Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Dat is voor mij het grote probleem, alles is/lijkt tijdelijk qua oplossing. Maar de toekomst? Waar kunnen ze terecht? Waar gaan ze van leven?
Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

Borke schreef: Belachelijk idee, daar zijn de mensen niet mee geholpen.
Privacy hebben ze dan niet en jij zelf ook niet meer en geen vooruitzicht op een eigen plek voor hen.

Lege kantoorpanden ombouwen lijkt me veel slimmer, zeker als ze de vluchtelingen daar zelf aan mee laten werken en er een paar gemeenschapsruimtes benutten voormaatschappelijk werk, taalles, inburgeringscursus etc.

Door hen de goedkoopste sociale huurwoningen te geven in gebieden waar tekorten zijn, creëer je juist extra PVV aanhang en rechtse radicale ideeën. Er moet iets extra's worden geregeld als er extra mensen woonruimte zoeken. Er moeten ook extra banen worden gecreëerd, je moet mensen die je opneemt ook een toekomst kunnen bieden.
Belachelijk vind ik het niet, alleen maar goed dat er over oplossingen wordt nagedacht. Of het haalbaar is is wat anders. En PVV heeft sowieso al een hele grote aanhang helaas  :-\ Ik kom uit Almere en vind het echt vreselijk dat die partij hier zoveel stemmen heeft met of zonder vluchtelingen.
Sigbrid
4-sterren
4-sterren

Bericht door Sigbrid »

Dat bejaardentehuis is leeggehaald en alle bewoners zijn ergens anders 'geplaatst ' en dat waren er dus flink wat . Of dat speciaal was daarvoor weet ik niet , maar lijkt me dat als het gepland was voor sloop dat er ook geen vluchtelingen in zouden komen ( en vervallen is het ook niet)
Kinnie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kinnie »

Volgens mij was het idee niet om mensen te laten logeren maar om koffie /thee eten aan te bieden tegelijkertijd helpen met taal en integratie ed. Slaapplek was voor zover ik begreep niet de bedoeling...
Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

Kinnie schreef: Volgens mij was het idee niet om mensen te laten logeren maar om koffie /thee eten aan te bieden tegelijkertijd helpen met taal en integratie ed. Slaapplek was voor zover ik begreep niet de bedoeling...
Dat vind ik wel een mooi idee!
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Kinnie schreef: Volgens mij was het idee niet om mensen te laten logeren maar om koffie /thee eten aan te bieden tegelijkertijd helpen met taal en integratie ed. Slaapplek was voor zover ik begreep niet de bedoeling...
Nou, niet echt hoor.

CU wil opvang vluchteling door particulieren

DEN HAAG -
Particulieren moeten ook vluchtelingen kunnen opvangen, vindt de ChristenUnie. De overheid moet dit mogelijk maken voor mensen die hiervoor de ruimte hebben. Zij zouden een passende vergoeding hiervoor kunnen krijgen, bijvoorbeeld via een belastingvoordeel
Tweede Kamerlid Joël Voordewind wijst erop dat dit in Duitsland ook al gebeurt om de enorme vluchtelingenstroom op te vangen. „Het kabinet is naarstig op zoek naar opvangplekken in het land. Op veel plekken ontstaan mooie initiatieven door kerken en particulieren. Wij willen ruimte geven aan particulieren die ruimte voor opvang beschikbaar hebben. Uiteraard moet je daarin zorgvuldig te werk gaan, maar laten we ons van onze gastvrije kant zien.”
Zo'n “airbnb for a refugee” zorgt volgens Voordewind meteen voor meer lucht op de woningmarkt. De doorstroom van erkende vluchtelingen van een asielzoekerscentrum naar een gemeente hapert, omdat er te weinig betaalbare huurwoningen beschikbaar komen.
Kinnie
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kinnie »

Angelique schreef: Nou, niet echt hoor.

