Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Longproblemen met Linga

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Lizzy schreef:Wacht even hoor, want ik zie in je vorige berichtje niet dat je snel na de kuur een mestonderzoek heb laten doen...? (zit ik niet goed op te letten?).

Wij waren inderdaad ook van plan om 2 maanden na de laatste pil/3 maanden na aanvang kuur een uitgebreid mestonderzoek te laten doen (3 dagen mest opsturen - apart van elkaar).

Zo ver ik begreep was Linga zijn eerste geval. Maar ik weet niet of je daar iets uit op kunt maken want de meeste van zijn patienten worden preventief ontwormt met Milbemax. En ja, wie weet houden ze een besmetting daarmee een soort van in de tang...? Heb jij bij Daantje terug kunnen redeneren, of er een moment van verminderde weerstand is geweest of iets?

Hahaha, ja en bedankt he ;D ;D ;D . Moet je je voorstellen, door de lamp van de microscoop verwarm je de poep :-X :biggrin2:
Ja, de ontlasting van alle 3 is onderzocht op 13 aug. (uitslag 15 aug). Diagnose op 23 juni, dus vrij kort na afloop behandeling is de ontlasting een keer onderzocht. Dit was echter op de valreep van afronding van het spoelwormonderzoek en dat zal dit moment bepaald hebben. Het meerdagenonderzoek was 3 mnd. na aanvang behandeling, dus die termijn zou ik zeker aanhouden.

Middels eens per 3-4 mnd preventief ontwormen voorkom je geen Franse hartworm infectie, daarvoor moet je dat echt maandelijks doen. Er zijn regio's waar diverse dierenartsen werkelijk opmerkten dat ze meer te maken kregen met FH infectie. Zij hebben dat ook op hun website staan, als signalering binnen hun regio.
Als jouw da hiermee al te maken had, zou hij vast niet onmiddellijk eea hebben zitten opzoeken, want had hij dat recent al opgefrist tbv en andere patient.

Daantje is 2 mnd. voor diagnosticering (middels screening/spoelwormonderzoek) enkele keren per week in een regio wezen trainen waar verhoogd risico is (1e risico verhogende factor). Dat was een zeer stressvolle training (niet goed voor de weerstand, 2e risicofactor), waar ze vanwege die stress enorm gras heeft staan vreten (3e risico factor: slakjes en slakkenslijm kun je zo makkelijk naar binnen werken..). Ze was nog geen jaar, dus ook nog geen optimale afweer (4e).
Tussen haakjes: ik heb die serie lessen niet afgemaakt, vanwege de mate van spanning die het veroorzaakte.
In mijn agenda terug bladerend was het voor mij wel heel duidelijk dat het daar en toen gebeurd moest zijn. Past qua termijn ook helemaal binnen de periode die het Spoelwormteam mij noemde tussen het innemen v/d slak en het kunnen vast stellen van de infectie.
Maar puur en alleen de regio dekt de lading niet hoor, want de meeste honden daar lopen het niet op he!

[smiley met knijper op de neus] :-X
sella

Bericht door sella »

Ik neem aan dat weerstand verlaging bij vrouwelijke schatten ook door de loopsheid kan komen, los van andere stressfactoren.

Ik zie hier bij de mannen dat een loopse dame ook lebberen en snacken van grassprietjes geeft en dat ze aan precisie plassen doen.
Wat dan weer mogelijk door loopse dame gelezen en gelebberd wordt.

Ik vindt het serieus een lastige materie. Waarom de een wel besmet en vele anderen niet.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

sella schreef:Ik neem aan dat weerstand verlaging bij vrouwelijke schatten ook door de loopsheid kan komen, los van andere stressfactoren.
Klopt, ook loopsheid doet de weerstand verlagen, maar het kan natuurlijk ook 'zomaar': we lopen allemaal wel eens griep op of zo en dat krijg je ook echt niet per definitie door er mee in aanraking te komen. Maar goed, dat is een virus, terug naar de worminfecties, daarvan is bekend dat het al dan niet geinfecteerd raken bepaald wordt door de weerstand. Zo bleek tijdens het spoelwormonderzoek heel concreet dat mijn oudste hond de keren dat ze ziek of gewoon geweest was, een worminfectie opliep, terwijl wandelomgeving, voeding en gedrag ongewijzingd was gebleven. En m'n andere honden gewoon gen wormen he, ondanks het alle dagen uitvoerig samen zoenen, kluifjes en speeltjes delen, enz. enz.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Syrae schreef:Ze hebben wel weer een link door naar een natuurlijke manier van bestrijden van hartvorm, maar volgens mij hebben ze in de VS vooral last van de hartworm die via muggen word overgebracht?

Op de site van hartwormfree staat wel weer een interessant stuk over de wolbachia bacterie die een belangrijke rol schijnt te spelen in de voortplanting van Hartworm, misschien dat dat de hoofdreden Is waarom vooral honden met een lage weerstand vatbaar zijn voor deze nare beesten.
Ja, het is een andere hartworm, volgens mij heet die de Dirofilaria immitis. Maar behalve dat deze door de mug wordt verspreid via de mug, gedraagt deze griezel zich best wel hetzelfde. Ook deze volwassen worm zit in de rechter hartkamer en gaan de larven naar de longen. De ingrediënten van dit natuurlijke middel zouden volgens mij ook voor de Angiostrongylus kunnen werken.

Milbemax doodt ook beide, de Dirofilaria immitis en de Agiostrongylus Vasorum.
sella

Bericht door sella »

Dat kan dus inhouden dat we die natuurlijke stoffen preventief kunnen geven?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sella schreef:Dat kan dus inhouden dat we die natuurlijke stoffen preventief kunnen geven?

Mjah, daar zit ik dus over na te denken. Aan de andere kant weten we natuurlijk niet hoe vaak zo'n besmetting nou werkelijk voor komt....
sella

Bericht door sella »

Dat is waar. Als ik kijk naar de uitslagen zijn die van mij nooit besmet geraakt. Het houd me bezig dat oprukken van besmettingen die eerst ver van ons bed show waren.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sella schreef:Dat is waar. Als ik kijk naar de uitslagen zijn die van mij nooit besmet geraakt. Het houd me bezig dat oprukken van besmettingen die eerst ver van ons bed show waren.
Ja, ik dacht een paar jaar geleden ook, toen Huette van Bas Rouge besmet bleek "Ah ja, maar zij komt ook in Frankrijk, zal zo'n vaart toch niet lopen?". Hoewel ik het toen wel dichtbij vond komen hoor. En wel 2 keer per jaar mest liet onderzoeken (hoewel ik dit jaar wat aan de late kant was). En nou zit mijn hond vol in de penarie.... Met symptomen en al!
sella

Bericht door sella »

Ja, nu jouw hond in het eigen gebied is besmet, is het zeker geen ver weg show.
Ik had altijd de rust, ik kom eigenlijk niet op de veluwe. Jullie ook niet.

Vandaar dat ik toch wil leren zelf de mest te onderzoeken, dan kan ik dat regelmatig doen zonder dat ik moet balen dat de portomenee vaker testen niet toestaat.

Ik hoop dat dit de 1e en de laatste keer is dat ze besmet is gerakt.
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Afgelopen dinsdag de laatste gehad toch? Mogen we dan nu massaal enórm hard juichen? Ik hoop het zó! :-*
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Inge en Bono schreef:Afgelopen dinsdag de laatste gehad toch? Mogen we dan nu massaal enórm hard juichen? Ik hoop het zó! :-*
Nou, ik ben al wel begonnen hoor!!!!! Vandaag hebben we onze rups voor het eerst weer mee naar het bos genomen! En een lol dat ze had. Ze leek wel een jong hert! We hebben van haar genoten!!!!!!

Dus de vlag hangt hier uit.

Over 2 maanden officieel mest laten controleren!
Inge en Bono
5-sterren
5-sterren

Bericht door Inge en Bono »

Woeiiiiiiiiiiii!!! :D :circle: :groupwave2: :flowers: :bigarmhug: :-*
Genietse!!! :-* Go Lingieplingie, dartelse :D :smitten:

En voor over 2 maanden gaan we gewoon door met duimen :)

Ohhhhh wat een fijn nieuws! :-*
Radja
5-sterren
5-sterren

Bericht door Radja »

Wat een heerlijkheid! Ben heel blij voor jullie,maar vooral voor Linga,lekker weer alles kunnen/mogen doen! Lekker hond zijn :D gefeliciteerd! :-*
Syrae
3-sterren
3-sterren

Bericht door Syrae »

fijn zeg!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

:thumbup: