hart van Nederland

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: hart van Nederland

Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Parelridder schreef:Het is mij niet duidelijk geworden dat de vriend van de eigenaar dit gedrag heeft gewild en het is zéker niet zo dat alle buurtgenoten er voor gekozen hebben getuige te zijn, dat gaat niet in de koude kleren zitten!
In het minste geval kiest hij er bewust voor bij de dame binnen te gaan en ruzie te maken in het bijzijn van de honden.
Als ik buiten loop kies ik er niet voor om zon ongeleid projectiel op mn hond af te laten komen.
Tom is onlangs aangevallen door een franse bull, als ik al zag hoe dat ging en met welke schade hij daarvan opliep...als die fb een staff was geweest was Tom er niet meer geweest. Ik denk dat het merendeel vam de eigenaren geen idee heeft wat voor hond ze aan het eind van de lijn hebben bungelen, van mij mag er echt iets gaan gebeuren nu, de "doet ie anders nooit" gevallen komen te vaak voor.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Martine-Tom schreef:In het minste geval kiest hij er bewust voor bij de dame binnen te gaan en ruzie te maken in het bijzijn van de honden.
Als ik buiten loop kies ik er niet voor om zon ongeleid projectiel op mn hond af te laten komen.
Tom is onlangs aangevallen door een franse bull, als ik al zag hoe dat ging en met welke schade hij daarvan opliep...als die fb een staff was geweest was Tom er niet meer geweest. Ik denk dat het merendeel vam de eigenaren geen idee heeft wat voor hond ze aan het eind van de lijn hebben bungelen, van mij mag er echt iets gaan gebeuren nu, de "doet ie anders nooit" gevallen komen te vaak voor.
Niet dat het goed is dat je zo'n ruzie maakt dat buren ervan mee kunnen genieten hoor, maar zou deze man echt bedacht hebben 'misschien vreet zo'n hond me wel op?'. En zou dat moeten?
Als je als inbreker het terrein oploopt van een vreemde dan mag je die vraag gerust stellen. Maar als je in het huis van een bekende bent en ze laat de honden op je afkomen mag je er toch op zijn minst vanuit gaan dat dit niet je dood zal worden vind ik.
Martine-Tom

Re: hart van Nederla

Hope schreef:Niet dat het goed is dat je zo'n ruzie maakt dat buren ervan mee kunnen genieten hoor, maar zou deze man echt bedacht hebben 'misschien vreet zo'n hond me wel op?'. En zou dat moeten?
Als je als inbreker het terrein oploopt van een vreemde dan mag je die vraag gerust stellen. Maar als je in het huis van een bekende bent en ze laat de honden op je afkomen mag je er toch op zijn minst vanuit gaan dat dit niet je dood zal worden vind ik.
Nouja blijkbaar niet :(
Ik bedoel meer, ik ontwijk tegenwoordig alles wat op staff/pitt ed lijkt, deze man koos er iig zelf voor om daar naar binnen te gaan. Het vlinderhondje wat hier onlangs is aangevallen liep gewoon met zn vrouwtje buiten, en ineens komt er een staff aanrennen, los (terwijl die al meer op zn geweten had) en vloog vanuit het niks op de vlinder, die vroeg nergens om, wist niet eens dat die hond in de buurt was.
Een hond verdedigd zijn baas, dat doet Tom ook, niet dat dat indruk wekt, maar goed, hij doet het wel, een breedbek staat daarom bekend om dat te doen, nou is het fiks uit de klauwen gelopen, en vind het vervelend voor het slachtoffer, maar je weet dat je een risico loopt, dat je denkt dat het jou niet gebeurd is menselijk, maar neemt niet weg dat je het kan weten dat die honden uit hun stekker gaan. Alle honden die ik gehad heb verdedigden de baas, sommigen gingen er tussen staan, anderen hard blaffen...maar allemaalreageerden ze noem het rasgebonden, en hoe reageerd de gemiddelde breedbak? Juist, met bijten, geen hogere wiskunde voor nodig, dat is waar ze ooit (en tegenwoordig weer veel teveel) op gefokt zijn.

