Zou jij het doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Zou jij het doen?

BusKay

Bericht door BusKay »

Ik heb alleen de titel van het bericht gezien... maar als ik dit  zie http://www.ad.nl/ad/nl/36281/Vluchtelingenstroom-West-Europa/article/detail/4162818/2015/10/14/Sobere-opvang-Eten-te-saai-tent-te-koud-en-geen-seks.dhtml

Dan zeg ik: "Had in Turkije gebleven. Want dan had je het nu warm gehad... het eten meer naar de zin en voor de seks... steek em tussen de deur!! want wees blij dat je leeft en veilig bent. Of heeft men soms ook nog recht van aanspraak op een paar Nederlandse dames?? ".
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Lizzy schreef: En wie heeft die spandoeken in keurig Engels gemaakt? En weten die mensen veel hoe ze zich hier dienen te gedragen, na jarenlang in een compleet mal land te hebben gewoond? En zou jou de angst niet om het hart slaan als jij daar ligt met je kleine mannetje in een tent waar hij zijn jasje 's nachts aan moet vanwege de kou, wetende dat de winter nog moet komen?
Ik weet het niet hoor Lizzy... Je bent gevlucht omdat je de dood in je eigen land in de ogen keek. Je hebt een vreselijke reis achter de rug. Is het feit dat je nu weet dat je een (tent-)dak boven je hoofd hebt, een bed, dat je niet druk hoeft te maken of je kind met een lege maag moet gaan slapen dan echt voor een paar weken/maanden niet even voldoende? Zou het echt zo werken? Ben je niet helemaal afgepeigerd nadat je eerst lange tijd doodsbang bent geweest daar waar je woonde en toen een erbarmelijke tocht hebt gemaakt? heb je dan zo snel weer de energie om in staat te zijn om hup op de barricades te gaan staan?
Ik heb heel lang gedacht dat het verhaal van de gelukszoekers niet juist was, maar ik krijg bij dit tafereel gewoon een vreemd, ondankbaar gevoel. Dat van gelukszoekers die er achter komen dat het hier best een beetje tegen valt...
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Boeffie Blafmans schreef: Altijd makkelijk praten vanachter je computer in een verwarmd huis, vast inkomen en veel meer spullen dan je nodig hebt om te overleven (de armoedige Hollander buiten beschouwing gelaten). Geloof maar dat je wereld op zijn kop staat als je vluchteling bent. Kou en onzekerheid kunnen rare dingen doen met mensen. En wie weet wat ze al allemaal hebben moeten doorstaan, opstapeling van ellende. Ik moet er werkelijk waar niet aan denken om in zo´n situatie te zitten.
Maar... Je situatie is toch niet uitzichtloos? Je zit daar toch in afwachting van beter? En met alle respect: Nederland duwt de opvang bij gemeentes door de strot met 1 reden, in dit land laten we deze mensen niet op straat slapen. Het zijn geen party- of kampeertentjes, het zijn complete gebouwen die nu met de plotselinge kou misschien even een dag nodig hebben om helemaal warm te worden. En je maakt mij echt niet wijs dat als iemand voor een kind een extra deken nodig hebt, je dat niet krijgt. Dat geloof ik echt niet. Sorry. ik vind het feit dat je daar gaat demonstreren gewoon zo raar. En misschien heeft Lizzy wel gelijk. En is dit weer door een zieke geest ingegeven. Want hoe komen ze aan de lakens om spandoeken te maken? Ik zou zeggen, had je kindje erin gewikkeld...
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Weet je, dat dat azc hier komt, vlakbij, dat ensich zal me worst zijn. Waar ik mee zit, en doodsbang van ben is, dit is een wijk waar veel problemen zijn, veel geweld, drugs, vannacht nog een ramkraak geweest, veel culturen en onvrede, men vind dat de gemeentebte weinig doet hier.
En dan Gaan ze juist hier een azc zetten, je hebt maar een lucifer nodig om de pleuris hier uit te laten breken, en dan gooien ze een brandbom neer...
Het terrein word nu al beveiligd omdat ze bang zijn voor rellen...en er staat nog niks...hoe moet dat dan gaan als er straks een azc staat.
De buurt is nu al over de flos. Ik woon hier alleen en wil gewoon veilig met mn hind over straat kunnen en savonds als ik een keer weg ga veilig thuis kunnen komen, dat zie ik echt minder worden straks.
Ik vertrouw de gemeente/overheid gewoon niet genoeg, ze kunnen de wijk nu al amper aan, en dan kome. Er straks 600 mensen bij die uit een traumaland komen...
Morgen een bijeenkomst, ik hoop daar te horen hoe ze de veiligheid van de buurt willen waarborgen, wat ze precies met die mensen van plan zijn, komt er een avondklok, dag esteding, therapie/behandeling enz.

