smuldier/energique?
Moderator: eelke
Re:smuldier/energique?
Volgens mij is de Calcium/Fosfor verhouding ook niet helemaal goed bij smuldier.
[quote="ine"]
Volgens mij is de Calcium/Fosfor verhouding ook niet helemaal goed bij smuldier.
[/quote]
Als dat zo is, dan is ie van Energique ook niet goed.
Smuldier:
calcium 0,6 %
fosfor 0,4 %
Energique:
calcium 0,66 %
fosfor 0,48 %
[/quote]
Als dat zo is, dan is ie van Energique ook niet goed.
Smuldier:
calcium 0,6 %
fosfor 0,4 %
Energique:
calcium 0,66 %
fosfor 0,48 %
Volgens mij moet de verhouding C/F 1.2/0.9 zijn. Ik weet niet, hoeveel het uitmaakt, als dat niet klopt. Wat het voor een dier betekent. Nou lijkt het verschil niet zo groot, maar mij is verteld, dat dat wel uitmaakt.
Ik zal eens kijken, of ik iets kan vinden.
Misschien weet Tannetje hier uets over te vertellen?
Ik zal eens kijken, of ik iets kan vinden.
Misschien weet Tannetje hier uets over te vertellen?
Ik weet niet hoe dat bij energique zit, maar bij smuldier staat dat deze hoeveelheid ca en f aan het voer zijn toegevoegd Dat zegt dus volgens mij niet alles over de werkelijke hoeveelheid dier erin zit.
Smuldier is 1.5/1.0 Energique 13.75/1.0
Laatst gewijzigd door Ine op di 03 mei 2005, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik mag toch aannemen dat de hoeveelheid Ca/P die op de verpakking staat de hoeveelheid zit die in het voer zit.
En ik weet niet wat dit is? Smuldier is 1.5/1.0 Energique 13.75/1.0
Klopt dit wel? Ik zie 13.75?
En ik weet niet wat dit is? Smuldier is 1.5/1.0 Energique 13.75/1.0
Klopt dit wel? Ik zie 13.75?
Kijk maar naar het lijstje wat neergezet is:Lizzy schreef: Ik mag toch aannemen dat de hoeveelheid Ca/P die op de verpakking staat de hoeveelheid zit die in het voer zit.
Dan de analyse:
toegevoegd per kilo:
vitamine A 6300 IE
vitamine D 660 IE
vitamine E 22 IE
koper 0,9 mg
voedingswaarde:
ruw eiwit 14%
ruw vet 13,5 %
ruwe celstof 2%
ruwe as 2,2 %
vocht 65 %
calcium 0,6 %
fosfor 0,4 %
-
jeanne
- 5-sterren

- Contacteer:
ik geef ook af en toe een bakje smuldier hoor, vinden ze heerlijk. Ik ben daarmee begonnen omdat ik door de verse pens heen was, en toen een paar pakjes pens van smuldier heb gekocht, viel me niet echt tegen hoor. Toen moest mijn hubbie een paar pakjes meenemen, maar die nam de verkeerde pakjes mee, de complete versie, vonden ze ook heerlijk. En ach, volgens mij is smuldier zo slecht nog niet. Hier krijgen ze smorgens altijd carnibest en savonds 'iets anders ' (dus ook af en toe een bak smuldier)
Tuurlijk weet je nooit precies de percentages orgaan- en spiervlees die gebruikt worden (geen enkele fabrikant zegt dat precies toch?), maar las je gewoon kijkt hoe het eruit ziet dan zit er in energique toch echt een stuk meer spiervlees dan in smuldier. En zeggen die kcal per kg nou alles? Want onze honden hebben van smuldier echt 50 % meer nodig dan van energique bv. Zou dit met de eiwitkwaliteit te maken kunnen hebben? Dat het eiwit uit smuldier minder goed verteerd/opgenomen wordt omdat het grotendeels uit orgaanvlees afkomstig is? Dan heb je er niets aan dat hoeveel kcal/kg erin zitten, het hangt van de kwaliteit van het product af hoeveel er ook daadwerkelijk opgenomen wordt, toch? 
dus als ik het goed begrijp is Energique bijna gelijk aan smuldier.....
ik kan vanmiddag wel even bij de dsz vragen wat ze hebben: energique, duck, cqrnibest of bibi kan ik dus beter als ze het hebben voor carnibest kiezen? volgens mij geven de meesten hier dat het meest volgens mij.
ik kan vanmiddag wel even bij de dsz vragen wat ze hebben: energique, duck, cqrnibest of bibi kan ik dus beter als ze het hebben voor carnibest kiezen? volgens mij geven de meesten hier dat het meest volgens mij.
[quote="SabenJin"]
[/quote]
Ehhh. Nee. Dat is niet de conclusie die ik zou willen trekken. Als je ook Amber haar bericht leest: ze moet haar honden er 50% meer van voeren, van Smuldier. En die klacht zie ik dus vaak. Er is dus iets dat er voor zorgt dat je van Smuldier zoveel meer moet voeren als Energique. Alleen kan ik je niet exact aangeven waar dat verschil 'm nou in zit....
