hou je honden aub aangelijnd dezer dagen

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: hou je honden aub aangelijnd dezer dagen

pluk
5-sterren
5-sterren

Bericht door pluk »

Blijkbaar voelen jullie je aangevallen en/of aangesproken. Dat is niet de bedoeling van mijn betoog.
Let's agree to disagree.

aan de pb-ers: dank voor jullie steun :-*
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

pluk schreef:Blijkbaar voelen jullie je aangevallen en/of aangesproken. Dat is niet de bedoeling van mijn betoog.
Let's agree to disagree.

Ik voel me niet aangesproken of aangevallen hoor.
Ik vind alleen dat je erg kort door de bocht oordeelt over honden die weglopen op deze dagen.

Leuk dat er mensen zijn die je steunen maar dat openbaar niet kenbaar willen maken... Wondere wereld toch!
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

Wij boeken al jarenlang eenzelfde accomodatie "door" elk jaar. We weten wat we eraan hebben. Het is niet vuurwerk-vrij, wel vuurwerk-arm.

Ik raad aan voor iedereen die echt vuurwerkvrij zoekt om NU te gaan zoeken en boeken. Ook al weet je nog niet of je vrij kunt zijn. Je kunt je vakantieweek anders zo weer "doorverkopen" in overleg met de verhuurders.

Het kan helpen om te zoeken op MP, daar zitten pareltjes tussen. Leg uit wat je zoekt en waarom. Als je het goed aanpakt mag je er ook met "meer honden dan standaard toegelaten" komen. Doe jezelf een lol en laat het "brandschoon" achter, ongeacht of er schoonmaakkosten zijn, dan mag je terugkomen ;-) is mijn ervaring.

Voor meer tips deze FB groep, die altijd nog meer leden en tips kan gebruiken: https://www.facebook.com/groups/782649468514676/

Suzanne
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Ik vind dat je op zulke dagen best het risico kunt beperken dat een hond de benen neemt door ze simpelweg aan te lijnen. Daar krijgen ze niks van. Het blijven honden en geen robotten. Beetje dat doet ie anders nooit verhaal maar dan zijn ze dus wel kwijt. Ongelukken kunnen altijd gebeuren natuurlijk.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

hannabelgje schreef:Ik vind dat je op zulke dagen best het risico kunt beperken dat een hond de benen neemt door ze simpelweg aan te lijnen. Daar krijgen ze niks van. Het blijven honden en geen robotten. Beetje dat doet ie anders nooit verhaal maar dan zijn ze dus wel kwijt. Ongelukken kunnen altijd gebeuren natuurlijk.
Maar creëer je dan niet juist een hyper hond die dus meer reageert en gaat reageren op vuurwerk?
Als ik bijvoorbeeld Pip langer dan een dag niet laat rennen stuitert ze door m'n huis en reageert ze op alles wat ze hoort.
hannabelgje
5-sterren
5-sterren

Bericht door hannabelgje »

Je kunt ze aan de lijn toch ook bezig houden. Neem de fiets of de step. Er zijn legio honden die bijna nooit los kunnen zoals de mijne. Die gaat dus los in de tuin achter een bal aan of aan de fiets of step. Van hersenwerk worden ze ook moe.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

hannabelgje schreef:Je kunt ze aan de lijn toch ook bezig houden. Neem de fiets of de step. Er zijn legio honden die bijna nooit los kunnen zoals de mijne. Die gaat dus los in de tuin achter een bal aan of aan de fiets of step. Van hersenwerk worden ze ook moe.
Pip kan (nog) niet naast de fiets of step.
Hersens heeft ze niet dus die spelletjes snapt ze niet ;D , maar serieus, dat werkt bij Pip niet die moet echt racen, vliegen, plonsen, spelen etc
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

MillyMol schreef:Iedereen die tegen een vuurwerkverbod is -en dat aantal groeit elk jaar- kan een manifest ondertekenen. Dit gaat begin volgend jaar naar Den Haag. Het zal vast niet meteen leiden tot een wetsaanpassing, maar het geeft wel een signaal af. Het is in ieder geval een begin en de aanhouder wint uiteindelijk ;)
Hierbij de link: http://www.vuurwerkmanifest.nl/#over-het-manifest

Getekend!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

MarijeEnBoomer schreef:Ik voel me niet aangesproken of aangevallen hoor.
Ik vind alleen dat je erg kort door de bocht oordeelt over honden die weglopen op deze dagen.

