DIY schoonmaken en gezichtsproducten

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: DIY schoonmaken en gezichtsproducten

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik lees hier veel over zelf wasmiddel maken. Waarom doen jullie dat? Wat is daar het voordeel van?
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Het is goedkoop, er zit veel minder rommel (geurstoffen, kleurstoffen en andere chemische troep) in dan in gewoon wasmiddel en het is veel minder schadelijk voor het milieu. En ik vind het lekker fris ruiken, niet zwitsalfris of robijntjefris maar gewoon licht fris. Je handen drogen er niet van uit als je ermee bezig bent (vloer, keuken, koelkast, doe alles met dat spul). Misschien niet zo extreem ontsmettend en ontvettend als Dasty of dreft maar met iets meer moeite net zo effectief. :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ligaa schreef: Het is goedkoop, er zit veel minder rommel (geurstoffen, kleurstoffen en andere chemische troep) in dan in gewoon wasmiddel en het is veel minder schadelijk voor het milieu. En ik vind het lekker fris ruiken, niet zwitsalfris of robijntjefris maar gewoon licht fris. Je handen drogen er niet van uit als je ermee bezig bent (vloer, keuken, koelkast, doe alles met dat spul). Misschien niet zo extreem ontsmettend en ontvettend als Dasty of dreft maar met iets meer moeite net zo effectief. :)
Ja, om te poetsen gebruik ik ook een blokzeep (van Werfzeep).
Maar om daar nu de was mee te gaan doen?  ???
Ik ben bang dat het dan niet schoon wordt en grauw. Of is dat niet zo?
En een goede kwaliteit blokzeep is volgens mij helemaal niet goedkoper.
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Ik heb er geen last van maar ik heb ook geen dure exclusieve kleding. Ik gooi wit en zwart en gekleurd toch altijd al bij elkaar in en ik ben daar niet zo heel moeilijk mee maar misschien dat een ander het verschil ziet. Als ik veel witte was heb of handdoeken of beddengoed (wit), was ik met een schepje soda (niet altijd trouwens). Het wordt gewoon schoon en er zijn best veel mensen die het gebruiken. Je kunt ook gewoon blijven afwisselen voor de zekerheid natuurlijk of alleen je handdoeken ermee wassen (dat scheelt al best als je veel wast). Goedkoop wasmiddel kost al gauw 2,50 de liter. Marseillezeep kost me met een schepje soda voor de helft van de was en een paar drupjes etherische olie iets van 20/25 cent de liter. Je gebruikt er wel iets meer van, ik gebruik ongeveer 2 x zoveel als gewoon wasmiddel maar dan is het nog 5 x zo goedkoop. :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ligaa schreef: Ik heb er geen last van maar ik heb ook geen dure exclusieve kleding. Ik gooi wit en zwart en gekleurd toch altijd al bij elkaar in en ik ben daar niet zo heel moeilijk mee maar misschien dat een ander het verschil ziet. Als ik veel witte was heb of handdoeken of beddengoed (wit), was ik met een schepje soda (niet altijd trouwens). Het wordt gewoon schoon en er zijn best veel mensen die het gebruiken. Je kunt ook gewoon blijven afwisselen voor de zekerheid natuurlijk of alleen je handdoeken ermee wassen (dat scheelt al best als je veel wast). Goedkoop wasmiddel kost al gauw 2,50 de liter. Marseillezeep kost me met een schepje soda voor de helft van de was en een paar drupjes etherische olie iets van 20/25 cent de liter. :)
Oh dat scheelt nogal  ???
Zal me er toch eens in verdiepen.
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Zie ook mijn edit, was nog iets vergeten haha. Ik koop alleen dus ook geen allesreiniger meer, doe veel langer met een fles Dasty en ook geen speciale dingen meer voor de vloer. Dus daar scheelt het ook weer. :)
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ligaa schreef: Zie ook mijn edit, was nog iets vergeten haha. Ik koop alleen dus ook geen allesreiniger meer, doe veel langer met een fles Dasty en ook geen speciale dingen meer voor de vloer. Dus daar scheelt het ook weer. :)
Ja, wilde net vragen, hoeveel je dan gebuikt.  ;) Maar inderdaad, als je 2x zoveel nodig hebt voor hetzelfde resultaat, scheelt het toch nog veel. En wat ik nog vooral belangrijk vind, dat het minder rotzooi bevat.
Allesreiniger gebruik ik al lang niet meer.
Zal eens op die Marseillezeep duckduckgo-en (alternatief voor googlen  :)) , want die ken ik niet.
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

