Mini-Miesjes. Nieuwe plaatjes pag. 35

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Mini-Miesjes. Vraagjes

doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Ik heb ooit moederloze kittens groot gebracht met alleen pure rauwe geitenmelk. Ze waren pas een week of 3 toen. Ze groeiden als kool en waren kerngezond.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ze krijgen nu weer kittenmelk van Beaphar. Ze zijn er dol op en ze zijn mooi stil.

Weer wat geleerd. Luister niet te goed naar je da. Zucht.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Misschien heeft de da strikt genomen gelijk voor wat betreft het voedingswaarde gedeelte. Ik zou me althans goed kunnen voorstellen dat de (lauwe) melk veel meer biedt dan 'voeding', maar ook de troost en rust:poezenmoeders zogen naar mijn ervaring op deze leeftijd nog slechts sporadisch, maar ze zetten het is om de kittens te lokken, te kalmeren, te troosten... Nieuw avontuur verdient een slokje zeg maar. Precies als moederhonden ook doen: op zeker moment zijn ze het zogen wel een beetje beu, neemt de melkgift ook wel af, maar onder bijzondere omstandigheden gaat de bar open. Niet om enorm te kunnen tanken, maar even een slokje, met alle ontspanning die bij die hele situatie komt kijken. Ik zou me zo kunnen voor stellen dat de zoete (lauwe) melk die jij ze geeft de associatie met alles van het zogen mee brengt en in die zin dus ondanks alle verschillen toch diezelfde kalmering/ontspanning biedt. Lang en misschien warrig verhaal.. En ook zo maar een gedachte.
Sigbrid
4-sterren
4-sterren

Bericht door Sigbrid »

Hope schreef: Nee, da zei echt dat ik water moest gaan geven ipv aanmaakmelk. Omdat ze al wel vlees eten, en dus daar hun voedingsstoffen wel uithalen. Ze zijn zelfstandig genoeg en ze drinken toch uit een bakje dus was water prima. Afijn. Niet dus.

Kitties krijgen gewoon lekker warme melk!
Klopt zei mijn dierenarts ook bij Frumpie toen die hier met 4 weken gedumpt werd . Ze at direct kvv dus kittenmelk was volgens hem niet noodzakelijk ondanks dat ze te ligt was met slechts 300 gram.  Omdat ze s nachts ook wel iets wilde eten , heb ik wel de kittenbrokjes die ze dan at geweekt in beetje kittenmelk een 2 weken , tot ze die ook zo at . Inmiddels is ze bijna 10 weken en ruim een kilo dus is goed gekomen
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Parelridder schreef: Misschien heeft de da strikt genomen gelijk voor wat betreft het voedingswaarde gedeelte. Ik zou me althans goed kunnen voorstellen dat de (lauwe) melk veel meer biedt dan 'voeding', maar ook de troost en rust:poezenmoeders zogen naar mijn ervaring op deze leeftijd nog slechts sporadisch, maar ze zetten het is om de kittens te lokken, te kalmeren, te troosten... Nieuw avontuur verdient een slokje zeg maar. Precies als moederhonden ook doen: op zeker moment zijn ze het zogen wel een beetje beu, neemt de melkgift ook wel af, maar onder bijzondere omstandigheden gaat de bar open. Niet om enorm te kunnen tanken, maar even een slokje, met alle ontspanning die bij die hele situatie komt kijken. Ik zou me zo kunnen voor stellen dat de zoete (lauwe) melk die jij ze geeft de associatie met alles van het zogen mee brengt en in die zin dus ondanks alle verschillen toch diezelfde kalmering/ontspanning biedt. Lang en misschien warrig verhaal.. En ook zo maar een gedachte.
Ik denk dat melk als troostmiddel zeker ook klopt, maar met een week of zes (dat zijn ze nu toch ongeveer, of zit ik er zo naast?) drinken kittens naar mijn ervaring toch nog voor het merendeel bij de moeder. Het komt nog vrij vaak voor dat kittens op die leeftijd nog geen vast voer eten. Sam en Wolf waren flessenkittens en hebben kittenmelk gekregen tot hun 6 en 5 maand. Wolf tot een week of 12 met de fles, nadien op een schoteltje en sam was toch al een maand of vier eer hij het ook op een schoteltje wou. Vooral bij Sam had ik het idee dat het hem een geborgen gevoel gaf, die kon echt genieten van zijn flesje.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Ze zijn nu rond en tevreden, dus voorlopig laat ik het even zo.

