Nog steeds off topic, maar dat van die kauwspieren is zeker wel waar. Dat is toch ook het hele idee van een sportschool: dat je dikke spieren krijgt als je bepaalde groepen traint. Die kerels die uren lang biceps-curls doen zeg maar.
En dat is precies wat er gebeurt als je kauwspieren aan het werk zet, in plaats van hap-slik-weg-brokjes. Al mijn honden hebben dikkere kauwspieren gekregen (zowel die 'bolle wangetjes' als boven op hun kop) gekregen sinds ze barfen. Na een paar maanden barf krijgen ze een heel ander gezicht dan als ze brokjes eten. Dat is een heel algemeen principe: spieren die gebruikt worden, nemen in omvang toe. Dat is geen onzin, dat is nou fysiologie!
BARF, kleine chihuahua, half gebit, kan dat?
Moderator: Lizzy
- Spikkelneus
- 5-sterren

Re: BARF, kleine chihuahua, half gebit, kan dat?
Nou daar zijn we weer, nog meer gelezen
En gelezen.. en gelezen... 
Het idee, de basis begrijp ik in grote lijnen.
En heb voor mezelf besloten het even simpel te houden.
* keuze is gevallen op haaksbarf kvv.
* smuldier compleet vindt hij zalig.. enkel wil hij veel meer eten dan dat hij mag.
* ik begreep door een reactie dat hij best meer mag, dus houd maximaal 100 gram op een dag aan.
* We gaan eerst hiermee beginnen voor een week of 3 a 4 zodat zijn maag weer flink zuur wordt en hij kan wennen. Uiteraard variatie in de diersoorten
* We doen een maal in de week een rauw eitje erbij
* En vis wil ik ook gaan halen, ben er nog niet uit wat, hoe en waar
Overigens hebben we wel zalmolie.
* gevoelsmatig geeft dat even rust, hij krijgt dan goede voeding en ik heb nog even de tijd om over vlees en botten en dat soort dingen na te denken.
Op de FB pagina van diamondfauna reageerde ik op vitamine D pilletjes bij atrose..
Nou ja, uiteindelijk werd daar gezegd, begin met een kippennek. En dan vooral niet plat slaan met een hamer.
Dus weer in de war, want ik lees overal dat dat juist wel slim is. Volgens hen wordt het dan scherp?
Wat kan ik op dit moment halen, wat veilig is en gezond zodat hij wel iets moet kauwen om zijn tanden schoon te krijgen?
Ik heb een droogmachine.. en uiteraard hier ook flink wat opstartproblemen mee.
Maar zou graag iets hebben van een snackje, omdat ik nog flink met hem bezig ben met positief belonen e.d. We boeken progressie.. het gaat wel erg langzaam. Ik vind hem voornamelijk heel sneu dat ik merk dat hij ook in huis best veel stress heeft, tongelen, knipperen met ogen, gapen, uitschudden...
Overigens is hij wel dol op mijn dochter en mij. Komt graag een knuffel halen, wil graag een aai over zijn bol.. en slaapt heerlijk onder de dekens in bed
Maar toch.. hij durft soms niet te komen, duikt weg. Hij was ziek twee weken terug, hele vreemde ontlasting en het vermoeden dat hij naaktslakken had gegeten. Zo zag het er een beetje uit, heb er wel foto's van eventueel. Maar goed hij had boven in de gang gepoept en zat doodsbang onder mijn bed. En dan kost het aardig wat tijd eer hij er onderuit durft.
* smuldier compleet vindt hij zalig.. enkel wil hij veel meer eten dan dat hij mag.
* ik begreep door een reactie dat hij best meer mag, dus houd maximaal 100 gram op een dag aan.
* We gaan eerst hiermee beginnen voor een week of 3 a 4 zodat zijn maag weer flink zuur wordt en hij kan wennen. Uiteraard variatie in de diersoorten
* En vis wil ik ook gaan halen, ben er nog niet uit wat, hoe en waar
* gevoelsmatig geeft dat even rust, hij krijgt dan goede voeding en ik heb nog even de tijd om over vlees en botten en dat soort dingen na te denken.
Op de FB pagina van diamondfauna reageerde ik op vitamine D pilletjes bij atrose..
Nou ja, uiteindelijk werd daar gezegd, begin met een kippennek. En dan vooral niet plat slaan met een hamer.
Dus weer in de war, want ik lees overal dat dat juist wel slim is. Volgens hen wordt het dan scherp?
Wat kan ik op dit moment halen, wat veilig is en gezond zodat hij wel iets moet kauwen om zijn tanden schoon te krijgen?
