Previcox

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Previcox

brenda.de-louw
1-ster
1-ster

Bericht door brenda.de-louw »

Bedankt voor de informatie. Waren er nog meer NSAID s dan Metacam en Previcox? Nooit iets van gehoord van de dierenarts. Loop toch nog rond met dat nare schuldgevoel ook al weet ik dat ik er zelf weinig aan had kunnen doen. Ik ben mijn hondenkind kwijt. Mijn allerliefste maatje van de wereld.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

brenda.de-louw schreef:Bedankt voor de informatie. Waren er nog meer NSAID s dan Metacam en Previcox? Nooit iets van gehoord van de dierenarts. Loop toch nog rond met dat nare schuldgevoel ook al weet ik dat ik er zelf weinig aan had kunnen doen. Ik ben mijn hondenkind kwijt. Mijn allerliefste maatje van de wereld.
Ja, Metacam heeft een broertje (ander merk, zelfde werkzame stof, veel goedkoper) en er is Rimadyl (met het goedkopere broertje Carprodyl) en ik heb nog een andere gehad, waarvan ik de naam me even niet kan herinneren.
Overigens wordt het hier ook altijd beschreven als "paracetamolletje". Toen ik mijn 1e pup kocht, verkocht de dierenarts me zelfs op zijn advies en doosje rimadyl, want dat was volgens hem altijd handig om in huis te hebben, want zo'n jonge hond verstapt zich nog wel eens.. Ik kocht braaf de pillen en ontdekte in de praktijk dat áls hij wat mankeerde ik toch eerst naar de da ging voor onderzoek/diagnose/advies, dus die doos raakte gewoon over datum, want nooit nodig. En nu terug kijkend denk ik "wat bezielde die man, om mij als volkomen onervaren eigenaar en doos nsaid's te verkopen om naar eigen inzicht aan m'n pup te geven als die wat zou gaan mankeren.. :o

Je hebt echt het allerbeste voor je maatje gedaan, de dierenarts geraadpleegd over alles wat je verontrustte. Of je maatje er nog zou zijn als de arts adequaat had gereageerd weten we niet, het had misschien wel dit bijzonder akelige afscheid kunnen voorkomen én je de troostende wetenschap gegeven dat er niets aan te doen was. Maar je mag het jezelf echt niet verwijten hoe 't gegaan is.. :bigarmhug:
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Er is ook nog troxocil, een NSAID die je maar 1 keer per maand doseert.

Ik ben het met parelridder eens, je hoeft jezelf niets te verwijten. Het enige wat je hier van leren kunt is dat een dierenarts niet heilig is. Mocht je in het vervolg twijfels hebben bij een diagnose of behandeling, dan laat je dat niet meer wegwuiven. Maar ik blijf dat de fout van de dierenarts vinden, jij gaf duidelijk de symptomen aan en hij had daar meer aandacht aan moeten besteden.
Oso-Bayou
4-sterren
4-sterren

Bericht door Oso-Bayou »

Lieve Brenda, deze knuffel :bigarmhug: is voor jou, omdat je het best mogelijke voor je maatje gedaan hebt.

Het is begrijpelijk dat je blijft vragen, wat als ik.....
Er is geen "wat als ik " want de liefde voor jullie grote vriend stond voorop. Sterkte :-*
brenda.de-louw
1-ster
1-ster

Ach, wat een ontzettend lief bericht. Het sterkt mij enorm. Ik heb altijd het allerbeste voor gehad met onze Blues. Ben inderdaad wel altijd uitgegaan van de kennis van de dierenarts. Ik ben daar helemaal klaar en laat onze kat overschrijven naar een ander. Mijn vertrouwen in haar is volledig verdwenen. Ik hoop dat ik mijn verdriet een plekje kan geven. Op dit moment voel ik mij gebroken en kan af en toe wel uit elkaar barsten van verdriet en onmacht. Wat een intens gevoel. Tot het misselijke aan toe. Mijn lief mannetje, mijn lief hondenkoppie. Ik zal hem nooit vergeten.
Diego
4-sterren
4-sterren