De kattenbak is klets-, maar dan ook echt kletsnat. Ik maak hem 2x per dag schoon maar dan moet ik echt alles wegmikken omdat het nat is. Is dat wel normaal?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Doe je er genoeg grit in? Zit Nelson er stiekem ook in?
Anneloog
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneloog »

En wat voor grit gebruik je want goed klonterend grit moet juist voorkomen dat je alles weg moet gooien?
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

koekje schreef: Doe je er genoeg grit in? Zit Nelson er stiekem ook in?
Hmmm, misschien is het te weinig dan. De eerste dagen was het prima klonterend en kon ik gewoon bijvullen, maar nu is het één grote gore bende. Nelson kan er niet bij.
Anneloog schreef: En wat voor grit gebruik je want goed klonterend grit moet juist voorkomen dat je alles weg moet gooien?
Klonterend grit dus...
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Klonterend grit kan je beter niet bij kittens gebruiken. Die willen nog wel eens gekke dingen eten namelijk.
Sien hier eet ook wel eens gekke dingen en daarom gebruik ik ook geen klontvormend grit. Desondanks is hier de bak niet zeikes nat. Ook grit wat niet klontvormend is, heeft wel een zekere absorptiewaarde.
Irta
4-sterren
4-sterren

Bericht door Irta »

frodo quin schreef: Ik denk dat melk als troostmiddel zeker ook klopt, maar met een week of zes (dat zijn ze nu toch ongeveer, of zit ik er zo naast?) drinken kittens naar mijn ervaring toch nog voor het merendeel bij de moeder. Het komt nog vrij vaak voor dat kittens op die leeftijd nog geen vast voer eten. Sam en Wolf waren flessenkittens en hebben kittenmelk gekregen tot hun 6 en 5 maand. Wolf tot een week of 12 met de fles, nadien op een schoteltje en sam was toch al een maand of vier eer hij het ook op een schoteltje wou. Vooral bij Sam had ik het idee dat het hem een geborgen gevoel gaf, die kon echt genieten van zijn flesje.
Ik denk dat het ook erg afhangt vd moederpoes en kittens in kwestie. De kat bij mijn vader vroeger thuis liet haar kittens altijd heel lang drinken. Van 1 "kitten" weet ik nog dat die inmiddels al even groot als moeders zelf was toen ze nog bij haar dronk (al weet ik natuurlijk niet of mams toen nog wel melk gaf of dat het puur kalmerend was oid)...
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

koekje schreef: Klonterend grit kan je beter niet bij kittens gebruiken. Die willen nog wel eens gekke dingen eten namelijk.
Sien hier eet ook wel eens gekke dingen en daarom gebruik ik ook geen klontvormend grit. Desondanks is hier de bak niet zeikes nat. Ook grit wat niet klontvormend is, heeft wel een zekere absorptiewaarde.
Gaat morgen weer naar de winkel...
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Gewoon een zakje van het allergoedkoopste supermarktgrit. Meestal is dat juist wel goed spul. en ook niet geparfumeerd en dan soort dingen  :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

koekje schreef: Gewoon een zakje van het allergoedkoopste supermarktgrit. Meestal is dat juist wel goed spul. en ook niet geparfumeerd en dan soort dingen  :)
Nee dat laatste heb ik nu ook niet. Hoewel manlief zegt dat het zo goedkoop is dat het daardoor niet klontert en een soort rijstebrei wordt  :-X
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Hier daarom fan van houtkorrels. Die absorberen veel beter dan klei en is zeer veilig voor ukjes.

Verstuurd vanaf mijn ME173X met Tapatalk

Plaats reactie