Tips gevraagd, ontsnappende hond

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Tips gevraagd, ontsnappende hond

Pien123
1-ster
1-ster

Bericht door Pien123 »

Lastig hij heeft al ontdekt hoe hij kan ontsnappen en bovendien is het ergens anders leuker dan thuis.
Maak het om te beginnen thuis leuk.

Ik zou zelf overwegen of ik een vriend wil die met de harde hand wil opvoeden, ik zou mijn vriend herplaatsen.
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Ik wil eigenlijk wel wat uitgebreider reageren.

Je schrijft dat jullie met straffen werken. Een tik, op de rug leggen enz. En dat de hond niet meer wil komen wanneer je roept.

Wat denken jullie/denk jij dat de hond leert als je een tik geeft? Wat denken jullie/denk jij wat de hond leert als jullie haar op haar rug leggen?

Kijk eens naar jezelf, wat vind jij er zelf van als iemand heel boos en lelijk tegen jou doet? Voel je je dan veilig? Krijg je dan respect voor diegene? Wil je dan je best doen om die persoon tevreden te stellen? Of wordt je juist bang, wantrouwend en ga je diegene ontwijken?

Kunnen jullie je iets voorstellen bij hoe de hond zich voelt? Veel alleen buiten, in een weliswaar grote maar saaie tuin. En als ze haar baasjes ziet, dan krijgt ze op haar kop.
Doen jullie verder nog iets met ze? Gaan jullie naar cursus, wordt er gewandeld of gefietst? En zo ja, hoe gaat dat dan? Moeten jullie dan ook regelmatig boos worden en straf geven?

Veel vragen en het is niet mijn bedoeling dat je hier per see alle antwoorden neerschrijft. Wat je naar mijn mening zou moeten doen is je eens in de hond verplaatsen en heel goed nadenken of wat jullie nu doen werkt. Luistert ze beter door al die straffen? Of gaat het eigenlijk alleen maar slechter, wat mij wel zo lijkt als je zegt dat ze niet meer wil komen als je haar roept.

De beste weg naar succes is als je zelf na gaat denken wat je nou eigenlijk wilt en hoe je dat zou kunnen bereiken. En dan passende hulp zoekt. En zoals je al aan de reacties hier merkt: dat zou een manier zonder slaan, op de rug leggen en boos worden moeten zijn.
Als je vriend het vervolgens nog steeds verkiest om naar de raad van dom volk op straat te blijven luisteren, dan zou voor mij de keuze helder zijn. Ik heb weinig geduld met mensen die menen dat geweld de beste oplossing is. Er is zo verschrikkelijk veel goede informatie te vinden en begeleiding te krijgen. Ga nadenken, ga hulp zoeken en ga aan de slag.

Leesvoer:

www.moniquebladder.nl daar vind je heel veel nuttige artikelen over gedrag en de manier waarop honden leren.
www.doggo.nl staat ook boordevol leuke en leerzame artikelen.

Het boekje "luisteren is leuk" van Jolein van Weperen.
bastet
1-ster
1-ster

Bericht door bastet »

Ik denk dat er toch een wat verkeerd beeld is geschetst, onze hond word echt niet dagelijks op zijn rug gelegd/ect. bij lange na niet.
Ik train ook niet met straffen, als ik met ze oefen gebeurt dat ook op een positieve manier, door middel van voedsel of stem/aandacht beloning.

Alleen doen ze iets wat ze niet mogen, ik neem even weer het voorbeeld van voedsel wegpakken, dan geef ik eerst een vocale correctie (woord of geluidje), reageren ze daar niet op dan krijgen ze een tikje.
Vroeger kreeg ik ook wel eens een tik op de vinger als ik iets pakte wat ik niet mocht.
En soms word hij in het spel te wild en overprikkeld, dan pak ik hem even bij zijn nekvel (thuis heeft hij meestal geen halsband om) hij heeft hier geen pijn van, maar is op zo'n moment het makkelijkste om hem daar even vast te pakken, zodat ik weer tot hem kan doordringen dat hij rustiger aan gaat doen.

Het probleem is wanneer hij ontsnapt is, dan komt hij niet terug. Vandaar dat hij ook niet los kan lopen met wandelen. Is ie op zijn eigen terrein dan is er geen probleem, dan komt ie aanrennen om zijn snoepje te halen.

wat we verder nog met onze honden naast het wandelen aan activiteiten doen is o.a. zoekspelletjes in de tuin (op diverse plekken voer verstoppen die ze vervolgens moeten zoeken) ze gaan ook vaker mee langs de fiets, balspelletjes, en regelmatig wat hersenwerk door o.a. snoepjes uit een kong/plastic flesje/doosje/doekje krijgen ect. en verder oefen ik regelmatig 'trucjes' met hun. Een cursus volgen we helaas niet.

