Mini-Miesjes. Nieuwe plaatjes pag. 35

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Mini-Miesjes. Vraagjes

koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Ik gebruik zelf van dat goedkope niet-klontvormende grit in 2 bakken voor 2 volwassen barfetende poezies. Ik verschoon de bakken 1x per week. Ik heb nooit piessoep  :-\

Kan je er eens een foto van maken?
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik vind het fijne klontvormende grit van AH prettig en de grote houtkorrels voordelig. Het klontvormende grit vergt een diepe laag om te kunnen werken. En als er veel in geravot wordt, breken de klonten, in die zin met kittens niet altijd zo goed werkend..
Als je over stapt op heel ander grit, is de zindelijkheid weer even een aandachtspuntje.
Anneloog
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneloog »

Hier grof budget niet mega klonterend grit ( goedkoop 2 grote zakken a 20l per stuk voor 10 euro bij de pp) en dat werkt erg fijn voor 2 katters van 7 maanden en 1 volwassen kater van 7 jaar. Te fijn grit/zand vinden ze niet fijn want gaat tussen de pootjes zitten, stuif grit is ook niet gewenst dat graven ze liefst uit de bak en dus door het hele huis. Hout korrels nog nooit geprobeerd.
Laatst gewijzigd door Anneloog op vr 06 nov 2015, 10:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Heb je één bak voor de vier kitties, Marloes? Misschien wordt het tijd er nog een of twee bakken bij te zetten? Bij volwassen katten reken je vaak één bak per kat. Nou zijn jouw monstertjes nog maar klein natuurlijk, maar misschien helpt het om er een bak (of twee) extra verspreid bij te zetten.

Arme jij. Gelukkig is het allemaal helemaal niet bewerkelijk, jonge katten! ;D
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Oh ja, wat een echte afrader is, is ROZE grit. Weet iemand het merk wat ik bedoel? Was goedkoop, maar jemig.. 4x4 racende roze stofvoetjes door je huis..
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Anne in Duitsland schreef: Heb je één bak voor de vier kitties, Marloes? Misschien wordt het tijd er nog een of twee bakken bij te zetten? Bij volwassen katten reken je vaak één bak per kat. Nou zijn jouw monstertjes nog maar klein natuurlijk, maar misschien helpt het om er een bak (of twee) extra verspreid bij te zetten.

Arme jij. Gelukkig is het allemaal helemaal niet bewerkelijk, jonge katten! ;D
Het punt is, dat ik de kattenbak echt niet op plaatsen kan zetten waar Nelson bij kan. Want die vreet ze leeg. Korrels of geen korrels, het smaakt naar kattenpoep en dus is het eetbaar  :-X
Ik heb daarom nu 1 bak ik de bench staan, met het deurtje zover open dat de katten erin kunnen maar het hoofd van Nelson niet  :biggrin2:

Lastig. De eerste tijd ging het met deze vulling echt prima. Misschien nu gewoon andere korrels gebruiken, desnoods hout, wat makkelijk een aantal keer per dag verschoond kan worden.
Anneloog
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anneloog »

Weet niet of je de mogelijkheid hebt om anders wat katten bakken hoeven niet groot te zijn hoog te zetten zodat Nelson er niet bij kan en de kittens wel door middel van klimmen of springen?  Denk aan hoge tafel etc. Zo kan je toch wat meer bakjes neer zetten zonder gevaar dat Nelson ze leeg eet.

En voordeel van meerdere bakjes is dat je zo sneller meerdere grit/korrels kan uit testen ;)
Thea
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Thea »

peewee kattenbak met gewoon goedkope houtkorrels.
urine zakt naar beneden en drollen schep je er zo uit. ;)
Ik heb er 2 staan en gebruik hoguit 1 zak houtkorrels van nog geen 3 eu per maand ;)
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

Parelridder schreef: Oh ja, wat een echte afrader is, is ROZE grit. Weet iemand het merk wat ik bedoel? Was goedkoop, maar jemig.. 4x4 racende roze stofvoetjes door je huis..
Foetsiebah. Hier krijgen ze er ook roze voeten van.
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Hoe groot is die kattenbak en hoe dik is de laag grit die je er in legt?