Bericht door Diego »

Wat een trieste en nare gebeurtenis.
Heel veel sterkte! Ik kan me je verdriet zo goed voorstellen.
Ga je nu niet schuldig voelen, je hebt gehandeld uit een goed hart en uit liefde voor je hond.
En dat heeft hij zeker weten gevoeld.
Denk met plezier terug aan je lieve maatje en laat dit het niet overschaduwen.
Dikke knuffel!
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Ach jeetje wat een naar bericht!

Heel veel sterkte en meissie laat je schuldgevoel varen! Je schrijft met zoveel liefde over jouw allesie,echt met zoveel liefde en laat dat niet overschaduwen met de vraag 'wat als',daar maak je het voor jezelf alleen nog moeilijker door!
Het gemis zal groot zijn,maar probeer aan alle mooie momenten te denken,die zijn zoveel meer waard dan de vraag 'wat als' :-*
Extreme
5-sterren
5-sterren

Bericht door Extreme »

Brenda als 1e sterkte.
Blues goeie reis.

Ik begrijp je twijfels, maar geef je zelf hiervan geen schuld, je...we zijn afhankelijk van een arts, deze beoordeeld wat er mankeert aan je dier en zal adhv medicatie geven. En natuurlijk geef je die dan aan je hond, wat had je anders willen doen, studie in medicijnen of ziektes gaan volgen, nee dat is geen mogelijkheid, dus geef je de pijnstillers, want zien dat je hond pijn heeft dat wil je gewoon niet, de pijnstillers hebben in ieder geval goed geholpen.
Mijn hond kreeg ooit van de dierenarts trocoxil, echt enthousiast was ik niet met het resultaat, ik heb toen een ostheopaat naar hem laten kijken, zij vertelde mij dat trocoxil goed kan werken, maar uiteindelijk zou de kans groot zijn dat ik niet meer de maand er vol mee kon maken, en steeds kortere tijd mijn hond pijnvrij(minder pijn) zou hebben, ook waarschuwde zij mij voor het risico op nierproblemen, ze zei, als je het gaat merken is vaak al meer dan 70% van de nieren kapot, en ben je vaak al te laat.
Jouw blues is ineens heel erg snel erg ziek geworden, nu ben ik geen arts, maar de kans dat zijn nieren al niet meer goed waren is mogelijk en dan previcox die misschien hem de laatste duwtje gegeven heeft.....of had hij misschien ook wel zo snel ziek geworden zonder previcox en is het een toeval dat het samen is gevallen met previcox.... niemand kan het nog zeggen.
De vragen zullen nooit beantwoord worden, wel zou ik een gesprek aan gaan met de dierenarts, en uitleg vragen waarom er niet gehandeld is na je eerdere meldingen, misschien helpt het met het verwerken van je gemis.
Nogmaals maak je zelf geen verwijten en heel veel sterkte met het verwerken van het gemis van je Blues.
espagne5
1-ster
1-ster

Bericht door espagne5 »

allereerst wil ik je condoleren met het verlies van je hond vind dit dieptriest.
Ik heb zelf een DH die vanaf dat ze 7 maanden was (nu ruim 7 1/2 jaar) HD optima forma en Artrose vastgesteld werd.We dachten dat ze zich verstapt had omdat ze mankte met haar achterpoot dus in Ermelo bij de Sterkliniek een scan laten maken,toen we de uitslag kregen dachten we dat we door de grond heen zouden zakken.Er werd Previcox voorgeschreven 1 tablet per dag ,puppytraining gestopt vanwege de onverwachte bewegingen die ze kan maken werd ook afgeraden om door te gaan.Het ging en gaat nog steeds perfect met haar we zijn een paar jaar geleden teruggegaan naar een 1/2 tablet per dag het is toch troep laten we eerlijk zijn.De DA heeft ons in het begin ook verteld dat de meeste honden waarvan het vroeg geconstateerd wordt nog geen jaar oud worden.Wel dus door veel rechtlijnig te lopen en altijd aan de riem nooit los.Ik moet zeggen dat ze never nooit een bijwerking heeft gehad van de Previcox ,ze zal dit haar leven lang moeten krijgen .Ik denk zelf dat er bij jou hond meer aan de hand was dan alleen maar dat plassen aangezien hij ook een verdikte teelbal had.Jou DA had direct een scan moeten maken daarvan en niet een aantal dagen wachten vind dit eerlijk gezegd ongehoord je hebt wel met een levend wezen te maken.Geef jezelf niet de schuld jij hebt er alles aan gedaan om je hond te redden maar die DA is nalatig geweest.
enya13
4-sterren
4-sterren

