Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Boeffie Blafmans schreef: Ik probeer alles in het licht van mijn leven, dat wat ik ken en weet, te plaatsen, te zoeken naar mijn eigen verantwoordelijkheid, dat waar ik invloed op heb en wat samenhangt met wat er gaande is. Dan zie ik dat wij wel de leuke dingen van verweg landen willen hebben (olie en andere grondstoffen, goedkoop geproduceerde producten, kennis ed), maar niet de niet leuke dingen. En vanuit die behoefte lopen wij achter de economie aan, die in handen is van grote machthebbers. Dat zou geen stand moeten houden in de vorm die het nu heeft; grote machthebbers zowel hier als daar die aan onze touwtjes trekken, bepalen hoe wij leven, bepalen wat er in de wereld gebeurt, met als gevolg deze hele crisis. Wat ik kan doen is een bewustere consument zijn, geen producten kopen die in andere landen, of in onze eigen landen ellende veroorzaken, de grote machthebbers over de hele wereld niet meer steunen, maar uitwijken naar de lokale markt en nieuwe initiatieven. Alleen op die manier wordt hun macht minder en worden de mogelijkheden om invloed te hebben op hoe we onze wereld willen vormgeven groter.
Irta, wat jij zegt klopt helemaal. Het westen presenteert zichzelf als superieur en een verheerlijkte cultuur. Het is ook het beeld dat de VS ons geeft, die de leidende westerse rol heeft. Terwijl de VS de grootste agressor in de wereld is. Zij geven het meeste uit aan wapens, het leger, zij zijn degene met de meeste nucleaire explosies sinds 1945 (zie dit filmpje:
Zij willen de petrodollar middels bommen, aangemoedigde 'burgeroorlogen' door de strotten van leiders in olielanden duwen. Terwijl wij denken dat ze vechten voor vrijheid en een maakbare wereld. Een illusie. Waar we allemaal uit moeten wakker worden. Ondertussen bakkeleien we over de randzaken, wat het hele proces ten goede komt, want zolang wij ruziën over de ditjes en de datjes, de gevolgen van wat er eigenlijk gaande is, van wat eigenlijk zou moeten veranderen, kunnen ze lekker hun gang gaan ... Bij onze honden graven we diepgaand naar de oorzaken van problemen. Maar gaat het over de mensenwereld, dan blijven we hangen in een machteloze, oppervlakkige kijk. Het mondiale systeem en de grote geldstromen beheerst niet alleen ons, maar ook al deze vluchtelingen.
Dat komt omdat het te ingewikkeld is. En dat komt ook omdat er teveel tegenstrijdigheid heerst in de berichtgeving. Vergelijk het maar met de wetenschap zeer pro vaccinatie en de pseudo wetenschap tegen vaccinatie. Ze spreken elkaar 180 graden tegen en wie moet je geloven? Dat is idem voor de werkelijke problematiek op onze aardbol. Ze geven elkaar de schuld. En ik sta er als simpele ziel naar te kijken (of luisteren), niet wetende wie ik moet geloven. Ik ben gevoelsmatig geneigd om de pseudo wetenschappers te geloven tegen vaccinatie, omdat ik vind dat de farmaceuten (en hun macht) een hele enge rol spelen. Maar zo ben ik gevoelsmatig niet geneigd om alle ellende van deze aardbol maar in de schoenen van de VS te schuiven.

En wat krijg je? Met deze ingewikkelde materie? Dat wij hier in het Westen niet snappen dat Moslims die zo'n pleurishekel hebben aan alles wat Westers is massaal naar het Westen toe vluchten of goud komen zoeken.....
Laatst gewijzigd door Lizzy op ma 07 sep 2015, 08:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Lizzy schreef: Dat komt omdat het te ingewikkeld is. En dat komt ook omdat er teveel tegenstrijdigheid heerst in de berichtgeving. Vergelijk het maar met de wetenschap zeer pro vaccinatie en de pseudo wetenschap tegen vaccinatie. Ze spreken elkaar 180 graden tegen en wie moet je geloven? Dat is idem voor de werkelijke problematiek op onze aardbol. Ze geven elkaar de schuld. En ik sta er als simpele ziel naar te kijken (of luisteren), niet wetende wie ik moet geloven. Ik ben gevoelsmatig geneigd om de pseudo wetenschappers te geloven tegen vaccinatie, omdat ik vind dat de farmaceuten (en hun macht) een hele enge rol spelen. Maar zo ben ik gevoelsmatig niet geneigd om alle ellende van deze aardbol maar in de schoenen van de VS te schuiven.

En wat krijg je? Met deze ingewikkelde materie? Dat wij hier in het Westen niet snappen dat Moslims die zo'n pleurishekel hebben aan alles wat Westers is massaal naar het Westen toe vluchten of goud komen zoeken.....
Dit klinkt alsof jij leest dat ik dat doe. Dat is niet zo. Het zijn binnen de VS ook enkel de machtsstructuren, en vaak maar enkele heel machtige mensen die beslissingen nemen die zulke grote nadelige gevolgen kunnen hebben voor mensen zonder macht. Bovendien, wat er nu gaande is in Syrië en hoe dat verband houdt met de petrodollar en machtsstructuren in de VS die daar invloed uitoefenen is natuurlijk verre van alle ellende van deze aardbol. De strekking van mijn boodschap is vooral dat volgens mij de oplossing ligt in iets veranderen aan de grote machtsstructuren, niet enkel die in de VS, ook die in Europa en elders, omdat dat iets is waar we met zijn allen invloed op kunnen hebben.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

En om even verder te gaan op je vb, met vaccinaties is het net zo. Vaccinaties zijn een mooie uitvinding, die ons goede dingen hebben gebracht. Ik ben blij dat ik mijn honden tegen enkele hele nare ziekten kan enten. Maar vanaf het moment dat de industrie de macht die ze hebben zo gaat inzetten dat het resultaat nadelig is voor mensen en dieren in het algemeen, en voordelig voor die industrie, gaat het mis. Overvaccinatie met allerlei nadelige gevolgen. Of het in de wereld roepen van vaccinaties die onnodig zijn, maar wel schadelijk kunnen zijn bv. Dat betekent niet dat alle vaccinaties slecht zijn, of dat vaccinaties alle gezondheidsproblemen die er bestaan veroorzaken. Het betekent wel dat we ons laten leiden door de macht die de industrie heeft, ons laten indoctrineren door het illusoire plaatje dat de industrie ons voorschotelt ed, en dat kan ook anders. Nou hoef ik jou dit niet uit te leggen, weet ik, maar hetzelfde gaat op voor wat er nu gaande is in Syrië. Bepaalde machtsstructuren in de VS (CIA heeft ISIS gesteund bv) heeft daar een rol, die ze niet openlijk naar buiten brengen, maar die wel mede veroorzaakt dat er daar dagelijks mensen worden afgemaakt. Dat maakt niet alles in de VS slecht en het maakt ook niet dat de VS alle problemen in de wereld veroorzaakt, en het maakt ook niet dat enkel de VS verantwoordelijk is voor wat er daar gaande is, maar het maakt wel dat deze ellende, die verstrekkende gevolgen heeft voor ons allemaal, komt omdat we ons laten leiden door machtsstructuren. En volgens mij kan dat anders. Als we dat maar graag genoeg willen.
BusKay

Bericht door BusKay »

Boeffie Blafmans schreef: Dit klinkt alsof jij leest dat ik dat doe. Dat is niet zo. Het zijn binnen de VS ook enkel de machtsstructuren, en vaak maar enkele heel machtige mensen die beslissingen nemen die zulke grote nadelige gevolgen kunnen hebben voor mensen zonder macht.
Lizzy schreef: Maar zo ben ik gevoelsmatig niet geneigd om alle ellende van deze aardbol maar in de schoenen van de VS te schuiven.

Ik denk dat zolang deze aardbol blijft draaien er klootzakjes zullen blijven die honger naar macht hebben en het daardoor voor velen onleefbaar maken... Of dat er straks mensjes rondlopen met chips in hun lichaam en die dan verder niets meer te vertellen hebben dat is de vraag...

Zie het nu maar even als een omgekeerde kruistocht waar we allen niet blij mee zijn...met het verschil dat ze hier willen blijven plakken... Eén van de intenties van de Koran is immers de overheersing van de wereld... is IS al aardig mee begonnen....
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Wat ik dus eigenlijk bedoelde uit te leggen is dat de materie erg moeilijk is voor de simpele ziel zoals ik. Als je echt wilt weten wat er speelt en als je echt wilt begrijpen wat er loos is op deze wereld, dan moet je er dus heel ver in duiken. Dat geldt ook voor vaccinaties. En als je er dan echt ver in duikt, dan kom je ook de equivalent van de farmaceut en de pseude-wetenschapper tegen. En wie geloof je...? Neem 9/11. Er gaan zoveel theorieën over 9/11 en zoveel theorieën over de invloed van de VS zelf dat je als leek niet meer het onderscheid kunt maken tussen "wie liegt hier of wie verdraait hier de waarheid of wie spreekt de waarheid". Dat is idem voor wel/niet vaccineren en idem voor Israël/Palestina en idem voor de wereldproblematiek. En deze vluchtelingenproblematiek. Ik zeg je heel eerlijk dat ik persoonlijk geen zin heb om me tot op dit niveau (waar jij het over hebt) in de problematiek van de wereld te verdiepen. Ik vind honden, vaccinatie, voeding, de rol van de farmaceut al meer en ingewikkeld genoeg. En ik denk dat ik daar niet de enige in ben. En dus komen mijn ideeën over deze vluchtelingenstroom ook niet verder dan vragen als "waarom komen Moslims-die-het-Westen-haten naar het Westen?". En ja, als ik het antwoord daarop moet vinden, moet ik me veel dieper in de materie verdiepen. En daar heb ik dus geen zin in. Dus blijft het hier op dit niveau steken. Waar de meeste mensen dus ook naar de dierenarts gaan en erop vertrouwen dat hij wel weet hoe je hond gevaccineerd moet worden.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Ik vind er zeker een kern van waarheid in zitten, maar inmiddels durf ii ook amper mijn mening meer te geven, je word gelijk in de discriminatiehoek oid gegooid als je ook maar iets anders zegt...
De grenzen zouden van mij ook een stuk dichter mogen, niet zozeer omdat ik geen vluchtelingen wil, maar wat hebben we ze te bieden? Werk?
Echte vluchtelingen moeten uiteraard geholpen worden, maar doen we dat door rucksichtloss iedereen toe te laten? Hordes mensen met weinig perspectief binnen onze maatschappij?
Mensen opvangen bij de grens, zorgen dat hulp zich rond de grens concentreerd, hulp naar de omringende landen zodat er meer ruimte en plek komt om mensen daar op te vangen, en mensen bij de grens in eerste instantie noodopvang bieden tot dit iets gezakt is en er tijd is om een plan te maken hoe we deze mensen op kunnen vangen of hulp kunnen geven.

Maar klakkeloos iedereen ergens plaatsen, in deze aantallen...ik ben bang dat die mensen daar ook niet mee geholpen zijn :-\
Ik zeg niet dat ik ze niet begrijp, maar er zal gewoon iets moeten gebeuren want deze stroom kunnen we als westen ook niet aan...
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Moslim's die het westen haten. Die zijn hier ook. Genoeg.
Maar wat hier is is vrede. En dat haten ze niet. Mensen willen geen oorlog.
Er zijn wel mensen die oorlog voeren tegen de onderdrukking. En er zijn mensen die in wanhoop vluchten voor de oorlog. Waar ze geen deel aan willen hebben.
Er zijn zoveel jonge mannen tussen de vluchtelingen omdat er een tijd is geweest dat er veel kinderen geboren werden in Syrië. De oorlog is in eerste instantie
dan ook uit onvrede geboren. Maar is inmiddels overgegaan op geloof.
Het spijt mij om te zien dat het stuk als haat-vol en verwijderend gezien wordt.
Er is geen 'makkelijke' manier om tot een oplossing te komen, het houd mijn persoon elke dag weer bezig.
Het is geheel of-topic. Hier een stuk met tien vragen over Syrië. En in het tiende stuk wat de regering van Syrië nu doet.
"Een alinea verder schrijft ze dat de Syrische regering nu gewoon vaten vol met explosieven uit het vliegtuig gooit. Veroorzaakt ook heel veel doden", maar: “geen gifgas, dus dat mag”.
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tie ... e-stellen/#
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef: Ik vind er zeker een kern van waarheid in zitten, maar inmiddels durf ii ook amper mijn mening meer te geven, je word gelijk in de discriminatiehoek oid gegooid als je ook maar iets anders zegt...
De grenzen zouden van mij ook een stuk dichter mogen, niet zozeer omdat ik geen vluchtelingen wil, maar wat hebben we ze te bieden? Werk?
Echte vluchtelingen moeten uiteraard geholpen worden, maar doen we dat door rucksichtloss iedereen toe te laten? Hordes mensen met weinig perspectief binnen onze maatschappij?
Mensen opvangen bij de grens, zorgen dat hulp zich rond de grens concentreerd, hulp naar de omringende landen zodat er meer ruimte en plek komt om mensen daar op te vangen, en mensen bij de grens in eerste instantie noodopvang bieden tot dit iets gezakt is en er tijd is om een plan te maken hoe we deze mensen op kunnen vangen of hulp kunnen geven.

Maar klakkeloos iedereen ergens plaatsen, in deze aantallen...ik ben bang dat die mensen daar ook niet mee geholpen zijn :-\
Ik zeg niet dat ik ze niet begrijp, maar er zal gewoon iets moeten gebeuren want deze stroom kunnen we als westen ook niet aan...
Er zijn mensen die het zo somber niet zien en zelfs denken dat de stroom vluchtelingen over een aantal jaren onze redding gaan zijn. Want wij vergrijzen hier. En daarom moeten we ook tot ons 67 blijven werken. En misschien nog wel langer. En dan is het grootste deel van de bevolking dus te oud om te werken. En hebben we de Syrische vluchtelingen die nu naar het Westen vluchten om ons te helpen bij al het werk dat er dadelijk ligt en niet meer gedaan kan worden omdat wij bejaard zitten te wezen. En met wij bedoel ik dan niet jouw generatie maar wel die van mij en ouder :)
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik weet wel dat het een roerige herfst gaat worden voor de dames en heren politici

Verder vraag ik me af of alles wel zo vredig zal blijven verlopen
Want wat wanneer  je als Nederlandse jongere al 10 jaar op een eigen woning wacht
Ik hoop dat bv dit niet gaat leiden tot enorme opstand en haat

Werk ? Er is nu al geen werk genoeg voor iedereen .

Ik denk dat niemand het meer weet
Ik hoop dat deze stumpers niet met nog meer (extreem rechts ) geweld te maken gaan krijgen
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Neally schreef: Moslim's die het westen haten. Die zijn hier ook. Genoeg.
Maar wat hier is is vrede. En dat haten ze niet. Mensen willen geen oorlog.
Er zijn wel mensen die oorlog voeren tegen de onderdrukking. En er zijn mensen die in wanhoop vluchten voor de oorlog. Waar ze geen deel aan willen hebben.
Er zijn zoveel jonge mannen tussen de vluchtelingen omdat er een tijd is geweest dat er veel kinderen geboren werden in Syrië. De oorlog is in eerste instantie
dan ook uit onvrede geboren. Maar is inmiddels overgegaan op geloof.
Het spijt mij om te zien dat het stuk als haat-vol en verwijderend gezien wordt.
Er is geen 'makkelijke' manier om tot een oplossing te komen, het houd mijn persoon elke dag weer bezig.
Het is geheel of-topic. Hier een stuk met tien vragen over Syrië. En in het tiende stuk wat de regering van Syrië nu doet.
"Een alinea verder schrijft ze dat de Syrische regering nu gewoon vaten vol met explosieven uit het vliegtuig gooit. Veroorzaakt ook heel veel doden", maar: “geen gifgas, dus dat mag”.
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tie ... e-stellen/#
Ik heb de link http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tie ... e-stellen/# gelezen.

