Welke bank...

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Welke bank...

sella

Bericht door sella »

Postbank en nu dus helaas ing.
Vroeguh zat ik bij de rabo door de zilvervloot, en wat een kwatltatief uitermate teleurstellend bedrijf.
Lil

Bericht door Lil »

petralita schreef: Misschien een beetje off topic.

Geen idee hoe het bij andere banken is?
Ik had nooit een chipknip. Gewoon contant geld of pinnen, nu nog steeds. maar...

Nu heeft iedere (?) pinpas "contactloos betalen" tot ik meen 25euro? Lekker als je pinpas weg is, zonder dat je het weet, overal kan een ander misbruik maken zonder pincode en uiteindelijk meer van je rekening halen dan ik contant in mijn beurs heb zitten.

Met een vingerafdruk op je smartphone inloggen. Dat voelt echt niet veilig vind ik.
Waar voorheen krampachtig werd gedaan om veiligheid met inlog namen, wachtwoorden bestaande uit allerlei tekens en codes via je telefoon oid, is het nu schijnbaar 1 druk op de knop, je hebt alleen de juiste vinger nodig.
Als boef heb je dus alleen een telefoon nodig en de vinger van iemand om misbruik te maken van een rekening.

Ben ik nu zo ouderwets of snap ik gewoon niks van veiligheid?
Contactloos betalen blokkeren. Mijn telefoon heeft gewoon een wachtwoord, dat kan ook  ;) én ik heb nooit de bankieren app geïnstalleerd dus niemand die via mijn telefoon geld van mijn rekening kan halen.
Niet te veel panikeren, het is op te lossen.  ;) :)
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Nu heeft iedere (?) pinpas "contactloos betalen" tot ik meen 25euro? Lekker als je pinpas weg is, zonder dat je het weet, overal kan een ander misbruik maken zonder pincode en uiteindelijk meer van je rekening halen dan ik contant in mijn beurs heb zitten.
Dat is hier in Duitsland ook mogelijk zonder contactloos betalen. In een aantal winkels moet je i.p.v. je pincode in te toetsen een handtekening op de kassabonzetten. Geen enkele kassamedewerker die controloeert of de handtekening op de bon wel overeenkomt met de handtekening op bankpas. Ik heb ooit eens op vrijdagochtend mijn bankpas in de ticketautomaat van het metrostation bij ons in de straat laten zitten. Ik kwam er pas op maandag achter toen ik aan het eind van de dag misgreep op het moment dat ik mijn boodschappen wilde afrekenen. Meteen de bank gebeld om de pas te laten blokkeren. Gelukkig waren er tijdens het weekend geen bedragen van mijn rekening afgeschreven. In dezelfde straat als het metrostation zit namelijk een supermarkt waar je een handtekening op de kassabon zet i.p.v. je pincode intoetst.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Ik had nooit een chipknip. Gewoon contant geld of pinnen, nu nog steeds. maar...

Met een vingerafdruk op je smartphone inloggen. Dat voelt echt niet veilig vind ik.
Waar voorheen krampachtig werd gedaan om veiligheid met inlog namen, wachtwoorden bestaande uit allerlei tekens en codes via je telefoon oid, is het nu schijnbaar 1 druk op de knop, je hebt alleen de juiste vinger nodig.
Als boef heb je dus alleen een telefoon nodig en de vinger van iemand om misbruik te maken van een rekening.

Het is een risicoanalyse die wordt gemaakt.
Gebruiksgemak met een volgens de bank geaccepteerd risico.
NFC wordt overigens al langer gebruikt bij de ov-chip kaart.  Ook in mijn collegepas zat NFC chip. Een keer collegekaart voor ov paal gehouden in de bus. Hij herkende hem niet en na de derde incheckpoging flipte het complete inchecksysteem in de bus  ::)
Heb wel een chipblocker in mijn beurs zitten tegen contactloos zakkenrollen.

Juiste vinger nodig hebben is best wel een flinke eis om bij het geld te komen. Het is alleen wel de vraag hoe het zit met de opslag van de vingerafdruk ;-)
Ronald
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ronald »

Ik gebruik contactloos betalen frequent. In eerste instantie uitgezet, maar na inlezen toch maar aangezet.

Maximaal bedrag per keer € 25, daarboven is pincode vereist.
Maximaal totaal bedrag € 50 over opeenvolgende contactloze betalingen, daarna pincode vereist. Gebruik van de pincode (pinbetaling) tussendoor reset deze grens.

