Zijn wij in Nederland nou nuchterder of ligt het aan mij?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zijn wij in Nederland nou nuchterder of ligt het aan mij?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Op facebook ben ik in ieder geval met de discussie gestopt want daar heb ik volgens sommige geen recht op huisdieren en kinderen.

Ik vind dat een dier dezelfde rechten heeft. Maar ik kan een dier niet uitleggen waarom het zo moet lijden. Een mens wel. Dus zo'n hondje heeft wat mij betreft recht op de rainbowbridge. En heel eerlijk? Ik zie ook wel eens mensen die het leven niet meer zien zitten waarbij ik denk "ja, ik kan me dat voorstellen".
Roef & Hidde
5-sterren
5-sterren

Bericht door Roef & Hidde »

het eerste wat in me opkomt is arme arme stumper!!  :'( en idd niet nuchter maar realisties. had dit beestje direct inlaten slapen na de geboorte.
Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

Lizzy schreef: Op facebook ben ik in ieder geval met de discussie gestopt want daar heb ik volgens sommige geen recht op huisdieren en kinderen.

Ik vind dat een dier dezelfde rechten heeft. Maar ik kan een dier niet uitleggen waarom het zo moet lijden. Een mens wel. Dus zo'n hondje heeft wat mij betreft recht op de rainbowbridge. En heel eerlijk? Ik zie ook wel eens mensen die het leven niet meer zien zitten waarbij ik denk "ja, ik kan me dat voorstellen".
ja helemaal mee eens.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Fotogravinnetje schreef: Ander probleem, wat ik steeds meer ook in Nederland zie opduiken en helaas ook onder honden-mensen: dieren worden gelijkgesteld met mensen. Als je zegt: het is maar een dier, hoor, dan is dat jezelf als mens boven de dieren verheffen en dat kun je niet maken. Je moet dus voor een dier net zo ver gaan als voor een mens, volgens hoe langer hoe meer mensen. En daar ben ik het echt niet mee eens.
Weet je, dit zijn best "leuke" discussies hoor...moet je zover gaan, gewoon omdat het kan? Echter...als iemand begint met..." Het is maar een dier hoor" ben ik ala minute met je uitgepraat, want dan hebben we het niet over hetzelfde. Dat klinkt in mijn oren namelijk als...voor de helft van de medische kosten koop je een nieuwe. En dan mogen kosten wat mij betreft best een breekpunt zijn, maar niet in de sfeer van...het is maar een dier. Jmho
MargaS
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door MargaS »

Lizzy schreef: Op facebook ben ik in ieder geval met de discussie gestopt want daar heb ik volgens sommige geen recht op huisdieren en kinderen.

Naar mijn idee is het een voorrecht dat je als mens beslissingen voor dieren kunt en mag nemen om een dier leed te besparen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Weet je, dit zijn best "leuke" discussies hoor...moet je zover gaan, gewoon omdat het kan? Echter...als iemand begint met..." Het is maar een dier hoor" ben ik ala minute met je uitgepraat, want dan hebben we het niet over hetzelfde. Dat klinkt in mijn oren namelijk als...voor de helft van de medische kosten koop je een nieuwe. En dan mogen kosten wat mij betreft best een breekpunt zijn, maar niet in de sfeer van...het is maar een dier. Jmho
Nee, klopt. Hier ben ik het 2000% mee eens.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Dat dus, ik had het van de week langs zien komen, heb me zitten verbazen en had alleen maar ontzettend veel medelijden net het wurmpje. Die oogjes,.............
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Fotogravinnetje schreef: Ander probleem, wat ik steeds meer ook in Nederland zie opduiken en helaas ook onder honden-mensen: dieren worden gelijkgesteld met mensen. Als je zegt: het is maar een dier, hoor, dan is dat jezelf als mens boven de dieren verheffen en dat kun je niet maken. Je moet dus voor een dier net zo ver gaan als voor een mens, volgens hoe langer hoe meer mensen. En daar ben ik het echt niet mee eens.
Zeggen 'het is maar een dier' is voor mij een stap te afstandelijk want onze poes is een gezinslid en daarmee onderdeel van het gezin.
Maar ik vraag mij bij mensen ook wel eens af hoe ver je moet gaan. Artsen willen altijd maar blijven behandelen zolang er nog iets van leven in een lichaam zit terwijl als je er nuchter naar kijkt een lichaam gewoon op is. En soms is euthanasie bij mensen dan ook wel eens te streng (denk aan zoon die moeder hielp bij zelfdoding omdat de artsen dat niet wilden doen).

Net zo ver gaan als bij een mens? Nee, dat niet. Maar zeggen dat het maar een dier is, is voor mij wel iets te 'kil'  ;)
Lil

Bericht door Lil »

Angelique schreef: Weet je, dit zijn best "leuke" discussies hoor...moet je zover gaan, gewoon omdat het kan? Echter...als iemand begint met..." Het is maar een dier hoor" ben ik ala minute met je uitgepraat, want dan hebben we het niet over hetzelfde. Dat klinkt in mijn oren namelijk als...voor de helft van de medische kosten koop je een nieuwe. En dan mogen kosten wat mij betreft best een breekpunt zijn, maar niet in de sfeer van...het is maar een dier. Jmho
+1

Ik ben heel allergisch voor de zin het is maar een dier. Zeggen ze in dit boerengat ook om kistkalveren te vergoeilijken en om te zeggen: jij moet je oude trouwe hond afmaken (woord inslapen of euthanasie vindt men al vermenselijken) want poehoe wat duur pijnstillers en maagbeschermers voor een 14 jaar oude dus zeer waardeloze hond. Ik weet mijn probleem dat ik deze zin hiermee associeer. Maar als iemand dit weer eens zegt stop ik accuut en praat ik niet verder, omdat het in mijn ervaring zinloos is. Terwijl ja mens boven dier in gezonde mate zeer zeker!
nikèdog2000
5-sterren
5-sterren

Bericht door nikèdog2000 »

echt zielig
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Ik denk dat er ook genoeg nederlanders hetzelfde zullen reageren als deze amerikanen.
Tja als ik voor mezelf spreek, vind ik direct laten inslapen de meest vriendelijke oplossing voor het dier. Een hond die niks zelfstandig kan? Geen hond kan zijn? En dan nog nu willen mensen continue 12 jaar lang het diertje in alles ondersteunen, of is na een paar jaar de koek wel op?
Hoe dan ook, ik denk dat het gevoel van ik doe iets goed, boven verstand komt te staan en daarmee egoisme van ik doe iets goed dus ik ben geweldig het wint. Want ja ik vind dit egoistisch.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Wat mij betreft is het ook maar de vraag of je zoiets voor een kind zou willen... maar dat is weer een hele andere disussie...
Fotogravinnetje
1-ster
1-ster

Bericht door Fotogravinnetje »

Dan kun je beter doorvragen wat die ander bedoelt met 'maar een dier' ;) Want je vult nu iets in, zonder dat je weet of ik dat zo bedoel. Ik denk namelijk dat we meer op 1 lijn zitten dan je nu denkt. Ik heb veel voor Elco over. Hij is een belangrijk onderdeel van ons gezin, zeker omdat er bij ons geen kinderen gaan komen. Maar omdat hij een hond is en geen mens, zullen mijn beslissingen in lijn zijn met hoe ik denk dat honden in het leven staan. En dat is anders dan hoe mensen in het leven staan, volgens mij. Een hond leeft in het hier en nu. Mensen zijn meestal bezig met verleden en toekomst. Een hond hoort naar mijn mening zichzelf te kunnen voortbewegen en z'n neus te kunnen volgen, zonder ettelijke operaties.
Dit beestje heeft nu al een forse operatie achter de rug, terwijl z'n toekomst bijzonder onzeker is. Enige zekerheid is dat er nog heel wat meer operaties nodig gaan zijn, heb ik begrepen.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Fotogravinnetje schreef: Dan kun je beter doorvragen wat die ander bedoelt met 'maar een dier' ;) Want je vult nu iets in, zonder dat je weet of ik dat zo bedoel. Ik denk namelijk dat we meer op 1 lijn zitten dan je nu denkt. Ik heb veel voor Elco over. Hij is een belangrijk onderdeel van ons gezin, zeker omdat er bij ons geen kinderen gaan komen. Maar omdat hij een hond is en geen mens, zullen mijn beslissingen in lijn zijn met hoe ik denk dat honden in het leven staan. En dat is anders dan hoe mensen in het leven staan, volgens mij. Een hond leeft in het hier en nu. Mensen zijn meestal bezig met verleden en toekomst. Een hond hoort naar mijn mening zichzelf te kunnen voortbewegen en z'n neus te kunnen volgen, zonder ettelijke operaties.
Dit beestje heeft nu al een forse operatie achter de rug, terwijl z'n toekomst bijzonder onzeker is. Enige zekerheid is dat er nog heel wat meer operaties nodig gaan zijn, heb ik begrepen.
Nou nee hoor, jij poneert die stelling en dan valt die niet lekker en zou de bal ineens bij de ontvanger liggen, terwijl je de stelling al had toegelicht, dus dan kan ik prima inschatten hoe die bedoelt wordt.. 
Fotogravinnetje
1-ster
1-ster

Bericht door Fotogravinnetje »

Dan heb je niet goed gelezen. Ik zeg dat ik minder ver ga voor een hond dan voor een mens. En dat zeggen anderen ook, die toch vinden dat een dier in principe dezelfde rechten zou moeten hebben als een mens. Ik zeg alleen niet hoeveel minder ver. En als jij dan invult op basis van 'maar een dier' dat ik DUS blijkbaar een hond onbelangrijk vind, dan is dat jouw interpretatie. Niet iets wat ik gezegd heb.

Plaats reactie