Thuis en dus ook onder deze activiteiten luisteren ze gewoon goed, het is alleen wanneer hij ergens anders los is, dan is het vrijheid blijheid en vergeet hij alles. Onze andere hond kan trouwens wel gewoon los.

Ik heb inmiddels al een hondenschool aangeschreven om sowieso te gaan kijken dat we met z'n vieren weer op cursus gaan, deze geven ook theorielessen waar mijn vriend misschien nog het een en ander van kan opsteken.

Ik hoop dat ik o.a. ook jouw vragen heb beantwoord kaela, ik zal in ieder geval eens kijken naar de links die je gegeven hebt
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Tja, je begint met behoorlijk pittige stellingen over hoe jullie met de hond omgaan. Je vriend vindt dat je een stafford moet opvoeden met klappen, je geeft hem een tik als hij eten jat, hij wordt op zijn rug gelegd en wil niet meer komen. Nu schrijf je dat het allemaal reuze meevalt, het zijn maar "tikjes", het gebeurd niet dagelijks en goh jullie belonen ook veel.

Om eerlijk te zijn. Ik kan daar niet zoveel mee. Het maakt mij ook niet uit hoe eerlijk je hier bent. Het gaat er om wat je daadwerkelijk doet en dat weet je zelf heel prima. Als je daar naar jezelf toe niet eerlijk over bent, dan gaat niets werken.

Wees zorgvuldig in waar je op cursus gaat (er zijn nog scholen die de volledig achterhaalde dominantietheorie onderwijzen en dat gaat hem bij jou vriend natuurlijk niet worden) en verwacht niet dat een cursus je problemen thuis zonder meer oplost. Een van de grootste problemen met de gemiddelde cursus is dat ze leren op het veld een aantal commando's uit te voeren. Dit heeft niet zonder meer invloed op de rest van het dagelijks leven.
Mogelijk kun je aangeven in welke regio je zit en kunnen mensen je tips geven.
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Ik lees hier verschillende malen het advies om de hond te herplaatsen en daar kan ik op zich best inkomen. Maar enig idee hoeveel Staffords er ter herplaatsing worden aangeboden? Marktplaats staat er vol mee. Asielen puilen uit van de Staffords. Een goed plekje vinden is zo simpel nog niet.  :-\
Hylos
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hylos »

Een hond opvoeden dmv fysiek geweld, tikjes en andere negatieve correcties is heel zinloos.. een hond met aanleg voor agressie op die manier opvoeden is gewoon echt niet slim.

Ik heb zelf ook een stafford en voel me daar 100% verantwoordelijk voor. Die krijg dus absoluut geen enkele kans om te ontsnappen! Mijne is niet altijd even lief, maar gelukkig geen killer. Stafford's hebben nu eenmaal een slechte reputatie en als je niet met zulke honden om kunt of wilt gaan, zou ik echt gaan herplaatsen voordat het straks heel erg verkeerd gaat. Het zijn geen doetjes namelijk (nou ja mijne soms wel hoor  :biggrin2:)
Hylos
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hylos »

Sonja schreef: Ik lees hier verschillende malen het advies om de hond te herplaatsen en daar kan ik op zich best inkomen. Maar enig idee hoeveel Staffords er ter herplaatsing worden aangeboden? Marktplaats staat er vol mee. Asielen puilen uit van de Staffords. Een goed plekje vinden is zo simpel nog niet.  :-\
Tsja, beter dan het risico lopen dat er straks een hond of ander dier gepakt wordt. Ik vind dat je daar met zulke honden bovenop moet zitten. Het gaat al zo vaak mis met stafford's...
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Hylos schreef: Tsja, beter dan het risico lopen dat er straks een hond of ander dier gepakt wordt. Ik vind dat je daar met zulke honden bovenop moet zitten. Het gaat al zo vaak mis met stafford's...
Maar dat neemt toch niet weg dat de mogelijk nieuwe eigenaren niet in de rij zullen staan? Dat er misschien wel helemaal niemand reageert op oproepjes e.d.? En als er iemand reageert, hoe weet je dan zeker dat die wel op een verantwoorde manier met de hond om zal gaan? Hoe weet je zeker dat de hond bij de nieuwe eigenaar wel dusdanig gemanaged wordt dat dit risico uitgesloten is?
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Sonja schreef: Maar dat neemt toch niet weg dat de mogelijk nieuwe eigenaren niet in de rij zullen staan? Dat er misschien wel helemaal niemand reageert op oproepjes e.d.? En als er iemand reageert, hoe weet je dan zeker dat die wel op een verantwoorde manier met de hond om zal gaan? Hoe weet je zeker dat de hond bij de nieuwe eigenaar wel dusdanig gemanaged wordt dat dit risico uitgesloten is?
Niet. Maar er wordt ook aangegeven: Herplaatsen als je zelf niet een flinke verandering wil doorvoeren! Wat mij betreft doen ze dat laatste en ik heb inhoudelijk geprobeerd daar handreikingen voor te geven.
Hylos
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hylos »