Overigens was ik er niet bij, dus geen idee hoe die honden bij de man konden komen...
Hope
5-sterren
5-sterren

Re: hart van Nederla

Bericht door Hope »

Martine-Tom schreef:Nouja blijkbaar niet :(
Ik bedoel meer, ik ontwijk tegenwoordig alles wat op staff/pitt ed lijkt, deze man koos er iig zelf voor om daar naar binnen te gaan. Het vlinderhondje wat hier onlangs is aangevallen liep gewoon met zn vrouwtje buiten, en ineens komt er een staff aanrennen, los (terwijl die al meer op zn geweten had) en vloog vanuit het niks op de vlinder, die vroeg nergens om, wist niet eens dat die hond in de buurt was.
Een hond verdedigd zijn baas, dat doet Tom ook, niet dat dat indruk wekt, maar goed, hij doet het wel, een breedbek staat daarom bekend om dat te doen, nou is het fiks uit de klauwen gelopen, en vind het vervelend voor het slachtoffer, maar je weet dat je een risico loopt, dat je denkt dat het jou niet gebeurd is menselijk, maar neemt niet weg dat je het kan weten dat die honden uit hun stekker gaan. Alle honden die ik gehad heb verdedigden de baas, sommigen gingen er tussen staan, anderen hard blaffen...maar allemaalreageerden ze noem het rasgebonden, en hoe reageerd de gemiddelde breedbak? Juist, met bijten, geen hogere wiskunde voor nodig, dat is waar ze ooit (en tegenwoordig weer veel teveel) op gefokt zijn.

Overigens was ik er niet bij, dus geen idee hoe die honden bij de man konden komen...
Aaah zo, ja daarin heb je gelijk.
Ik ontwijk ze ook allemaal.

En ik weet echt wel dat er verantwoordelijke baasjes zijn hoor.
Paar maanden geleden loop ik met Nelson in het losloopgebied (omheind gebied met een heerlijke zwemplek) op woensdagochtend half acht. Dan is het lekker rustig en ik hou daarvan.
Kom ik een mevrouw tegen die me heel netjes vraagt of ik het erg zou vinden om Nelson even aan te lijnen. Haar man heeft hun twee pitbulls bij (aangelijnd) zodat ze even kunnen zwemmen. 1 van die twee vliegt andere reuen aan. Ik had ze nog niet eens gezien, maar die vrouw stond dus gewoon echt op de uitkijk.
Top, zo iets. Weet je wat, mevrouw, ik lijn niet gewoon aan, ik draai om. Kunnen jullie rustig lol maken. Geen punt. Ik ga gewoon ergens anders wandelen, Nelson kan wel weer een andere keer zwemmen. Natuurlijk had ik er aangelijnd gewoon heen kunnen gaan maar ach, ik kom er zo vaak.

Weet je, ik heb er nog lang over nagedacht. Deze mensen namen hun verantwoordelijkheid perfect. Echt perfect. Maar wat als zo'n hond los komt? Wat als die vrouw me niet gezien had?
Ik vind het gewoon echt eng. Er komen steeds meer "van dit soort" honden en er komen steeds meer eigenaren die gewoon echt geen flauw idee hebben wat ze moeten doen in een noodsituatie.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

Ik vind dat er echt een goede registratie plicht weer moet komen voor dezen honden, laat mensen er maar veel moeiten voor moeten doen om aan zo hond te komen.

Sinds de pitbull wet is afgeschaft is het weer veel erger geworden met dezen honden, dit soort dieren horen niet thuis in de handen van mensen die er geen verstand van hebben en ze stoer vinden!
Ook de broodfokkers krijgen nu ook weer de mogelijkheid om zich over dit soort honden te storten, daar komt nog meer ellenden van :nerves:
Wil je zo'n hond best maar dan moet het een stuk meer geld en moeiten kosten om zo hond te mogen bezitten, zorg je er gelijk voor dan de tokkies ze niet kunnen hebben zal gelijk een hoop schelen.