Ik denk dat de kans groot is dat ze alleen Duck en Energique bij de DSZ hebben. Bibi en Carnibest wordt namelijk meestal via verkooppunten verkocht en dat zijn meestal geen DSZ. Voor verkooppunten van Bibi en Carnibest zou je kunnen kijken op:
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
[/quote]
Ehhh. Nee. Dat is niet de conclusie die ik zou willen trekken. Als je ook Amber haar bericht leest: ze moet haar honden er 50% meer van voeren, van Smuldier. En die klacht zie ik dus vaak. Er is dus iets dat er voor zorgt dat je van Smuldier zoveel meer moet voeren als Energique. Alleen kan ik je niet exact aangeven waar dat verschil 'm nou in zit....
Ik denk dat de kans groot is dat ze alleen Duck en Energique bij de DSZ hebben. Bibi en Carnibest wordt namelijk meestal via verkooppunten verkocht en dat zijn meestal geen DSZ. Voor verkooppunten van Bibi en Carnibest zou je kunnen kijken op:
http://www.bibidiervoeding.nl
http://www.carnibest.nl
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 mei 2005, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Neee, Energique is zeker niet bijna gelijk aan smuldier!! Als je alleen naar de analyses kijkt zou je dat kunnen denken, maar Energique is kwalitatief echt veel beter, af en toe smuldier is geen probleem maar als enige voer zou ik het niet snel geven. De belangrijkste verschillen zijn (denk ik):
-Smuldier grotendeels orgaanvlees, Energique meer spiervlees (dus betere eiwitkwaliteit, is erg belangrijk)
-Smuldier bevat calciumpreparaat, Energique rauwe gemalen kippenbotjes als calciumbron (=beter opneembaar en botten bevatten ook andere mineralen, spoorelementen en essentiele vetzuren)
-Smuldier bevat alleen rundvlees, Energique ook (scharrel)kip (in de nr. 4 ook lamsvlees)
-In smuldier zit geen groenten/granen/rijst voor de vezels (aangeraden wordt om een boterham bij te geven..), in Energique zit een klein deel groente en granen voor een goede darmwerking
-In Energique zijn verschillende plantaardige olieen toegevoegd voor een omega 3, 6, en 9 vetzuren (ik weet niet welke olieen helaas), bij smuldier is hier geen info over te vinden (in het algemeen staat in hun folder erg weinig informatie wat ik toch een slecht teken vind)
Iemand hier nog wat aan toe te voegen?
Het lijkt wel reclame voor Energique (of Carnibest/Bibi, daar geldt hetzelfde voor), maar dit zijn de feiten..
In de folder van Energique staat trouwens dat de nr. 1 2340 kcal/kg bevat en geen 2053.
-Smuldier grotendeels orgaanvlees, Energique meer spiervlees (dus betere eiwitkwaliteit, is erg belangrijk)
-Smuldier bevat calciumpreparaat, Energique rauwe gemalen kippenbotjes als calciumbron (=beter opneembaar en botten bevatten ook andere mineralen, spoorelementen en essentiele vetzuren)
-Smuldier bevat alleen rundvlees, Energique ook (scharrel)kip (in de nr. 4 ook lamsvlees)
-In smuldier zit geen groenten/granen/rijst voor de vezels (aangeraden wordt om een boterham bij te geven..), in Energique zit een klein deel groente en granen voor een goede darmwerking
-In Energique zijn verschillende plantaardige olieen toegevoegd voor een omega 3, 6, en 9 vetzuren (ik weet niet welke olieen helaas), bij smuldier is hier geen info over te vinden (in het algemeen staat in hun folder erg weinig informatie wat ik toch een slecht teken vind)
Iemand hier nog wat aan toe te voegen?
Het lijkt wel reclame voor Energique (of Carnibest/Bibi, daar geldt hetzelfde voor), maar dit zijn de feiten..
In de folder van Energique staat trouwens dat de nr. 1 2340 kcal/kg bevat en geen 2053.
Maar hoe weten jullie dan dat er in Smuldier meer orgaanvlees zit als in Energique? Ik bedoel, ik vind orgaanvlees echt niet viezer ruiken als spiervlees.... Het ligt misschien aan mij, maar ik kan het verschil echt niet zien. Bovendien zit Smuldier in bakjes en is lossig vlees en is Energique in hamburgers geperst dus qua 'visueel' denk ik dat het helemaal al moeilijk inschatten is.
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 mei 2005, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Ja, dit is wel vaag.... Maar logisch beredenerend denk ik zelf dat ze de vitamines toevoegen en dat je daaronder een analyse ziet van wat er in moet zitten. Daar staat namelijk tussen voedingswaarde en dan komt dat lijstje met Ca/F.Dan de analyse:
toegevoegd per kilo:
vitamine A 6300 IE
vitamine D 660 IE
vitamine E 22 IE
koper 0,9 mg
voedingswaarde
ruw eiwit 14%
ruw vet 13,5 %
ruwe celstof 2%
ruwe as 2,2 %
vocht 65 %
calcium 0,6 %
fosfor 0,4 %
Laatst gewijzigd door Lizzy op di 03 mei 2005, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
orgaanvlees is bruiniger en ruikt weeïger (vind ik hoor).
En over de voedingswaarde had ik even heen gelezen.
En over de voedingswaarde had ik even heen gelezen.