In de rasstandaard wordt anders toch echt gesteld dat de belg van oorsprong een hoedende herdershond was, later ook gebruikt voor het bewaken van de kudde.malinois. schreef: Een mechelaar was geen hoeder. Bewaakte de kude en de spullen/eigendommen van de eigenaar.
Laat daarom maar gewoon t verschil tussen show en werk bestaan. [emoji6] Voor ieder wat wils. Ik heb zeer belastbare honden nodig en dan maakt t me niet uit of ze een borstvlek of 'te vrolijke staart' hebben.
Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Foto's van je ras rond 1900.......... (foto's)
Dat gaat over de 4 varieteiten in totaal over t algemeen. De andere varieteiten hoeden idd meer. De mechelaar was hier veel minder geschikt voor.Kaela schreef: In de rasstandaard wordt anders toch echt gesteld dat de belg van oorsprong een hoedende herdershond was, later ook gebruikt voor het bewaken van de kudde.
Wat niet wil zeggen dat ze ergens anders dan niet voor geschikt zijn. Pups van mijn reu uit IPO lijnen x teef uit KNPV lijnen doen t voortreffelijk in de combisport en agility.
Laatst gewijzigd door malinois. op wo 29 jul 2015, 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Angelique
- 5-sterren

Even terugkomend op deze...vraagje...hoe moeilijk of lastig is het om een hond te vinden zonder overdreven downface? Deze vraag enkel omdat ik bij veel rassen in dit soort conversaties toch ook het idee krijg dat men voor de "2015" foto,s de extremen eruit haalt (niet onterecht natuurlijk) maar dat dit niet de honden zijn die het straatbeelb bepalen.Inge en Bono schreef:
aha Dian, die foto wilde ik net aanhalen van de bull terrier
Heel veel bull terrierfokkers roepen dat de bt niet veel veranderd is sindsde oorsprong.
Nou..... als je het verschil niet ziet tussen deze 2, dan moet er misschien toch ff een brilletje aanschaffen
Zowel Liz, als Luna en onze Pummeke nu hebben niet zo'n overdreven downface; dat is niet toevalligik vind het niet mooi. Het gewicht ga ik het maar niet over hebben
Lizje werd mager genoemd, deed het niet best tijdens show....
Voorbeeld....ik heb die 1900 foto van de oes geplaatst, best een bonkig tiepje natuurlijk, ik had daar zo een ietwat doorgeschoten korte rug, lange nek oesplaatje tegenover kunnen zetten waarbij dan iedereen terecht zou zeggen...ow jottum, wat is daar gebeurd. Feit is dan dat je die doorgeschotene dan wel op show tegenkomt, maar als je naar een oeswandeling gaat je deze honden maar zelden ziet en het grootste deel van de nesten dan toch nog bestaan uit " bonkige tiepjes".
In het algemeen genomen vraag ik me dan ook af, zonder te willen bagataliseren dat er wel degelijk dingen veranderd zijn), of het beeld wat soms geschets wordt door extremen (wat helemaal niet per definitie succesvolle showhonden hoeven te zijn) te tonen wel helemaal strookt met zeg maar ."het straatbeeld".
Dit omdat we vissen uit de afgesloten genenpool de laatste tig jaren. Dus de selecties die de laatste decennia de honden heeft doen veranderen zijn eigenschappen die al in de hond zaten, aangezien we nergens een potje genen "extra downface c.q. kromme poten, of extra lange nek" kunnen kopen om aan de genenpool toe te voegen.
Nu denk ik zomaar dat de gemiddelde mechelaar van tegenwoordig niet echt de kudde bewaakt, maar gerust de spullen van de baas achterlaat om achter een schaap aan te rennen.malinois. schreef: Een mechelaar was geen hoeder. Bewaakte de kude en de spullen/eigendommen van de eigenaar.
Laat daarom maar gewoon t verschil tussen show en werk bestaan. [emoji6] Voor ieder wat wils. Ik heb zeer belastbare honden nodig en dan maakt t me niet uit of ze een borstvlek of 'te vrolijke staart' hebben.
Mij maakt het ook niks uit, al zijn ze pimpelpaars, als ze qua bouw goed kunnen sporten/werken vind ik ze mooi.
Vind wel dat we op shows erg doorgeslagen zijn, je hoeft daar bijvoorbeeld niet aan te komen met een korthaar merle border collie. Terwijl dat volgens de rasstandaard gewoon mag.
Mijn reu is op de werkhondenkeuring gekeurd van de rv. Hij was geschikt voor de werkhondenfokkerij maar niet voor de kynologie schijnbaar. Hij had dus een te vrolijke staart en iets te lichte ogen.
- Inge en Bono
- 5-sterren