Ik dacht trouwens gelijk toen ik het zag " ja de wet is afgeschaft om dat het aantal bijt incidenten niet is af genomen, maar de heftigheid van die bijt incidenten is ook toch van belang ::) "

Oja mijn tekkel terriër kruising van vroeger viel mijn vader ook aan als we ruzie hadden of stoeide, na een hoop geblaf en gegrom beet ze dan in mijn vaders broekspijpen.
Maar als we stopten liet ze gelijk los en was het weer goed, bij dit soort honden is die stop er uit gefokt als ze eenmaal beginnen blijven ze door gaan dat is er ook zo eng aan :nerves:

Maar wat martine zecht heb ik ook gemerkt, elke hond heeft een baas verdedingins drang zelf haku heeft pas een enger weg gegromd en geblaft.
Enkel de manier waar op de breedbekken het doen gaat gewoon te ver, veel te ver :-X
petralita
5-sterren
5-sterren

Bericht door petralita »

Parelridder schreef:Wat er gebeurd is is gruwelijk, maar het lag denk ik wel iets genuanceerder dan dat ze hun eigen baas aanvielen. Het verhaal is dat man en vrouw ruzie hadden, zodanig dat hij boos naar buiten stapte de achtertuin in en buren konden meegenieten van de ruzie die intussen verder ging. Vervolgens werden de honden de afgesloten tuin in gelaten door haar (het waren háár honden, niet de zijne). Volgens de toekijkende buren waren de honden op dat moment volkomen opgefokt en zijn direct de man aangevlogen. Ik bedoel niet te zeggen dat dit 'normaal' is, maar het is níet vreemd dat een hond het zich aan trekt als z'n baas een hevig conflict heeft, "zich klaar maakt voor het gevecht" en dan bijval geeft.. Daar hoeft een hond geen pitbull of soortgelijke imponerende hond voor te zijn, dat doet óók een willekeurige retriever.
De mate waarin is natuurlijk wel een ander verhaal, maar een eigenaar van een hond als dat zou daar dan ook de verantwoordelijkheid voor moeten dragen: de hond niet in die situatie brengen, laat staan 'm dan inzetten (want daar klinkt het naar, ook als een werkelijk bijtincident niet de bedoeling was, anders laat je geen opgefokte honden degene met wie je hevige ruzie hebt achterna stormen).

Ik heb vreselijk te doen met alle mensen die het hebben gezien, hoe een hond bleef rukken aan een arm van de man en wat ze ook deden vanaf de balkons om het te laten stoppen, de honden weg te jagen (stenen werpen, vuurwerk..) één was zelfs zo niet te stoppen. Grúwelijk moet het zijn geweest. Tenslotte heeft een (bewonderenswaardig dappere) buurman de schuttingdeur ingetrapt, om binnen te kunnen, in een poging de man te bevrijden. En zo is de man idd ontkomen (buurman natuurlijk ook bijtwonden). Waarop een andere buur zijn arm heeft afgebonden, waarover de politie zegt dat de man anders vermoedelijk was doodgebloed.
Het was dus echt wel heftig, ik kom zo'n hond zelf liever niet tegen als ik eerlijk ben, maar het begínt bij het vrij laten van deze honden, in hevig opgewonden toestand t.g.v. een conflict. En als je dát doet (situatie creeren waarin de kans bestaat dat je honden iemand aanvallen én indirect maak je daarmee ook je honden af..) dan helpt een muilkorf plicht niets, want dat gaat ook in je eigen achtertuin mis..
Ik ben het hiermee wel eens.

Verder is vuurwerk gooien en stenen etc begrijpelijk, maar alleen maar olie op het vuur.
Ik moet wel zeggen dat ik denk ik niet de tuin zomaar zo instappen, heel dapper van de andere buurman.