CU wil opvang vluchteling door particulieren

DEN HAAG -
Particulieren moeten ook vluchtelingen kunnen opvangen, vindt de ChristenUnie. De overheid moet dit mogelijk maken voor mensen die hiervoor de ruimte hebben. Zij zouden een passende vergoeding hiervoor kunnen krijgen, bijvoorbeeld via een belastingvoordeel
Tweede Kamerlid Joël Voordewind wijst erop dat dit in Duitsland ook al gebeurt om de enorme vluchtelingenstroom op te vangen. „Het kabinet is naarstig op zoek naar opvangplekken in het land. Op veel plekken ontstaan mooie initiatieven door kerken en particulieren. Wij willen ruimte geven aan particulieren die ruimte voor opvang beschikbaar hebben. Uiteraard moet je daarin zorgvuldig te werk gaan, maar laten we ons van onze gastvrije kant zien.”
Zo'n “airbnb for a refugee” zorgt volgens Voordewind meteen voor meer lucht op de woningmarkt. De doorstroom van erkende vluchtelingen van een asielzoekerscentrum naar een gemeente hapert, omdat er te weinig betaalbare huurwoningen beschikbaar komen.
Hmm ik had alleen dit er nog over gezien
http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/laatste- ... -apeldoorn
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Nee.

Deze mensen zijn veel beter gebaat bij goede opvang, en die bestaat niet alleen uit een dak boven het hoofd. Die bestaat ook uit psychische begeleiding, dagbesteding, begeleiding voor kinderen.

Ik heb gerevalideerd met een oorlogsslachtoffer uit Irak. Meisje was even oud als ik (12 destijds).
Ze had een bombardement overleeft maar daarbij scherven in ruggenmerg gekregen. Halfzijdig verlamt. Haar ouders hebben haar met hun laatste geld op het vliegtuig naar NL gezet en zijn zelf niet mee gekomen omdat ze maar 1 ticket konden betalen.
Afijn. Dat meisje was fysiek beschadigd, maar mentaal nog veel meer. Ze woonde in een AZC en was daar blij mee. Contact met mensen die haar taal spraken, goede hulp, lessen Nederlands.

Nee, van mij mogen ze vluchtelingen die echt niet terug kunnen opvangen. Als wij ooit vluchten voor oorlog hoop je ook op een veilige plek. Maar dan wel goed, en binnen de regels die ook voor de NL burger gelden.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Kan ik kort over zijn, nee.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Als ik een allemachtig groot huis zou hebben dan moet ik er opnieuw even over nadenken maar hier is het echt onmogelijk. We hebben 69 m2 woonoppervlakte in totaal (en dat is inclusief de 'oneindige kelder'). Dus dat wordt een beetje lastig. Maar er staan hier veel kantoorpanden in Zoetermeer. WC een badkamers zitten er al in. Ik zou zeggen: breng ze in deze panden onder. Kunnen deze panden na jaren hun nut weer eens bewijzen.
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Nee..

Precies wat Lizzy zegt staan genoeg gebouwen leeg en wat te denken van de flats die ze willen slopen laat die nog even staan zo slecht zijn ze echt niet.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Nee.
In eerste plaats vanwege privacy en 2e plaats vanwege risico's.

In het stukje wordt gezegd dat het in duitsland wel al veel gebeurd. Maar dan moet ik wel kwijt dat heel erg veel oudere huizen dubbele woningen zijn met eigen voordeur keuken en douche! Dat is nogal een mega verschil he
Zou ik dat hebben en dat zou leeg staan zou ik het wel overwegen mits alles goed geregeld is.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Jantina schreef: Er gaan geluiden op om mensen op te roepen vluchtelingen onderdak te bieden. Moet wel zeggen: als ik dat aangespoelde peutertje zie breekt mijn hart, mijn eigen peuterzoontje veilig in zijn bedje. Ik zou het serieus overwegen, het zou hier in huis ook kunnen qua ruimte. Alleen: waar kunnen ze daarna terecht? Is het een serieuze oplossing? Moeilijk...
http://www.demorgen.be/buitenland/duize ... -a2441555/

