Keuzevraag: wat zou jij doen?

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Je woont vlakbij een rustig bos. Honden moeten aangelijnd. Het eerste losloopgebied is 45 minuten met de auto. Wat doe jij?

Mijn hond blijft altijd aan de (flex)lijn. Wat niet mag, dat mag niet.
10
15%
Mijn hond gaat gewoon los. Ik hoop dat niemand last van hem heeft
0
Geen stemmen
Mijn hond gaat los maar ik lijn hem aan als ik iemand zie lopen.
45
67%
Mijn hond gaat in het bos aan de lijn en ik ga regelmatig naar het losloopgebied
11
16%
Ik ga elke dag naar het losloopgebied ondanks de afstand
1
1%

Totaal aantal stemmen: 67

Re: Keuzevraag: wat zou jij doen?

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik laat ze nooit ergens los waar dat niet mag, omdat ik me de boetes niet kan permitteren, maar heb gekozen voor optie 3: Mijn hond gaat los maar ik lijn hem aan als ik iemand zie lopen. Ik heb niet de mógelijkheid om dagelijks 1,5 uur te rijden voor de wandeling en mijn honden hebben het nódig om vrij te wandelen. Gelukkig luisteren ze allemaal echt uitstekend én hebben ze geleerd dat je sowieso niet persé naar iedereen toe mag + hebben ze geleerd om angstige honden met rust te laten. Kortom, het tijdig bij me roepen is geen enkele probleem, doe ik óók in losloopgebied (loslopen is wat mij betreft niet gelijk aan "Ga je gang maar") als ik twijfel of de ander het leuk vindt mijn hond(en) te ontmoeten. Aanlijnen en aandacht vast houden om zichtbaar te maken aan de passant dat ze geen hinder zal ondervinden is dan voor mij vanzelfsprekend. En ik vertrouw er op dat onder de omschreven omstandigheden, de meeste mensen begrip zullen hebben voor mijn keuze ze ook vrij te laten lopen in gebied waar dit niet mag. Doel van het aangelijnd moeten houden is immers het voorkomen van hinder aan andere recreanten en natuur, als je dát bewaakt zie ik geen bezwaar..
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Wij vermijden losloopgebieden omdat het er meestal ontzettend druk is en veel honden niet goed onder appèl staan. Uitzondering is het strand waar honden los mogen. Bovendien houden 2 van onze 3 honden niet van andere honden en is de 3de té enthousiast. Gelukkig zijn er hier genoeg rustige stukken waar ze wel los mogen. Voor de beweging hoeven we niet van huis, want ze kunnen hier gemakkelijk hun ei kwijt.
Wij gaan vaak opzettelijk in stukken wandelen waar ze niet los mogen omdat het daar veel rustiger is (en schoner) en houden ze dan aan de flexlijn.
Ronald
5-sterren
5-sterren

Bericht door Ronald »

Ik vermijd losloopgebieden omdat het voor heel veel hondeneigenaren losgooigebieden zijn. Vooral eigenaren van "Ja, maar hij doet niets". Ja dus... lummel, die van mij dus wel! :rant:

Ik neig naar keuze keuze 1. Aanlijnen als aanlijnen moet...
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

ik ga voor burgerlijke ongehoorzaamheid, puur omdat ik niet anders kan....... ze gaan hier ook los op stukken waar het niet mag in het park, maar ik lijn ze aan als ik andere honden tegenkom, of moeders met kleine kinderen (Laddy is gek van kinderen en gaat dan springen, wil niet dat een kind hier bang van wordt)........ ik kan amper mezelf uitlaten en als ze los lopen, rennen ze lekker. Nu mijn scootmobiel in aanvraag is en ik die 99% zeker ga krijgen, kan ik weer naar het losloopgedeelte in het park, met mijn oude scoot ben ik bang halfweg te steken :P
smulpaap
5-sterren
5-sterren

Bericht door smulpaap »

Dit was op een gegeven moment Opoe Noa haar wandelpad
Officieel een fietspad en honden aan de lijn .Schapen , koeien, broedseizoen enz
Maar als we daar vroeg heen gingen kon oma in alle rust lekker keutelen

Afbeelding
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Openbare weg...om de hoek, onderdeel van het dagelijkse rondje. Dit is de beter berijdbare kant, dus als ik aan deze kant loop, kan ik een auto tegenkomen. Dat is al 2x gebeurt het laatste half jaar. Meestal loop ik aan de overkant, daar rijdt echt bijna nooit iemand. En zo stikt het hier dus van dit soort wegen, dus wandelgelegenheid genoeg.

