Kippenpaniek! Ik denk dat Peppi dood gaat.....

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Kippenpaniek! Ik denk dat Peppi dood gaat.....

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Sarah5 schreef: De Diatomaarde is ook onderweg, die moet je morgen hebben!
Dank je wel Sarah, super :-*! Ik heb je een PB gestuurd :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

hannabelgje schreef: Die betonplex is neem ik aan in stukken gezaagd? Hoe zijn de zaagkanten behandeld? Voor het hok in elkaar gezet werd bedoel ik dan.  ;)
Dat is afgewerkt met zooi (dicht gemaakt) :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jantina schreef: Lizzy, heb je al aan Halamid gedacht? Want ik denk dat je ook iets aan de eitjes van dat tuig zal moeten doen...
Ik weet niet wat Halamid doet? Ik heb wel met chloor en Dettol het hele hok schoon gemaakt. Onder andere.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef: Ik weet niet wat Halamid doet? Ik heb wel met chloor en Dettol het hele hok schoon gemaakt. Onder andere.
Halamid is zooi. Maar het maakt wel zo ongeveer alles wat bacterie of gist heet.
Naar mijn weten dood het geen luizen.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Dat doet het dus wel, de eitjes iig. Dit wordt door de grote pluimvee bedrijven gebruikt. Leo kent het vast wel van zijn werk. Halamid gebruiken ze oa op de matten waar je met schoenen overheen moet ten tijden van MKZ enzo.
BlissSpirit
5-sterren
5-sterren

Bericht door BlissSpirit »

Hier ooit 1x bloedluis gehad en hier hielp het idd om eerst het hok eerst heel goed schoonmaken, wit kalken en halamid. Waren er toen ook vanaf.
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Hier ook Halamid gebruikt nadat we bloedluis hadden. Alles schoongemaakt en daarna met Halamid. Ja, het is zooi.

Bloedluis is echt heel naar, sterkte Lizzy.  :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Jantina schreef: Dat doet het dus wel, de eitjes iig. Dit wordt door de grote pluimvee bedrijven gebruikt. Leo kent het vast wel van zijn werk. Halamid gebruiken ze oa op de matten waar je met schoenen overheen moet ten tijden van MKZ enzo.
Aaah kijk, weer wat geleerd.
Dan zou ik het doen, met halamid. Het is zooi maar ja, je moet wát. En het lijkt me nog altijd beter dan gecombineerd gif. Halamid wordt veel gebruikt in de vee-industrie.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Halamid kan je kopen in zakjes. Ik heb het jaren gelden gebruikt, inderdaad in een stapbak, toen ik een besmettelijke ziekte had onder mijn opvangvogels en mijn papegaaien in de kamer wilde beschermen. Dus 2 bakken, voor en achter en iedereen erdoor heen.
pearlsofpassion
Moderator

Bericht door pearlsofpassion »

Toen ik behandelde tegen bloedluis heb ik voor de zekerheid de kippen een paar dagen ergens anders laten logeren.  Ale, niet bij iemand anders, maar gewoon enkele dagen uit het hok gelaten.
Ik weet niet of dat een optie voor je is?
Het was niet zo zeer om besmetting tegen te gaan maar omdat ik inderdaad met gif gewerkt heb en dat geen goed idee vond om ze daar meteen terug in te laten. Dus heb ik het hok eerst een paar dagen laten 'luchten'.

Zoals ik lees wil je nog niet aan het gif, maar al die schoonmaakproducten en dettol is in mijn ogen ook al bijna gif, dus als je enigzinds zou kunnen, zou ik ze even elders plaatsen.  Als het weer het een beetje toelaat, kunnen kippen wel een paar nachten zonder ideaal hok af.  Bij mij sliepen ze dan maar even in het kleinste konijnenhok, maar dan moet je zoiets hebben natuurlijk.  Geef afdakje of dergelijk waar ze even onderkunnen en een stuk draad liggen waarmee je iets tijdelijk kan afspannen? Dat moet niet geheel 100% ontsnappingsproof want kippen gaan niet ver en gooi je ergens wat voer dan staan ze daar meteen terug (itt konijnen...  8)).  Als je je honden ermee vertrouwt, uiteraard...  :-\

Is het belangrijk dat een kip niet tegen de wand kan leunen bij het slapen? Dat heb ik nooit gehoord...
Wel dat de kier tussen de stok en de wand een ideale schuilplaats is voor de mijten en dat ze daar de dag doorbrengen, maar eens nachten kruipen ze gewoon over de stok naar de poten van de kippen, hoe ver die ook van de wand afzitten...
Wat ik wel al als tip gezien heb is een stok die niet rechttreeks tegen de wand bevestigd is, maar met een bout die de overbrugging maakt. Zo heb je geen kier tussen stok en wand (ale, een veeeel te grote), en een gladde metalen bevestiging waar de mijten geen grip op hebben... Je kan ze ook zo maken dat je de stok eraf kan liften en terug op pinnen.  Ik weet niet meer waar ik het gezien heb, maar het was ergens op internet...
Ik weet niet of je zoiets in gedachten hebt en bedoelt met je contstructie zodat de kippen verder van de wand afzitten, maar ik dacht, laat ik het toch maar even zeggen...
En verder zoals Hanna aangaf goed letten op andere kieren en hoekjes in je hok (wanden, contact wand met vloer enz...) en desnoods een goede portie siliconen spuiten om die af te dichten en daarna goed wit kalken (om de laatste putjes op te vullen).
Als je ze weg krijgt, zou ik met diatomeëenaarde onderhouden, elke week eens wat op de stok gooien en evt wat in de kippen hun zandbad doen of manueel wat onder hun vleugels pletsen.  Dat zou goed moeten werken, en dan verklein je het risico op herbesmetting door achtergebleven eitjes of overgewaaid door wilde vogels, sterk.

