Eindelijk NVWA

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Eindelijk NVWA

pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Versvoer heeft een verslagje op hun website gezet:
NVWA EN VERSVOER
04-12-2015 10:29

Wij zijn een ochtend uitgenodigd door de NVWA (Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit) die zich een beeld wil gaan vormen wat er tegenwoordig allemaal meespeelt met deze vorm van voeding voor honden en katten. In een soort info pannel setting zijn een aantal aanbieders en gebruikers "gehoord".

Waar ze zich met name druk om maken (en wij ook zeer zeker) is de enorme toename in mensen die vers voeren en dat in combinatie met de opkomst van vleesverwerkende partijen die op deze manier hun "afval" kwijt proberen te raken. Ook die opkomst zien wij helaas al jaren aankomen en de laatste tijd lijkt het er meer en meer op dat er aanbieders op de markt komen die denken het er even bij te doen. Wil je een goede kwaliteit honden of kattenvoer maken dan heb je zeker kennis nodig van de basis behoeften zoals calcium hoeveelheid, verhoudingen in bot/spier/orgaanvlees en dat soort zaken. 

Met verbazing zie ik smaken en merken langskomen met een samenstelling als gemalen Nekvlees, Rundervet, Bloed, Worteltjes en Rode bieten en dat wordt verkocht als complete  KVV diervoeding! en dat er ook zeer eenzijdig gevoerd wordt!

Gaat een hond dan na een aantal jaren klachten krijgen omdat een eigenaar in goed vertrouwen dit voer gaat geven (want het is nu eenmaal compleet volgens de website)  dan zal de hele vers voer branch daar het dupe van worden, want het ligt aan het voer en dus niet aan dat specifieke smaak/merk. Dan zie ik ook her en der diverse aanbieders diedragende botten van grote zoogdieren aanbieden! als gezond kauwplezier. Dat is het dus NIET!!  De kans op een afbrekende hoektand of een stuk bot dat in de darm blijft zitten omdat het veel te hard is kan je wel bedenken. En wederom zal het zo zijn; "zie je wel dat rauwe voeding gevaarlijk is! "

Nu hebben wij inmiddels ruim 12 jaar ervaring in de diervoedingen op vers gebied dus weten inmiddels welke ingredienten van belang zijn en kunnen daardoor ook wel degelijk kwaliteiten beoordelen. Op basis daarvan hebben wij inmiddels een mooi assoriment met eigen smaken in de markt gezet.

De grootste zorg van de NVWA is dat de huidige nieuwe groep mensen die ook rauw wil gaan voeren zich zal richten op goedkopere aanbieders die het niet zo nauw nemen met dingen als voedselveiligheid, traceerbaarheid, analyses en samenstelling. Deze mensen zullen zich minder snel echt verdiepen in menusamenstelling ed. Hoewel voor een controlerende overheidsinstantie het belang van voedselveiligheid voor de mensen groter is; ook hebben we even kunnen spreken over samenstelling en wat er allemaal in een kant en klaar gemalen voeding moet zitten voor ook een gezonde hond of kat! daar zijn wij zeker blij mee, want ook op dat gebied zien we tal van "wanpraktijken" met samenstellingen zonder belangrijke ingredienten als botten voor de calcium of extreem hoge gehaltes aan orgaanvlees ed.

Aldus zijn wij zeker met een goed gevoel weer weg gegaan bij hun; ze nemen onze meningen en kennis zeker mee in het kijken hoe er wetgeving kan worden gemaakt om wanpraktijken te voorkomen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik zie hier de link met lijntjes rijden niet.
Dit verhaal gaat over kvv producenten. Mensen die lijntjes rijden hebben doorgaans barfspullen bij zich: penslappen, spiervlees, karkassen etc.
En wat die botten van ongeschikte diersoorten betreft: daar heeft de nvwa geen kennis van, en die botten die wij barfers ongeschikt vinden liggen ook gewoon in de dierenspeciaalzaken in de winkel. En vinden ze een meter over de grens in Duitsland bijzonder geschikt.
Dus hoe zit het nou met die lijntjes???
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

pike schreef:Ik zie hier de link met lijntjes rijden niet.
Dit verhaal gaat over kvv producenten. Mensen die lijntjes rijden hebben doorgaans barfspullen bij zich: penslappen, spiervlees, karkassen etc.
En wat die botten van ongeschikte diersoorten betreft: daar heeft de nvwa geen kennis van, en die botten die wij barfers ongeschikt vinden liggen ook gewoon in de dierenspeciaalzaken in de winkel. En vinden ze een meter over de grens in Duitsland bijzonder geschikt.
precies dat vroeg ik me ook af!
Het gesprek zou toch over de regelgeving mbt vervoer gaan???

Wat is DAAROVER duidelijk geworden?