Afbeelding

Voor een echt losloopgebied...dwz...een bosgebied van SBB waar op het bordje niet staat dat honden aan de lijn moeten, moet ik tien minuten de auto in. Dat doe ik soms, maar niet vaak, want er zijn genoeg gebieden eromheen die dichterbij zijn of leuker waar we vrij kunnen lopen.

Maar hier controleren ze naar de geest van de wet. Er zijn van SBB 3 soorten gebieden. 1) hond mag los 2) hond moet aan de lijn 3) hond mag er helemaal niet komen (ivm loslopend grootvee) Loop je in gebied 2 met een hond los, maar die hond staat prima onder appél en jaagt niet, dan krijg je geen bekeuring, doe je dat in gebied 3 dan krijg je die wel. Maar loop je in gebied 1 en loopt je hond los en veroorzaakt hij overlast kun je net zo een bekeuring krijgen. Maar de soep is niet zo warm hier, volgens eigen zeggen hebben ze de afgelopen 5 jaar 2 bekeuringen uitgedeeld.
En onlangs hebben ze een aantal gebieden wat gebied 2 geworden was, weer teruggezet naar gebied 1, aangezien de mensen die aangaven niet in het bos te komen vanwege loslopende honden, er nog steeds niet kwamen toen het gebied 2 was. En daarop heeft SBB besloten aan de wensen van de omwonenden tegemoet te komen ipv de dagjesmensen/toeristen en de gebieden weer voor loslopende honden open te stellen.

In de vorige woonplaats mijdde ik het officiële losloopgebied als de pest. Leek wel alsof uitgerekend iedereen daar met groepjes kleuters, paarden, bejaarden of gelelintjeshonden moest wandelen, terwijl het bos zo'n 20x groter was (minimaal) dan het loslooppostzegeltje. Hier maakt het niet zoveel uit, loop je in  gebieden 1, kom je alsnog geen hond tegen. *gezegend*
Lil

Bericht door Lil »

Angelique schreef: Openbare weg...om de hoek, onderdeel van het dagelijkse rondje. Dit is de beter berijdbare kant, dus als ik aan deze kant loop, kan ik een auto tegenkomen. Dat is al 2x gebeurt het laatste half jaar. Meestal loop ik aan de overkant, daar rijdt echt bijna nooit iemand. En zo stikt het hier dus van dit soort wegen, dus wandelgelegenheid genoeg.

Afbeelding

Voor een echt losloopgebied...dwz...een bosgebied van SBB waar op het bordje niet staat dat honden aan de lijn moeten, moet ik tien minuten de auto in. Dat doe ik soms, maar niet vaak, want er zijn genoeg gebieden eromheen die dichterbij zijn of leuker waar we vrij kunnen lopen.

Maar hier controleren ze naar de geest van de wet. Er zijn van SBB 3 soorten gebieden. 1) hond mag los 2) hond moet aan de lijn 3) hond mag er helemaal niet komen (ivm loslopend grootvee) Loop je in gebied 2 met een hond los, maar die hond staat prima onder appél en jaagt niet, dan krijg je geen bekeuring, doe je dat in gebied 3 dan krijg je die wel. Maar loop je in gebied 1 en loopt je hond los en veroorzaakt hij overlast kun je net zo een bekeuring krijgen. Maar de soep is niet zo warm hier, volgens eigen zeggen hebben ze de afgelopen 5 jaar 2 bekeuringen uitgedeeld.
En onlangs hebben ze een aantal gebieden wat gebied 2 geworden was, weer teruggezet naar gebied 1, aangezien de mensen die aangaven niet in het bos te komen vanwege loslopende honden, er nog steeds niet kwamen toen het gebied 2 was. En daarop heeft SBB besloten aan de wensen van de omwonenden tegemoet te komen ipv de dagjesmensen/toeristen en de gebieden weer voor loslopende honden open te stellen.

In de vorige woonplaats mijdde ik het officiële losloopgebied als de pest. Leek wel alsof uitgerekend iedereen daar met groepjes kleuters, paarden, bejaarden of gelelintjeshonden moest wandelen, terwijl het bos zo'n 20x groter was (minimaal) dan het loslooppostzegeltje. Hier maakt het niet zoveel uit, loop je in  gebieden 1, kom je alsnog geen hond tegen. *gezegend*
Hoewel het hier alles behalve slecht is ga ik acuut verhuizen als ik dit lees!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Angelique schreef:
Afbeelding
Dit zijn de plekken waar ik op doel als ik zeg: als het niet mag, dan zou ik met een goed luisterende, niet jagende hond die lekker los laten en aanlijnen zodra je iets of iemand ziet. Goed overzicht, geen mens te bekennen. Ik zie daar echt geen probleem in. En ik moet zeggen, ik ben verder echt heel erg van de regeltjes.

Plaats reactie