Trouwens ik zou niet meteen zeggen dat een ander ras dat niet zou doen. Dober die 1 van het gezin beschermt tegen de rest. Labrador die de baas aanvalt nadat die flauw is gevallen door het zien van bloed. en zo zijn er nog welk meer voorbeelden. Maar dat neemt niet weg dat er vaak iets niet goed is. Hetzij rangorde, hetzij psychisch.
De vraag is natuurlijk wat er zich binnen heeft afgespeeld en hoelang dit al gaande was. Het kan ook best zijn dat de man binnen ook al werd aangevallen.
Blijkbaar is duidelijk dat er met deze honden al problemen waren en dat de mensen zelf ook niet de ideale eigenaren zijn.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

De man ging naar buiten, de tuin in, tijdens de ruzie. Daarna is de achterdeur geopend - volgens verslag van de buren - en zijn de honden met hevig opgefokt gedrag de tin in gelaten, waar ze direct de man aanvlogen. En dat is wat ik eerder ook probeerde te zeggen: natuurlijk vind ik het niet normaal of acceptabel dat honden wie-dan-ook aanvliegen, maar de samenvatting 'hond vliegt baas aan' vind ik wat te kort door de bocht. Dat klinkt voor mij als wat er bij de Goldens en rode Cockers gespeeld heeft, het ineens rood voor de ogen worden zonder aanleiding. Dat was niet het geval, er is onverantwoord omgegaan met deze honden, die vanwege hun karakter/aanleg nadrukkelijk wél (extra) verstandige eigenaren nodig hebben. De honden hebben zich in een gevecht gewaand (vrouw tegen man, waarin zij partij voor hun baas kozen) én vervolgens de vrijheid gekregen daar aan gevolg te geven.

Buren gaven aan dat als ze op bezoek gingen, de honden steevast in de bench zaten. Ik geloof dus niet dat de eigenaar (v) niet wist dat ze agressief kunnen zijn, dan vind ik het ook ongeloofwaardig dat je niet herkend wanneer je honden opgefokt raken, laat staan dat je ze dan achter iemand aan laat gaan.

@ Me and my boys: Het is m.i. precies wat jij aan geeft. Als jouw honden je menen te moeten verdedigen, roep je ze terug of doet ze op andere wijze daarmee stoppen. Ik vermoed dus dat je net als ik een conflict stoppen zou als jouw honden daarvan in alle staten raken, t.b.v. je jongens. Je wilt niet dat ze dreigen, laat staan dat ze op zeker moment een volgende stap zouden maken. Misschien doen ze dat ook niet, maar dat ben je liever voor. Dat is het omgekeerde van wat hier gebeurd is.
petralita
5-sterren
5-sterren

Bericht door petralita »

jasmijn schreef:Wil je zo'n hond best maar dan moet het een stuk meer geld en moeiten kosten om zo hond te mogen bezitten, zorg je er gelijk voor dan de tokkies ze niet kunnen hebben zal gelijk een hoop schelen.
Ik vind niet dat je mensen met weinig geld over 1 kam kan smeren. Of mensen met een bepaalde achtergrond of opvoeding. Ook zij zijn prima instaat een hond goed op te voeden. En daarnaast mensen die kwaad willen komen toch wel aan geld.

Dat je meer moeite moet doen om aan een dergelijke hond te komen, registratieplicht en misschien nog belangrijker deze honden te mogen houden, bv jaarlijkse checken. Ja absoluut. Maar dan zou ik het niet alleen tot deze rassen beperken, anders kom je er met een kruising weer makkelijk vanaf. Daarnaast kun je ook prima andere rassen verkeerd krijgen en die verschuiving wil je ook niet.
Martine-Tom

Zoals ik zei, ik was er niet bij, en wil niet op hearsay afgaan, ik vind het gewoon buiten proporties wat er is gebeurd, en je hoort het gewoon tevaak, en tevaak zijn het dit soort honden. En voor mij is het nu wel weer eens tijd dat er iets gedaan word.
jasmijn
5-sterren
5-sterren

Bericht door jasmijn »

petralita schreef:Ik vind niet dat je mensen met weinig geld over 1 kam kan smeren. Of mensen met een bepaalde achtergrond of opvoeding. Ook zij zijn prima instaat een hond goed op te voeden. En daarnaast mensen die kwaad willen komen toch wel aan geld.

Dat je meer moeite moet doen om aan een dergelijke hond te komen, registratieplicht en misschien nog belangrijker deze honden te mogen houden, bv jaarlijkse checken. Ja absoluut. Maar dan zou ik het niet alleen tot deze rassen beperken, anders kom je er met een kruising weer makkelijk vanaf. Daarnaast kun je ook prima andere rassen verkeerd krijgen en die verschuiving wil je ook niet.
Ik vertel enkel wat me is opgevallen, heel veel tokkies lopen met zo'n hond en bij hun gaat het heel vaak mis.
Toen de wet tegen pilbulle achtigen er was liepen er ook tokkies met stafford alleen waren dat dus de genen die er moeiten voor wilde doen.

En ja een asosailen opvoeding lijd vaak tot asosiaal gedrag later, maar vaak gaat het ook niet eens om kwaat willen wat een probleem is maar om onwetendheid en onkunde.
Zich niet in iets verdiepen en zich van niks aan trekken, fout gedrag stoer vinden zonder de ernst er van te kunnen in zien.

Tuurlijk gaan die mensen zich dan weer op honden zo als de dobbermann, rotweiler en heders richten alleen die maken net wat minder schaden dan de pitbul achtigen.
De maten waar mee je nu hoord dat er een hond of mens is verscheurd door zo'n hond heb ik voor dat de wet is afgeschaft zelden gehoord.
Deze honden missen de stop knop die er met veel zorgvuldigheid is uit gefokt om te kunnen dienen voor honden gevechten, een ander ras zal niet zomaar een anderen hond van gelijke grote dood bijten. ( 1 op 1 heb ik het dan over, roedel werking is weer totaal iets anders)
Retrievers
3-sterren
3-sterren

Bericht door Retrievers »

Lizzy schreef:Nou, dit klinkt inderdaad een stuk genuanceerder.

En vind je het heel erg dat ik het hier totaal niet mee eens ben? Een gemiddelde niet-pit-achtige vreet niet zijn eigen baas op, waarbij de buren er aan te pas moeten komen om de honden in hun gevecht te stoppen. Dit is typisch Pit gedrag. En kennelijk vinden mensen dat leuk. Nou prima. In dit geval vreten ze hun eigen baas op. Ook best. Daar hebben die lui zelf voor gekozen. Maar dit kl*te gedrag vertonen ze ook als ze opgefokt zijn en mijn honden tegen komen. Dus ja, tijd voor een muilkorfverplichting.
+1

Echt niet dat ik in een tuin stap met een opgefokte pitbull. Ik had de politie en ambulance gebeld en toegekeken.
Ik zie teveel mensen die zo'n hond niet aankunnen. Als er wat met de eigenaars gebeurd heb ik er geen medelijden mee.
Wel met de labrador die door 5 pitbulls in 10 stukken is gereten en andere honden + eigenaren of voorbijgangers.
Retrievers
3-sterren
3-sterren

Bericht door Retrievers »

En weer een pitbull die 2 jongens heeft aangevallen :nono2:
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Martine-Tom schreef:Het is bij mij in de buurt gebeurd, ik denk inmiddels ook te weten welke honden het zijn geweest, en laat ik het erop houden dat het geen gemis voor de samenleving is dat die er niet meer zijn, nu hopen dat de baas er geen meer neemt.
Ik begin ook steeds meer te voelen voor een verbod op enige wijze, 2 weken geleden zijn er in het rijtje tegenover mij 3 staffs in beslag genomen waarvan er 2 zijn ingeslapen en de 3e nog een kans krijgt, en elders is een pitt xxl ingeslapen die ook ineens de kolder kreeg. Het gebeurd mij persoonlijk echt tevaak dat er iets mis gaat met zon breedbek, en waar het ook aan ligt boeit me eigenlijk niet, wat mij betreft ligt het vrijwel altijd aan eigenaren die niet weten wat ze in huis halen, maar het resultaat blijft hetzelfde, aanvallen, gewonden enz.
Ik vermijd tegenwoordig alle breedbekken die ik niet ken, heb er gewoon geen zin meer in.

