Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Tsja, wij staan ook op de barricades om te 'eisen' dat Zwarte Piet mag blijven... Ik denk dat we allemaal gefrusteerd zouden zijn als je eenmaal aangekomen bent op de plaats van bestemming na een hel van een reis, daar waar je gouden bergen zou krijgen. En dan ben je daar en heb je nog niks.
Ik heb gelukkig geen nare ervaringen met vluchtelingen gehad. Ik had een leraar op de middelbare school, was arts en gevlucht uit Iran of Irak en was daar nu biologie leraar. Gebrekkig Nederlands maar wat een topvent die dat ondanks zijn eigenlijke vak gewoon maar deed om inkomsten te hebben. En nu op de peutergym een gezinnetje, Afrikaans uiterlijk, niet 1 woord Nederlands, hadden de 1e keer ook iemand bij zich om te helpen. Maar ja ze doen hun best zo te zien en proberen hun kind net als wij de normen en waarden van samen spelen samen delen bij te brengen. Het zijn niet alleen maar rotte appels. Maar die zullen er zeker tussen zitten.
keetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door keetje »

Ik vind het allemaal heel erg dubbel. Ik lees overal op het WWW berichten die elkaar tegenspreken.

Wat me ook een beetje (veel) beangstigd is dat het nu, na de plaatsing van DE FOTO opeens not-done meer is om ook maar 1 kritisch woord in de groep te gooien (hier wel maar verder eigenlijk niet). Het lijkt nu een collectief, ik-ga-lief-zijn-voor-vluchtelingen happening te gaan worden en als je er anders over denkt dan ben je helemaal fout, harteloos bezig.

Ik zie enorme financiële  problemen hier in Nederland, die dan wel relatief zijn met de problemen 'daar' maar daar wordt nu opeens overheen gewalst. Ook over de kwestie Griekenland hoor je op het ogenblik niets meer.
De woningmarkt trekt aan en de ouderen mogen/moeten in het vervolg een uurtje per dag geknuffeld worden maar daar blijft het dan wel bij. Soms wat positieve berichten houdt het volk tevreden.

Er zijn duizenden jongeren die al jaren, soms meer dan 10 jaar, op de lijst staan voor een betaalbare woning en die lezen nu dat asielzoekers voorrang krijgen. Dat er pinapparaten in dorpen op "betaaldag" niet meer te bereiken zijn voor de dorpsbewoners omdat de mensen uit het AZC hun wekelijkse zakgeld (60 euries) ontvangen hebben (naast hun gratis kost en inwoning) terwijl de voedselbank vrijdags weer volloopt met mensen die heel graag 60 euries extra zouden hebben ontvangen die week om rond te komen. Dus ik kan me ook heel goed voorstellen dat heel veel mensen zeggen vol is vol, Nederland eerst.

Ik wil niemand bij me in huis of in mijn achtertuin, ik zou dat helemaal niet trekken. Wel zou ik willen helpen bij Nederlandse les of andere hand en span diensten mocht dat nodig zijn.

Ik merk dat ik me heel erg in zit te houden, ik vind het, zo als ik al eerder zei, ontzettend dubbel.  :-\
Kallista
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kallista »

keetje schreef: Ik vind het allemaal heel erg dubbel. Ik lees overal op het WWW berichten die elkaar tegenspreken.

Wat me ook een beetje (veel) beangstigd is dat het nu, na de plaatsing van DE FOTO opeens not-done meer is om ook maar 1 kritisch woord in de groep te gooien (hier wel maar verder eigenlijk niet). Het lijkt nu een collectief, ik-ga-lief-zijn-voor-vluchtelingen happening te gaan worden en als je er anders over denkt dan ben je helemaal fout, harteloos bezig.

Ik zie enorme financiële  problemen hier in Nederland, die dan wel relatief zijn met de problemen 'daar' maar daar wordt nu opeens overheen gewalst. Ook over de kwestie Griekenland hoor je op het ogenblik niets meer.
De woningmarkt trekt aan en de ouderen mogen/moeten in het vervolg een uurtje per dag geknuffeld worden maar daar blijft het dan wel bij. Soms wat positieve berichten houdt het volk tevreden.

Er zijn duizenden jongeren die al jaren, soms meer dan 10 jaar, op de lijst staan voor een betaalbare woning en die lezen nu dat asielzoekers voorrang krijgen. Dat er pinapparaten in dorpen op "betaaldag" niet meer te bereiken zijn voor de dorpsbewoners omdat de mensen uit het AZC hun wekelijkse zakgeld (60 euries) ontvangen hebben (naast hun gratis kost en inwoning) terwijl de voedselbank vrijdags weer volloopt met mensen die heel graag 60 euries extra zouden hebben ontvangen die week om rond te komen. Dus ik kan me ook heel goed voorstellen dat heel veel mensen zeggen vol is vol, Nederland eerst.

