pijnklachten achterpoot en lage rug

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten lage rug en 1 achterpoot

Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Oef, meevaller, ze hebben volgens de website ook eens per 3 weken een spreekuur in Rotterdam, dat is gewoon 'dichtbij' :biggrin2: Die andere lokatie is dik 2,5 uur rijden, enkele reis!! Dus duimen dat 't Rotterdam-spreekuur idd nog bestaat, dat de info uit de 2e link (wb de knie) nog klopt en dat het 3-wekelijsk spreekuur niet nét geweest is!
Ik zou het toch werkelijk heel prettig vinden als met absolute zekerheid is vast te stellen wat/waar en in welke mate. En zeker óók als we middels herhaling v/h onderzoek kunnen voorkomen te vroeg op te bouwen, want als dit niet al zó lang zou spelen zou ik echt niet bang zijn voor een kleine terugval, maar inmiddels voelt dat heel anders. Zowel qua tijd en energie, als ook de mogelijkheden tot herstel (hoe langer het door zeurt, hoe vaker terugval, hoe lastiger dat wordt) is het van belang dat we nou gewoon zo succesvol mogelijk gaan revalideren!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Lizzy, n.a.v. je vraag over de bijwerkingen van de prednison: we zijn na 5 dgn. over gegaan naar de helft van de aanvangsdosis. Dat krijgt ze nu dus vanaf donderdag. Op deze dosering is er geen sprake meer van toegenomen eetlust en evenmin grotere plasjes, dus nog 0,0 bijwerkingen. Ze krijgt nu 0,16 mg. prednison per kilo lichaamsgewicht.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ik laat 2 maal daags Daantjes gangwerk bij aanvang en begin van de wandeling beoordelen. Sinds we gebruik maken van de loopband, één keer bij en straatwandeling en één keer voor- en na een loopbandwandeling. Zowel in telgang als in kruisgang/draf (want soms was het in kruisgang oke, maar in telgang de stijfheid nog zichtbaar). Het was de afgelopen 5 mnd. zo dat ik dan mijn best moest doen Daantje in kruisgang te krijgen, iets wat voor dokter Aharon Daantjes rug blesseerde niet het geval was. En ondanks de middels tijd, lijnrust, oefeningen en chiropractie bereikte verbeteringen, herstelde dat niet volledig. Nu we vorig weekend gestart zijn met preTnison (want ik word hier erg blij van!) is het zo dat ik mijn stinkende best doen moet haar in telgang te krijgen. Tergend traag loop ik alvorens ze van kruisgang in telgang over schakelt!

Andere verbetering die bereikt is middels deze ontstekingsremmer, is de mate waarin ze haar poot weer kan strekken. Ze lag tót de knal op haar rug, ondanks de knieklacht, bij voorkeur volledig gestrekt met voor- en achterpoten. Dat doet haar te veel pijn in de poot (ik vermoed dat de knal op haar onderrug indirect een knal op de knieblessure geweest is en het langs die weg deze klacht heeft toegevoegd). Soms strekt ze 'm dus onnadenkend, om dan onmiddellijk weer te buigen ("Au!" gebaar). Na enige tijd bedacht ze een oplossing: ze trekt zichzelf op haar voorpoten over een kussentje/speeltje, zodanig dat het kussentje onder haar buik komt te liggen, waardoor de knieen licht gebogen blijven. Inmiddels is er slechts nog een heel klein verhoginkje onder de buik nodig, m.a.w. nog slechts een heel kleine buiging in de knie nodig, om zonder pijn te kunnen liggen met - bijna - gestrekte poten.
Afbeelding
Met 'eland' onder de buik

Afbeelding
met propje vetbed onder de buik
Suzanne
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Suzanne »

heel veel sterkte!

hopelijk komt het goed / ben je op de goede weg!

Suzanne
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Dank je wel!!!

Hier nog een plaatje van hoe ze meestal ligt nu, dit is het door haar meest gebruikte kussen voor dit doel:
Afbeelding

Afbeelding
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ga voor echo dingen altijd naar Warmerdam in Noordwijkerhout.