Daar heb je zeker een goed puntAngelique schreef: Even terugkomend op deze...vraagje...hoe moeilijk of lastig is het om een hond te vinden zonder overdreven downface? Deze vraag enkel omdat ik bij veel rassen in dit soort conversaties toch ook het idee krijg dat men voor de "2015" foto,s de extremen eruit haalt (niet onterecht natuurlijk) maar dat dit niet de honden zijn die het straatbeelb bepalen.
Voorbeeld....ik heb die 1900 foto van de oes geplaatst, best een bonkig tiepje natuurlijk, ik had daar zo een ietwat doorgeschoten korte rug, lange nek oesplaatje tegenover kunnen zetten waarbij dan iedereen terecht zou zeggen...ow jottum, wat is daar gebeurd. Feit is dan dat je die doorgeschotene dan wel op show tegenkomt, maar als je naar een oeswandeling gaat je deze honden maar zelden ziet en het grootste deel van de nesten dan toch nog bestaan uit " bonkige tiepjes".
In het algemeen genomen vraag ik me dan ook af, zonder te willen bagataliseren dat er wel degelijk dingen veranderd zijn), of het beeld wat soms geschets wordt door extremen (wat helemaal niet per definitie succesvolle showhonden hoeven te zijn) te tonen wel helemaal strookt met zeg maar ."het straatbeeld".
Dit omdat we vissen uit de afgesloten genenpool de laatste tig jaren. Dus de selecties die de laatste decennia de honden heeft doen veranderen zijn eigenschappen die al in de hond zaten, aangezien we nergens een potje genen "extra downface c.q. kromme poten, of extra lange nek" kunnen kopen om aan de genenpool toe te voegen.
Bij fokkers en op shows zie je nu, denk ik, 50-50 als het gaat om de extremere downface(en dan bedoel ik iets minder, maar ook zeker
extremer dan die op de foto die ik plaatste.
Hoe makkelijk is het om via google een Duitse Herder te vinden met een echte rechte rug, zoals ik dat recht noem? Hoe makkelijk is het om via google een Bull Terrier te vinden met een normalere neus? Hoe makkelijk om een Franse Bulldog te vinden met een normale neus? Als het antwoord daarop 3 keer "moeilijk" is, denk ik dat dit wel een indicatie is.Angelique schreef: Even terugkomend op deze...vraagje...hoe moeilijk of lastig is het om een hond te vinden zonder overdreven downface? Deze vraag enkel omdat ik bij veel rassen in dit soort conversaties toch ook het idee krijg dat men voor de "2015" foto,s de extremen eruit haalt (niet onterecht natuurlijk) maar dat dit niet de honden zijn die het straatbeelb bepalen.
joel schreef: eeehh,ja, neem aan de de tekening goed gelukt is!
Even een vraag in het algemeen hierop, bij de afghanen heb je een show voor beste (show)hond (qua bouw, type end) EN voor werk/coursen, wie twee keer 1ste plaats haalt heeft dan beste werkhond/schoonheid. Bij de afghanen heb je 2 types, oude en show, vooral het oude type zie je meer op het courseveld. Is dat bij meer rassen zo?
Van de ren- coursing Afghanen is een sterk vermoeden dat er de Saluki voor is gebruikt om het ras sneller te maken. Hier is jarenlang een strijd om geweest
Ik denk dat jij de werkdagen van de nvow bedoelt? dit is geen officiële titel.
Er zijn geen werklijnen imo windhonden zijn werkhonden, dat er zoveel haar op sommige Afghanen zit is alleen maar lastig en niet functioneel.
De titel “Nederlands Kampioen Schoonheid en Prestatie” wordt toegekend aan de hond:
• Die twee CACNL-kaarten heeft behaald bij verschillende verenigingen.
Tussen het behalen van deze kaarten moet minsten een periode van 1 jaar en 1 dag liggen.
• Die op een Nederlandse tentoonstelling onder twee verschillende keurmeesters met een tussenpoos van 1 jaar en 1 dag, 2x CAC heeft behaald (2x reserve CAC mag
eenmalig als 1 heel CAC worden geteld).
ja, die bedoel ik, was de naam kwijtsaluki schreef:
Van de ren- coursing Afghanen is een sterk vermoeden dat er de Saluki voor is gebruikt om het ras sneller te maken. Hier is jarenlang een strijd om geweest
Ik denk dat jij de werkdagen van de nvow bedoelt? dit is geen officiële titel.
Er zijn geen werklijnen imo windhonden zijn werkhonden, dat er zoveel haar op sommige Afghanen zit is alleen maar lastig en niet functioneel.
De titel “Nederlands Kampioen Schoonheid en Prestatie” wordt toegekend aan de hond:
• Die twee CACNL-kaarten heeft behaald bij verschillende verenigingen.
Tussen het behalen van deze kaarten moet minsten een periode van 1 jaar en 1 dag liggen.
• Die op een Nederlandse tentoonstelling onder twee verschillende keurmeesters met een tussenpoos van 1 jaar en 1 dag, 2x CAC heeft behaald (2x reserve CAC mag
eenmalig als 1 heel CAC worden geteld).
-
Elvira
- 5-sterren

- Contacteer:
ik kwam deze link tegen en moest aan deze post denken :https://dogbehaviorscience.wordpress.co ... provement/

aha Dian, die foto wilde ik net aanhalen van de bull terrier