Ik wil niemand bij me in huis of in mijn achtertuin, ik zou dat helemaal niet trekken. Wel zou ik willen helpen bij Nederlandse les of andere hand en span diensten mocht dat nodig zijn.

Ik merk dat ik me heel erg in zit te houden, ik vind het, zo als ik al eerder zei, ontzettend dubbel.  :-\
Zo denken er vermoedelijk veel mensen over, bang nog hun mening te zeggen.

Vraag me wel af hoe je aan dat bedrag komt, ik kan er niks van terugvinden.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0017959/g ... oofdstukIV

Als dat idd 60 euro per week is bovenop eten en andere verstrekkingen, ja dan kan ik me voorstellen dat dat voor veel mensen bitter is.
Lees hier op BP de topics maar eens terug van mensen die met (veel) minder moeten doen terwijl ze zich te pleuris werken.

En ja, je weet door de tegenstrijdige berichtgeving ook soms niet meer wat te geloven, mee eens.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Maar is het niet altijd al zo geweest dat de ramp met de meeste media-aandacht ook het meeste geld krijgt toegestopt?
Elke dag gebeuren er rampen in de wereld. Modderstroom hier, aardbeving daar, oorlog, hongersnood.
Maar plaatst een krant een spectaculaire foto dan heeft de wereld het nergens anders meer over, worden er nummers geopend waar je geld kan storten of komt er een landelijke tv-actie.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Anne in Duitsland schreef: Je moet niet uit het oog verliezen dat er ook hier sprake is van een golfbeweging, een beetje zoals het afwisselend opwarmen en afkoelen van de aarde. Ooit vielen de Moren Spanje en Portugal binnen om daar hun islamitische geloof en cultuur te verspreiden (overal in die landen zie je restanten daarvan, tot in plaatsnamen aan toe). Op een gegeven moment werden ze weer teruggedrongen door de Christenen. Misschien dat we nu weer aan het begin van een veroveringsbeweging door de islam staan?
Natuurlijk zijn het golfbewegingen, dat gaat al eeuwenlang zo.
Wellicht dat het gevolgd wordt door een opleving van overfanatiek veel aanhangers van het christelijk geloof?

Een natuurramp of een nieuwe ziekte is ook een manier waarop de overbevolking in een gebied weer vermindert, of de mensen moorden elkaar uit.
Dat is overigens allemaal prima te manipuleren door de mens.

Die stroom vluchtelingen zo opeens, lijkt mij erg handig voor IS, ideaal om tegenstanders vrijwillig te laten gaan en nog te laten betalen ook en gemakkelijk om te infiltreren in het westen.
Dit is niet nieuw, zulke dingen zijn van alle tijden en je doet er blijkbaar weinig tegen.

En tja... toon een strand vol dode mensen en je sluit je ervoor af... toon een dode peuter op het strand en het lijden krijgt een gezicht waar je je minder makkelijk voor afsluit.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Eenn oplossing in de regio?

Miljardair wil eiland voor vluchtelingen kopen

http://www.telegraaf.nl/e/24454741
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Borke schreef: In de middeleeuwen en daarna hebben onze voorouders de wereld geterroriseerd omdat zij zich wilden verrijken en het christendom wilden verspreiden.
Respectloos werd er omgegaan met de oorspronkelijke bewoners, hele culturen zijn weggevaagd (denk aan bijvoorbeeld de indianen), wij hebben de cultuur en de economie in andere anden beinvloed en verwesterd. Rijkdommen uit die landen meegenomen naar onze landen.

Tja, onze voorouders, maar wie zegt dat de voorouders van die mensen van onbesproken gedrag zijn. Wat kan IK er nu aan doen dat er ooit europeanen naar amerika zijn vertrokken en daar indianen hebben verjaagd. Dat is toch geen excuus oid dat we er nu maar voor moeten boeten (lees: het koekje van eigen deeg in ontvangst te moeten nemen) en maar plaats moeten maken voor duizenden mensen van een ander continent. 
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Kallista schreef: Zo denken er vermoedelijk veel mensen over, bang nog hun mening te zeggen.

Vraag me wel af hoe je aan dat bedrag komt, ik kan er niks van terugvinden.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0017959/g ... oofdstukIV

Als dat idd 60 euro per week is bovenop eten en andere verstrekkingen, ja dan kan ik me voorstellen dat dat voor veel mensen bitter is.
Lees hier op BP de topics maar eens terug van mensen die met (veel) minder moeten doen terwijl ze zich te pleuris werken.

