Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Longproblemen met Linga

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Kaela schreef:Maar even heel simpel geredeneerd: het risico op verstoppingen komt toch van de wormen, niet door te dik bloed? Wat zou dan het nut zijn van bloedverdunners?

Wat een zorgen toch om je lieve meisje.
Ik moet je eerlijk zeggen, ik weet het gewoon niet.... Maar ik bedacht het me gisteren ineens. Ik dacht "Leo slaapt hier beneden, ivm embolie. Maar wat nou als ze dat daadwerkelijk krijgt, wat dan?". Ik heb morgen een afspraak met onze DA. Ga het er maar even over hebben.

Ja, zeg dat. Dit wil ik gewoon niet meer meemaken. Overigens so far so good. Ze doet het uitstekend en hoest ook niet meer.
Lil

Bericht door Lil »

Wat een stress, ik heb echt met jullie te doen. Ik heb wel eens gehoord van honden op bloedverdunners dus ik denk dat een da die gewoon in huis heeft (maar navragen kan nooit kwaad). En de apotheek die 24 uurs dienst heeft kun je ook midden in de nacht met je recept van de dierenarts terecht is mijn ervaring. Kost wel wat, maar is geen enkele probleem.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Kaela schreef:Maar even heel simpel geredeneerd: het risico op verstoppingen komt toch van de wormen, niet door te dik bloed? Wat zou dan het nut zijn van bloedverdunners?

Wat een zorgen toch om je lieve meisje.
Doordat het bloed dunner is, stroomt het makkelijker om eventuele blokkades heen. Dat is het nut van bloedverdunners. Voor zover ik me herinner (heb jaren geleden zelf een longembolie gehad), kan het bloed permanent om een blokkade heen gaan stromen, zich een nieuwe weg banen eromheen, zoiets. Beetje klok en klepel, geef ik toe, maar in ieder geval moet het bloed zo dun mogelijk worden gemaakt om de blokkade te kunnen omzeilen. Hoe die wormen eventueel uit het bloed verdwijnen, weet ik echter niet.
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

So far so good, dat is mooi. Maar wat een zorgen.

Bij paarden geven ze ook asperine als bloedverdunners. Dus ik zou zeker vragen of het zinvol is om wat te geven. Wat je wel moet bedenken, is dat het lichaam nu heel hard aan het werk moet om te zuiveren. En dat nog meer chemicaliën daarvoor niet persé heel goed zijn.

Wat je moet doen bij een longembolie? Tja, zo snel mogelijk naar de da. Meer kan je niet doen.
En verder hopen dat het gewoon allemaal met een sisser afloopt en ze binnenkort weer fris en fruitig is. Dat ze niet meer hoest lijkt mij een heel goed teken.

Overigens, zou ik ook eens kijken of je nog met wat kruiden de longen kan ondersteunen. Zoals je weet ben ik een hele grote fan van de Luchtwegkruiden Forte van Groene Os.
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

So far so good - neemt de duimsnelheid niet af! :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik durf haar nu eerlijk gezegd niks te geven... Je weet toch niet hoe het uitwerkt.

Overigens Anne, je hebt ook nog een andere longworm. En dit is echt een longworm. Die zit alleen in de long, niet in het hart en in de bloedbaan. Deze geeft een milde hoest. Maar is lang niet zo gevaarlijk als de Angiostrongylus vasorum (volgens mij wordt het echt tijd dat we allemaal de Latijnse namen gaan gebruiken hoor! Al die fantasienamen zijn veel te verwarrend). Deze geeft ook niet zo veel schade en de behandeling om deze worm weg te krijgen is niet zo gevaarlijk. Het zou best eens goed kunnen dat jouw hond daar besmet mee is geweest en je dierenarts daarom zo relaxed reageerde!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

-Saskia- schreef:So far so good - neemt de duimsnelheid niet af! :-*
Dank je wel, lieffff :-*
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Lizzy schreef:Ik durf haar nu eerlijk gezegd niks te geven... Je weet toch niet hoe het uitwerkt.

Overigens Anne, je hebt ook nog een andere longworm. En dit is echt een longworm. Die zit alleen in de long, niet in het hart en in de bloedbaan. Deze geeft een milde hoest. Maar is lang niet zo gevaarlijk als de Angiostrongylus vasorum (volgens mij wordt het echt tijd dat we allemaal de Latijnse namen gaan gebruiken hoor! Al die fantasienamen zijn veel te verwarrend). Deze geeft ook niet zo veel schade en de behandeling om deze worm weg te krijgen is niet zo gevaarlijk. Het zou best eens goed kunnen dat jouw hond daar besmet mee is geweest en je dierenarts daarom zo relaxed reageerde!
Dat begin ik ook te vermoeden. Ik heb de da-praktijk een berichtje gestuurd via Facebook (is een da-keten, en ze hebben geen eigen e-mail), en de secretaresse oid heeft meteen teruggeschreven en gezegd dat ze de vraag zou doorgeven aan mijn da, maar die heeft nog niet gereageerd. Ik ben langzamerhand wel heel erg nieuwsgierig...

En inderdaad, lastig dat de Franse hartworm ook longworm wordt genoemd. :(

Ik duim ook lustig verder voor Linga. Het komt vast allemaal goed, maar een extra gebedje kan vast geen kwaad! :-*
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Ik blijf ook mee duimen :duimen: :duimen:
eelke
Moderator

Bericht door eelke »

Lizzy schreef:Ik durf haar nu eerlijk gezegd niks te geven... Je weet toch niet hoe het uitwerkt.
Nee ik zou nu ook niet zo maar iets preventief gaan geven, zonder overleg. Al vind ik je vraag over de verdunners niet gek, daar zou ik wel even over bellen hoor. Dat je ze bij de nachtapotheek altijd kunt halen geloof ik goed, maar dat wil je toch ook niet met een doodzieke hond nog moeten doen...

Nooit geweten dat het zo lang zo kritiek blijft joh! Ik zou niet weten hoe ik dit zou moeten doen icm werk enzo... :-\
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Iig goed teken dat ze fris & fruitig is en dat ze niet of minder hoest. We blijven stug doorduimen voor een probleemloze voortzetting van de behandeling :-*
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Angelique schreef:Iig goed teken dat ze fris & fruitig is en dat ze niet of minder hoest. We blijven stug doorduimen voor een probleemloze voortzetting van de behandeling :-*
+1!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jullie zijn echt schatjes :-* :-* :-*

Morgen krijgt ze pil nummer 2. Ik heb het nu al dun in de broek :-X
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Lizzy schreef:Jullie zijn echt schatjes :-* :-* :-*

Morgen krijgt ze pil nummer 2. Ik heb het nu al dun in de broek :-X
Eerste week zit erop! Zonder problemen...Op naar de 2e. Je hebt 25% achter de rug. :-* :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Erna schreef:Eerste week zit erop! Zonder problemen...Op naar de 2e. Je hebt 25% achter de rug. :-* :-*
Hahaha, het glas vol en het glas leeg ;D ;D ;D

Er zijn momenten dat ik denk "het ergste heb ik gehad" en er zijn momenten dat ik denk "GVD, nog 75% te gaan". That's life.

Plaats reactie