Nu de wat schralere granen en in de winter de meer eiwitrijke zoals mais en ook zonnebloempitten.

kaszi
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door kaszi »

Hier scharrelen de kippen ook vrolijk rond en krijgen ze idd nog heel wat andere dingen naast het graan.
Geen legkorrel, maar toch 2-3 eitjes op een dag met nu 3 kippen (1tje broed al weer)

Plaats reactie