Ik ben het voor 1000% met je eens. Die breedbekken moeten gewoon uit het straatbeeld verdwijnen. Kijk zo meteen naar Hart van Nederland, weer iemand gebeten. Het ras is mij nog niet bekend.
Kaio
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kaio »

Goed, laat ik het zo zeggen.
Mijn honden als iemand ruzie met mij zoekt oid zouden ook van lieve ik vind iedereen en alles leuk veranderen in "sodemieter een eind op of anders..."honden. Zelfs als er iemand op me af komt in het donker zijn ze niet meer in all-in knuffel mode, heb zelfs eens grommen meegemaakt, maar die gast was dan ook echt iets raars mee.
Ik heb ook meegemaakt dat iemand in onze tuin stond, en dat iemand (puber die zijn bal wlde hebben) over de schutting wilde klimmen. Degene in de tuin werd omcirkeld tot wij er waren, daarna werd ie weer afgelebberd, de puber koos eieren voor zijn geld.
Dus ja een lieve doldwaze allemans vriend kan veranderen in een minder vriendelijk exemplaar. Echter het grote echter ik geloof nooit dat ze iemand zo toe zullen takelen, eventueel als het echt bont wordt kunnen ze bijten ja, dat geloof ik ook wel. Maar zo iemand heel erg toetakelen? Nee dat niet.

Maar dan ook eerlijk, zou dit verhaal niet ook extra opgeklopt worden omdat het om een pitbull ging. Ook erger gemaakt worden door getuigen? door het nieuws?
Heb ik geen antwoord op. Maar daarnaast gebeuren er wel echt te veel incidenten met het soort honden, waar het ook aan mag liggen.
Goed verder ben ik niet fan van pitbulls, alhoewel Kaio laatst heerlijk met een pitbull achtige heeft gespeelt, terwijl hij dat nog maar zelden doet met vreemde honden, vind dat voor mijzelf ook wel fijn een leuke ervaring.
Martine-Tom

Kaio schreef:Goed, laat ik het zo zeggen.
Mijn honden als iemand ruzie met mij zoekt oid zouden ook van lieve ik vind iedereen en alles leuk veranderen in "sodemieter een eind op of anders..."honden. Zelfs als er iemand op me af komt in het donker zijn ze niet meer in all-in knuffel mode, heb zelfs eens grommen meegemaakt, maar die gast was dan ook echt iets raars mee.
Ik heb ook meegemaakt dat iemand in onze tuin stond, en dat iemand (puber die zijn bal wlde hebben) over de schutting wilde klimmen. Degene in de tuin werd omcirkeld tot wij er waren, daarna werd ie weer afgelebberd, de puber koos eieren voor zijn geld.
Dus ja een lieve doldwaze allemans vriend kan veranderen in een minder vriendelijk exemplaar. Echter het grote echter ik geloof nooit dat ze iemand zo toe zullen takelen, eventueel als het echt bont wordt kunnen ze bijten ja, dat geloof ik ook wel. Maar zo iemand heel erg toetakelen? Nee dat niet.

Maar dan ook eerlijk, zou dit verhaal niet ook extra opgeklopt worden omdat het om een pitbull ging. Ook erger gemaakt worden door getuigen? door het nieuws?
Heb ik geen antwoord op. Maar daarnaast gebeuren er wel echt te veel incidenten met het soort honden, waar het ook aan mag liggen.
Goed verder ben ik niet fan van pitbulls, alhoewel Kaio laatst heerlijk met een pitbull achtige heeft gespeelt, terwijl hij dat nog maar zelden doet met vreemde honden, vind dat voor mijzelf ook wel fijn een leuke ervaring.
ik heb een aantalf feiten uit eerste hand (hulpverleners die geholpen hebben) het hele verhaal er omheen wat parelridder verteld kan ik niet verifieren, wel dat het slachtoffer 1 hand kwijt is en de andere wsl nooit meer kan gebruiken, dat het een verschrikkelijk zicht was en de man echt zwaar toegetakeld is. De rest, wat de buren zouden gezegd hebben enzo...daar lees ik overheen omdat het idd hearsay is, de feiten die ik gehoord heb zijn voor mij al erg genoeg, tamtam verhalen maken het er niet beter of slechter op.
Tom zou ook vast wel in staat zijn om onder de juiste omstandigheden te bijten, maar hij gaat niet voor de kill zoals dit soort honden.
Zelfs die franse bull die tom aanviel ging voor de kill (richten op de nek, vashouden en schudden en scheuren) ze vechten gewoon anders en verdedigen anders.

Plaats reactie