In Goes woonde ik ook pal naast een azc dus dat boeit me niet zo, maar daar was het goed geregeld, daar zat er al jaren een azc dus ervaring zat (heb het niet over de tijdelijke opvang, dat schijnt ook redelijk drama te zijn) maar of deze locatie handig is...ik vrees...
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Ik gun deze mensen zeker warmte , en een warme jas . Maar zij hebben tenminste nog beschutting in een tent
En hoeven overdag niet de straat op in de regen en de kou .

En dat moeten onze eigen daklozen wel ! Al jarenlang . Omdat er miljoenen zijn bezuinigd
Met een beetje geluk heb je voor de nacht een slaapplek
Als het weer eens vol is het je pech gehad . Ook als gezin .
Iedereen loopt wel de poten onder het lijf vandaan voor de vluchtelingen
En dat is prachtig . Maar waarom heeft men geen oog (meer ) voor de vele schrijnende gevallen onder onze eigen bevolking ?

Dus .... nee , deze vluchtelingen zullen ook moeten roeien met de riemen die er nu voor ze zijn
Net als de vele niet-vluchtelingen .
Al in 2009 moest ik gezinnen met kleine kinderen in alle vroegte weer verzoeken om de straat weer op te gaan
Men kon van 21 uur tot 8 uur naar binnen , de rest van de dag niet meer vanwege bezuinigingen
Ook als het eigenlijk helemaal niet verantwoordelijk was moest men de rest van de dag buiten zijn ( ziekte , verzwakking enz enz )
Bij ons kreeg men geen warme maaltijd meer (kostenbesparing ) Maar wel soep uit blik en brood met pindakaas of jam en thee of koffie
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

@Jantine, ik word zelf steeds voorzichtiger met het oordelen over gedrag van mensen, helemaal als het gaat over situaties die ver van mij afstaan. Eerst maar eens zo'n situatie meemaken voordat ik kan begrijpen wat dat met je doet. En dan nog, niet iedereen daar heeft dezelfde achtergrond, dezelfde flexibiliteit, dezelfde intelligentie, dezelfde capaciteiten etc.

@Martine, ik snap helemaal dat je je zorgen maakt ... ik begrijp ook helemaal niet dat ze een dergelijke wijk uitkiezen. Er zijn in heel Europa genoeg rustige gebieden, of leegloopgebieden, zoals waar ik woon. (In Zweden wordt dat nu wel goed aangepakt.) Die lijken mij veel geschikter. Sowieso vind ik NL nou niet bij uitstek een geschikt land voor opname van vluchtelingen. Bevolking en sociale problemen genoeg daar. Laat NL op een andere manier bijdragen, door mensen, geld, goederen te sturen naar rustige streken in Europa.

Maar goed, zolang er wapens worden geleverd aan de oorlogsgebieden zal er voorlopig niks veranderen.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Jantina schreef: Maar... Je situatie is toch niet uitzichtloos? Je zit daar toch in afwachting van beter? En met alle respect: Nederland duwt de opvang bij gemeentes door de strot met 1 reden, in dit land laten we deze mensen niet op straat slapen. Het zijn geen party- of kampeertentjes, het zijn complete gebouwen die nu met de plotselinge kou misschien even een dag nodig hebben om helemaal warm te worden. En je maakt mij echt niet wijs dat als iemand voor een kind een extra deken nodig hebt, je dat niet krijgt. Dat geloof ik echt niet. Sorry. ik vind het feit dat je daar gaat demonstreren gewoon zo raar. En misschien heeft Lizzy wel gelijk. En is dit weer door een zieke geest ingegeven. Want hoe komen ze aan de lakens om spandoeken te maken? Ik zou zeggen, had je kindje erin gewikkeld...
In afwachting van beter...wanneer, hoe, waar...dat is best uitzichtloos. Zelfs als je je angst voor een bom op je huis even van je af kan laten vallen.  Ev ja, de azc's worden door de strot geduwd, niet fijn, maar als je van medewerking van de bevolking afhaneklijk bent komt er nergens een azc, want velen zijn wel van de politieke correcte mening dat die mensen opgevangen moeten worden, maar dan wel graag ver uit mijn buurt. 
Ik heb laatst ook een filmpje gezien van volwassen kerels die klaagden dat het steenkoud was in de sporthal, dat wr enkel zomerkleding verkrijgbaar was en dat ze honger hadden, want ze kregen per maaltijd, dus 3x per dag, 2 sneetjes brood. Maar zelfs dat mocht niet gezegd worden, ze moeten vooral heel dankbaar zijn.  En anders maar terug. Best een dooddoener toch?
Jantina
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jantina »

Maar wat verwachten deze mensen dan? Ze zien toch zelf ook wel in welke massa's hun landgenoten de grens over gaan. Dat heeft toch weinig met intelligentie te maken? Het is toch onmogelijk om te eisen dat er voor iedereen een pakket passende winterkleding klaar staat, dat we dusdanig veel leegstaande huizen hebben dat men er direct in kan, dat ze een mooie zak geld krijgen om een fijn leven te lijden. Het gros lijkt me niet geheel wereldvreemd, ze hebben deze reis kunnen plannen, vaak een keurige smartphone enz.
En ze worden geinformeerd over de fases die asielzoekers nu eenmaal doorlopen. Van crisisopvang tot verblijfsvergunning. Is dat echt zo uitzichtloos, is dat voor deze mensen echt zo lastig te begrijpen?
Het vervelende is dat de wisselwerking steeds groter wordt. Men is al niet gelukkig met de komst van deze mensen, maar als ze dan ook nog door je straat gaan lopen met spandoeken... Ik zou er toch niet positiever van worden.
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

Jantina schreef: Maar wat verwachten deze mensen dan? Ze zien toch zelf ook wel in welke massa's hun landgenoten de grens over gaan. Dat heeft toch weinig met intelligentie te maken? Het is toch onmogelijk om te eisen dat er voor iedereen een pakket passende winterkleding klaar staat, dat we dusdanig veel leegstaande huizen hebben dat men er direct in kan, dat ze een mooie zak geld krijgen om een fijn leven te lijden. Het gros lijkt me niet geheel wereldvreemd, ze hebben deze reis kunnen plannen, vaak een keurige smartphone enz.
En ze worden geinformeerd over de fases die asielzoekers nu eenmaal doorlopen. Van crisisopvang tot verblijfsvergunning. Is dat echt zo uitzichtloos, is dat voor deze mensen echt zo lastig te begrijpen?
Het vervelende is dat de wisselwerking steeds groter wordt. Men is al niet gelukkig met de komst van deze mensen, maar als ze dan ook nog door je straat gaan lopen met spandoeken... Ik zou er toch niet positiever van worden.
Ik geloof niet dat ze zover denken. Als er oorlog is, staat alles op zijn kop. Levensbedreiging, dan denk je niet lange termijn (wat sowieso niet iedereen doet), dan handel je. Dan sta je bol van de stress, elke dag, de hele dag. En die stress is niet over als je in een opvang terecht komt. Hooguit minder. Ga zelf eens een paar dagen en nachten op straat zitten met net te weinig kleren aan om het comfortabel warm te hebben. Ervaar eens hoe chagrijnig je daarvan kunt worden. Honger, nog erger. Is dat dan ook nog geen zelfgekozen situatie, maar een uitzichtloze waar je geen invloed op hebt, dan gaan er daar bovenop allerlei andere dingen door je heen.
Los daarvan snap ik dat mensen hier niet positiever worden door dit soort dingen. Het vergt van beide partijen aanpassingsvermogen, waarvan de een meer bezit dan de ander.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Jantina schreef: Maar wat verwachten deze mensen dan? Ze zien toch zelf ook wel in welke massa's hun landgenoten de grens over gaan. Dat heeft toch weinig met intelligentie te maken? Het is toch onmogelijk om te eisen dat er voor iedereen een pakket passende winterkleding klaar staat, dat we dusdanig veel leegstaande huizen hebben dat men er direct in kan, dat ze een mooie zak geld krijgen om een fijn leven te lijden. Het gros lijkt me niet geheel wereldvreemd, ze hebben deze reis kunnen plannen, vaak een keurige smartphone enz.
Ik ook niet
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jantina schreef: Ik weet het niet hoor Lizzy... Je bent gevlucht omdat je de dood in je eigen land in de ogen keek. Je hebt een vreselijke reis achter de rug. Is het feit dat je nu weet dat je een (tent-)dak boven je hoofd hebt, een bed, dat je niet druk hoeft te maken of je kind met een lege maag moet gaan slapen dan echt voor een paar weken/maanden niet even voldoende? Zou het echt zo werken? Ben je niet helemaal afgepeigerd nadat je eerst lange tijd doodsbang bent geweest daar waar je woonde en toen een erbarmelijke tocht hebt gemaakt? heb je dan zo snel weer de energie om in staat te zijn om hup op de barricades te gaan staan?
Ik heb heel lang gedacht dat het verhaal van de gelukszoekers niet juist was, maar ik krijg bij dit tafereel gewoon een vreemd, ondankbaar gevoel. Dat van gelukszoekers die er achter komen dat het hier best een beetje tegen valt...
Weet jij wat hen verteld is aan de overkant, daar in Syrie (door bijv. mensensmokkelaars die kapitalen aan deze mensen verdiend hebben)? Weet jij waarom deze mensen demonstreren? Hoe ze aan lakens komen? En hoe ze perfect Engelse teksten op deze lakens hebben weten te schrijven, terwijl er daar door slechts enkele mannen gebrekkig Engels wordt gesproken? Ik weet ook niet waarom Nederland zo in de brand staat bij de komst van deze vluchtelingen. Ik begrijp ook niet waarom sommige Nederlanders hopen dat er een nieuwe Hitler op staat om deze indringers te verdrijven. Ik weet ook niet waarom de vluchtelingen "tuig" worden genoemd. De mensen die dit roepen hebben zelf vaak nog nooit 1 vluchteling van dichtbij gezien... Ik weet ook niet waarom politici jerrycan's met benzine gooien over groepen Nederlanders die al in brand staan. Ik weet ook niet waarom ze in de slechtste wijken van Rotterdam vluchtelingen parkeren. Ik weet ook niet of ze in Oranje beter af zijn.....
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Jantina schreef: Ja maar je hebt tenten en tenten. Anderen klaagden juist weer dat er te warm zou zijn. Het is net als hier op kantoor, vindt de een het warm en wil de airco aan, de ander heeft het koud en wil de verwarming aan. Het is in zo'n situatie aanpassen aan elkaar. En het is toch beter dan in de oorlog leven waarvoor je gevlucht bent?
Het spijt me heel erg, maar van dit soort uitspraken krijg ik een beetje de kriebels. Alsof met deze temperaturen slapen in een tent (élke tent is f*cking koud nu), met onvoldoende dekens vergelijkbaar is met het warm of koud hebben op kantoor. Ga zelf een nachtje lekker buiten slapen met 1 dekentje....