En ja, je weet door de tegenstrijdige berichtgeving ook soms niet meer wat te geloven, mee eens.
Ik heb dat bedrag wel meer gehoord. En wat je hier in het dorp ziet (hier is Ter Apel waar ze zich het apezuur bouwen om genoeg onderkomens te hebben voor de honderden vluchtelingen die dagelijks arriveren) is dat er idd dagen zijn waarop het file is bij de pinautomaten en daarna ook in de jumbo en de action waar men met tassen vol naar buiten gaat. Hele groepen die zich daar ophouden die prima in de hippe kleding zitten met bijpassende foon aan het oor.
Nu zit daar natuurlijk al tijden ook andere groepen. Uitgeprocedeerde afrikanen, oost-blokkers enz. Dus ik heb het hier niet per definitie over de groep vluchtelingen die nu arriveren. Hoewel de groep die gisteren richting duitsland werd tegengehouden wel een groep redelijke jonge vrouwen was in kleurige leggins en dito gympen en hip kapsel.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Angelique schreef: Tja, onze voorouders, maar wie zegt dat de voorouders van die mensen van onbesproken gedrag zijn. Wat kan IK er nu aan doen dat er ooit europeanen naar amerika zijn vertrokken en daar indianen hebben verjaagd. Dat is toch geen excuus oid dat we er nu maar voor moeten boeten (lees: het koekje van eigen deeg in ontvangst te moeten nemen) en maar plaats moeten maken voor duizenden mensen van een ander continent.
Ik vind niet dat wij moeten 'boeten', maar onze voorouders deden het ook en de mensheid heeft het altijd gedaan.

Ik heb dus moeite met het opvangen van 'economische vluchtelingen' en ik vraag me ook af hoe goed mensen uit een ander continent en met een andere cultuur hier kunnen aarden?

Daarbij ken ik mensen die dolgraag een huurwoning willen, maar al veel te lang moeten wachten. Als zij straks moeten concurreren op de woningmarkt met een stroom vluchtelingen en hetzelfde geldt voor het tekort aan banen  :-\
Summerditches
5-sterren
5-sterren

Bericht door Summerditches »

Ik vraag mij serieus af...willen deze mensen wel bij ons..Wij doen alles wat tegen hun normen, waarden, geloof, principes etc. indruist..In hun eigen land worden mensen genadeloos afgeslacht, gemarteld opgejaagd..als ze hier niet aan voldoen..Ik zou persoonlijk nooit naar een islamitisch land vluchten..met een beetje goed fatsoen..weet je dat je naar een land gaat waar totaal anders over weet ik veel wat wordt gedacht en dan zal jij je aan moeten passen..althans..dat vind ik..en die aanpassingen zouden voor mij onmogelijk zijn..
En het zijn allemaal mensen op de vlucht, (waarvan ik nog altijd zwaar verbaasd ben over het enorme aantal mannen..laten die dan hun vrouw en kinderen achter in die levensgevaarlijke situatie.?...), ..je zou zeggen dat schept een band..solidariteit..maar in plaats daarvan zijn er al meerdere malen christelijke vluchtelingen door moslim vluchtelingen overboord geknikkerd....wat vinden ze dan van ons..waarom kom je naar landen die zo vreselijk ver in alles afliggen van je opvattingen...hoe wil je daar ooit aarden als het met mensen van hetzelfde geloof met grotendeels dezelfde opvattingen in eigen land niet eens lukt..Of ga je er vanuit dat we hier weer voor aanpassingen gezorgd wordt..
Vanmiddag las ik op FB een stukje van iemand die zich dat ook af vroeg..waarom gaan ze niet naar het enorm rijke islamitische Koeweit of quatar.. o.i.d. moslims onder elkaar zullen elkaar toch ook wel willen helpen..
En terecht of onterecht..ik heb enorm veel moeite met de grote monden van sommige groepen vluchtelingen..Als je voor het eerst bij iemand zonder uitnodiging  op visite bent..en ze hebben niet het eten waar je trek in hebt, niet een lekker stoel etc. dan ga je toch niet tekeer..je bent te gast en hebt jezelf uitgenodigd..ik kan daar niet aan wennen..Wat hadden ze dan in de landen waar ze vandaag komen..hoe woonden ze daar, wat voor kleding hadden ze daar, wat verdienden ze daar..
Ik vind het in en in triest dat er goedwillende begripvolle oprechte vluchtelingen straks de dupe worden van het onbegrip dat toch hier en daar wel wordt aangewakkerd..
Kallista
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kallista »

Blijkbaar krijgt een gezin met twee kinderen een bedrag van 162 euro per week voor eten, kleding en persoonlijke uitgaven als ze een het AZC zitten: http://www.vluchtelingenwerk.nl/actueel ... les-gratis
Paul_Barte
5-sterren
5-sterren

Bericht door Paul_Barte »

Denk dat er heeeeeel veel mensen zijn die ik ken die dat bij lange na NIET kunnen uitgeven!
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

Ik denk dat het een zeer terechte vraag is waarom ze hierheen vluchten. Waarom moeten ze per se naar Noord-Europa? Ze vluchten om veilig te kunnen zijn, maar dat kan ook in het midden-oosten op andere plekken, op zeer veel plekken in midden-Azie, op verschillende plekken in Afrika is het ook goed. Waarom (specifiek Noord-) Europa?
Omdat hen iets beloofd is: dat er hier voor hen gezorgd gaat worden, gouden bergen etc.