Maar zou graag iets hebben van een snackje, omdat ik nog flink met hem bezig ben met positief belonen e.d. We boeken progressie.. het gaat wel erg langzaam. Ik vind hem voornamelijk heel sneu dat ik merk dat hij ook in huis best veel stress heeft, tongelen, knipperen met ogen, gapen, uitschudden...
Overigens is hij wel dol op mijn dochter en mij. Komt graag een knuffel halen, wil graag een aai over zijn bol.. en slaapt heerlijk onder de dekens in bed
Dat rauw kippennek van plat slaan scherp word is onzin, het breekt dan in kleiner stukjes net zo als zou gebeuren als een hond het in stuken kraakt.
Dat idee had ik ook. Maar het is verwarrend allemaal.
De KVV vindt hij zalig.. echter hij schrokt en eet echt zo 100 gram op. Dus als ik dat verdeel over twee porties blijft er erg weinig over.
Graag zou ik daar nog wat advies over willen krijgen
De KVV vindt hij zalig.. echter hij schrokt en eet echt zo 100 gram op. Dus als ik dat verdeel over twee porties blijft er erg weinig over.
Graag zou ik daar nog wat advies over willen krijgen
Rico schreef: Nou daar zijn we weer, nog meer gelezenEn gelezen.. en gelezen...
* smuldier compleet vindt hij zalig.. enkel wil hij veel meer eten dan dat hij mag. smuldier is kwalitatief geen goede kvv, maar voor 1x per week kan het best
* ik begreep door een reactie dat hij best meer mag, dus houd maximaal 100 gram op een dag aan. De hoeveelheid voer bepaal je op het oog. Bij een chi zie je snel genoeg of deze te stevig wordt, als dat gebeurd geef je wat minder.
* We gaan eerst hiermee beginnen voor een week of 3 a 4 zodat zijn maag weer flink zuur wordt en hij kan wennen. Uiteraard variatie in de diersoorten![]()
* En vis wil ik ook gaan halen, ben er nog niet uit wat, hoe en waarOverigens hebben we wel zalmolie. zalmolie zou ik (nog) niet geven. Je kunt bijv sardientjes uit blik geven (die op water, niet op zonnebloemolie). Of bij de visboer wat halen. Let er wel op dat het niet gezouten, gerookt of zo is
platslaan kan gewoon, niets aan de hand. Platslaan heb ik 2x gedaan, daarna ben ik overgestapt op vasthouden. Dat vond ik zelf prettiger met een kleine pup en minder gedoe. Je zult ook merken dat iedereen een eigen mening heeft. In het begin zou ik van 1 plek je info halen en de rest even negeren. Vooral op Fb zie ik echt de grootst mogelijke onzin voorbijkomen.
Wat kan ik op dit moment halen, wat veilig is en gezond zodat hij wel iets moet kauwen om zijn tanden schoon te krijgen? wat eenvoudig kauwwerk. Kippennek kan, maar bijv een kwartelkarkasje zou ook prima kunnen
Maar zou graag iets hebben van een snackje, omdat ik nog flink met hem bezig ben met positief belonen e.d. We boeken progressie.. het gaat wel erg langzaam. Ik vind hem voornamelijk heel sneu dat ik merk dat hij ook in huis best veel stress heeft, tongelen, knipperen met ogen, gapen, uitschudden... Je kunt kvv (op een lage temperatuur! zeg 50 gr) prima drogen in de droogoven. Als je kleine bolletjes maakt of lange slierten die je in stukken breekt dan kun je dat prima als beloning of snackje gebruiken.
Overigens is hij wel dol op mijn dochter en mij. Komt graag een knuffel halen, wil graag een aai over zijn bol.. en slaapt heerlijk onder de dekens in bedMaar toch.. hij durft soms niet te komen, duikt weg. Hij was ziek twee weken terug, hele vreemde ontlasting en het vermoeden dat hij naaktslakken had gegeten. Zo zag het er een beetje uit, heb er wel foto's van eventueel. Maar goed hij had boven in de gang gepoept en zat doodsbang onder mijn bed. En dan kost het aardig wat tijd eer hij er onderuit durft. Met veel liefde, rust maar ook duidelijkheid en consequent zijn komt het echt wel goed. Iets om je bewust van te zijn: je hond heeft niet direct door op het tegen hem gericht is. Dus als je dochter bijv een standje krijgt van jou dan kan je hond daar ook onzeker van worden. Poepfoto's worden regelmatig geplaatst, dus ga je gang. Als het slijmerig was dan denk ik dat het slijm van de darmwand is geweest. Soms houdt het lichaam grote schoonmaak en dan komt dat eruit.
Kippennek en eendennek sla ik ook plat, voor mijn chihuahua die bijna geen gebit heeft, en voor de grote schrokker. Ik gebruik voor de schrokop een anti schrok bak, dat gaat beter dan uit een gewoon bakje.