Maar moet je dit nu niet eerst even de tijd geven, alvorens je echo's of evt MRI's laat maken?
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Super bedankt voor de tip!! Ik ga 'm bellen of hij ook ervaring heeft met echo's van spieren/pezen.
Tijd zal het zeker nodig hebben, dat is wel duidelijk, maar we volgen het huidige beleid (lijnrust, max. 30 min. per wandeling) natuurlijk al vanaf augustus. Toen ze weer vrij mocht (5 min. per dag) viel ze terug, dus overnieuw.. Het zou bijzonder akelig zijn als we dit wederom 3 mnd. doen, dan proberen de wandeling te verlengen, dit opnieuw niet lukt en pas dán blijkt dat we nog iets over het hoofd zagen. Daarnaast moet een beslissing genomen worden tav de duur van de prednison/cortisone. De duur zal mede bepalen welk middel de voorkeur heeft. En voor nu is de enige redenering "de klacht duurt al zo lang, dan maar een lange kuur", maar je geft en dergelijk middel uiteraard toch graag zo kort als mógelijk. Naar ik begreep is middels het beeld op echo beter een indicatie te geven voor wat betreft de behandelduur, incl. de opbouw van beweging. Ik ben dus niet uit op 'snel', maar wel op het voorkomen van wéér iets over het hoofd zien of onnodige terugval.

MRI zie ik (nu) niet zitten, nogmaals narcose vind ik te belastend: de diagnose lijkt zó kloppend! Dan lijken de voordelen van de info uit MRI niet op te wegen tegen de nadelen. Maar echo is niet belastend, daar heeft ze slechts baat bij, dus dan zou ik graag zeker weten dat/wat en daardoor ook de behandeling zo goed mogelijk.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ik heb vanmorgen contact gehad met het echocentrum uit Zuid Limburg. De eigenaar, een verschrikkelijk aardige arts, vertelde me in alle eerlijkheid dat ze onvoldoende kennis heeft van echobeelden van spieren en pezen. Ondanks wat haar website vermeld hierover, kan ze me niet de gezochte zekerheid hierover bieden. Wat ze kan (en erg interessant zou vinden) is beide knieen echo-en en dan middels de vergelijking en studieboeken zo goed mogelijk e.e.a. interpreteren. Die eerlijkheid vond ik echt súper!
Helaas was er pas 22 feb. plek in Rotterdam (1 feb. al vol) en vond ze haar eigen deskundigheid in deze onvoldoende om me er helemaal voor naar Zuid Limburg te laten rijden.
In principe is dit echocentrum dus een aanrader (betrouwbaar) maar voor dít doel helaas niet bruikbaar.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Inmiddels tevens contact gehad met Warmerdam: Mochten er veranderingen aan weke delen zijn waargenomen dan is dat met echografisch onderzoek in beeld te brengen. Omdat er bij Daantje geen sprake is van een waargenomen lichamelijke verandering (anders dan functionele) is de kans dat hij met echografisch onderzoek aanvullende informatie kan verstrekken dermate klein dat hij het niet aan beveelt.
Jammer.. Mijn moeder heeft recent opnieuw een pees gescheurd in een schouder (eerder al in de andere schouder) en dit is met echo gediagnosticeerd. Een vriendin had een spierscheuring, waarbij de diagnose eveneens middels echo is bevestigd. Kennelijk is de kennis/ervaring hiermee bij radiologen en fysiotherapeuten die mensen onderzoeken veel verder.
Ik zou graag e.e.a. geobjectiveerd hebben gehad, om niet over 3-4 mnd. opnieuw iets gemist blijken te hebben (of erger). Maar voor een de belasting van een 2e MRI (lees: wederom een uur narcose) lijkt de huidige diagnose té sluitend. Het past zowel bij de situatie waarin het is ontstaan, als het voortduren n.a.v. de wijze van opbouw, het trauma op de rontgenfoto van Maarten, de lokatie waarop aanraking pijn doet, de verbetering op prednison..
Het lastige is dat ik eerder vertrouwd heb op een niet geobjectiveerde diagnose, meermalen zelfs, vandaar zo graag - voor we weer héél lang voor niets lijnrust houden - zékerheid. Inmiddels loopt mijn maatje al een vijfde deel van haar jonge leven aangelijnd.. :'(
Border Bandit
5-sterren
5-sterren

Bericht door Border Bandit »

Ja, is balen he!
Ik kan niet anders zeggen als dat je ontzettend je best voor hem doet!!
En als nu twee radiologen zeggen dat een echo weinig extra duidelijkheid geeft, dan denk ik dat je het voldoende uitgezocht hebt. Toch?
Ik begrijp je helemaal hoor, dat je dingen nu absoluut zeker wilt hebben. Je hebt geen leuke dingen meegemaakt.

