Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Borke schreef: Het blijft een heel ingewikkeld probleem en ik weet zeker dat het voor mij te groot en complex is om te bevatten.
Al is het maar omdat de beelden van wanhopige hongerige mensen en kinderen samengepakt op zinkende bootjes zich afwisselen met selfies van economische vluchtelingen met hun nieuwe mobiel...

Voor mijn werk heb ik in de jaren '90 vluchtelingenprojecten begeleid waarbij allochtonen werden omgeschoold tot vrachtwagenchauffeur.
Bij de voorlichtingen zaten naast iedere vluchteling 2 begeleiders...
Door arbeidsvoorziening werd deze groep enorm positief gediscrimineerd, het was gewoon schandalig.
Dergelijke ervaringen kleuren ook mijn visie, ik vrees voor herhaling van geldverslindende en niets opleverende situaties  :(

Tegelijkertijd zie ik de deels arbeidsongeschikte werknemers van nu, die geen werk vinden, omdat ze geen fysiek werk meer kunnen doen. Ik heb het over chauffeurs, die ruime werkervaring hebben in NL en onze taal goed beheersen. Zelfs mensen van net dertig vinden geen baan.
Dan vraag ik me dus af waar nu de betaalde banen zijn voor al deze vluchtelingen? De oplossing die men daar mogelijk in Duitsland voor heeft bedacht, heb ik nog niet gehoord?
Ik ben daar wel benieuwd naar!
Duitsland heeft geen oplossing in deze bedacht, want de €400- baantjes bestaan al een aantal jaren. Geen idee wat het precies inhoudt, maar meestal gaat het om het laagstgeschoolde werk, voor max een x-aantal uren en zal het ook nooit meer worden. Wat zoveel i houd dat als je een beetje normaal wil leven in duitsland je minstens 3of 4 baantjes moet hebben. Op deze manier...volgens de media...drukt duitsland systematisch de werkeloosheidscijfers, alleen heeft nu "iedereen" een baantje, maar niemand verdiend wat.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef: mogelijk dat er een kern van waarheid zit, maar ik heb het niet over de lange termijn, maar kort tot middelang :)
Op korte termijn mogen vluchtelingen niet werken van onze regering.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Ik heb de link http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/22/tie ... e-stellen/# gelezen.

Tja :-X. Dit gaat dus niet opgelost worden.... Maar ja, ik begrijp wel waarom Syriërs weg willen. En eerlijk gezegd heb ik mijn grote twijfels over of deze mensen goudzoekers zijn. Volgens mij zijn het serieus oorlogsvluchtelingen. De meeste. Wat een land :-X. Wat een bende :-X. En ik geef ze gelijk. Als ik in zo'n land moest leven, zette ik ook mijn leven en dat van mijn familie op het spel door met een bootje over te varen.....
Ik begrijp ook wel waarom ze weg willen, dat voorop.

Maar het artikel gelezen te hebben rijst mij ook de vraag of assad, zoals wel meer dictators (wiens gedrag ik natuurlijk niet goedpraat) beter wist wat er in zijn land woonde dan de oppositie die voor democratie ging. Blijkbaar is het ook een kruidvat van moordlustige machtswellustelingen die niet enkel wat vrijheden wensen, maar ook van mening zijn dat iedereen die andersdenkend is minstens afgeschoten moet worden. Misschien hebben sommige groepen mensen op deze aardbol wel een dictator nodig om het leven is zo,n land leefbaar te houden in tegenstelling tot wat er nu gebeurd, dat iedereen, iedereen maar afslacht.
Want voor de oorlog begon, was het (ook gezien het eerdere artikel over de ict-jongeman) een leefbaar land, met toerisme en een economie. Niet perfect, maar dat is het nergens. Poetin is ook een dictator in onze ogen, maar veel russen lopen toch met 'm weg, een groot aantal ook niet natuurlijk, maar dat verschijnsel zien we overal. Zogenaamd democratisch gekozen presidenten of regeringen kunnen ook niet iedere landgenoot behagen. Iran is er b.v. ook niet echt fijner op geworden nadat de sjah werd afgezet. Stel dat assad nu vertrekt of vermoord wordt, dan zal het volk daar ook 500 jaar terug in de tijd gezet worden en zijn de opstandelingen hun doel ver voorbij geschoten.

Maar goed, dat Assad geen fijne meneer is mag duidelijk zijn, maar het idee dat een democratie daar gaat werken is ook utopie. Vrijheden zoals wij ze kennen zijn fijn, maar daar moet je als individu of als groep ook maar mee om kunnen gaan en daar lijkt dat op zeker niet te kunnen.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Lizzy schreef: Op korte termijn mogen vluchtelingen niet werken van onze regering.
Dan heeft engeland het beter geregeld...zo zonder al die regeltjes.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Neally schreef: Tja, en zo kun je over elk land 'wat in brand' staat een stuk vinden. Het is te erg wat mensen in oorlog mee moeten maken.
Hierheen komen lijkt een goede oplossing en zal het voor een aantal mensen ook zijn.
In Engeland kun je zo maar een winkeltje beginnen en kun je jezelf gaan onderhouden, ook als je illegaal daar woont.
Hier, in Nederland is heel veel dichtgetimmerd door allerlei regels waar aan moet worden voldaan. Een winkeltje beginnen, of je nu brood verkoopt,
of kleding vermaakt of noem maar op. Dat is allemaal niet mogelijk.
Want je mag als vluchteling niets. Alleen maar pas op de plaats en wachten tot de goed of afkeuring komt.
Er zitten denk ik heel veel mensen tussen die wel een leven hier op zouden kunnen bouwen.
Het is een grote stroom geworden, door de snelle manier van berichtgeving. Hier kun je makkelijk oversteken, en mensen zijn zo aardig en willen je graag helpen.
De reden waar veel mensen op afgewezen gaan worden is de leugens die ze vertellen.
(ik begrijp wel dat je iets uit je duim zuigt omdat je zo graag weg wilt en veilig wilt zijn)
Terwijl de waarheid, de hel waar ze vandaan komen erg genoeg is.  :-X
(in een eerder stuk dat ik plaatste over drie vluchtelingen die hun verhaal vertelden zie je die leugens terug)
Als voorbeeld: kijk naar wat er met Ayaan Hirsi Ali gebeurt is. Een kleine leugen met een groot gevolg.
Fantastisch! Dat soort mogelijkheden zouden er veel meer moeten zijn. Niet enkel voor vluchtelingen, voor ons allemaal. Minder regels, meer vrijheid voor lokale en kleinschalige initiatieven. Weg van de grote geldstromen.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Dan heeft engeland het beter geregeld...zo zonder al die regeltjes.
Dat vind ik nou ook! Daar kunnen wij hier een voorbeeld aan nemen!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Angelique schreef: Ik begrijp ook wel waarom ze weg willen, dat voorop.

Maar het artikel gelezen te hebben rijst mij ook de vraag of assad, zoals wel meer dictators (wiens gedrag ik natuurlijk niet goedpraat) beter wist wat er in zijn land woonde dan de oppositie die voor democratie ging. Blijkbaar is het ook een kruidvat van moordlustige machtswellustelingen die niet enkel wat vrijheden wensen, maar ook van mening zijn dat iedereen die andersdenkend is minstens afgeschoten moet worden. Misschien hebben sommige groepen mensen op deze aardbol wel een dictator nodig om het leven is zo,n land leefbaar te houden in tegenstelling tot wat er nu gebeurd, dat iedereen, iedereen maar afslacht.
Want voor de oorlog begon, was het (ook gezien het eerdere artikel over de ict-jongeman) een leefbaar land, met toerisme en een economie. Niet perfect, maar dat is het nergens. Poetin is ook een dictator in onze ogen, maar veel russen lopen toch met 'm weg, een groot aantal ook niet natuurlijk, maar dat verschijnsel zien we overal. Zogenaamd democratisch gekozen presidenten of regeringen kunnen ook niet iedere landgenoot behagen. Iran is er b.v. ook niet echt fijner op geworden nadat de sjah werd afgezet. Stel dat assad nu vertrekt of vermoord wordt, dan zal het volk daar ook 500 jaar terug in de tijd gezet worden en zijn de opstandelingen hun doel ver voorbij geschoten.

Maar goed, dat Assad geen fijne meneer is mag duidelijk zijn, maar het idee dat een democratie daar gaat werken is ook utopie. Vrijheden zoals wij ze kennen zijn fijn, maar daar moet je als individu of als groep ook maar mee om kunnen gaan en daar lijkt dat op zeker niet te kunnen.
Ik vind het niet gek wat je hier schrijft maar ik weet er gewoon te weinig van om te zeggen "je hebt een punt" of "je hebt er geen".
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

(ik vind al die belangen echt te complex).
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lizzy schreef: Ik vind het niet gek wat je hier schrijft maar ik weet er gewoon te weinig van om te zeggen "je hebt een punt" of "je hebt er geen".
Eens. Maar het feit is wel dat het land nu massaal leeg loopt, en dat gebeurde niet in de tijd dat Assad aan de macht was zonder burgeroorlog.
Ik denk dat een land pas aan democratie toe is als alle neuzen in elk geval een soort van dezelfde kant op staan. En als 1 groep vind dat de ander geen bestaansrecht heeft dan is dat al snel heel lastig.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

We zouden eens moeten ophouden de democratie te willen opleggen aan andere culturen. Dat is toch net zo goed indoctrinatie? Alsof onze democratie zo zaligmakend is ...
Irta
4-sterren
4-sterren

Bericht door Irta »

Anne in Duitsland schreef: Wat ik probeer aan te geven is dat ik er niet van overtuigd ben dat al die mensen ook echte vluchtelingen zijn. Ik zag in een Engelse krant een foto voorbij komen van een prachtig opgemaakte jonge meid, die zich lachend met een stel jonge mannen om zich heen liet fotograferen. Ik geloof niet dat zo iemand een vluchteling is. Een vluchteling heeft andere dingen aan d'r hoofd dat of d'r haar goed zit.
Je realiseert je dat dat puur beeldvorming vd media is? Daarbij, zou ik een vluchteling zijn zou ik waarsch ook lachen als ik in het Westen aan zou komen. Mensen mogen hier pas heenkomen als al het lachen ze vergaan is en ze ook hier de rest van hun verblijf als een zielig, gebroken vogeltje op hun stoeltje gaan zitten, wachtend op hulp van onze gulle leiders?
En waar ik persoonlijk bang voor ben is dat ook degenen die nu met duizenden tegelijk Europa binnentrekken, denkend dat hier alles gratis en geweldig is, op een dag gefrustreerd tot de conclusie komen dat het hier heel anders is dan hun is voorgeschoteld, dat dat dan als racisme of moslimhaat wordt geïnterpreteerd, en dat er dan mensen tussen zitten die wraak nemen. dmv aanslagen.
Dat is wel een heleboel "wat als", niet?  ;) Vraagje; zou je ook zo bang zijn als er een grote groep Amerikanen hier voet aan wal zouden zetten? Ik noem maar een land, maar in principe lopen overal gekken rond natuurlijk. Zouden hier "terroristen" het land binnen komen, dan ligt de verantwoordelijkheid daarvoor bij de regering. Ik vind het een beetje gek om daarvoor een hele groep mensen in nood voor in hun sop gaar te laten koken, eerlijk gezegd.
Overigens is het niet alleen het westen dat huishoudt in die regio, en ook niet alleen het westen dat geld in overvloed heeft. De haat tussen moslims onderling is gigantisch, en al die rijke olielanden in de regio kunnen ook wel een centje missen. Maar die willen dus geen moslims van de verkeerde moslimtak over de vloer (Saoedi-Arabië, Qatar en Kuweit hebben elk ongeveer 300 vluchtelingen opgenomen de afgelopen jaren :-X), en geven liever geld aan UNHCR om de opvang van vluchtelingen te regelen.
Ja, en dat is dus net het punt, het is nou net Saoedi Arabie die dus zo goed als niks doet. En we kunnen wel fijn met het vingertje naar anderen gaan wijzen dat die het maar op moeten lossen, maar wat ik dus wilde zeggen is dat als we zo graag die leidersrol in de wereld willen, hebben we JUIST als het moeilijk wordt zeker ook de grootste verantwoordelijkheid maar op ons te nemen. Als we dat niet willen moeten we ook gewoon niet de pretentie hebben dat wij de wereld wel even zullen leiden. It simply comes with the job, sort of speak.
Boeffie Blafmans schreef: We zouden eens moeten ophouden de democratie te willen opleggen aan andere culturen. Dat is toch net zo goed indoctrinatie? Alsof onze democratie zo zaligmakend is ...
Nou idd!
Laatst gewijzigd door Irta op ma 07 sep 2015, 14:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Lizzy schreef: (ik vind al die belangen echt te complex).
Die zijn voor ons allemaal te complex. Ik volg eea op alternatieve nieuwskanalen, maar dan nog vind je daar enkel wat fragmenten van feiten. Het blijft complex. En ik geloof ook niet dat directe belanghebbende alles onder controle hebben. Daarvoor is de wereld gewoon veel te complex. ISIS bv is als je het mij vraagt op het moment een uit de hand gelopen beweging, waar niemand nog controle op heeft, die mensen zelf misschien ook niet meer. Maar ik denk dat we allemaal wel kunnen zien, dat hoe meer iemand, of een bedrijf, of een regering macht heeft, hoe meer schade die kan aanrichten. En dit laatste zit helaas in ons mensen ingebakken als een naar eigenschapje. Ook kunnen we denk ik allemaal wel zien dat wij het met zijn allen zijn die die macht uit handen geven. Dan rest ons nog in te zien dat we dit laatste kunnen veranderen. Oorlog is er niet door dat handje vol machthebbers, maar door wij allemaal die de wapens in handen nemen en ze tegen elkaar inzetten. Klinkt simpel in al die complexiteit, maar volgens mij is het ook gewoon zo simpel.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Boeffie Blafmans schreef: We zouden eens moeten ophouden de democratie te willen opleggen aan andere culturen. Dat is toch net zo goed indoctrinatie? Alsof onze democratie zo zaligmakend is ...
Nee, die is zeker niet zaligmakend. Maar een aantal mensen zijn daar zelf in opstand gekomen en hun boodschap zal vast niet geweest zijn "hier is jullie nieuwe dictator". Ze wilden zelf van die dictator af en over het algemeen worden dan daarna verkiezingen gehouden of er vormt zich een regering waar het grootste deel van het volk wel mee kan leven.

We we we...ik leg ze niks op hoor.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Angelique schreef: Nee, die is zeker niet zaligmakend. Maar een aantal mensen zijn daar zelf in opstand gekomen en hun boodschap zal vast niet geweest zijn "hier is jullie nieuwe dictator". Ze wilden zelf van die dictator af en over het algemeen worden dan daarna verkiezingen gehouden of er vormt zich een regering waar het grootste deel van het volk wel mee kan leven.

We we we...ik leg ze niks op hoor.
Aardig wat dictators zijn in die streken op hun plek gekomen oiv het westen.

Ik kan ook je je je schrijven, maar dat valt helemaal verkeerd, denk ik. Ik ik ik klopt niet, want ik doe het niet alleen. Zij zij zij, sja, wat schieten we op met die houding? Maar afijn, je kunt het wel plaatsen denk ik, wat ik bedoel als ik praat in termen van 'we'.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Boeffie Blafmans schreef: Aardig wat dictators zijn in die streken op hun plek gekomen oiv het westen.

Ik kan ook je je je schrijven, maar dat valt helemaal verkeerd, denk ik. Ik ik ik klopt niet, want ik doe het niet alleen. Zij zij zij, sja, wat schieten we op met die houding? Maar afijn, je kunt het wel plaatsen denk ik, wat ik bedoel als ik praat in termen van 'we'.
Nee, ik kan dat eerlijk gezegd niet plaatsen. Want als Obama of Poetin met elkaar aan het matten zijn over het een of ander, dan sta ik net zo aan de zijlijn te kijken als iemand in Syrië. Dus uitspraken dat WE anderen dingen op willen leggen en dat WE dit of dat moeten doen, daar kan ik niks mee.

Plaats reactie