Natuurlijk is het al snel beter dan in de oorlog en ik vrees ook wel dat een deel van het geklaag óf overdreven wordt door de media, óf zeer zorgwekkend is. Maar ik denk dat we ons ook heel goed moeten realiseren dat er veel opvanglocaties zijn waar de omstandigheden (ver) beneden peil zijn. En kou lijden is wat mij betreft iets wat niet acceptabel is.
Tanna
5-sterren
5-sterren

Bericht door Tanna »

Martine-Tom schreef: Weet je, dat dat azc hier komt, vlakbij, dat ensich zal me worst zijn. Waar ik mee zit, en doodsbang van ben is, dit is een wijk waar veel problemen zijn, veel geweld, drugs, vannacht nog een ramkraak geweest, veel culturen en onvrede, men vind dat de gemeentebte weinig doet hier.
En dan Gaan ze juist hier een azc zetten, je hebt maar een lucifer nodig om de pleuris hier uit te laten breken, en dan gooien ze een brandbom neer...
Het terrein word nu al beveiligd omdat ze bang zijn voor rellen...en er staat nog niks...hoe moet dat dan gaan als er straks een azc staat.
De buurt is nu al over de flos. Ik woon hier alleen en wil gewoon veilig met mn hind over straat kunnen en savonds als ik een keer weg ga veilig thuis kunnen komen, dat zie ik echt minder worden straks.
Ik vertrouw de gemeente/overheid gewoon niet genoeg, ze kunnen de wijk nu al amper aan, en dan kome. Er straks 600 mensen bij die uit een traumaland komen...
Morgen een bijeenkomst, ik hoop daar te horen hoe ze de veiligheid van de buurt willen waarborgen, wat ze precies met die mensen van plan zijn, komt er een avondklok, dag esteding, therapie/behandeling enz.