En sinds ik dat las stel ik mijzelf de vraag die je stelt. Zou ik het doen? Het eerlijke antwoord daarop is 'nee', want ik wil mijn ruimte, mijn vrijheid, mijn bezit niet delen met een vreemde, waar ik emotioneel niets mee heb. Dat vind ik een confronterend antwoord, eerlijk gezegd. Geen mooi antwoord. En als ik ga graven naar hoe dat nou precies zit, kom ik uit bij angst. Angst om er zelf minder van te worden. Angst voor het onbekende, voor dé onbekende. Terwijl ik het ook zou kunnen zien als een verrijking. Want hoe mooi is het als wij mensen er voor elkaar zijn, als we écht op elkaar zouden kunnen rekenen? Als we écht zouden samenwerken op deze planeet? Als ik wil dat de mensheid zich in die richting ontwikkelt, zal ik moeten beginnen bij mijzelf en in mezelf de opening vinden voor dit soort mensen in dit soort situaties. En god wat hoop ik dat er mensen voor mij zijn als ik zelf ooit zonder dak, huis en haard kom te zitten ... hoe krom is dat? :-\
EliScooby
5-sterren
5-sterren

Bericht door EliScooby »

Nee, ik zie nu al hoe lastig het is om een huurwoning te krijgen, daarnaast wat al eerder gezegd is, als je je zieke moeder in huis neemt word je nog net niet beboet, maar een of meerdere vluchtelingen zou dan wel moeten kunnen en zelfs beloond? Ik vind dat een kromme situatie waarmee je het hulpbehoevende deel van de bevolking achterstelt bij oorlogsslachtoffers. En niet dat je die mensen niet moet helpen, integendeel, maar je moet niet met 2 maten meten. Wil je mensen helpen door ze in huis te nemen, dan moet daar 1 voordeelsregeling voor gelden en niet verschillend voor asielzoekers/daklozen/familie/etc.

Er zijn veel mensen die dusdanig groot wonen dat ze best een caravan op het erf zouden kunnen zetten, een schuur verbouwen tot woonruimte, etc. Maar nee, dat mag niet, want de mensen die daar dan komen te wonen worden deel van je huishouden en daar heb je dan financiële gevolgen van, of ze moeten zich elders inschrijven als woonachtig en dat is weer illegaal met mogelijke boete's en uitzetting tot gevolg. Het is allemaal zo krom als het maar kan.
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Dit is dan grappig in deze context:
Geen van de vijf ChristenUnie-Kamerleden wil op dit moment zijn huis openstellen voor vluchtelingen.
Terwijl de fractie Nederlanders wil stimuleren om een asielzoeker in huis te nemen, zijn de CU-parlementariërs
niet van plan om nu zelf de daad bij het woord te voegen.

On-topic: nee. Ik wil helpen maar geen plek in mijn huis opgeven. Dit is een probleem dat door de hele wereld gedragen moet worden en niet alleen
door de Noord-Europese 'rijke' landen.
Kijk eens naar Amerika hoe groot, en 1000 asielzoekers uit Syrië.

Wij hebben hier in dit kleine stadje een centrum met ruim 550 uitgeprocedeerde asielzoekers (met kinderen), daar komen dit jaar zeker nog 600 asielzoekers bij.
Elke dag veel politie en ME nodig. Kost klauwen met geld terwijl de mensen daar niet veel hebben.
Veel problemen in en rond het terrein, de mensen mogen niet veel. Eigenlijk alleen maar weg uit Nederland.

Er ontstaat hier onder de bevolking veel reuring. Want er is nu al grote woningnood. Om voor een gewone woning in aanmerking te komen moet
je jaren op een lijst staan.
Ikzelf sta vier jaar ingeschreven en kom nergens voor in aanmerking, nu zit ik niet op een schopstoel dus dat scheelt. Maar jonge mensen kunnen niet uit huis omdat er geen huis is. En nu ook verdeeld gaat worden onder mensen die ook een huis nodig hebben.

Ik ben zo voor vrede in de wereld. Niemand verlaat zijn vader/moederland omdat hij/zij het graag wil.

Plaats reactie