Zijn wij in Nederland nou nuchterder of ligt het aan mij?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zijn wij in Nederland nou nuchterder of ligt het aan mij?

Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Angelique schreef: Weet je, dit zijn best "leuke" discussies hoor...moet je zover gaan, gewoon omdat het kan? Echter...als iemand begint met..." Het is maar een dier hoor" ben ik ala minute met je uitgepraat, want dan hebben we het niet over hetzelfde. Dat klinkt in mijn oren namelijk als...voor de helft van de medische kosten koop je een nieuwe. En dan mogen kosten wat mij betreft best een breekpunt zijn, maar niet in de sfeer van...het is maar een dier. Jmho
Ik ben het met je eens. Al vind ik dat ze in Amerika soms echt ver gaan....... Als ik Animal Cops kijk, gaan bij mij de haren soms ook omhoog. Voor het geld waar een oude, gewonde hond met een lage adoptiekans geopereerd wordt, kunnen ze heel veel gezonde honden helpen. Ik denk toch dat wij Nederlanders nuchterder zijn en waar we in mijn ogen best ver gaan om te helpen. Voor mij is het criteria dat mijn hond een hondwaardig bestaan moet hebben. Pijn lijden hoeft niet. Mijn Rakker heeft nu atrose, van de DA mag ik hem niet meer op de bank laten springen, achter een bal aan laten hollen, moet hij aan de riem blijven.......... nou nuh, dan pak ik Rakker precies af wat hij leuk vindt. Hij krijgt pijnstillers, glucosamine, krillolie, allemaal prima, wil ik met alle liefde geven aan hem, maar hem beperken in zijn lust en zijn leven??? Nooit. Dan liever een jaar korter Rakker bij me (hij is nu 11 jaar bij me), dan dat hij de rest van zijn leven aan de riem moet, niet meer mag hollen, niet meer met zijn bal mag spelen.............
Laatst gewijzigd door Dian op zo 19 jul 2015, 19:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Angelique schreef: Weet je, dit zijn best "leuke" discussies hoor...moet je zover gaan, gewoon omdat het kan? Echter...als iemand begint met..." Het is maar een dier hoor" ben ik ala minute met je uitgepraat, want dan hebben we het niet over hetzelfde. Dat klinkt in mijn oren namelijk als...voor de helft van de medische kosten koop je een nieuwe. En dan mogen kosten wat mij betreft best een breekpunt zijn, maar niet in de sfeer van...het is maar een dier. Jmho
+1

Zo'n opmerking, hoe anders bedoeld ook, doet bij sommigen van ons gewoon zeer.
Zoals bij mij.
Fotogravinnetje
1-ster
1-ster

Bericht door Fotogravinnetje »

Dian schreef: Ik ben het met je eens. Al vind ik dat ze in Amerika soms echt ver gaan....... Als ik Animal Cops kijk, gaan bij mij de haren soms ook omhoog. Voor het geld waar een oude, gewonde hond met een lage adoptiekans geopereerd wordt, kunnen ze heel veel gezonde honden helpen. Ik denk toch dat wij Nederlanders nuchterder zijn en waar we in mijn ogen best ver gaan om te helpen. Voor mij is het criteria dat mijn hond een hondwaardig bestaan moet hebben. Pijn lijden hoeft niet. Mijn Rakker heeft nu atrose, van de DA mag ik hem niet meer op de bank laten springen, achter een bal aan laten hollen, moet hij aan de riem blijven.......... nou nuh, dan pak ik Rakker precies af wat hij leuk vindt. Hij krijgt pijnstillers, glucosamine, krillolie, allemaal prima, wil ik met alle liefde geven aan hem, maar hem beperken in zijn lust en zijn leven??? Nooit. Dan liever een jaar korter Rakker bij me (hij is nu 11 jaar bij me), dan dat hij de rest van zijn leven aan de riem moet, niet meer mag hollen, niet meer met zijn bal mag spelen.............
Dat bedoel ik dus. Bij een mens zou je inderdaad beperkingen in bewegen op gaan leggen om de tijd zo lang mogelijk te maken dat zo iemand met een redelijke kwaliteit van leven door kan blijven gaan. Bij een hond vind ik dat te diep ingrijpen op wat voor een hond belangrijk is. Dan liever korter leven met meer genieten dan langer leven en die leuke dingen niet meer mogen. Een hond leeft in het hier en nu. Die is niet bezig met een jaartje langer hier mogen zijn. Een mens leeft meer in de toekomst (en het verleden) en hecht over het algemeen meer waarde aan wat langer leven
Lil

Bericht door Lil »

Fotogravinnetje schreef: Dan kun je beter doorvragen wat die ander bedoelt met 'maar een dier' ;) Want je vult nu iets in, zonder dat je weet of ik dat zo bedoel. Ik denk namelijk dat we meer op 1 lijn zitten dan je nu denkt. Ik heb veel voor Elco over. Hij is een belangrijk onderdeel van ons gezin, zeker omdat er bij ons geen kinderen gaan komen. Maar omdat hij een hond is en geen mens, zullen mijn beslissingen in lijn zijn met hoe ik denk dat honden in het leven staan. En dat is anders dan hoe mensen in het leven staan, volgens mij. Een hond leeft in het hier en nu. Mensen zijn meestal bezig met verleden en toekomst. Een hond hoort naar mijn mening zichzelf te kunnen voortbewegen en z'n neus te kunnen volgen, zonder ettelijke operaties.
Dit beestje heeft nu al een forse operatie achter de rug, terwijl z'n toekomst bijzonder onzeker is. Enige zekerheid is dat er nog heel wat meer operaties nodig gaan zijn, heb ik begrepen.
Volgens mij is het niet duidelijk wat ik probeerde te zeggen. Jij zegt dat mensen over die zin vallen. Nou ik dus ook. Als wij ons buiten op straat treffen en je zegt dat houdt het gesprek op. Ongeacht van wat jij vindt. Heb wel degelijk gelezen dat je veel voor dieren overhebt. Maar bij die zin houdt het op. Ik ben te vaak daarmee tegen de lamp gelopen. Noem het maar zelfbescherming.
Fotogravinnetje
1-ster
1-ster