Je schijnt ook Aleppozeep te kunnen gebruiken maar daar heb ik geen ervaring mee. Als alternatief voor palmolie, hoewel Marseillezeep er ook is met olijfolie. Ik vind het ook gewoon fijn dat ik het altijd op voorraad heb. Als het moet heb ik in een handomdraai een paar liter zeep zonder dat ik hoef te wachten op aanbieding (want ik vind wasmiddel altijd best duur :-\). Ik ben er tien minuten mee bezig, laat het staan over de nacht, klop het 's morgens los en giet het dan in flessen.

Voor de vloer gebruik ik ook zoiets, een flinke scheut. Het schuimt niet maar het maakt prima schoon en ruikt lekker. :)

Ik krijg zo weer helemaal zin om een nieuw blok te bestellen en wasmiddel te maken. ;D
Laatst gewijzigd door Ligaa op vr 09 okt 2015, 18:33, 1 keer totaal gewijzigd.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

mijn hondenkleedje op 60 graden was niet echt schoon,had geen soda erdoor zou het daar mee te maken hebben? Was katoen dekbed overtrekje
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Mijn favoriete recept voor huidzalf:

34 gr. kokosolie (biologisch e.v. van Witsenburg)
18 gr. lanoline (medela purelan)
  8 gr. olijfolie (biologisch e.v.)

au-bain-marie mengen (ik doe het altijd direct in een glazen potje en meng met een glazen roerstaafje)
niet verder verwarmen dan strikt noodzakelijk.

Dan etherische olie toevoegen:
6 dr. mandarijn
5 dr. palmarosa
3 dr. benzoë
3 dr. lavandin
3 dr. petitgrain

Je kunt met de kokosolie en lanoline naar eigen voorkeur wat schuiven, dus wat meer kokos en wat minder lanoline (en andere etherische oliën nemen natuurlijk).

Ik gebruik dit overal voor op mijn huid, ook rondom mijn ogen. Heb ook al eens wat in mijn haar gedaan na het wassen voor meer glans.
Dat laatste doe ik nu niet meer, want met de DIY haargel van lijnzaad glanst mijn haar ook heel mooi.
Laatst gewijzigd door doranto op za 10 okt 2015, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Ligaa
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ligaa »

kiara schreef: mijn hondenkleedje op 60 graden was niet echt schoon,had geen soda erdoor zou het daar mee te maken hebben? Was katoen dekbed overtrekje
Voor heel vieze was doe ik er vaak wat ossegal op (van de Action, zo'n flesje, niet het blok zeep) of wat groene zeep.
kiara
5-sterren
5-sterren

Bericht door kiara »

nou dat was in dit geval geen doen allemaal bagger overal  ::) en ik was ze elke week hoor maar ja met elke dag bos en regen is het zo gebeurd,dus echt vieze was gaat er toch maar gewoon de was poeder erin,voor de vloer wel lekker spul
Anneloog
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneloog »

Ik heb een andere tip namelijk rozenwater. Heerlijk om je gezicht mee schoon te maken verdunt in een sprayflesje heerlijk als body spray maar ook heerlijk om kleding op te frissen en ik gebruik het zelfs in mijn haar als opfrisser en leave in conditioner.  Heb een halve liter bij de tuinen gekocht en het is zuinig in gebruik merk ik. Qua haar verzorging ben ik verder al sinds begin van dit jaar shampoo vrij en was alleen eens per maand ofzo met of een eidooier of aleppozeep en verder tussen door spoel ik alleen met water en citroensap en nu dus ook de rozenwater spray. Voor mijn lijf alleen marseille en aleppo zeep en als huid olie argan olie verder niks. Huid en haar gaan geweldig en ik heb een zeer gevoelige huid dus ben heel blij. Niks meer droge huid of jeuk en de wondroos die ik regelmatig had in mijn gezicht is zo goed als verleden tijd maar voel ik dat het weer terug komt dan is daar teatree olie perfect voor.

Plaats reactie