Bericht door enya13 »

hier ook mijn stokoude honden op de previcox e.d. [gehad], nergens last van. ik denk dat je bij een 8,5-jarige berner eerder richting kanker moet gaan denken, ook gezien die vergrote teelbal enz.
een hond leeft in het heden en hij had nu pijnstilling nodig om te kunnen leven.
helaas is het vaak nodig om jezelf in te lezen voor en na bezoek dierenarts. een d.a. weet van alles een beetje.
mijn 1e cushinghond was er ook niet meer geweest als ik de dosering van de d.a. aangehouden had. die was flink verouderd. een amerikaans forum heeft hem gered.
een ''schuldige"' voor de dood van jouw hond zoeken geeft alleen maar extra verdriet.
de hond was ernstig ziek en jij hebt de juiste beslissing genomen.
voor een berner heeft hij een mooie leeftijd behaald.
sterkte!
brenda.de-louw
1-ster
1-ster

Lief al die reacties. We zijn een week verder na het insl apen van mijn grote vriend. We hebben thuis naast de vele tranen ook alles doorgesproken. Voor de artrose had hij absoluut een pijnstiller nodig. Maar had hij wel artrose? Er zijn geen foto's van gemaakt. Begin september had Blues nergens last van. Na de start met Metacam, pijnstiller, vreselijk aan de diarree. Overgestapt op Previcox. Tussendoor heeft Blues ernstige blaasontsteking. Meer dikke bloedproppen dan urine. Bloedonderzoek toont gezonde nieren en lever. Eind oktober komt de diarree weer terug. Dan weer normaal en dan weer diarree. Andere voeding want misschien had hij weleen voedselallergie. In het ziekenhuis werd later verteld dat dat zelden gebeurd op latere leeftijd. De laatste dagen begon hij wat minder te eten. De laatste 2 dagen helemaal niet meer.
En als in een roes racen wij met Blues van de dierenarts naar ziekenhuis. Volgens ziekenhuis is hij bij aankomst al in shock. Nierfalen 15%doet het nog maar, andere pijnstilling(arts wil geen Previcox), pols van 140, oedeem, lekkende bloedvaten(ontstoken bloedvaten).
Ik ga over een paar weken langs mijn dierenarts. Wil toch antwoorden, mochten die er zijn, op mijn vragen. Kan Previcox de boosdoener zijn geweest? Was het wel artrose ipv kanker of iets anders in zijn rug'? Waarvan gaan bloedvaten stuk? Hoe kwam het dat hij in 2 maanden tijd 5 kilo kwijt was? Ik zag hem achteruit gaan maar waarom zag zij dat niet? Ik krijg er mijn diertje niet mee terug maar wellicht kan ik het dan iets anders zien als dat ik nu doe. Ik begin nu zelf ook meer richting kanker te denken. Alles bij elkaar genomen. Zelf vind ik 8,5 jaar niet zo oud. Ik ken diverse Berners die ouder zijn. Enne......die van mij had veel ouder mogen worden. Zei altijd tegen iedereen, die van mij gaat 12 worden. Tja, was dat maar zo.

Plaats reactie