Haha ik moet eerst even bekomen van dit fiasco.Lida. S schreef: Zelf tiramisu maken, dat is pas lekker!
Bakken is ontspanning
Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke
Re: Bakken is ontspanning
Nog nooit zelf vingertjes gemaakt, maar ik ga het proberenAngelique schreef: Jaaaa, zeker als je de vingertjes ook nog even zelf maakt!
Ik moet een nieuwe oven. Dit ding is k*t. Ovenschoteltje gaat prima, maar het iets moeilijkere...bak iets op 180 voor 50 minuten, is teveel gevraagd. Zo'n beetje alles komt er dat bij 40 minuten al zwart uit.![]()
Jammer dat je nu geen goede oven hebt, Dat is eigenlijk toch onmisbaar
Lique, is het zo'n heteluchtcombivloekgeval? Dan de temp zeker 25 graden lager zetten.
- Angelique
- 5-sterren

Nee, die heb ik nog wel staan en die heb ik nu even tevoorschijn gehaald voor de baksels. Het is een gewone oven, hetelucht met allerlei standen. Maar ik denk dat hij gewoon oud en terminaal is.koekje schreef: Lique, is het zo'n heteluchtcombivloekgeval? Dan de temp zeker 25 graden lager zetten.
- Angelique
- 5-sterren

Ziet er goed uit zeg!
Het water loopt me in de mond. Ziet er heerlijk uit. Een goede oven is erg belangrijkKaio schreef: Ja ik heb nu in het nieuwe huis een nieuwe oven en ja dat verschil merk je. Veel constantere temperatuur en temperatuur wordt degene die je instelt. Dat is wel zo handig. Dus ik denk als ik het zo hoor een terminale oven helaas.
Mijn banaan-dadel-ei-spelt-pitten-noten ' brood' van gister
![]()
Het lijkt ook op een echt en eetbaar brood! Wat goed van je, grote meid!
- Angelique
- 5-sterren

Mooi broodje! Komt goed met de broodbakkerij 
koekje schreef: Het lijkt ook op een echt en eetbaar brood! Wat goed van je, grote meid!
Angelique schreef: Mooi broodje! Komt goed met de broodbakkerij![]()
Ben nog niet volledig overtuigd. Hij is vanochtend minder fluffy als gister ( nee geen baksteen). Iemand een idee hoe dat komt, of is dat normaal?
Komt vermoedelijk omdat er geen conserveringsmiddelen in zitten.
Weet van een collega die dacht brood te kopen bij broodjeszaak broodjevaneigendeeg maar dat bleek de volgende dag ook niet meer echt eetbaar te zijn
Weet van een collega die dacht brood te kopen bij broodjeszaak broodjevaneigendeeg maar dat bleek de volgende dag ook niet meer echt eetbaar te zijn
-
fransbulletje
Ik bak meestal 2 broden per week.
Na het bakken laat ik het brood afkoelen, snij het in plakken en doe het in een diepvrieszak in de vriezer.
Ook al ligt het brood een dag is het wel wat droger maar prima eetbaar.
Uit de vriezer is het nog lekker zacht.
Zelfgebakken brood is wel steviger dan van de bakker.
Ik maak brood van 550 gram volkorenspeltmeel, 7 gram gist, 10 gram keltisch zeezout, 25 gram kokosolie ontgeurd, 1 eitje en 350 ml lauw water.
Speltmeel-gist-kokosolie-eitje in de Magimix mengen, water er voorzichtig bij gieten beetje bij beetje en als het deeg pakt dan het zout toevoegen.
Even laten draaien tot mooi deeg wat niet meer aan de kom plakt en dan in een ingevette schaal, onder vochtige theedoek 1 uur rijzen in oven van 40 graden.
Deeg uit de oven halen en vier punten naar het midden vouwen, opbollen en onder plastic folie 15 minuten laten rusten op aanrecht.
Deeg uitrollen met deegroller, net zo breed als je bakvorm en dan voorzichtig oprollen en in de bakvorm leggen.
Wederom 1 uur rijzen in oven 40 graden onder vochtige theedoek.
Deeg uit de oven halen en op aanrecht zetten, oven voorverwarmen op 220 graden.
Brood onderin de oven op bakplaat zetten en na 15 minuten oven terugdraaien naar 200 graden voor nog 20 minuten.
Mijn oven zet ik op intensieve warmte, is extra onderverwarming.
Ik gebruik ook wel 400 gram speltvolkorenmeel en dan 150 gram roggemeel of 150 gram havermeel erbij. Verder lekker pompoenpitten/zonnebloempitten of havervlokken door het deeg malen.
In het bakblik ook wat pitten of havervlokken strooien en eventueel bovenop het brood ook.
Zonder bakblik brood gewoon opbollen en in de oven leggen op bakpapier.
Na het bakken laat ik het brood afkoelen, snij het in plakken en doe het in een diepvrieszak in de vriezer.
Ook al ligt het brood een dag is het wel wat droger maar prima eetbaar.
Uit de vriezer is het nog lekker zacht.
Zelfgebakken brood is wel steviger dan van de bakker.
Ik maak brood van 550 gram volkorenspeltmeel, 7 gram gist, 10 gram keltisch zeezout, 25 gram kokosolie ontgeurd, 1 eitje en 350 ml lauw water.
Speltmeel-gist-kokosolie-eitje in de Magimix mengen, water er voorzichtig bij gieten beetje bij beetje en als het deeg pakt dan het zout toevoegen.
Even laten draaien tot mooi deeg wat niet meer aan de kom plakt en dan in een ingevette schaal, onder vochtige theedoek 1 uur rijzen in oven van 40 graden.
Deeg uit de oven halen en vier punten naar het midden vouwen, opbollen en onder plastic folie 15 minuten laten rusten op aanrecht.
Deeg uitrollen met deegroller, net zo breed als je bakvorm en dan voorzichtig oprollen en in de bakvorm leggen.
Wederom 1 uur rijzen in oven 40 graden onder vochtige theedoek.
Deeg uit de oven halen en op aanrecht zetten, oven voorverwarmen op 220 graden.
Brood onderin de oven op bakplaat zetten en na 15 minuten oven terugdraaien naar 200 graden voor nog 20 minuten.
Mijn oven zet ik op intensieve warmte, is extra onderverwarming.
Ik gebruik ook wel 400 gram speltvolkorenmeel en dan 150 gram roggemeel of 150 gram havermeel erbij. Verder lekker pompoenpitten/zonnebloempitten of havervlokken door het deeg malen.
In het bakblik ook wat pitten of havervlokken strooien en eventueel bovenop het brood ook.
Zonder bakblik brood gewoon opbollen en in de oven leggen op bakpapier.
Wij eten hier biologisch brood zonder e-nummers en conserveringsmiddelen. Dat brood blijft maar 1 dag lekker. De rest gaat daarom na aankoop direct de vriezer in.
- constance.blokzijl
- 5-sterren

Bakken is ontspanning
Ik haal deze weer even naar boven; morgen op de hondenclub kerstbrunch. Iedereen moet dan wat te eten meenemen; ik ga voor lekker!
Mini oreo cheesecakejes

Ik kom met 1 minder aan, en kan dus vertellen dat ze heerlijk zijn!
Edit;typo [emoji17]
Mini oreo cheesecakejes

Ik kom met 1 minder aan, en kan dus vertellen dat ze heerlijk zijn!
Edit;typo [emoji17]