Suzanne
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

In zoverre is er een link, dat de kvv producenten liever geen lijntjes zien i.v.m. concurrentie en er dus alles aan zullen doen om het in een slecht daglicht te stellen.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Doranto schreef:In zoverre is er een link, dat de kvv producenten liever geen lijntjes zien i.v.m. concurrentie en er dus alles aan zullen doen om het in een slecht daglicht te stellen.
Ja maar dat is niet nieuw. En kvv en barf zijn nou eenmaal niet hetzelfde. De consument kan niet zien wat er in de kvv zit, hij kan wel zien wat voor kwaliteit aan barf hij via een lijntje koopt.
Daantje
5-sterren
5-sterren

Bericht door Daantje »

pike schreef:Ik zie hier de link met lijntjes rijden niet.

Dat laatste is nu juist iets waar helaas nog geen ultieme duidelijkheid over kon worden gegeven.
De regels zijn voor bedrijven duidelijk ,maar voor particulieren kunnen ze door de verschillende instanties anders uitgelegd worden.

De bedoeling is dat hier mogelijk nog een vervolggesprek over komt.
BusKay

Bericht door BusKay »

Ik denk dat we het verslag van onze delegatie verder even moeten afwachten..
Ik denk ook dat het goed is om deze "mening" gehoord te hebben...
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Doranto schreef:In zoverre is er een link, dat de kvv producenten liever geen lijntjes zien i.v.m. concurrentie en er dus alles aan zullen doen om het in een slecht daglicht te stellen.
Ja, maar dat zegt NIETS over het wel of niet wettelijk mogen rijden met ongekoelde grotere hoeveelheden vlees wat voor dierlijke consumptie bedoeld en bestempeld is.

DAT is wat in dit kader interessant is, lijkt me.

Suzanne
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Suzanne schreef:Ja, maar dat zegt NIETS over het wel of niet wettelijk mogen rijden met ongekoelde grotere hoeveelheden vlees wat voor dierlijke consumptie bedoeld en bestempeld is.

DAT is wat in dit kader interessant is, lijkt me.

Suzanne
Precies, dus wat die kvv er mee te maken heeft? Niets dus.
Aquillo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Aquillo »

blijft onduidelijk zolang degenen die hier een stukje zouden plaatsen over het gesprek dat er geweest is nog niets geschreven hebben. Wat versvoer op haar site zet staat los van hetgeen hier dus speelt volgens mij. Voor ons is het nu heel vreemd dat het blijkbaar onmogelijk wordt gemaakt om samen ergens iets te bestellen bij een groot bedrijf en dat degenen die ons willen helpen het bij elkaar langs te brengen. En dan te bedenken dat de hoeveelheden van Lida op zich wel mee vielen ten opzichte van andere lijntjes. :-\
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Aquillo schreef:blijft onduidelijk zolang degenen die hier een stukje zouden plaatsen over het gesprek dat er geweest is nog niets geschreven hebben. Wat versvoer op haar site zet staat los van hetgeen hier dus speelt volgens mij. Voor ons is het nu heel vreemd dat het blijkbaar onmogelijk wordt gemaakt om samen ergens iets te bestellen bij een groot bedrijf en dat degenen die ons willen helpen het bij elkaar langs te brengen. En dan te bedenken dat de hoeveelheden van Lida op zich wel mee vielen ten opzichte van andere lijntjes. :-\
Zonder ooggetuigeverslag blijft alles inderdaad onduidelijk en is het nog steeds de vraag of het onmogelijk wordt gemaakt. Dat kan toch alleen als er bepaalde wettelijke regels zijn voor particulieren die dus niet bedrijfsmatig bezig zijn.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Tja ik kan bij de makro toch ook voor de hele familie vlees inkopen en vervoeren. En dat wordt ook niet gekoeld vervoerd. En dat is dan ook nog eens voor menselijke consumptie.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

hannabelgje schreef:Tja ik kan bij de makro toch ook voor de hele familie vlees inkopen en vervoeren. En dat wordt ook niet gekoeld vervoerd. En dat is dan ook nog eens voor menselijke consumptie.
Ik koop bij de pluimveeslachter voor menselijke consumptie regelmatig naast wat voor onszelf ook zakken vol voor de honden. Dat gaat ook allemaal in de ongekoelde auto mee naar huis. En wie verbiedt mij om ook voor mijn buren en overburen en vrienden en familie inkopen te doen??????
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Ik vind dat verhaal van Versvoer eigenlijk meer een algemeen reclamepraatje: kijk eens hoe goed wij het doen. Er staat nou niets in wat niet al in meer of mindere mate bekend was. Ik krijg uit dit verhaal ook niet de indruk dat de NVWA zich nu ineens meer gaat richten op de juiste samenstelling van kvv's, in het belang van onze huisdieren.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

hannabelgje schreef:Tja ik kan bij de makro toch ook voor de hele familie vlees inkopen en vervoeren. En dat wordt ook niet gekoeld vervoerd. En dat is dan ook nog eens voor menselijke consumptie.
precies!

Plaats reactie