Ik hoop dat dit de juiste weg is en dat Daantje rustig verder gaat met opknappen!! Ik gun het jullie zo.

Overigens vind ik het fantastisch hoe hij uitgevonden heeft dat het lekker ligt met een bobbel onder zijn buik.

Veel succes en geduld.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Dank je wel voor je mee leven. Het is verschrikkelijk je maatje zo lang zó te moeten beperken en buiten sluiten van alle pretjes. Nou ja, en mezelf ook, want dit beperkt natuurlijk ook mijn eigen mogelijkheden enorm. En als je dan wéét dat het goed komt, dat je althans op de goede weg bent, is het beter uit te houden.
De prednison neemt de ontstekingsreactie weg, maar niet de oorzaak, dus hoe het straks gaat na beeindiging van de kuur is verschrikkelijk spannend: keert het terug of is dát dan verholpen.. Enerzijds zou ik het liefst (b.w.v.s.) morgen al afronden, om te weten of de ontsteking weg blijft, anderzijds verleng ik de kuur het liefste in de hoop daarmee de boel blijvend tot rust te helpen. 't Is gewoon heel spannend: ze is een droom van een hond en vriendin, we deelden álle hobby's samen, ze ging overal mee heen.. Dat wil ik zo ontzettend graag terug, voor ons allebei.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Vanmorgen heb ik Maarten gesproken over hoe het tot nu toe gaat en hoe nu verder. De prednison was enkele dagen langer op de 2e dosis gebleven, in overleg met een collega van Maarten, om het pas ná overleg verder te verlagen. Vanmorgen hebben we afgesproken dat ik de dosis vanaf morgen opnieuw halveer: 2,5 mg p.d. Als dat goed gaat, na 5 dagen nogmaals (1/4 tabletje van 5 mg. p.d.) en als dát goed gaat krijgt ze die dosering na 5 dgn. om de dag. Zelfs dát (1,25 mg. om de dag) doet nog wat. De kuur wordt dus verlengd, maar middels een nog gelijkmatiger afbouw.
Zijn verwachting is - al is het natuurlijk een inschatting, de praktijk moet het uitwijzen - dat het de boel voldoende tot rust gebracht heeft, gezien de goede reactie meteen op de aanvangsdosering.

De resultaten tot nu zijn ongewijzigd: geen stijfheid meer in de knie, als vanouds al in laag tempo in kruisgang, zet ook linker achterpoot recht onder zich bij 'zit', geen reactie meer op aanraking in schoudergebied (compensatieklacht).

Bewegingsplan blijft ongewijzigd, ook nu er een ontsteking bleek te zitten: 3 mnd. max. 30 minuten per wandeling, mag gedurende die maanden wel een zacht drafje gaan doen als het goed blijft gaan, maar niet de tijdsduur opbouwen. En als die 3 mnd. succesvol zijn afgerond voorzichtig de tijdsduur opbouwen (en daarná ook de wijze van belasten).

De verwachting van Maarten is dat het een ontsteking van pezen of banden betreft. Zou het een spier betreffen dan zie je in de regel een zwelling en tref je pijnlijke knopen. Ook de tijdsduur van het herstel en de (beperkte) mate van verschijnselen duidt op slechter doorbloed weefsel, als pees/band, waarbij een band het slechtst doorbloed is.
Glucosamine e.d. hebben evenals visolie op dit herstel geen effect, wel wordt soms vit E met Selenium voorgeschreven. Weet iemand welke goed is (of welke vooral niet) en welke dosering aangehouden moet worden? Ik heb de visolie van Solgar en neig omdat die goed is naar ook de E/Selenium van Solgar (https://www.vitaminstore.nl/health/voed ... anten/P984) maar misschien is dat veel te kort door de bocht.

Over een week hebben we opnieuw overleg. Echt heel fijn dat hij volgen wil hoe het gaat, om het plan zo nodig bij te stellen.

Edit: correctie van verwarrend foutje
Laatst gewijzigd door Parelridder op do 28 jan 2016, 09:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Zeker fijn zoals het nu gaat!

Wil je dus vitamine E en selenium gaan supplementeren? Solgar is altijd goed.