Leuk dat er mensen zijn die je steunen maar dat openbaar niet kenbaar willen maken... Wondere wereld toch!
Ik zal je zo even een PB sturen :biggrin2:
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

Lizzy schreef:Ik zal je zo even een PB sturen :biggrin2:
Fijn. Ik was al aan het appen met haar. :biggrin2:
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bedankt voor de steun :biggrin2:
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Ik heb dit topic nog nauwelijks gelezen, maar al vast een verslag van hoe het hier ging tav vuurwerk. In de week voorafgaande aan de jaarwisseling nam het geknal steeds verder toe. Mijn eigen honden hebben gelukkig (nog) gen angst daarvoor. Ik heb het grote voordeel dat ze jachttraining doen/deden en een knal dus sterk associeren met "leuk, een apport!" Ze moeten dus zéker niet los bij geknal, want zouden richting het geworpen vuurwerk racen om te apporteren.. maar ik laat ze in de wijk nóóit los, dus dat is geen probleem. Neemt niet weg dat een vroegere hond - die super ontspannen was tijdens zelfs de jaarwisseling zelf, incl. alle lichtflitsen etc. - op een dag zich het schompes geschrokken is toen we op een middag over een brug wandelden waar schuin onder in een achtertuintje vuurwerk afgestoken werd. Het viel verkeerd, waarschijnlijk mede door de echo tgv de omgeving en mogelijk wat gevoeliger tgv schijndracht? Hoe dan ook: wij liepen op een willekeurige decembermiddag door de wijk en zij raakte daar van 1 knal zodanig ondersteboven dat ze angst voor knallen ontwikkelde. Ik heb haar niet bevestigd in haar angst, maar de schrik is nooit volledig verdwenen. Ze was niet panisch gelukkig, desalniettemin was het zielig en merk je pas dán hoe veel knallen er eigenlijk klinken láng voor de jaarwisseling.. En sinds die ervaring koester ik het goed gaan met vuurwerk van de anderen: we ontlopen het zo veel mogelijk, de gordijnen gaan dicht de 31e, de tv/muziek luid.. Want wat vandaag prima gaat, meer dan prima zelfs, kan in één knal voorbij zijn...

We wandelen de 31e altijd zeer vroeg in een groot duingebied. Tegen 16 uur een klein rondje door de wijk (10 minuutjes: poepen en plassen) en tegen 20 uur een plas aan de overkant van de straat. verder blijven we binnen. De praktijk: mijn jongste kan wegens blessure niet mee de duinen in, dus moest het stellen met aangelijnde rondjes door de wijk, zo lang dat veilig leek. Overal stonden groepjes jongeren en kinderen. Een groep kinderen van ca. 8 jaar schold een mevrouw van in de 30 uit voor zeurbuurvrouw en provoceerde haar met opmerkingen over vuurwerk. Ik leidde mijn maatje er zsm langs, voor het geval ze eea zouden laten volgen door geknal. Dat gaat vooralsnog prima met mijn hond, maar ik wil niet uitproberen waar de grens ligt!!!! Tegen 16 uur liep ik met de oudste de deur uit. Al op de hoek van de straat werd ik tegen gehouden door een vriendelijk echtpaar wat me waarschuwde beter die kant niet uit te gaan, wegens een groep jongens met capuchons op, die elkaar met vuurwerk bekogelden verderop. Ze maakten zich zorgen over mijn maatje en gaven haar een knuffel. Ik keerde om en liep de andere kant uit. Na een minuut of 3 zag ik een groep jongens staan met vuurwerk, met aan de overzijde andere jongens waarvan me niet duidelijk was wat ze wel/niet deden en in hoeverre ze mijn hond met rust laten zouden. Ik hield even in om de situatie te kunnen inschatten. Een goede kennis in haar rolstoel kwam op me af, met haar hulphond naast zich. Ze waarschuwde me er niet langs te gaan. ze was daar zelf net langs gekomen, haar hond is gelukkig(!!!) nog niet bang voor vuurwerk, maar 1 van de jongens had het gebaar gemaakt vuurwerk naar de hond te gooien!!!!! Ze had onmiddellijk haar mobiel gegrepen, waarop die jongen haar heeft laten gaan, maar jemig wat ben je dan een gestoord figuur!!!!
Ik ben linea recta omgekeerd, heb mijn 2 oudste honden in de auto gezet en ben met hen naar een verlaten dijkje gereden, een kwartier rijden van huis, waar ze even los konden om te poepen en plassen. Daar trof ik in dat kleine wandelingetje 3 stellen met aangelijnde honden. Honden die we daar nóóit zien en aangelijnde honden komen we er sowieso nooit tegen. Maw, honden die zodanig doodsbang zijn voor het geknal dat men ze zelfs op dit rustige, verlaten en volkomen overzichtelijke dijkje aangelijnd houden moet, wgns het in de verte klinkende geknal.
Om 20 uur mochten ze allemaal een plas aan de overzijde van de straat en verder is het afknijpen geblazen tot de volgende ochtend.. Beter slapen met een niet heel lege blaas, dan dat je het 'oorlogsgeweld' nog in moet na 20 uur, want om 19.30 was het al werkelijk ondoenlijk om mijn jonge hond nog een laatste klein rondje te geven. Gruwelijk!!
Met luxaflex én gordijnen dicht, tv luid als waren we hardhorend en vooral zelf uiterst kalm/vrolijk probeer ik afleiding en ontspanning te bieden. Het huis trilt van de knallen (een regulier rijtjeshuis!) De flitsen breken door mijn gesloten gordijnen heen. En het geknal overstijgt zelfs de loeihard staande tv ruimschoots. Als ik wat onrust zie op de smoeltjes ("baas is doof, ze merkt het kennelijk niet, maar dit is niet goed hoor..") ga ik op de vloer zitten. Ze komen tegen mijn benen liggen, ontspannen en maken er daarna een klein feestje van dat we zo gezellig met z'n allen op de vloer zitten. Ik kruip weer op de bank, mijn rug en nek doen mega pijn van die zit, mijn maatje zijn weer op hun gemak. Ik blijf beneden tot de laatste idioot na úren ook richting huis lijkt gegaan te zijn, dan kan ik eindelijk ook naar bed. We hebben het weer achter de rug, gelukkig. En ik tel mijn zegeningen dat mijn maatjes geen last hebben van het geknal wat de dagen er na nog volgt, van de jochies die hun vuurwerk de 31e niet op kregen.. Vorig jaar ontmoette ik een man met een aangelijnde herder die volkomen in paniek raakte van iedre knal. Die hond kon geen wandeling maken, sleurde de man dan naar huis, doodsangst! En de man deed zijn stinkende best die hond te helpen, maar ze was onbereikbaar, zó bang. Ik sprak de man kort, om hem een hart onder de riem te steken, toen ik het zag gebeuren. HUILEN deed de hond, GILLEN, als een dwaas circeltjes rennen aan de riem. En in de wijk waar dit gebeurde, woonden deze mensen en werd alle dagen in achtertuintjes 'al vast' wat afgestoken, maanden.. De hond én de mensen hadden er zo'n verschrikkelijke ellende van! En kregen totaal geen kans het te verhelpen, omdat het alsmaar weer gebeurde!! Ik heb gespied of ik de lolbroeken zag - en nóg - want ik had er aktie op ondernomen als ik ze had gezien. Maar helaas, net als de eigenaren zelf, heb ik vooralsnog nooit kunnen vast stellen waar het vandaan komt. Ze verzieken het leven van een hond en zijn eigenaren, die niemand tot last zijn. En zonder twijfel van veel meer dan alleen deze ene hond en eigenaren overigens..
We zijn er weer een jaar vanaf, het is weer relatief goed gegaan hier. En als je dan na gaat wat een 'gedoe' het is deze dag door te komen als je honden NIET bang zijn voor vuurwerk, dan kun je je een heel klein beetje voorstellen hoe het is als je kameraad wél doodsangst uit staat van dat geknal..
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

