Dat komt omdat het te ingewikkeld is. En dat komt ook omdat er teveel tegenstrijdigheid heerst in de berichtgeving. Vergelijk het maar met de wetenschap zeer pro vaccinatie en de pseudo wetenschap tegen vaccinatie. Ze spreken elkaar 180 graden tegen en wie moet je geloven? Dat is idem voor de werkelijke problematiek op onze aardbol. Ze geven elkaar de schuld. En ik sta er als simpele ziel naar te kijken (of luisteren), niet wetende wie ik moet geloven. Ik ben gevoelsmatig geneigd om de pseudo wetenschappers te geloven tegen vaccinatie, omdat ik vind dat de farmaceuten (en hun macht) een hele enge rol spelen. Maar zo ben ik gevoelsmatig niet geneigd om alle ellende van deze aardbol maar in de schoenen van de VS te schuiven.Boeffie Blafmans schreef: Ik probeer alles in het licht van mijn leven, dat wat ik ken en weet, te plaatsen, te zoeken naar mijn eigen verantwoordelijkheid, dat waar ik invloed op heb en wat samenhangt met wat er gaande is. Dan zie ik dat wij wel de leuke dingen van verweg landen willen hebben (olie en andere grondstoffen, goedkoop geproduceerde producten, kennis ed), maar niet de niet leuke dingen. En vanuit die behoefte lopen wij achter de economie aan, die in handen is van grote machthebbers. Dat zou geen stand moeten houden in de vorm die het nu heeft; grote machthebbers zowel hier als daar die aan onze touwtjes trekken, bepalen hoe wij leven, bepalen wat er in de wereld gebeurt, met als gevolg deze hele crisis. Wat ik kan doen is een bewustere consument zijn, geen producten kopen die in andere landen, of in onze eigen landen ellende veroorzaken, de grote machthebbers over de hele wereld niet meer steunen, maar uitwijken naar de lokale markt en nieuwe initiatieven. Alleen op die manier wordt hun macht minder en worden de mogelijkheden om invloed te hebben op hoe we onze wereld willen vormgeven groter.
Irta, wat jij zegt klopt helemaal. Het westen presenteert zichzelf als superieur en een verheerlijkte cultuur. Het is ook het beeld dat de VS ons geeft, die de leidende westerse rol heeft. Terwijl de VS de grootste agressor in de wereld is. Zij geven het meeste uit aan wapens, het leger, zij zijn degene met de meeste nucleaire explosies sinds 1945 (zie dit filmpje: Zij willen de petrodollar middels bommen, aangemoedigde 'burgeroorlogen' door de strotten van leiders in olielanden duwen. Terwijl wij denken dat ze vechten voor vrijheid en een maakbare wereld. Een illusie. Waar we allemaal uit moeten wakker worden. Ondertussen bakkeleien we over de randzaken, wat het hele proces ten goede komt, want zolang wij ruziën over de ditjes en de datjes, de gevolgen van wat er eigenlijk gaande is, van wat eigenlijk zou moeten veranderen, kunnen ze lekker hun gang gaan ... Bij onze honden graven we diepgaand naar de oorzaken van problemen. Maar gaat het over de mensenwereld, dan blijven we hangen in een machteloze, oppervlakkige kijk. Het mondiale systeem en de grote geldstromen beheerst niet alleen ons, maar ook al deze vluchtelingen.
En wat krijg je? Met deze ingewikkelde materie? Dat wij hier in het Westen niet snappen dat Moslims die zo'n pleurishekel hebben aan alles wat Westers is massaal naar het Westen toe vluchten of goud komen zoeken.....