Ik ben zelf ook een fan van houten grit korrels, maar niet met jonge kittens. Mijn ervaring daarmee is dat ze het graven dan minder leuk vinden en dan heb je meer ongelukjes omdat ze het buiten de bak doen. Als ze een week of 10-12 zijn dan is dat anders, maar dan wogen onze Maine Coon kittens wel in de buurt van de 1500-2000 gram en dan zijn het echt al katjes.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Hope schreef: Het punt is, dat ik de kattenbak echt niet op plaatsen kan zetten waar Nelson bij kan. Want die vreet ze leeg. Korrels of geen korrels, het smaakt naar kattenpoep en dus is het eetbaar  :-X
Ik heb daarom nu 1 bak ik de bench staan, met het deurtje zover open dat de katten erin kunnen maar het hoofd van Nelson niet  :biggrin2:

Lastig. De eerste tijd ging het met deze vulling echt prima. Misschien nu gewoon andere korrels gebruiken, desnoods hout, wat makkelijk een aantal keer per dag verschoond kan worden.
Da's lastig, inderdaad. Plek voor een tweede bench heb je waarschijnlijk niet? Of een omgekeerde houten kist met een kleine opening erin waar de katten wel doorheen kunnen maar Nelson niet? Een plastic Ikea-box met vastklembaar deksel waar je een opening in snijdt? Was ik maar in de buurt, dan kon ik er eentje langsbrengen, ik heb genoeg van die Ikea-dingen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Borke schreef: Hoe groot is die kattenbak en hoe dik is de laag grit die je er in legt?

Ik ben zelf ook een fan van houten grit korrels, maar niet met jonge kittens. Mijn ervaring daarmee is dat ze het graven dan minder leuk vinden en dan heb je meer ongelukjes omdat ze het buiten de bak doen. Als ze een week of 10-12 zijn dan is dat anders, maar dan wogen onze Maine Coon kittens wel in de buurt van de 1500-2000 gram en dan zijn het echt al katjes.
Ik heb trainingsbakken van de Action. Die gebruik ik altijd voor de Nijnen en de reservebak staat nu bij de kittens. Ik vind die rand nu ideaal.
Er ligt een centimeter of vijf grit in.

Kattenbak hoog zetten is een idee. Al wil ik ze dan wel vast kunnen zetten want ze spelen nou eenmaal met de meest onwaarschijnlijke dingen.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Anne in Duitsland schreef: Da's lastig, inderdaad. Plek voor een tweede bench heb je waarschijnlijk niet? Of een omgekeerde houten kist met een kleine opening erin waar de katten wel doorheen kunnen maar Nelson niet? Een plastic Ikea-box met vastklembaar deksel waar je een opening in snijdt? Was ik maar in de buurt, dan kon ik er eentje langsbrengen, ik heb genoeg van die Ikea-dingen.
Hmmmm.... Ik zal eens bij het oud papier kijken! Wellicht hebben de buren er nog een stevige doos bij gedaan.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

koekje schreef: Foetsiebah. Hier krijgen ze er ook roze voeten van.
Ja, dat was 'm!! Dat geeft echt een heel vieze vloer.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Borke schreef: Hoe groot is die kattenbak en hoe dik is de laag grit die je er in legt?

Dat was hier ook. Het fijne klontvormdende grit van AH vonden ze hier heerlijk. Dat zette heel vanzelf aan tot graven en (daardoor) zelfs tot poepen/plassen zodra ze het onder de voetjes voelden. De grove houtkorrels vonden ze minder aantrekkelijk en vergde dus meer zindelijkheidstraining.
Een flink diepe kattenbak met fijn grit ging hier het beste. We hadden er trouwens ook maar 1 (grote) staan. En die schepten we regelmatig uit. Niet in de laatste plaats omdat de kleintjes nog zo ravotten en klungelen in de kattenbak, waardoor de klontjes kapot gaan (en dat gebeurt misschien ook gemakkelijker met kitten-klontjes dan met grote klonten?)

Plaats reactie