Maar. Ik ben eigenwijs. Ik zou dat niet doen. Je weet namelijk nooit waar je de balans verstoord wanneer je gaan supplementeren. En zeker honden die zelf samengestelde voeding krijgen, hoeven zich geen zorgen te maken om selenium. Dat zit genoeg in de voeding.

Natuurlijke bronnen selenium:

Knoflook
Uien
Broccoli
Asperges
Tomaten
Zaden
Champignons
Eidooiers
Noten
Vis en schaaldieren
Gevogelte (kip, eend, fazant, etc.)
Spiervlees, nieren en lever

En vitamine E, daar is het gemiddelde menu niet zo heel rijk in, dus daar zou je extra's van kunnen geven. Ik zou dat ook va de voeding proberen. Gemalen noten zijn prima geschikt. Bladgroenten. En eventueel een vitamine E rijke plantaardige olie. Biologische rode palmolie van Amanprana is ook rijk aan vitamine E: http://www.noble-house.tk/nl/2015-2016/ ... n-caroteen
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten (vraag vit E en Selenium blz 5)

Oh hier ben ik héél blij mee!! Maarten vond het niet nódig, een supplement, vanuit de visie dat dit genoeg in hondenvoer zit. Maar ja, dat is in z'n algemeenheid he, hij kent haar voeding niet. En ik vond zo snel niet waar ik Selenium uit halen kon. Maar nu ik het lees denk ik "Natuurlijk!" en ben ik er ook gerust op dát ze echt genoeg krijgt en hoe ik dit eventueel nog verder kan verhogen.
Zelf vind ik het ook veel fijner dit te geven middels voeding, dan in 'pilvorm'. Zowel vanwege de dosering (het voelt veel veiliger in normale voeding) als vanwege de bron (ik verwacht dat opname vaak beter lukt dan vanuit een tabletje).
En ook heel prettig, echt héél prettig, om te zien dat (vooral) intuitief kennelijk al meer van juist ook selenium was toegevoegd aan haar menu! Wekelijks koolvis, dagelijks een eierdooier, t.l. gemalen nootjes, wat vaker broccoli..
Dank je wel voor de Vit E tips ook. De rode palmolie lijkt me een goede bron om vit E mee toe te dienen, hoeveel zou jij daarvan geven (p.d.)?
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten (vraag vit E en Selenium blz 5)

Ik heb zitten zoeken naar de dosering voor de rode palmolie, tbv vit. E. Bij het opzoeken van de hoeveelheid vit E daarin, zag ik dat die per 100 gram vergelijkbaar is aan wat volwassenen per dag bij E-supplementeren binnen krijgen. Om de vit E langs die weg goed op peil te krijgen (en ik zou graag de hoeveelheid nootjes beperken, dus langs een andere weg vit. E verhogen) zou nogal wat palmolie vergen. En los van dat ik liever niet zo veel van welke olie dan ook geef, past dat ook niet bij haar beperkte beweging.
Ik was nét zo ver dat ik dan maar af zag van extra vit E, toen ik op de valreep een supplement zag wat me - in tegenstelling tot de capsules - wél aan spreekt: https://www.vitaminstore.eu/health/voed ... ns/P195404 Deze is vloeibaar en doseer je middels een pipet. Mijn bezwaar tegen de vit E capsules was de volwassen dosering per capsule, ik zou lager willen doseren dan dat, al is die echt nog wel veilig (als bovengrens voor kinderen van 1-3 jaar geldt 100 milligram per dag, info voedingscentrum). Solgar's advies dosering voor volwassenen is 150 IE (101mg).
Dit supplement bevat volgens https://www.vitaminstore.nl/health/voed ... ns/P195404 100 IE (65 mg) per 5 druppels. Het is dus te doseren tot 20 IE (13 mg) per druppel. Een druppel p.d. lijkt mij eerlijk gezegd een mooie dosering: een retriever zal ca. 1/3 wegen van wat een volwassen mens weegt. Zo blijft het onder de dagdosis, langs deze weg. Eventueel 1 druppel bij beide maaltijden, dan nog krijgt ze slechts een kwart van het max. voor kinderen tot 3 jaar.

Edit: info 2x aangevuld met broninfo
Laatst gewijzigd door Parelridder op zo 31 jan 2016, 08:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie