Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Ik kijk op mijn manier selectief naar media. Om te beginnen erg weinig. De gewone televisie en kranten volg ik nauwelijks. Ik zoek het meer in persoonlijke initiatieven van documentaires en interviews ed. Verzamelingen van gebeurtenissen op alternatieve nieuwszenders. Als ik kijk, probeer ik alles dat een emotie opwekt eruit weg te filteren. De oordelen te negeren, de suggesties, opinies, alle kleur probeer ik eruit te verwijderen. Soms blijft er dan niks over. Soms blijven er een paar interessante punten over. Als het een onderwerp is waar ik meer over wil weten ga ik kijken wat ik over die (voor mij) interessante punten nog meer kan vinden. En met elk beetje dat ik vind doe ik hetzelfde, de sensatie probeer ik eruit weg te filteren en te zien wat er dan nog overeind staat. Media gaat allang niet meer over feiten. De kranten en tv programma´s moeten verkocht worden. En wat verkoopt goed? Sensatie. Soaps. Drama. Nog los van eventuele corruptie.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Wat ik niet begrijp is dat 90% van de vluchtelingen mannen zijn. Die ook nog vertellen dat ze zo eenzaam zijn omdat hun vrouw met hun vijf kinderen nog in irak, Syrië enz zijn [emoji55]
BusKay

Bericht door BusKay »

hannabelgje schreef: Wat ik niet begrijp is dat 90% van de vluchtelingen mannen zijn. Die ook nog vertellen dat ze zo eenzaam zijn omdat hun vrouw met hun vijf kinderen nog in irak, Syrië enz zijn [emoji55]
Ik geloof niet dat ik mijn vrouw zou achterlaten als ik zou moeten vluchten....
Irta
4-sterren
4-sterren

Bericht door Irta »

Anne in Duitsland schreef: Ja, dat is allemaal zo, maar daar komen we dus op het punt (we dwalen dan wel af, maar goed, even kort aanstippen) dat duurzaam en lokaal bijna altijd veel duurder is dan spullen uit het buitenland. Dat is nou net wat de huidige multinationals groot heeft gemaakt: de productie verplaatsen naar landen met goedkopere arbeidskrachten, producten maken met chemicaliën ipv natuurlijke bestanddelen. Zodra je de dingen weer lokaal en van kwalitatief hoogwaardige, duurzame bestanddelen gaat maken, schiet de prijs ervan omhoog. En daar haken veel consumenten meteen af, al dan niet gedwongen door hun portemonnee. Als we dus de invloed van grote ondernemingen willen inperken, zullen we bereid moeten zijn meer geld te betalen voor onze dagelijkse levensbehoeften. En dat geld willen of kunnen veel mensen (ik gok maar even de overgrote meerderheid) niet opbrengen.
De verandering moet dus bij onszelf beginnen, en daarom zie ik die voorlopig nog niet plaatsvinden.
Sorry voor mijn late reactie, ik kreeg slecht nieuws.
Wat je zegt is natuurlijk helemaal waar. Toch zijn er voor die groep ook mogelijkheden. Om maar weer een paar simpele voorbeelden te geven, mensen kunnen zelf initiatief nemen en bv een eigen groentetuin nemen, kippen of whatever. Daarnaast hoeft het niet altijd duurder te zijn. Zeep zonder al die zooi erin is zelfs vaak nog goedkoper dan al die douchegels, zeker als je incalculeert dat je er vele malen langer mee toe kan. Afwassen gaat bv super met azijn en zuiveringszout ipv afwasmiddel, ipv tandpasta met fluoride kun je ook keltisch zeezout met kurkuma gebruiken. En een heleboel dingen die veel mensen nu als "normaal" beschouwen zijn misschien uberhaupt helemaal niet zo nodig als we denken. Dit geldt ook voor medicijnen als paracetamol bv. De natuur biedt betere pijnverlichting en dat is in principe gratis ;) Maar idd, ik zie die omslag in gedrag ook nog niet zo snel gebeuren, zoals ik al een paar keer aangegeven heb ;) Alhoewel het juist op deze gebieden volgens mij steeds meer wel gebeurd. Maar we zijn nog lang niet zo ver dat we voor onze rechten (recht op vrede, een veilige thuishaven etc) op gaan nemen, massaal, en een einde gaan eisen aan praktijken als deze:
http://www.stopwapenhandel.org/node/1783
Laatst gewijzigd door Irta op vr 11 sep 2015, 02:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Lil

Bericht door Lil »

hannabelgje schreef: Wat ik niet begrijp is dat 90% van de vluchtelingen mannen zijn. Die ook nog vertellen dat ze zo eenzaam zijn omdat hun vrouw met hun vijf kinderen nog in irak, Syrië enz zijn [emoji55]
Zonder het zeker te weten: is het niet nog altijd zo dat mannen gedwongen worden te vechten in leger dan wel rebellen leger en vrouwen daartoe nog niet gedwongen worden?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Lil schreef: Zonder het zeker te weten: is het niet nog altijd zo dat mannen gedwongen worden te vechten in leger dan wel rebellen leger en vrouwen daartoe nog niet gedwongen worden?
En dan laat je je vrouw en kinderen achter in een onveilig land om zelf veilig te zijn?
Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Zoals ik het altijd begrepen heb (van mijn cursisten) is dat de man de onveilige vlucht aangaat met alle risico's van dien.
En als hij veilig is, bij voorkeur werk en een dak boven het hoofd heeft, dat hij dan gaat proberen om zijn gezin
ook naar die veilige haven te halen. En daar kan dan best vijf jaar of meer tussen zitten.  :-X
Geen media, uit eerste hand.
Lil

Bericht door Lil »

hannabelgje schreef: En dan laat je je vrouw en kinderen achter in een onveilig land om zelf veilig te zijn?
Blijkbaar gebeurd dat in grote getalen ja.

Je kunt mij nu heel veel vragen van wat zou je doen. Nou heel eerlijk ik zou het absoluut niet weten. Alles wat ik nu met gezond verstand zou willen of doen, de hele grote vraag is wat jij doet op het moment dat het zover is. Ik heb bij heel veel (minder ernstige) dingen gemerkt dat je nog zoveel kunt beredeneren het de grote vraag is wat je daadwerkelijk doet als het zover is. Voorbeeldje van zo iets onbenulligs: als mijn hond slecht loopt laat ik hem inslapen. Nou, dan had ik hem twee jaar geleden moeten laten gaan.  ;) Toen het zover was besloot ik tegen al mijn redenaties in toch te gaan voor hulpmiddelen ed.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Lil schreef: Blijkbaar gebeurd dat in grote getalen ja.

Je kunt mij nu heel veel vragen van wat zou je doen. Nou heel eerlijk ik zou het absoluut niet weten. Alles wat ik nu met gezond verstand zou willen of doen, de hele grote vraag is wat jij doet op het moment dat het zover is. Ik heb bij heel veel (minder ernstige) dingen gemerkt dat je nog zoveel kunt beredeneren het de grote vraag is wat je daadwerkelijk doet als het zover is. Voorbeeldje van zo iets onbenulligs: als mijn hond slecht loopt laat ik hem inslapen. Nou, dan had ik hem twee jaar geleden moeten laten gaan.  ;) Toen het zover was besloot ik tegen al mijn redenaties in toch te gaan voor hulpmiddelen ed.
Maar dat is wel iets heel anders dan je geliefden achter te laten in oorlogsgebied en zelf te vertrekken.
Lil

Bericht door Lil »

Hope schreef: Maar dat is wel iets heel anders dan je geliefden achter te laten in oorlogsgebied en zelf te vertrekken.
Ja, dat roepen wij nu allemaal van achter onze computer niet wetende wat het is om in die situatie te zitten. Feit is gewoon dat bijna alleen maar de mannen komen en die allemaal hun gezin achter laten.
Kan mij niet voorstellen dat men dat zonder reden doet.
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Neally schreef: Zoals ik het altijd begrepen heb (van mijn cursisten) is dat de man de onveilige vlucht aangaat met alle risico's van dien.
En als hij veilig is, bij voorkeur werk en een dak boven het hoofd heeft, dat hij dan gaat proberen om zijn gezin
ook naar die veilige haven te halen. En daar kan dan best vijf jaar of meer tussen zitten.  :-X
Geen media, uit eerste hand.
In het programma van Pauw van afgelopen woensdag werd dit ook besproken. Zodra de man een beschermde status heeft, is er ook het recht op gezinshereniging en kunnen de familieleden op een veilige manier hierheen reizen. Tsja, daar is wel wat voor te zeggen natuurlijk om dan de gevaarlijke oversteek alleen te maken. Wat wel het punt maakte dat als dadelijk van iedere 1000 vluchtelingen er bijvoorbeeld 700 mannen zijn die een vrouw en 2 kinderen laten komen je het aantal dat toegelaten wordt wel even een paar keer mag vermenigvuldigen.... TT hal zijn geloof ik alleen maar mannen, in Enschede komen alleen maar mannen....

Maar een beetje terug naar mijn eerste vraag  :biggrin2:. In Apeldoorn is het initiatief Meet & eet gestart. Inwoners hebben gisterenavond een gezin opgehaald uit het AZC om bij hen te komen eten. Iets laagdrempeliger dan iemand in huis halen maar een mooi initiatief om elkaar beter te leren kennen, wat angst weg te nemen enz.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Jantina schreef: In het programma van Pauw van afgelopen woensdag werd dit ook besproken. Zodra de man een beschermde status heeft, is er ook het recht op gezinshereniging en kunnen de familieleden op een veilige manier hierheen reizen. Tsja, daar is wel wat voor te zeggen natuurlijk om dan de gevaarlijke oversteek alleen te maken. Wat wel het punt maakte dat als dadelijk van iedere 1000 vluchtelingen er bijvoorbeeld 700 mannen zijn die een vrouw en 2 kinderen laten komen je het aantal dat toegelaten wordt wel even een paar keer mag vermenigvuldigen.... TT hal zijn geloof ik alleen maar mannen, in Enschede komen alleen maar mannen....

Maar een beetje terug naar mijn eerste vraag  :biggrin2:. In Apeldoorn is het initiatief Meet & eet gestart. Inwoners hebben gisterenavond een gezin opgehaald uit het AZC om bij hen te komen eten. Iets laagdrempeliger dan iemand in huis halen maar een mooi initiatief om elkaar beter te leren kennen, wat angst weg te nemen enz.
Wat een goed initiatief! Ja, dat zou ik wel doen. Ik denk ook, dat willen we eindelijk eens leren samenleven met verschillende culturen, nauwere omgang met elkaar in de persoonlijke sfeer onontkoombaar is. Al ben ik de eerste die toegeeft dat ik daar zelf helemaal niet zo goed in ben ...
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Irta schreef: Sorry voor mijn late reactie, ik kreeg slecht nieuws.
Wat je zegt is natuurlijk helemaal waar. Toch zijn er voor die groep ook mogelijkheden. Om maar weer een paar simpele voorbeelden te geven, mensen kunnen zelf initiatief nemen en bv een eigen groentetuin nemen, kippen of whatever. Daarnaast hoeft het niet altijd duurder te zijn. Zeep zonder al die zooi erin is zelfs vaak nog goedkoper dan al die douchegels, zeker als je incalculeert dat je er vele malen langer mee toe kan. Afwassen gaat bv super met azijn en zuiveringszout ipv afwasmiddel, ipv tandpasta met fluoride kun je ook keltisch zeezout met kurkuma gebruiken. En een heleboel dingen die veel mensen nu als "normaal" beschouwen zijn misschien uberhaupt helemaal niet zo nodig als we denken. Dit geldt ook voor medicijnen als paracetamol bv. De natuur biedt betere pijnverlichting en dat is in principe gratis ;) Maar idd, ik zie die omslag in gedrag ook nog niet zo snel gebeuren, zoals ik al een paar keer aangegeven heb ;) Alhoewel het juist op deze gebieden volgens mij steeds meer wel gebeurd. Maar we zijn nog lang niet zo ver dat we voor onze rechten (recht op vrede, een veilige thuishaven etc) op gaan nemen, massaal, en een einde gaan eisen aan praktijken als deze:
http://www.stopwapenhandel.org/node/1783
Vervelend dat je slecht nieuws hebt gehad. Ik hoop dat het niet om onomkeerbare dingen gaat. :-*

Het zou mooi zijn als de wereld qua consumptiegedrag weer wat kleinschaliger werd, maar daar zitten wel een hoop haken en ogen aan. Ik denk dan aan: arbeidsplaatsen die wegvallen doordat bepaalde producten niet meer gekocht worden. Dat wordt vast deels opgevangen door verhoogde aankoop van andere, vervangende producten. (Maar je zult zien dat grote ondernemingen zich dan daar weer en masse op gaan storten. ::) ) Wegvallende arbeidsplaatsen = minder geld te besteden, dus nog minder ruimte voor milieuvriendelijke bestedingen. Maar ook: meer tijd om in de eigen moestuin te werken en je eigen consumptiedieren te houden. Alleen dan ook: wie betaalt de ziektekosten als ik van de ladder val en in het ziekenhuis beland. Als ik te oud ben om zelfvoorzienend te leven, waar kan ik dan terecht (ik heb immers geen belastingen/premies betaald), wie zorgt er voor mij en wie betaalt dat. Zolang een groot deel van de mensen nog betaald werk verricht en er een soort van sociaal systeem bestaat waarin van hun geld mijn ziektekosten worden betaald, werkt dat. Maar dat betekent dat zelfvoorzienend zijn alleen voor een beperkte groep is weggelegd. Als ik eens kijk naar landen waar een groot deel van de bevolking nog traditioneel zelfvoorzienend is (vooral het platteland in Zuid-Amerika en Afrika en Azië, vermoed ik), dan gaat dat zelfvoorzienend zijn denk ik hand in hand met geen enkele vorm van sociale zekerheid.
Ik heb geen tijd om hier nu verder over te filosoferen, en ik wil ook zeker niet zeggen dat het onmogelijk is of niet de moeite waard om na te streven, maar dit gaat generaties lang duren, voordat we de macht weer bij onszelf hebben gelegd. En als het om de huidige vluchtelingenproblematiek gaat, zou ik graag wat sneller een ethisch verantwoorde oplossing vinden.
Irta
4-sterren
4-sterren

Bericht door Irta »

Anne in Duitsland schreef: Vervelend dat je slecht nieuws hebt gehad. Ik hoop dat het niet om onomkeerbare dingen gaat. :-*

Het zou mooi zijn als de wereld qua consumptiegedrag weer wat kleinschaliger werd, maar daar zitten wel een hoop haken en ogen aan. Ik denk dan aan: arbeidsplaatsen die wegvallen doordat bepaalde producten niet meer gekocht worden. Dat wordt vast deels opgevangen door verhoogde aankoop van andere, vervangende producten. (Maar je zult zien dat grote ondernemingen zich dan daar weer en masse op gaan storten. ::) ) Wegvallende arbeidsplaatsen = minder geld te besteden, dus nog minder ruimte voor milieuvriendelijke bestedingen. Maar ook: meer tijd om in de eigen moestuin te werken en je eigen consumptiedieren te houden. Alleen dan ook: wie betaalt de ziektekosten als ik van de ladder val en in het ziekenhuis beland. Als ik te oud ben om zelfvoorzienend te leven, waar kan ik dan terecht (ik heb immers geen belastingen/premies betaald), wie zorgt er voor mij en wie betaalt dat. Zolang een groot deel van de mensen nog betaald werk verricht en er een soort van sociaal systeem bestaat waarin van hun geld mijn ziektekosten worden betaald, werkt dat. Maar dat betekent dat zelfvoorzienend zijn alleen voor een beperkte groep is weggelegd. Als ik eens kijk naar landen waar een groot deel van de bevolking nog traditioneel zelfvoorzienend is (vooral het platteland in Zuid-Amerika en Afrika en Azië, vermoed ik), dan gaat dat zelfvoorzienend zijn denk ik hand in hand met geen enkele vorm van sociale zekerheid.
Ik heb geen tijd om hier nu verder over te filosoferen, en ik wil ook zeker niet zeggen dat het onmogelijk is of niet de moeite waard om na te streven, maar dit gaat generaties lang duren, voordat we de macht weer bij onszelf hebben gelegd. En als het om de huidige vluchtelingenproblematiek gaat, zou ik graag wat sneller een ethisch verantwoorde oplossing vinden.
Nou eigenlijk wel, helaas. Mijn beste vriend blijkt kanker te hebben dus ik had even andere dingen aan mijn hoofd ;) Maar goed, dat doet er hier verder niet toe.

Ik denk persoonlijk dat het huidige systeem (van geldstromen en moeten werken om te kunnen leven) geen eeuwig leven beschoren is, maar ik snap dat dat wel erg ver lijkt af te dwalen van vluchtelingenstromen waar we  nu mee te kampen hebben en dat mensen hier nu gewoon een oplossing voor willen :biggrin2: Toch heeft het allemaal wel degelijk me elkaar te maken. Want als je de link bekeken hebt die ik plaatste zie je dat Eu grof geld verdient aan het lijden van mensen, wat weer deze vluchtelingenstroom tot gevolg heeft.

Ik begrijp trouwens ook heel goed dat het weer net lijkt of ALLES op ons bordje terechtkomt, en na alle negatieve berichten vd laatste jaren over "moslims" in het algemeen veel mensen er al helemaal niet op zitten te wachten, omdat het een gevoel van onzekerheid en een bepaalde dreiging veroorzaakt. Wat ik probeer duidelijk te maken is dat er meer kanten aan dit hele verhaal zitten dan wat we door de meeste media voorgeschoteld krijgen. De beste korte termijn oplossing voor vluchtelingen lijkt mij heel simpel; ophouden met onschuldige burgers te bombarderen. En ook dat is iets waar ik maar weinig mensen over hoor...
Deze hele kwestie draait allemaal om belangen; financiele belangen, machtsposities etc. En de oplossing is volgens mij dus ook niet ons op de gevaren en angsten focussen die ontstaan doordat een grote groep mensen uit een andere, grotendeels onbekende en daardoor "enge" cultuur hier heen vlucht, maar op de reden waarom ze dat doen. En dan komen we dus voor een groot deel bij onze eigen leiders uit. Ik zeg niet dat die ALLE verantwoordelijkheid dragen, maar wel een groot deel van de... Zelfs als we het over groeperingen als ISIS hebben. Het zit allemaal nogal ingewikkeld in elkaar, maar dergelijke groeperingen zijn ook weer ontstaan oiv met name de VS. Onze leiders is iig iets waar we invloed op zouden kunnen hebben. Daarvoor zou alleen wel een groot deel vd bevolking zich hard moeten maken voor verandering, het moeten eisen. Want zolang ze (onze leiders) daartoe niet gedwongen worden gebeurd er niks/gaan we gewoon verder op dezelfde voet. Maar zoals nu wel blijkt zitten we zelf uiteindelijk ook met de gebakken peren daarvan, want het staat buiten kijf dat het op z'n minst grote onrust veroorzaakt.
Laatst gewijzigd door Irta op vr 11 sep 2015, 12:38, 1 keer totaal gewijzigd.
BusKay

Bericht door BusKay »

Boeffie Blafmans schreef: Wat een goed initiatief! Ja, dat zou ik wel doen. Ik denk ook, dat willen we eindelijk eens leren samenleven met verschillende culturen, nauwere omgang met elkaar in de persoonlijke sfeer onontkoombaar is. Al ben ik de eerste die toegeeft dat ik daar zelf helemaal niet zo goed in ben ...
Ik vrees dat je bij hen voor een dichte deur blijft staan... (helaas aan den lijve ondervonden)  :( :(

Plaats reactie