Zo dan...nou zo dramatisch was het hier niet gelukkig, alles was ver weg en op het open veld met overzicht was het prima lopen. Ik was smorgens speciaal naar het berkelse bos gereden...daar was het erger als in het park hier in de wijk...
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

pluk schreef:Blijkbaar voelen jullie je aangevallen en/of aangesproken. Dat is niet de bedoeling van mijn betoog.
Let's agree to disagree.

Nee hoor, het is alleen je houding die me stoort. Ik heb ook regelmatig mn bedenkingen bij dingen die ik lees. Maar doe mn best die niet te uiten, wat schiet je ermee op, iemand die zn hond kwijt is voelt zich al kut genoeg, daar hebben ze geen aangepraat schuldgevoel van iemand die het hele verhaal niet eens kent bij nodig.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Martine-Tom schreef:Nee hoor, het is alleen je houding die me stoort. Ik heb ook regelmatig mn bedenkingen bij dingen die ik lees. Maar doe mn best die niet te uiten, wat schiet je ermee op, iemand die zn hond kwijt is voelt zich al kut genoeg, daar hebben ze geen aangepraat schuldgevoel van iemand die het hele verhaal niet eens kent bij nodig.
Nou dit dus. Bij alle gevallen waar honden het slachtoffer zijn geworden: we waren er niet bij. We weten niet wat er is gebeurd. En de hond is weggelopen of erger dood. Is daar ruimte voor veroordeling van deze mensen? Zonder te weten wat er echt gebeurd is?

Pluk, je schrijft zelf op pagina 2 "of de hond los liep verteld het verhaal niet". Je weet het gewoon niet, wat er gebeurd is.

Kijk, natuurlijk heb je er uilskuikens van hondeneigenaren bij. En natuurlijk zou je die graag hun nek omdraaien. Met regelrechte idioten is het moeilijk medelijden hebben, absoluut waar. Maar in de regel denk ik dat je te maken hebt met mensen die oprecht naar de kloten zijn die hun hond zijn kwijt geraakt. Die oprecht nooit bewust hun hond in gevaar hebben gebracht. En daar hoef je dan geen medelijden mee te hebben?

En laten we dan nu eens aannemen dat het inderdaad voor een goed deel hun eigen schuld was.... Niet expres maar gewoon uit onwetendheid of domheid (sommige mensen hebben nou eenmaal 2 hersencellen waarvan 1 niet in gebruik). Maar maak jij nooit fouten?

Ik vind 1 ding trouwens wel raar. Ik hang nou al heel wat jaren op facebook rond. En mijn echtgenoot werkt bij de dierenambulance. Ik heb niet 1 oproep van vermiste honden voorbij zien komen :g:

Plaats reactie