Tja :-X. Dit gaat dus niet opgelost worden.... Maar ja, ik begrijp wel waarom Syriërs weg willen. En eerlijk gezegd heb ik mijn grote twijfels over of deze mensen goudzoekers zijn. Volgens mij zijn het serieus oorlogsvluchtelingen. De meeste. Wat een land :-X. Wat een bende :-X. En ik geef ze gelijk. Als ik in zo'n land moest leven, zette ik ook mijn leven en dat van mijn familie op het spel door met een bootje over te varen.....
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Tja, en zo kun je over elk land 'wat in brand' staat een stuk vinden. Het is te erg wat mensen in oorlog mee moeten maken.
Hierheen komen lijkt een goede oplossing en zal het voor een aantal mensen ook zijn.
In Engeland kun je zo maar een winkeltje beginnen en kun je jezelf gaan onderhouden, ook als je illegaal daar woont.
Hier, in Nederland is heel veel dichtgetimmerd door allerlei regels waar aan moet worden voldaan. Een winkeltje beginnen, of je nu brood verkoopt,
of kleding vermaakt of noem maar op. Dat is allemaal niet mogelijk.
Want je mag als vluchteling niets. Alleen maar pas op de plaats en wachten tot de goed of afkeuring komt.
Er zitten denk ik heel veel mensen tussen die wel een leven hier op zouden kunnen bouwen.
Het is een grote stroom geworden, door de snelle manier van berichtgeving. Hier kun je makkelijk oversteken, en mensen zijn zo aardig en willen je graag helpen.
De reden waar veel mensen op afgewezen gaan worden is de leugens die ze vertellen.
(ik begrijp wel dat je iets uit je duim zuigt omdat je zo graag weg wilt en veilig wilt zijn)
Terwijl de waarheid, de hel waar ze vandaan komen erg genoeg is.  :-X
(in een eerder stuk dat ik plaatste over drie vluchtelingen die hun verhaal vertelden zie je die leugens terug)
Als voorbeeld: kijk naar wat er met Ayaan Hirsi Ali gebeurt is. Een kleine leugen met een groot gevolg.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Er zijn mensen die het zo somber niet zien en zelfs denken dat de stroom vluchtelingen over een aantal jaren onze redding gaan zijn. Want wij vergrijzen hier. En daarom moeten we ook tot ons 67 blijven werken. En misschien nog wel langer. En dan is het grootste deel van de bevolking dus te oud om te werken. En hebben we de Syrische vluchtelingen die nu naar het Westen vluchten om ons te helpen bij al het werk dat er dadelijk ligt en niet meer gedaan kan worden omdat wij bejaard zitten te wezen. En met wij bedoel ik dan niet jouw generatie maar wel die van mij en ouder :)
Zo'n variant had ik ook al ergens gelezen, dat Merkel dit nu toestaat zodat als straks in duitsland de vergrijzing ernstig toeslaat dat er iig genoeg mensen zijn om de €400 baantjes in te vullen en de conomie draaiende te houden.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Angelique schreef: Zo'n variant had ik ook al ergens gelezen, dat Merkel dit nu toestaat zodat als straks in duitsland de vergrijzing ernstig toeslaat dat er iig genoeg mensen zijn om de €400 baantjes in te vullen en de conomie draaiende te houden.
Het blijft een heel ingewikkeld probleem en ik weet zeker dat het voor mij te groot en complex is om te bevatten.
Al is het maar omdat de beelden van wanhopige hongerige mensen en kinderen samengepakt op zinkende bootjes zich afwisselen met selfies van economische vluchtelingen met hun nieuwe mobiel...

Voor mijn werk heb ik in de jaren '90 vluchtelingenprojecten begeleid waarbij allochtonen werden omgeschoold tot vrachtwagenchauffeur.
Bij de voorlichtingen zaten naast iedere vluchteling 2 begeleiders...
Door arbeidsvoorziening werd deze groep enorm positief gediscrimineerd, het was gewoon schandalig.
Dergelijke ervaringen kleuren ook mijn visie, ik vrees voor herhaling van geldverslindende en niets opleverende situaties  :(

Tegelijkertijd zie ik de deels arbeidsongeschikte werknemers van nu, die geen werk vinden, omdat ze geen fysiek werk meer kunnen doen. Ik heb het over chauffeurs, die ruime werkervaring hebben in NL en onze taal goed beheersen. Zelfs mensen van net dertig vinden geen baan.
Dan vraag ik me dus af waar nu de betaalde banen zijn voor al deze vluchtelingen? De oplossing die men daar mogelijk in Duitsland voor heeft bedacht, heb ik nog niet gehoord?
Ik ben daar wel benieuwd naar!
Lil

Bericht door Lil »

smulpaap schreef: Ik weet wel dat het een roerige herfst gaat worden voor de dames en heren politici

Verder vraag ik me af of alles wel zo vredig zal blijven verlopen
Want wat wanneer  je als Nederlandse jongere al 10 jaar op een eigen woning wacht
Ik hoop dat bv dit niet gaat leiden tot enorme opstand en haat

Werk ? Er is nu al geen werk genoeg voor iedereen .

Ik denk dat niemand het meer weet
Ik hoop dat deze stumpers niet met nog meer (extreem rechts ) geweld te maken gaan krijgen
Ligt er maar aan waar je woont hoor. Hier (en nee het is hier niet bepaald achtergesteld gebied. Ik heb landelijk gekozen, maar verder behoorlijk aan elkaar vast gegroeide 'steden') heeft een jongere toch na 6 maanden tot een jaar een woning. Geen probleem.

Werk genoeg. Ook dat ligt eraan. In mijn omgeving verliest iedereen zijn (hoogopgeleide) baan. Maar de plaatselijke fruitteler heeft alle bomen gerooid en zijn grond verkocht aan andere boeren. Waarom? Nou gewoon dat hij het na jaren zat was dat hij maar geen personeel kon krijgen om de appels en peren te plukken. Nederlanders willen niet en de Oost Europeanen die wilden mochten weer niet.

Probleem dus dat ik beide kanten zie: het is er niet en het is er wel. Dus wie kan het antwoord geven op de vraag of dit een probleem of een zegen wordt?
Op dat gebied ga ik met Lizzy mee. Als je geen zin/tijd hebt om je erin te verdiepen zul je helaas moeten geloven wat anderen je voorschotelen en daar een keuze in maken.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Lizzy schreef: Er zijn mensen die het zo somber niet zien en zelfs denken dat de stroom vluchtelingen over een aantal jaren onze redding gaan zijn. Want wij vergrijzen hier. En daarom moeten we ook tot ons 67 blijven werken. En misschien nog wel langer. En dan is het grootste deel van de bevolking dus te oud om te werken. En hebben we de Syrische vluchtelingen die nu naar het Westen vluchten om ons te helpen bij al het werk dat er dadelijk ligt en niet meer gedaan kan worden omdat wij bejaard zitten te wezen. En met wij bedoel ik dan niet jouw generatie maar wel die van mij en ouder :)
mogelijk dat er een kern van waarheid zit, maar ik heb het niet over de lange termijn, maar kort tot middelang :)

Plaats reactie