Bericht door Fotogravinnetje »

Ik had zeker moeten zeggen 'Het is geen mens' ipv 'het is maar een dier'? Sorry, maar voor mij is dat hetzelfde en ik vergeet nogal eens dat mensen bepaalde gevoelswaarde verbinden aan bepaalde woordcombinaties. Blijkbaar zit 'het is maar een dier' bij toch aardig wat mensen enorm in hun allergie, waardoor er een heftiger negatieve reactie op komt dan nodig is bij de letterlijke betekenis
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Fotogravinnetje schreef: Ik had zeker moeten zeggen 'Het is geen mens' ipv 'het is maar een dier'? Sorry, maar voor mij is dat hetzelfde en ik vergeet nogal eens dat mensen bepaalde gevoelswaarde verbinden aan bepaalde woordcombinaties. Blijkbaar zit 'het is maar een dier' bij toch aardig wat mensen enorm in hun allergie, waardoor er een heftiger negatieve reactie op komt dan nodig is bij de letterlijke betekenis
Dat wekt het woordje maar op. Daarmee verklein je een dier. Degradeer je een dier. Maak je een dier minder waard.
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Gered door de baasjes ? Wat een sentimentele onzin  :-X
Dit diertje zou pas gered worden naar mijn mening als de baasjes het in zouden laten slapen
Dit gaat mij 10 bruggen te ver . En wat staat zo,n stumper nog meer te wachten

En in algemene zin : Ik denk dat je goed naar je eigen hond moet kijken als hij iets gaat mankeren
Mijn kleine dame kreeg op 10 jarige leeftijd een ongeluk . Kruisband geheel afgescheurd
Het eerste wat wij tegen elkaar zeiden : Dit moet weer helemaal goed komen
Had dat niet zo geweest , dan hadden we haar laten gaan . Het idee om haar de rest van haar leven bankaardappel te laten zijn
Daar had het arme schaap dood en doodongelukkig van geworden .
En .... ze is er nog en ze ligt zo tevreden op haar bed en ze eet zo lekker .... Nee dus !
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Lizzy schreef: https://www.thedodo.com/puppy-born-with ... 92576.html

Dit is op facebook gezet. En dan krijg je 1 riedel van "ohww, schattig pupje", "wat geweldig dat hij gered is door zijn baasjes" en het enige wat ik denk is "ach God, wat triest, waarom hebben ze het arme diertje niet gewoon direct ingeslapen na de geboorte?". Er is er nog 1 die zo reageert. Toevallig een Nederlander. Ben ik nou zo'n keiharde? Zijn die Amerikanen nou zo sentimenteel met zielige hondjes?
Jemig zeg, ik schrik er gewoon van.  :'( :(

Ja nee, in zo'n geval ben ik ook een keiharde.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Zoiets doe je niet voor het dier, maar voor je eigen ego.
Arm diertje  :'(
Lil

Bericht door Lil »

Lizzy schreef: Dat wekt het woordje maar op. Daarmee verklein je een dier. Degradeer je een dier. Maak je een dier minder waard.
Precies. En ik heb het tot nu toe alleen maar gehoord van bijv boeren uit de bioindustrie of mensen die op een manier met hun dieren omgaan die wij niet ok vinden (als ik sommige dressuurruiters bij ee overburen zie moet ik huilen. Spreek je hun aan over het martelwerktuig danwel de traningsmethodes dan is het ook maar een dier). Probleem is dat het woord maar nooit een letterlijke betekenins heeft. Het is en impliciete vergelijking en vergelijkingen zijn subjectief. Dus een waardeoordeel en waardes verschillen niet alleen per persoon maar ook per situatie.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Triest hondje in mijn ogen. Maar ik vind het wel een lastige vraag waar de grens zou moeten liggen. En kun je daar überhaupt een algemene uitspraak over doen. Mensen willen uitproberen, creëren, ontdekken, onderzoeken, experimenteren. Zou me ook niets verbazen als zo'n hondje bij een onderzoeksprogramma wordt aangesloten, waar de mensengeneeskunde dan mogelijk ook weer 'baat' bij heeft. Ik moet er niet aan denken om zo'n schepseltje te laten leven, mja, als ik de wereld kon maken, dan zag die d'r behoorlijk anders uit ...
orinake
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door orinake »

Je kan ver gaan voor een dier, maar sorry deze pup laten leven is pure mishandeling in mijn ogen...
Een hond moet kunnen spelen, rennen, genieten, geen hoopje ellende wat voor alles afhankelijk zal zijn...
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Hope schreef: +1

Zo'n opmerking, hoe anders bedoeld ook, doet bij sommigen van ons gewoon zeer.
Zoals bij mij.
En mij.... :'(

En de arme puppy waar deze topic over begint..... Zo zielig.... :'(
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Een pup die niet goed zou zijn, zou ik laten gaan  :'( vind dat best zielig om ze zo door te laten gaan. Zo komt er ook steeds een sheltie of collie voorbij, die geen onderkaak heeft en gered is :( triest.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

in en in triest....

Plaats reactie