Ale, ik duim dat het allemaal op en keer toch werkt en je die krengen weg krijgt.
Het is ook vreselijk om je kippen zo jeuk te zien hebben he?  :(
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Ik vraag me dan af, hoe doe je dat als je kippen in de stal wonen, in en uit lopen en 's nachts gewoon in een hoek op een stok gaan zitten. Vroeger had ook iedereen een hok , in elkaar getimmerd van wat planken. Mijn opa had ook zoiets, de kippen liepen overdags overal en nergens en 's nachts kropen ze bij elkaar in een houten hok. Met kieren en naden etc. Ik heb hem nog nooit over bloedluis oid gehoord. Is het iets van de laatste jaren?
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Boerenwormkruid is weggemaaid....., maar ik begrijp al dat het sowieso niet afdoende is.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

keetje schreef: Ik vraag me dan af, hoe doe je dat als je kippen in de stal wonen, in en uit lopen en 's nachts gewoon in een hoek op een stok gaan zitten. Vroeger had ook iedereen een hok , in elkaar getimmerd van wat planken. Mijn opa had ook zoiets, de kippen liepen overdags overal en nergens en 's nachts kropen ze bij elkaar in een houten hok. Met kieren en naden etc. Ik heb hem nog nooit over bloedluis oid gehoord. Is het iets van de laatste jaren?
Geen idee of het iets van de laatste jaren is. Zelf heb ik nu zo'8 jaar kippen en heb 1x bloedluis gehad. Toevallig vlak nadat de Wyandotten kwamen, dus grote kans dat die het meegebracht hebben. De meesten zaten in mijn toen geïsoleerde hok en toen ik van binnenuit de isolatie weghaalde wemelde het van die krengen. Daarna het hok gelaten zoals die was, met kieren en gleuven en geen bloedluis meer gezien.

Wat je natuurlijk wel de laatste jaren ziet is dat veel meer mensen kippen willen houden en wellicht door overbevolking en/of niet voldoende vrije uitloop tegen bloedluis aanlopen. Misschien dat al die dingen die ter voorkoming genoemd worden wel juist tegendraads werken. het isoleren, alles dichtmaken, verhogen enz. Misschien is het wel een perfecte bron voor die luizen aangezien ze pas vanaf 15 graden actief worden en er door al het dichtmaken ook verder weinig insecten in kunnen. Hier lopen er net zoveel torren e.d. in het hok als daarbuiten, en die zullen...als ze er zitten, zich vast te goed doen al die overdag slapende luizen.

MIjn ren is nu nog wat kaal, er staat alleen wat hoog gras. Maar in de vorige tuin konden de kippen kiezen, boom, struik of hok en het hok werd zeker wel gebruikt, met name als het regende, maar een aantal kippen sliepen altijd onder een struik, in een struik of in een lage tak van een boom. Dat is natuurlijk een risico ten aanzien van roofdieren en ook daar anticipeert  men op door de kippen weer in een (vaak klein) goed afgesloten hok te stoppen.

En misschien heb ik wel gewoon mazzel, kan natuurlijk ook. Maar het blijft apart dat ik in het vorige huis 100 meter verderop een buuf had die weggedragen werd door de bloedluis, die een "perfect" hok hadden en dat ik hier, op 1 uitbraak na, in 8 jaar geen bloedluis gezien heb met mijn kierige hokken. Heb ik ook wel de meest winterharde kippen die te krijgen zijn, en dan kun je ze ook wle zo houden. Je seramaatje of kipje met grote lellen e.d. zou al vlot het loodje leggen in de winter als die mij woonde.
Laatst gewijzigd door Angelique op do 09 jul 2015, 17:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Pauline schreef: Boerenwormkruid is weggemaaid....., maar ik begrijp al dat het sowieso niet afdoende is.
owww, geen natuurlijk bermbeheer. Daar doen ze hier wel aan, dus Frau Plat gaat wel aan haar boerenwormkruid komen.  :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Zooo, ik heb de dia-hatseflatsaarde binnen dankzij Sarah :-*

Dus dat net in het hok gestrooid. Ik ga zo met Leo wat op alle kippen strooien :biggrin2:

Iets gaat ook niet lekker met de bloedluisbadjes contructie. Ik had nu geen bloedluis onder de stok enzo (en nergens anders bloedluis) maar rondom het badje had ik volgezogen bloedluisjes. Aan de buitenkant van het badje. We snappen dat niet.... Want in theorie zou geen luis meer bij de kippen moeten kunnen komen :g:

Ik ga me wel redden Paulien, dank je :-*

Onze kippen hebben ook altijd in kier-hokken gezeten. Met veeeeeel minder uitloop dan nu. Ze zijn  nu met 4 hennen en 1 haan en hebben ruim30 m2 vrije uitloop. Met takken en struiken en planten. En een kas. Zoveel ruimte hebben mijn kippen nooit eerder gehad. Maar voor het eerst dus een glad en wel dubbelwandig hok :-X. Maar ja, uit nood geboren, hier kun je gewoon geen haan houden als ie niet tot 8 uur 's morgens zijn harses houdt :-\. Ik bedoel dat dubbelwandige dus he... Misschien moet ik er gewoon wat kieren in gaan maken :biggrin2:

Mijn buurman zegt dat hij geen bloedluis heeft. Nou, dat hok van hem is 1 kier al kier. En lang zo pijnlijk schoon niet als het onze (ik ben net Truus de Mier met de kippen, maarrrr, dat ben ik altijd al geweest).

Plaats reactie