In Goes woonde ik ook pal naast een azc dus dat boeit me niet zo, maar daar was het goed geregeld, daar zat er al jaren een azc dus ervaring zat (heb het niet over de tijdelijke opvang, dat schijnt ook redelijk drama te zijn) maar of deze locatie handig is...ik vrees...
Het lijkt nu net alsof dit allemaal aan de orde van de dag is, maar dat valt wel mee moet ik zeggen. Ik woon hier al meer dan 30 jaar en de slechte ervaringen vallen alleszins mee. Nog nooit met geweld te maken gehad, er is zelfs nooit bij ons ingebroken en wij gaan goed om met allerlei culturen. Mensen die drugs gebruiken vind je overal en in ons vakantiedorpje in Drenthe is al 4 keer een ramkraak geweest. Bovendien was die van afgelopen nacht niet hier in de wijk.
Ik sta ook niet meteen te juichen, maar ga eerst maar eens afwachten hoe het zal gaan. Wat ik wel heel asociaal vindt is dat ze dit AZC voor 5 jaar neerzetten en de bewoners absoluut niet informeren. Als ik de computer niet had aangezet had ik het niet eens geweten, want de brieven die verstuurd zijn hebben ons in elk geval niet bereikt.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Het gaat 'm ook niet om intelligentie ofzo. Wat je her en der hoort is dat men de boodschap heeft gekregen...ga naar Ter Apel. Daar krijg je papieren en dan kun je gaan werken en een huis huren. Dan kom je hier, wordt je geregistreerd en vervolgens naar een tijdelijke opvang gebracht en omdat het op veel plekken maar tijdelijk is worden ze van hut naar her gebracht en ondertussen is ze al duidelijk gemaakt dat alleen papieren krijgen al maanden in beslag gaat nemen. En nee, idd gaan demonstreren is wat ongelukkig gekozen natuurlijk, maar in deze vraag ik me ook echt af wie ze op dat idee heeft gebracht, wat in Syrië hoefde je niet te demonstreren en in NL heb je er ook een vergunning voor nodig en verder is NL niet zo'n demonstreerland (meer). Ik denk als je hier dan eindelijk bent en dacht volgende week te kunnen gaan werken e.d. dat het normale traject en het gesleep van hot naar her, best iets is om moedeloos van te worden. De doorsnee ollander wordt al schijtziek van zichzelf en de kinderen als ze een week op de camping staan terwijl het alleen maar regent, laat staan dat je met een groep vreemden in een tentje zit met wellicht jengelende kinderen e.d. daar wordt je niet vrolijk van. Zeker niet als het dan ook nog koud is en er wordt niet voldoende voedsel verstrekt voor iedereen, want dat is enkel een kwestie van wanbeleid daar waar blijkbaar nog altijd geld is om het een of ander k*tschilderij te kopen.  Ik begrijp ook heus wel dat iedereen zijn best doet en je nooit iedereen tevreden kunt krijgen en nee, ik weet ook geen oplossing voor dit probleem en de vergelijkbare problemen voor nederlanders.

Die keurige smartphone zal er ook voor zorgen dat wat nu al zichtbaar is, dat de stroom afneemt. Die kunnen hun buren echt wel gaan vertellen dat het niet holadijee is in ollanda en in duitsland al helemaal niet.
Maar ondertussen ben ik nog steeds van mening dat niemand in NL jaloers hoeft te zijn op een asielzoeker/vluchteling.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Tanna schreef: Het lijkt nu net alsof dit allemaal aan de orde van de dag is, maar dat valt wel mee moet ik zeggen. Ik woon hier al meer dan 30 jaar en de slechte ervaringen vallen alleszins mee. Nog nooit met geweld te maken gehad, er is zelfs nooit bij ons ingebroken en wij gaan goed om met allerlei culturen. Mensen die drugs gebruiken vind je overal en in ons vakantiedorpje in Drenthe is al 4 keer een ramkraak geweest. Bovendien was die van afgelopen nacht niet hier in de wijk.
Ik sta ook niet meteen te juichen, maar ga eerst maar eens afwachten hoe het zal gaan. Wat ik wel heel asociaal vindt is dat ze dit AZC voor 5 jaar neerzetten en de bewoners absoluut niet informeren. Als ik de computer niet had aangezet had ik het niet eens geweten, want de brieven die verstuurd zijn hebben ons in elk geval niet bereikt.
ik kreeg netjes een brief maar woon er ook pal naast. Vorige week bij een veiligheidsbijeenkomsr geweest en stasn babbelen met de wijkagent, die gaf dit zelf aan, dat er veel problemen zijn met het managen vd wijk en dat er eigenlijk te weinig manschappen voor zijn.
Ik vind het gewoon eng, en niet in de laatste plaats de reactie van de bewoners hier, ik ga iig morgen naar de bijeenkomst en hoop gerustgesteld te worden...we gaan het beleven

Plaats reactie