Dat begint al in Zuid-Europa, daar denken ze echt dat alles hier zomaar geregeld is. Zij zien niet hoeveel en hard er hier gewerkt wordt en hoeveel belasting er betaald wordt. Zij zien alleen het sociale vangnet en denken: 'Dat willen we ook'. Maar ze willen dat zonder het harde werken dat er aan vastzit.
Als dat verhaal doordringt in het Midden-Oosten, die al helemaal een andere cultuur hebben en echt niet kunnen weten hoe het hier werkt, dan krijg je dus deze problemen.

Ik heb er geen problemen mee dat oorlogsvluchtelingen etc. hierheen vluchten. Maar ze moeten dan wel terug als de oorlog voorbij is, waarom moeten ze dan blijven?

Oh ja, de vergelijking met de Gouden Eeuw gaat denk ik niet helemaal op. Dat waren mensen die bewust daarheen gingen om geld te verdienen met whatever daar was. Die waren ook bereid om te werken. Ik praat daarmee niet goed wat ze met de Indianen gedaan hebben, dat was echt schandalig. Maar het waren er ook geen duizenden in een hele korte tijd en het waren ook geen mensen met een oorlogstrauma.

Mijn moeder mag geen Nederlands kind opvangen (een bekend persoon) dat nu in een zeer vervelende situatie zit, vanwege alle (kromme) regels. Maar ze zou wel compleet vreemde kinderen mogen opvangen waarvan ze niets weet en waarvan zeker is dat ze een trauma hebben? Ik vind dat vreemd.
Ja, zij mogen geholpen worden, zij moeten opgevangen worden (zeker de kinderen), maar waarom kan dat niet op een plek waar ze professionele hulp kunnen krijgen? Ik denk dat er veel meer mensen willen helpen met dagbesteding, maatje zijn oid dan dat er mensen vluchtelingen in huis willen nemen.
Irta
4-sterren
4-sterren

Bericht door Irta »

Boeffie Blafmans schreef: @hope
De rijke machthebbers in het westen hebben het overgrote deel van al dat soort zaken gecreëerd. Sinds de petrodollar houden de rijke, westerse machthebbers huis in die streken. Oa door het aanstellen van dictators (die de petrodollar wilden steunen), door het leveren van wapens, eerst aan de ene partij, dan aan de andere partij. Die machthebbers zijn degene waar we ons tegen moeten verzetten. Dat zijn degene die chaos en instabiliteit creëren, bij ons financieel, daar op alle fronten. Voor eigen gewin.
Precies

Daarnaast, itt wat hier meermaals aangegeven wordt, worden syrische vluchtelingen wel degelijk in omringende landen opgevangen. En niet alleen dat, maar ook in veel grotere getalen dan in welke andere regio dan ook. Saoedi Arabie en nog een paar hele kleine landjes alleen niet.

Om antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag; JA, zolang ik enigszins een stem heb in de vraag WIE ik dan onderdak zou bieden en er geen nadelige financiele consequenties aan zitten.

Edit: en omdat dat trauma steeds weer terugkomt; een trauma betekent niet dat iemand meteen zwaar gevaarlijk is ofzo ??? Dat komt vaak pas nadat iemand op zware psychomedicatie wordt gezet [no offense to anyone]. En "hulp" kan tot op zekere hoogte behulpzaam zijn, maar zet totaal geen zoden aan de dijk zolang iemand nog steeds geen veilige thuishaven heeft  ;)
Laatst gewijzigd door Irta op za 05 sep 2015, 00:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ik vraag me eerlijk gezegd af waarom "de internationale gemeenschap" nog steeds niet in vol ornaat tegen ISIS optreedt. Toen Saddam een scheet liet, stonden de Ammies meteen op de stoep. Heeft Syrië heel weinig olie of zo?

En nee, ik vind niet dat Amerika altijd en overal de oplossing moet komen langsbrengen. Maar helemaal onschuldig aan de oorzaak van de huidige situatie in Syrië is het land ook niet, en het is bekend dat Europa als strijdmacht nooit van de grond zal komen omdat eerst alle complicaties van een ingrijpen uitentreuren in commissies moeten worden besproken. Inclusief lunchpauzes.

Plaats reactie