Vraag over arbeidsrecht

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Vraag over arbeidsrecht

Neally
5-sterren
5-sterren

Bericht door Neally »

Je hebt, begrijp ik, geen enkele keuze om de opleiding niet te doen?
lianneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door lianneke »

hannabelgje schreef: Nee ze noemen het een verplichte bedrijfsopleiding.
Als het verplicht is heb ik mn twijfels.
Ik moet ook iedere 5 jaar een verplichte cursus doen die de werkgever ook moet betalen. Dit staat in onze CAO. Nu boden zij een pakket aan waar veel meer leerstof bij zat op MBO nivo.
Kosten : 4000 euri per persoon. Als je binnen 4 jaar weg gaat moest je ook een bepaalde som terug betalen. Ik heb dit als enige van het bedrijf geweigerd omdat ze toch de verplichte 5 dagen moeten betalen. Moest ik een brief tekenen dat als ik de cursus niet had gedaan binnen 5 jaar dat ze me konden ontslaan.
Niet getekend natuurlijk want is niet wettelijk omdat de verplichting bij de werkgever ligt.
Ze hebben ook gewoon mijn 5 dagen betaald.
Mn collega,s moesten 15 dagen in de schoolbanken omdat ze niet durfden te weigeren.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Ik weet wel dat in de accountancy heel veel geld betaald wordt voor opleidingen. Zelf heb ik de Federatie Belastingacademie gevolgd, een studie van nominaal 6 jaar, waarbij de baas het schoolgeld, de boeken, de 1e 2x examen betaalde. Pen en papier gebruikte je van kantoor. Als ik binnen 3 jaar weg ging, moest ik dat (deels) terugbetalen......., maar dat werd dan weer overgenomen door je nieuwe werkgever, dus voelde je er niets van......... wel heeft het mij heel veel vakantiedagen gekost, maar ach, ik had er wel een hele mooie opleiding bij. Cursussen die ik verplicht moest volgen van de werkgever vielen niet onder die regeling, evenmin cursussen die ik gebruikte om aan mijn verplichte PE-punten te komen (zorgen dat je gelijk met de baas bij het hotel was waar de cursus werd gegeven, leverde weer een gratis etentje op :biggrin2:)
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Ik dacht dat een dergelijke regeling duidelijk in je arbeidscontract vermeld moet staan, of in een bijbehorende bijlage waarin bijv. de regels bij ziek zijn, privacybescherming e.d. genoemd worden. Anders is het toch een val waar werknemer met geopende ogen in loopt.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

Mowgli schreef: Ik dacht dat een dergelijke regeling duidelijk in je arbeidscontract vermeld moet staan, of in een bijbehorende bijlage waarin bijv. de regels bij ziek zijn, privacybescherming e.d. genoemd worden. Anders is het toch een val waar werknemer met geopende ogen in loopt.
Het moet ook in je arbeidscontract of indien van toepassing de CAO staan waar je onder valt. De accountancy heeft geen CAO, maar daar werd het altijd gewoon in je contract geregeld, en ik vind dat ook niet meer dan billijk. Ook vind ik het billijk dat de nieuwe baas, als je er in je nieuwe werk ook baat bij hebt, je de kosten terugbetaald ;)
Lizetta
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lizetta »

Ik denk dat het misschien zelfs met het soort opleiding te maken heeft. En opleiding als accountant kan je elders ook gebruiken, een kassatraining van de Appie niet...
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Neally schreef: Als kassamedewerker word je echt niet ingewerkt door een collega.  ;D Daar ga je speciaal voor naar een opleiding.
nee hoor, lang niet overal, heb in heel wat supermarkten gewerkt, en er was er maar 1 die echt opleidde, de rest moest je gewoon ingewerkt worden door een colleeg.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Zoiets hoort in een overeenkomst of Algemene arbeidsvoorwaarden geregeld te zijn. De werkgever hoort de werknemer erop te wijzen, en in de overeenkomst moet een regeling vastgelegd zijn omtrent de hoogte van het bedrag, de terugbetaling, en de duur ervan. Gebruikelijk is een glijdende schaal zodat na 3 jaar de studiekosten nul zijn. Als er geen overeenkomst of afspraken zijn, dan zou ik daarnaar vragen bij personeelszaken. Bij een interne opleiding ligt het iets anders omdat deze geen diploma of certificaat uit mag reiken. Als werknemer heb je er niet zoveel aan, behalve specifieke kennis voor het bedrijf.
Laatst gewijzigd door K&D op wo 30 sep 2015, 23:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Lil

Bericht door Lil »

Ik krijg jaarlijks interne opleidingen. Ik krijg hier officieel certificaten van en hoewel ik ze alleen binnen mijn huidige werk kan volgen, popelen andere werkgevers om deze kennis. Dus om nu interne opleiding zo te degraderen is denk ik niet juist. Het ligt er maar net aan wat de inhoud van die opleiding is en dat zal vast ook meegewogen worden in de vraag of (terug)betaling wel of niet evenredig is.
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Er is natuurlijk wel verschil tussen een opleiding die intern wordt gegeven door een extern bureau ;-) of een opleiding 'op de werkvloer' door eigen personeel.

Ik vind het zot dat als het een verplichte cursus is je daarvan een bedrag moet terugbetalen maar of het mag weet ik echt niet.

Suzanne
Mowgli
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mowgli »

Suzanne schreef: Er is natuurlijk wel verschil tussen een opleiding die intern wordt gegeven door een extern bureau ;-) of een opleiding 'op de werkvloer' door eigen personeel.
Ik vind het zot dat als het een verplichte cursus is je daarvan een bedrag moet terugbetalen.
De "interne opleiding" die ik moest volgen voordat ik in het callcenter aan de slag kon, werd verzorgd door een z.g.n. coach van ons eigen bedrijf, iemand die ook als quality manager voor ons project werkt. De opleiding had het doel ons van zoveel mogelijk informatie te voorzien over het project waarvoor wij bij de hotline werken. Als ik deze "opleiding" voor een deel terug moet dokken als ik voortijdig ga, sorry, maar dat vind ik een no-go. Uiteindelijk was de ervaring die ik en mijn collega's hebben gemaakt, dat we uiteindelijk aan de opleiding zelf niet zo heel veel hadden, het "echte werk" leerden we pas ana de telefoon op het moment dat de klanten ons belden omdat de auto's waar ze in reden bepaald eproblemen hadden. Daar sta je dan met je regeltjes geleerd tijdens de opleiding, die echter niet voldoen om een klant echt te kunnen helpen.
Verder zie ik niet wat ik met de vergaarde kennis van de opleiding bij een ander callcenter kan. Als ik naar een ander callcenter zou gaan, zou ik voor een ander project werken en dus weer een interne "opleiding" moeten volgen. Sterker nog, als ik binnen het bedrijf waar ik nu werk van project zou wisselen, zou ik wéér een interne opleidng moeten volgen.

Ik neem aan dat het voor Hanna ongeveer gelijk is en dat de opleiding voornamelijk Zalando-gericht is en gaat over hoe Zalando in elkaar zit, en hoe Zalando wil dat bepaalde problemen worden opgelost, of bepaalde vragen beantwoord kunnen worden.
Daarom vind ik het merkwaardig dat zij een deel van de kosten zou moeten terugbetalen bij vroegtijdig vertrek.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Het is inderdaad zoals mowgli aangeeft. Het gaat over de regeltjes en procedures van bol.com. Bij een ander project of werkgever heb je er helemaal niks aan. 
AmandaJamie
1-ster
1-ster

Bericht door AmandaJamie »

Ik heb daar toen ook gesolliciteerd en was aangenomen, maar dan voor apple. Mij hebben ze het toen duidelijk tijdens de sollicitatie procedure uitgelegd. Dit komt omdat heel veel mensen daar begonnen, en heel snel weer weggingen en die gemaakte kosten zien ze niet meer terug. Dit is gewoon om hun eigen in te dekken hiervoor. Ik ben vanwege die reden daar nooit begonnen met werken, maar die keuze heb jij nu niet meer helaas. Hebben ze het jou wel duidelijk vermeld tijdens sollicitatie, en staat het duidelijk zwart op wit op een papiertje wat jij hebt moeten tekenen? Want anders zou je er misschien wel nog onderuit kunnen komen als je een goede rechtsbijstand verzekering hebt.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9506 met Tapatalk
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

hannabelgje schreef: Wij krijgen nu een interne opleiding in het bedrijf. Ze zeggen dat als je binnen x maanden vertrekt je dan een x bedrag moet betalen om de opleiding terug te betalen. Ik dacht dat dat nooit mocht met een interne opleiding. Wie weet hoe het zit?
Hoe groot is je probleem? Hoeveel zijn de x maanden en wat is het x bedrag?
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik moet drie maanden in dienst blijven of 250 euro terugbetalen. Voor veel mensen misschien peanuts, maar met een minimaal inkomen is dat veel geld.

Plaats reactie