Sonja schreef: Maar dat neemt toch niet weg dat de mogelijk nieuwe eigenaren niet in de rij zullen staan? Dat er misschien wel helemaal niemand reageert op oproepjes e.d.? En als er iemand reageert, hoe weet je dan zeker dat die wel op een verantwoorde manier met de hond om zal gaan? Hoe weet je zeker dat de hond bij de nieuwe eigenaar wel dusdanig gemanaged wordt dat dit risico uitgesloten is?
Dan zou je zo''n hond via een stichting oid Moeten herplaatsen. Die zijn er wel, specifiek voor stafford's e.d

Maargoed, wie weet is dat helemaal niet nodig. Hopelijk heeft ze wat aan de tips hier. Ik overdrijf misschien ook maar ben altijd erg bang dat er weer een stafford incident in de krant komt te staan  :-X
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Sonja schreef: Ik lees hier verschillende malen het advies om de hond te herplaatsen en daar kan ik op zich best inkomen. Maar enig idee hoeveel Staffords er ter herplaatsing worden aangeboden? Marktplaats staat er vol mee. Asielen puilen uit van de Staffords. Een goed plekje vinden is zo simpel nog niet.  :-\

Er zijn al asiels die ze niet meer opnemen

En als deze hond herplaatst moet worden dan zou ik het via een stichting oid doen
Ik persoonlijk zou een Staf nooit op een site als bv MP zetten

http://www.sbtinfo.nl/staffordshire-bul ... plaatsing/
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Ik vraag me af wie straks het meest gefrustreerd is.
De baas, die die hond zat is omdat hij zelf onvermogend is?
De bazin omdat ze houd van de hond, maar ook van vriend, beide niet kwijt wilt, maar het alleen ook niet kan een hond(van dit kaliber) een stabiele opvoeding te geven.
Of de hond, die leiding wilt, niet krijgt een dus zelf maar neemt, geprikkeld word door stroomstoten/tikken, uiteindelijk kans heeft om bij de volgende tik een knauw te geven?
Je hebt gekozen voor je hond ooit, kies dan nu weer voor hem en zoek hulp zodat jullie allemaal geholpen worden, jij kan wel "gezellig" met z'n allen op cursus willen, maar hoe gemotiveerd is jouw vriend?
Ik zou een GT advies vragen, wat is het totaal probleem die jullie hebben, hoe kan het opgelost worden, of het opgelost kan worden(dit omdat ook je vriend zijn verantwoording zal moeten nemen en de oefeningen ook zal moeten doen).
Sterkte en heel veel succes
Sonja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sonja »

Kaela schreef: Niet. Maar er wordt ook aangegeven: Herplaatsen als je zelf niet een flinke verandering wil doorvoeren! Wat mij betreft doen ze dat laatste en ik heb inhoudelijk geprobeerd daar handreikingen voor te geven.
Mijn opmerking was ook alleen maar een kanttekening bij de optie om de hond te herplaatsen. Ik wilde alleen maar aangeven dat niet alleen de beslissing om een hond te herplaatsen geen eenvoudige is, maar dat ook aan de uitvoer ervan nogal wat haken en ogen kunnen zitten.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Ik kan me er niets bij voorstellen om honden te hebben die nooit in huis mogen, zeker niet een aanhankelijke hond als een stafford...  :'(
Laatst gewijzigd door Borke op vr 28 aug 2015, 00:29, 1 keer totaal gewijzigd.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Borke schreef: Ik kan me er niers bij voorstellen om honden te hebben die nooit in huis mogen, zeker niet een aanhankelijke hond als een stafford...  :'(
Dat dus. Wat heb je dan aan een hond en wat heeft je hond aan jou.

Plaats reactie