Vraagje aan de kefir "brouwers"

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: Vraagje aan de kefir "brouwers"

Rico
3-sterren
3-sterren

Bericht door Rico »

't Is leuk spul hoor, toen foto's gemaakt.. we hadden een klein roosje, en na twee weken was het al best veel. :P

In de pot...
Afbeelding

Afbeelding
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Rico schreef:'t Is leuk spul hoor, toen foto's gemaakt.. we hadden een klein roosje, en na twee weken was het al best veel. :P

In de pot...
Afbeelding

Afbeelding

Ik blijf toch maar bij mijn gedachten, YUK.
Syrae
3-sterren
3-sterren

Bericht door Syrae »

ik ga weer aan de slag met water kefir, dat zijn kristallen, misschien een beter beeld? Is best lekker alleen wel zoetig, als je geen suiker wilt eten niet aan beginnen.
Kim_S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Kim_S »

*Lia* schreef:Ik blijf toch maar bij mijn gedachten, YUK.
Ik doe met je mee :yucky: :-X
Lil

Bericht door Lil »

Syrae schreef:ik ga weer aan de slag met water kefir, dat zijn kristallen, misschien een beter beeld? Is best lekker alleen wel zoetig, als je geen suiker wilt eten niet aan beginnen.
Mijn waterkefir is altijd ontzettend zuur. Ik laat ze de suiker helemaal oppeuzelen, dus zolang het nog zoet smaakt en zo lang er nog geen koolzuur in zit, drink ik de kefir nog niet. Staat altijd 2-3 dagen.
judith1967
5-sterren
5-sterren

Bericht door judith1967 »

Kefir smaakt anders als je andere melk gebruikt. Mijn ervaring: magere melk smaakt zuur, volle melk smaakt lekker. Te lang laten staan wordt zuurder, minder lang is lekker.

Kefir heeft geen standaard gebruiksaanwijzing, het is trial-and-error. :)[/quote]

Oooh dat wist ik niet
Weet niet meer of ik magere/halfvol of volle melk heb gebruikt,weet wel dat ik die houdbare melk gebruikte ervoor.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik moet zeggen dat ik kefir ook altijd onnoemelijk goor heb gevonden (waterkefir vind ik helemaal smerig). Maar omdat mijn held Jesse van de Velde het aanbeveelt in plaats van yoghurt en ik 's morgens graag een beetje yoghurt eet, besloot ik weer kefir te gaan proberen. Nu heb ik de kefir besteld en of het nou de kwaliteit van de kefir is of de manier waarop ik het maak: ik heb nog niet eerder zulke goede kefir gehad. De kefir wordt bijna zo dik als yoghurt en is lekker mollig en niet zo zuur. De roosjes zwemmen hier wel in halfvolle bio melk.

Ik heb ze tot nu toe 1 keer met water afgespoeld. Maar alle andere dagen doe ik het zo (misschien dat ze dat wel lekker vinden, m'n roosjes?!): ik vang de roosjes op in een zeef (van plastic) en zet de zeef daarna op een plastic mengkom. Dan giet ik de melk over de roosjes. De melk vang ik op in de mengkom en daar doe ik de 'schoon gespoelde' roosjes bij. De kefir bacteriën schijnen aan de buitenkant van de roosjes te zitten dus die komt weer terug in de melk terecht. En ik had ook gelezen dat het wel goed is om een scheutje van de kefir terug te doen bij de melk, dus leek me dat afspoelen met melk wel een goed plan. Geen idee of het ook werkelijk zo is maar ze vermenigvuldigen zich vooralsnog erg goed en de kefir is echt heel goed te drinken.

Ik heb via hetzelfde adres waar ik de kefir besteld heb ook vernomen dat je de weckpot niet af mag wassen met afwasmiddel. Dus dat doe ik ook niet meer, maar om de dag kook ik 'm wel ff uit. Vroeger gebruikte ik wel afwasmiddel. En spoelde ik de kefir iedere dag af. Misschien dat dit ook nog scheelt?
Lil

Bericht door Lil »

Afwasmiddel mag je niet gebruiken inderdaad.

Toen ik nog melkkefir maakte spoelde ik de roosjes altijd af met water.
Nu de waterkefir idem.
constance.blokzijl
5-sterren
5-sterren

Bericht door constance.blokzijl »

Ik doe veel op dezelfde manier hoor Lizzy. Ik gebruik alleen volle melk, doe een klein beetje van de bereide kefir terug bij de roosjes in de weckpot. Ik spoel ze helemaal niet af. En laat het dan anderhalve tot 2 dagen staan.
Heb ik echt heerlijke dikke, romige kefir drank.

Nu zijn we een aantal dagen weg geweest en hebben ze in de koelkast gestaan vanaf woensdag. Vanmiddag heb ik dus wel afgespoeld met water.
Ben heel benieuwd hoe ze er aan toe zijn dinsdagmiddag.
sella

Bericht door sella »

As je over hebt Lizzy, ik wil er wel weer mee beginnen, vooral voor de honden. Of het adres waar je de kefir start hebt gekocht?
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Je had van mij kunnen krijgen hoor Lizzy.

Ik doe het al jaren.. ik spoel de ene keer wel de andere keer niet, wat over is gaat of naar de honden of in een klein weckpotje van de Ikea en bewaar dat met water , als ik veel heb zet ik een of advertentie of ik ze het op FB, is het zo weg.

Ik vind het lekker om te drinken,, voor mij geen karnemelk of yoghurt meer.

De honden krijgen s'morgens een beetje en ik drink 2 glazen per dag..

Ik zet de weckpot en plastic kan en zeef in de vaatwasser en de trechter was ik zo af, beetje lastig in de vaatwasser.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sella schreef:As je over hebt Lizzy, ik wil er wel weer mee beginnen, vooral voor de honden. Of het adres waar je de kefir start hebt gekocht?
Ik heb nu nog niet genoeg voor 1 liter kefir per dag maar ik zit er niet ver meer van af. PB gerust je adres naar me, dan stuur ik wat naar je op.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Marga* schreef:Je had van mij kunnen krijgen hoor Lizzy.

Ik doe het al jaren.. ik spoel de ene keer wel de andere keer niet, wat over is gaat of naar de honden of in een klein weckpotje van de Ikea en bewaar dat met water , als ik veel heb zet ik een of advertentie of ik ze het op FB, is het zo weg.

Ik vind het lekker om te drinken,, voor mij geen karnemelk of yoghurt meer.

De honden krijgen s'morgens een beetje en ik drink 2 glazen per dag..

Ik zet de weckpot en plastic kan en zeef in de vaatwasser en de trechter was ik zo af, beetje lastig in de vaatwasser.
Hhihihi, ja weet ik veel Marga ;D ;D ;D . Als ik dat had geweten, had ik bij jou aangeklopt!

Hoe lang maak jij al kefir?
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Als je bij zoeken had gekeken had je mij zo gevonden hahaha.

Ik denk al zeker 9 jaar als het niet langer is..
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Nou eigenlijk had je wel moeten zoeken :) :) :) is al weer van een poosje geleden dat ik opstuurde..

Plaats reactie