Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
-
ChantalKrijn
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)
Die mops is eigenlijk nog vrij netjes, vergeleken met wat ik vanmiddag langs zag snorkelen
Echt zonde..
Ik ben dol op belgen, maar juist net op de vachten die er tussen in hangen en niet zo lang en dik zijn en het liefst een beetje donker van kleur.
Deze vind ik prachtig, iets meer haar is oke, maar zo zie ik ze het liefst. Vooral uit praktisch oogpunt.
je ziet ook veel bij tervuren dat de stop helemaal weg is. zo jammer, geeft net wat meer uitdrukking aan het koppie vind ik.
Deze vind ik prachtig, iets meer haar is oke, maar zo zie ik ze het liefst. Vooral uit praktisch oogpunt.
en ik ben het wel met karin eens, ik zie regelmatig mechelaars die eigenlijk geen stop meer hebben en daarbij vind ook ik de (meeste)werklijn mechelaars mooier.Kaela schreef:![]()
je ziet ook veel bij tervuren dat de stop helemaal weg is. zo jammer, geeft net wat meer uitdrukking aan het koppie vind ik.
-
Lil
Mijn Tervuerendame zat er tussenin. Geen ontplofte vacht, wel lang maar niet zo lang als de showhonden. Flink wat zwart maar rood nog duidelijk zichtbaar. Zat zowel werk als showlijn in.petralita schreef: Ik ben dol op belgen, maar juist net op de vachten die er tussen in hangen en niet zo lang en dik zijn en het liefst een beetje donker van kleur.
en ik ben het wel met karin eens, ik zie regelmatig mechelaars die eigenlijk geen stop meer hebben en daarbij vind ook ik de (meeste)werklijn mechelaars mooier.

Ann's Son. De Cavalier waar de Engelse rasstandaard op is gebaseerd. 1928

Danny en Guus 4 jaar geleden. Even oud.
de bouvier des flandres
1900

1912, rond deze tijd vond de splitsing plaats tussen de bouvier des flandres en de bouvier des ardennes

grote sprong naar 1988, toen nog rondom gecoupeerd.

rond 2000, alleen de staart ging er nog af

En nu

Ook de bouvier des Flandres is zwaarder geworden en meer behaard. De stop is duidelijker aanwezig.
1900
1912, rond deze tijd vond de splitsing plaats tussen de bouvier des flandres en de bouvier des ardennes

grote sprong naar 1988, toen nog rondom gecoupeerd.

rond 2000, alleen de staart ging er nog af

En nu

Ook de bouvier des Flandres is zwaarder geworden en meer behaard. De stop is duidelijker aanwezig.

Ik herken niet veel meer van de voorouders in deze hond
met je eens. Maar pas vanaf ongeveer de eerste wereldoorlog kwam de splitsing tussen de bouvier des Ardennes en de bouvier des Flandres.Ramses1 schreef:
Ik herken niet veel meer van de voorouders in deze hond
Helaas kon ik van de tussen liggende periode geen foto's vinden.
Op de tekening is dus de voorouder van zowel de bouvier des Ardennes en de bouvier des Flandres te zien.
deze foto is van de bouvier des Flandres van 1913
daarin herken je al iets meer van de huidige.
Dit is de bouvier des Ardennes

Ik ben het er niet helemaal mee eens dat de Bouvier des Ardennes en de Bouvier de Flandres uit dezelfde voorouders zijn voortgekomen. Het zijn gewoon 2 rassen die in verschillende delen van België onafhankelijk van elkaar zijn ontstaan met min of meer hetzelfde gebruiksdoel. Omdat beide rassen rond 1900 nog niet officieel waren, werden ze door elkaar geshowd als zijnde koehonden. Er zal wellicht best wel eens ergens wat door elkaar gefokt zijn, maar of dat op grote schaal is gebeurd betwijfel ik.
De Bouvier de Flandres is overigens weer voortgekomen uit 2 typen. Naast de Bouvier de Flandres had je ook nog de Roeselaarse Bouvier, die groter en donkerder van kleur was. Dit type is uiteindelijk in de Bouvier de Flandres opgegaan.
Ik heb wel een paar oude foto's, maar mis de datering erbij. Zal schat ik ergens rond 1910 zijn geweest.

Bouvier de Flandres

Roeselaarse Bouvier
Van de tussenliggende periode heb ik wel foto's, maar helaas geen standfoto

Dit is mijn opa met zijn diensthond Rola, ergens rond 1950
En in de hedendaagse bouvier zijn grote verschillen tussen de werk- en de showlijnen te zien. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze hond

Een hedendaagse stamboombouvier uit werklijnen, waarin je toch nog best wel wat van die Roeselaarse Bouvier terug kunt zien.
De Bouvier de Flandres is overigens weer voortgekomen uit 2 typen. Naast de Bouvier de Flandres had je ook nog de Roeselaarse Bouvier, die groter en donkerder van kleur was. Dit type is uiteindelijk in de Bouvier de Flandres opgegaan.
Ik heb wel een paar oude foto's, maar mis de datering erbij. Zal schat ik ergens rond 1910 zijn geweest.

Bouvier de Flandres

Roeselaarse Bouvier
Van de tussenliggende periode heb ik wel foto's, maar helaas geen standfoto

Dit is mijn opa met zijn diensthond Rola, ergens rond 1950
En in de hedendaagse bouvier zijn grote verschillen tussen de werk- en de showlijnen te zien. Kijk bijvoorbeeld eens naar deze hond

Een hedendaagse stamboombouvier uit werklijnen, waarin je toch nog best wel wat van die Roeselaarse Bouvier terug kunt zien.
Ik ben meer thuis in de showlijnen, Sonja.
Die vind ik gewoon mooier. Maar ik ga wel terug op de informatie die ik gevonden heb op www.
De werklijnen vind ik te veel richting de bouvier de Ardennes gaan, meer het herder-type. Iets wat mij minder aanspreekt. Ook is er verschil in karakter.
Die vind ik gewoon mooier. Maar ik ga wel terug op de informatie die ik gevonden heb op www.
De werklijnen vind ik te veel richting de bouvier de Ardennes gaan, meer het herder-type. Iets wat mij minder aanspreekt. Ook is er verschil in karakter.
Wat op het www terug te vinden is klopt ook niet altijd, hoor.Mijati schreef: Ik ben meer thuis in de showlijnen, Sonja.
Ik kan je verzekeren dat de werklijnen ook totaal niet op de Bouvier des Ardennes lijken. Die Ardennertjes zijn zowat de helft kleiner, hebben een heel andere bouw en een totaal ander koppie.
Binnen de werklijnen zie je ook heel veel verschillen in uiterlijk.
Naast eerder geplaatste foto kom je ze ook zo tegen:

Ik vind ook niet alle werklijnen mooi, maar de showlijnen vind ik persoonlijk vaak weer iets té. Te zwaar, teveel haar. En qua karakter val ik dan weer meer voor de werklijn.
Inderdaad, daar vind ik het best een leuk hondje eigenlijk.joel schreef:Toen was ie veel mooier

[/URL]