Ik weet, het mag niet maar ik vind het toch heel sneu

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Ik weet, het mag niet maar ik vind het toch heel sneu

Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Angelique schreef: Ohh, dus je vind ons een kudde schapen....het gaat goed Tom  :biggrin2:
Ja hij is lekker bezig! ::) :biggrin2:

Wacht maar tot Lique haar honden los laat en ik mijn geheime poedel inzet. :biggrin2:
pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

TomsBorders schreef: @ pluk, dan moet je hem wel los laten buiten he en als ie door heeft dat het een teefje is wordt Kaya misschien minder snel opgegeten haha.
Het is een terrier he, als die eenmaal heeft besloten dat ie een hond niet moet dan komt dat niet meer goed hoor. En anders neem ik als backup gewoon een bal mee... ;D

Toen jullie weg waren ging Scott trouwens eerst het hele huis controleren :biggrin2: Gelukkig stonden zijn vleesjes er nog.... althans dat dacht ie want die kwam Aquillo daarna ophalen...
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik was vandaag in de zeeman, sokken voor vera halen. twee mensen voor mij stond iemand van mijn leeftijd, ze wisselde in de rij met haar man, die bij de deur ging staan. Bij het afrekenen leek ze ineens haast ze hebben en deed ze 'schichtig'. De verkoopster vroeg of ze nog een onderbroek had, er ging iets wel/niet goed met pinnen en ze hoefde ook geen bonnetje en was heel snel weg. En toen ging de pieper van de winkel af en sjeesde de verkoopster erachteraan, die het poortje van de kassa al opengedaan had.
Toen ik vij de andere kassa aan het afrekenen was, hoorde ik buiten de winkel (overdekt koopcentrum) wat lawaai. de cassiere sloot snel af en zei dat ze haar collega moest gaan helpen.
De verkoopsters, twee van het struise type en niet voor 1 gat te vangen, wilden het vrouwtje mee terug naar binnen nemen, terwijl zij letterlijk van zich af stond te slaan.  Toen kwam er een derde vrouw bij, die de shoplifter zowat tegen de grond werkte en zei dat ze bij deze aangehouden was (teveel televisie gekeken? wout in burger?)
De halve winkel stond er omheen te koekeloeren en ik ging maar snel naar de Netto, waar meneer en Vera al binnen waren.
Ik vond het best heftig. Ik was blij dat meneer met Vera al eerder de Nettorama binnen was gegaan ipv voor de Zeeman op mij te wachten.
Het vrouwtje was iets gestolen had, had ook twee kindertjes bij zich, ik denk 3 en 5.

Toen we klaar waren in de Netto, stond er een woutenbusje oo de stoep. Pas toen ik mn kar in de auto had geleegd en meneer en Vera klaar waren bij de lidl, werd het vrouwtje in het woutenbusje gezet en reden ze weg. De kindertjes en de man heb ik niet meer gezien.
Meneer vond het heel zielig dat iemand bij de Zeeman iets jat en dacht ook wel dat ze mogelijk dan de kinders volgestopt had met gestolen goed.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Dat kan het winkelpersoneel duur komen te staan zoiets. Die hebben nl niet het recht om iemand vast te houden en al helemaal niet met geweld......
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

hannabelgje schreef: Dat kan het winkelpersoneel duur komen te staan zoiets. Die hebben nl niet het recht om iemand vast te houden en al helemaal niet met geweld......
Volgens mij wel hoor. Je mag als Burger ook iemand staande houden.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

eelke schreef: Volgens mij wel hoor. Je mag als Burger ook iemand staande houden.
Nee hoor, je mag niemand tegen zijn wil vasthouden.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

hannabelgje schreef: Nee hoor, je mag niemand tegen zijn wil vasthouden.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Burgerarrest
Lil

Bericht door Lil »

hannabelgje schreef: Nee hoor, je mag niemand tegen zijn wil vasthouden.
Echt wel hoor!

Op grond van artikel 53 van het Wetboek van Strafvordering is bij ontdekking van een strafbaar feit iedereen bevoegd om een verdachte aan te houden. Wel zijn er veel eisen en voorwaarden aan dit zogeheten burgerarrest verbonden.
•De aangehoudene moet meteen aan de politie worden overgedragen.
•De aanhouder mag om te voorkomen dat de verdachte de benen neemt, dwang uitoefenen. Bijvoorbeeld door hem of haar tegen de grond te houden. Het gebruikte geweld mag niet verder gaan dan nodig om te bereiken dat de verdachte er niet vandoor gaat.
•Er is een duidelijke grens waar de geweldstoepassing moet ophouden. Heeft de verdachte zich overgegeven of is hij of zij weerloos? Dan is het doel bereikt en is er geen geweld meer nodig. Dat geldt voor een aanhouding door de politie, maar ook voor een aanhouding door burgers.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Mag dus inderdaad wel, ook met wat geweld, maar niet meer dan nodig is, en vasthouden alleen in afwachting van de politie.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Ik heb in mijn jaren als winkelpersoneel altijd geleerd dat dat dus niet mag. En er zijn ook heel wat rechtzaken geweest de afgelopen jaren over dit soort acties. Je mag ook een inbreker in je eigen huis niet neerschieten of wat dan ook om hem tegen te houden. Dat noemen ze eigen rechter spelen.
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Ik kan me goed voorstellen dat een winkelketen dat als regel heeft ja.
Lil

Bericht door Lil »

hannabelgje schreef: Ik heb in mijn jaren als winkelpersoneel altijd geleerd dat dat dus niet mag. En er zijn ook heel wat rechtzaken geweest de afgelopen jaren over dit soort acties. Je mag ook een inbreker in je eigen huis niet neerschieten of wat dan ook om hem tegen te houden. Dat noemen ze eigen rechter spelen.
Die juwelier die gewapende overvallers heeft neergeschoten is vrijgesproken, gepast geweld  ;)

Maar ja je moet heeeeeeeeeeel voorzichtig zijn.

Het is trouwens de gewone praktijk dat je als winkeldief door beveiligers (die mogen al meer dan gewone burgers cq hebben beter geleerd wat wel en niet mag) in een kamertje wordt gezet dat wordt afgesloten in afwachting van dat de politie komt.
BusKay

Bericht door BusKay »

hannabelgje schreef: Ik heb in mijn jaren als winkelpersoneel altijd geleerd dat dat dus niet mag. En er zijn ook heel wat rechtzaken geweest de afgelopen jaren over dit soort acties. Je mag ook een inbreker in je eigen huis niet neerschieten of wat dan ook om hem tegen te houden. Dat noemen ze eigen rechter spelen.
De baas is wellicht bang voor lange periodes van arbeidsongeschiktheid na het al dan niet succesvol "arresteren".
Maar ja als winkeljuf na een overval kan de trauma toch nog lang blijven... ook als je niets doet.

Dus gewoon ons aller Mark Rutte volgen en een "flinke tik" uitdelen... dan zorgt Markie wel voor de straf...  :sofa:

Plaats reactie