Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm
Moderator: Lizzy
-
sella
Re: Longproblemen met Linga
Er is niet veel anders dan milbemax dacht ik van de da begrepen te hebben. Dat je daarna in de spot on spullen komt Gy
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Preventief behandelen doe je idd middels een maandelijkse pil Milbemax. Gezond is dat natuurlijk niet, maar als je hond herhaaldelijk deze infectie op liep, is hij er kennelijk vatbaar voor (weerstand en/of gedrag in combinatie met omgeving) en dan is het nadeel van deze chronische behandeling beter dan steeds weer Franse hartworm infectie..Anne in Duitsland schreef:Dus iedere maand een pil - maar welke? Milbemax? Of zijn er nog andere pillen die je maandelijks kunt geven zonder dat het heel erg is voor je honds gezondheid?
Maar los van dat het niet heel gezond is voor je hond om zó vaak ontwormd te worden, is het dus ook dé manier om wormen resistent te maken tegen het bestrijdingsmiddel dus het is voor je toekomstige honden van belang zo min mógelijk te ontwormen, pas preventief te gaan behandelen als gebleken is middels herhaaldelijke infectie dat dit nodig is.
Parelridder schreef:Preventief behandelen doe je idd middels een maandelijkse pil Milbemax. Gezond is dat natuurlijk niet, maar als je hond herhaaldelijk deze infectie op liep, is hij er kennelijk vatbaar voor (weerstand en/of gedrag in combinatie met omgeving) en dan is het nadeel van deze chronische behandeling beter dan steeds weer Franse hartworm infectie..
Maar los van dat het niet heel gezond is voor je hond om zó vaak ontwormd te worden, is het dus ook dé manier om wormen resistent te maken tegen het bestrijdingsmiddel dus het is voor je toekomstige honden van belang zo min mógelijk te ontwormen, pas preventief te gaan behandelen als gebleken is middels herhaaldelijke infectie dat dit nodig is.
Ik sluit me hier bij aan.
En als Linga dit komend jaar weer besmet raakt is dat wel het moment dat ik er elke maand Milbemax in ga gooien. Want ze kan niet nog een keer zo'n kl*te worm in haar lijf hebben dat lijdt tot deze ellende. En doordat ik haar nu elke 3 maanden ga controleren (en zelf elke maand), hoop ik dat als ze weer een infectie oploopt, de behandeling ook minder gevaarlijk is als dat ie nu is geweest.
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Het was de eerste keer dat Max longworm had (voor zover ik weet). Ik ga sowieso eerst nog een keer een wormtest doen voordat ik met Milbemax begin, maar goed te weten dat er wel preventie mogelijk is. Max wordt in april 12; bedoel je dat de wormen alleen bij hem resistent zouden kunnen worden door preventief te ontwormen, of de longworm in het algemeen (doordat hij natuurlijk ook weer dingen uitscheidt/-schijt in de natuur)?Parelridder schreef:Preventief behandelen doe je idd middels een maandelijkse pil Milbemax. Gezond is dat natuurlijk niet, maar als je hond herhaaldelijk deze infectie op liep, is hij er kennelijk vatbaar voor (weerstand en/of gedrag in combinatie met omgeving) en dan is het nadeel van deze chronische behandeling beter dan steeds weer Franse hartworm infectie..
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Als een wormmiddel té vaak wordt ingezet, worden wormen resistent tegen dat bestrijdingsmiddel. Niet specifiek bij die ene hond, maar in het algemeen. Dat vormt dus een gevaar voor je toekomstige hond, want ook die kan geinfecteerd raken en dan wil je ook graag kunnen behandelen..Anne in Duitsland schreef:Max wordt in april 12; bedoel je dat de wormen alleen bij hem resistent zouden kunnen worden door preventief te ontwormen, of de longworm in het algemeen (doordat hij natuurlijk ook weer dingen uitscheidt/-schijt in de natuur)?
Resistentie t.g.v. té frequent ontwormen is eerder al gebeurd bij schapen en paarden en dus en reeel risico! Vandaar ook het zogenaamde Spoelwormonderzoek van Utrecht, waarmee men verhoging van de preventieve ontworming hoopt te voorkomen, i.v.m. voorkoming van resistentie.
Hoe gaat het vandaag met het meisje?
Ja, hartstikke goed. Ze hoest al dagen niet meer, ze is kwiek en ik zou ZO blij zijn als we 5 dagen na die 4de pil zijn. Dan kan ze weer lekker mee naar het bos, zich lekker uitleven.
Ik heb zelf gisteren weer ontlasting nagekeken van de andere 3. En deze ontlasting ook opgestuurd naar UU. Ik heb niks gevonden. Dus als ik mijn werk goed heb gedaan, krijg ik maandag weer de uitslag 3 x negatief.
Ik heb voor mezelf het besluit genomen dat ik elke maand van alle 4 de honden 3 dagen achtereen ontlasting ga controleren. En eens per 3 maanden ga ik het opsturen naar UU. De ontlasting die ik opstuur, onderzoek ik ook zelf. Dat moet me een beetje het idee gaan geven dat ik gecontroleerd wordt en dat verhoogd m'n zelfvertrouwen (hoop ik). Nou ja, natuurlijk in de hoop dat we geen besmetting tegen komen....
Voor Linga ga ik het over 2 maanden al opsturen naar UU. Drie dagen achter elkaar. En deze dagen ga ik natuurlijk zelf ook meekijken.
Ik heb zelf gisteren weer ontlasting nagekeken van de andere 3. En deze ontlasting ook opgestuurd naar UU. Ik heb niks gevonden. Dus als ik mijn werk goed heb gedaan, krijg ik maandag weer de uitslag 3 x negatief.
Ik heb voor mezelf het besluit genomen dat ik elke maand van alle 4 de honden 3 dagen achtereen ontlasting ga controleren. En eens per 3 maanden ga ik het opsturen naar UU. De ontlasting die ik opstuur, onderzoek ik ook zelf. Dat moet me een beetje het idee gaan geven dat ik gecontroleerd wordt en dat verhoogd m'n zelfvertrouwen (hoop ik). Nou ja, natuurlijk in de hoop dat we geen besmetting tegen komen....
Voor Linga ga ik het over 2 maanden al opsturen naar UU. Drie dagen achter elkaar. En deze dagen ga ik natuurlijk zelf ook meekijken.
Alweer een goed verlopen verdelging van die rotbeesten waaruit jij moed kan halen om door te gaan....nog even en jullie kunnen weer op stap. ik duim nog wat door
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Dat is mooi nieuws!!!Lizzy schreef:Ja, hartstikke goed. Ze hoest al dagen niet meer, ze is kwiek en ik zou ZO blij zijn als we 5 dagen na die 4de pil zijn. Dan kan ze weer lekker mee naar het bos, zich lekker uitleven.
Heej, begrijp ik nou dat jij zélf de Baermann test kunt doen? (vertel, vertel..)
Ow en uit nieuwsgierigheid, wat kost het onderzoek bij Utrecht nou via jouw da..?? (wil ik dit weten..?
Ja echt he, de vlag gaat dan uit! Want dan heeft Pling het ook overleeft, dit avontuur.Parelridder schreef:Dat is mooi nieuws!!!Nog héél even, oh wat zal dat een FEEST worden voor jullie, einelijk weer lekker vrij!!!!!
Heej, begrijp ik nou dat jij zélf de Baermann test kunt doen? (vertel, vertel..)
Ow en uit nieuwsgierigheid, wat kost het onderzoek bij Utrecht nou via jouw da..?? (wil ik dit weten..?)
Nou, of ik het zelf kan doen is nog even de vraag
Ik ben via mijn dierenarts ongeveer hetzelfde kwijt als bij Het Woud. Maar omdat mijn dierenarts het fijn vindt om op de hoogte te zijn, doe ik het lekker via hem. Dat is voor mij ook fijn, want dan kunnen overleggen over welke dag wel/niet insturen, etc.
Zo te lezen gaat het de goeie kant op!! Heerlijk!!
Gisterenavond heeft Linga de hele avond liggen hoesten en kokhalzen
. Ik zou toch denken dat die kl*te wormen nu toch wel eens haar lijf uit moeten zijn? Of hebben ze permanente schade aangericht? Getverdemme. Zo even onze dierenarts bellen.
Ik ga nu toch ook denk ik maar luchtwegkruiden van de Groene Os bestellen. Ter ondersteuning.
Ik ga nu toch ook denk ik maar luchtwegkruiden van de Groene Os bestellen. Ter ondersteuning.
Wat raar
Weet je zeker dat het hoesten (ook) geen andere oorzaak heeft?
Weet je zeker dat het hoesten (ook) geen andere oorzaak heeft?
-
Parelridder
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik heb ná de volledige behandeling Daantjes ontlasting opnieuw laten controleren (als je wilt weten na welke termijn zoek ik het even na, de gekozen termijn was advies van Rolf Nijsse) en het was toch - ondanks dat het gewoon weer prima ging - een pak van m'n hart toen ze ook officieel er vanaf was.
Daantje is later in Utrecht gecontroleerd middels een hartecho, mede op eventuele schade. Het was ontzettend fijn om te weten dat ik niet alleen niks mérk, maar dat er ook niet in het geniep toch schade is die bij extra inspanning of zo tot ellende zou kunnen leiden.
Ik zou in jouw situatie ook vrezen voor hoesten n.a.v. de F. hartworm en dat lijkt natuurlijk ook het meest waarschijnlijke nu, maar ik zou zéker ook de reguliere dingen in zetten die je bij hoest/keelontsteking doet (geen halsband, lepeltje honing, hijgen vermijden, echinaforce, dat soort dingen). Het kan heel simpel een 'verkoudheid' zijn en juist omdat ze behoorlijk wat inspanning geleverd heeft om die F.H. op te ruimen, dat maakt vatbaar en merk je (volgens Rolf) vooral op huid en slijmvliezen (ontstekinkjes).
Hier vieze oogjes en oortjes gehad, wat ze nóóit heeft, terwijl ze normaal alle reden zou hebben door slootjes en struikjes en juist in die 4 wkn van behandeling natuurlijk geen troep in oren/ogen kreeg..
Hou je haaks!
Gat......
dat t een nieuwjaarsdingetje is.