Oh ja... en mijn pasjes zitten in zo'n aluminium pasjeshouder. Als je er een NFC lezer tegenaan houdt, vindt-ie nog niks...
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Hoe kom je aan iemands vinger? Dat is toch helemaal niet makkelijk?

Ik ben persoonlijk niet zo huiverig voor dit soort ontwikkelingen. Er zitten allemaal veiligheidschecks achter en het gaat niet om grote betalingen. Ik ben (gelukkig!) nog nooit van mijn leven beroofd of geld afhandig gemaakt. Ook niet in de tijd dat we allemaal nog met contant geld op zak liepen. Ik denk dat ik als 16 jarig meisje met 100 gulden kleedgeld op zak een leukere prooi was dan nu met 25 euro contactloos betalen.
Ivonne
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ivonne »

Lizzy schreef: ING en Triodos. Over beide tevreden maar ik wil liever 100% naar Triodos.
Hier ook. Prive ING (was idd ooit Postbank) en dat laat ik maar zo omdat overstappen te veel moeite is. En Triodos zakelijk.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

triodos is enkel via internet toch...mmm is dat heel handig..
Pien123
1-ster
1-ster

Bericht door Pien123 »

Triodos ik had ooit I g mar ben overgestapt toen al dat bonus gebeuren er was. Daarnaast was het toen duidelijk waar banken in investeerden.
Ik wil in goedeZorg instellingen gen, milieu en cultuur investeren. Dat vind ik belangrijk. En daar heb je ook inzicht in.

En sorry dat ik het zeg: niet overstappen omdat het zo een gedoe is, is een kul argument ...alles wordt geregeld.

Enige nadelen van triod os is de identifier.  Dat ding is te klein.
En soms zou ik een kantoor dichterbij willen. Maar ze zijn goed bereikbaar.
Lil

Bericht door Lil »

Nou overstappen van bank gaat niet altijd gemakkelijk  ;)

Ervaringen uit het verleden hebben gemaakt dat ik de laatste keer gewoon mijn gehele tegoed heb opgenomen en zelf heb gestort bij de andere bank. Niet dat dat heel moeilijk was hoor maar alles wordt geregeld... nah niet altijd even soepel en vlot.
Sigbrid
4-sterren
4-sterren

Bericht door Sigbrid »

Ik heb al vanaf mijn 12/13 e ING,  toen nog postbank , sinds vorig jaar ook Rabo omdat ik daar voor mijn dochter een rekening heb geopend en ook meteen voor mezelf voor het gemak . Met beiden eigenlijk nooit problemen gehad
Fioon
5-sterren
5-sterren

Bericht door Fioon »

Wat ik jammer vind is dat je bij overstappen je eigennummer niet mag houden. Als dat zo was was ik al overgestapt naar tridios of Asn. Nu zit ik bij de rabo, bevalt overigens wel.
Ivonne
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ivonne »

Pien123 schreef: Triodos ik had ooit I g mar ben overgestapt toen al dat bonus gebeuren er was. Daarnaast was het toen duidelijk waar banken in investeerden.
Ik wil in goedeZorg instellingen gen, milieu en cultuur investeren. Dat vind ik belangrijk. En daar heb je ook inzicht in.

En sorry dat ik het zeg: niet overstappen omdat het zo een gedoe is, is een kul argument ...alles wordt geregeld.

Enige nadelen van triod os is de identifier.  Dat ding is te klein.
En soms zou ik een kantoor dichterbij willen. Maar ze zijn goed bereikbaar.
Tjonge jonge een kul argument nog wel .... mijn ervaring is helaas wel dat overstappen zo'n gedoe is....
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ivonne schreef: Tjonge jonge een kul argument nog wel .... mijn ervaring is helaas wel dat overstappen zo'n gedoe is....
kulargument wil ik het niet noemen, maar door omstandigheden aardig vaak van bank moeten switchen de afgelopen jaren, en ik vond het meevallen, soms een automatisch incasso die ik vergat maar dat is ook zo hersteld.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik ben 1 keer overgestapt naar een andere bank en ik vond het een waar drama. Alles zou geregeld worden qua automatische incasso's en dat ging erg fout. Heeft mij heel veel geld en tijd en ellende gekost. Dus nee ik vind het echt geen kul argument.

Plaats reactie