Hoeveel kogeltjes in wild/fazant?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: Hoeveel kogeltjes in wild/fazant?

Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Lood is schadelijk, maar in principe wordt er vooral met Bismut geschoten en dit lijkt zo op het oog enorm op lood. Bismut is onschadelijk, maar ook lood komt er meestal gewoon aan de achterkant weer uit. Pas als het ergens in de spijsvertering blijft hangen kan er een loodvergiftiging op gaan spelen.

Dus: meestal bismut, soms lood en dan nog komt dat er meestal gewoon weer uit via de drol. Het is dus wel enig risico, maar wat mij betreft zeer laag en acceptabel.

Op de rontgenfoto's van Oscar was duidelijk te zien dat hij bismutkogeltjes in zijn buik had, ze waren veel te grijzig om lood te kunnen zijn, lood wordt echt wit op een rontgenfoto.
Linda248
1-ster
1-ster

Bericht door Linda248 »

ik heb geïnformeerd bij de fabrikant en begrepen dat lood verboden is, maar dat het niet 100% zeker is dat jagers het niet meer gebruiken.

Bij kiezebrink gaat het iig door een scanner tijdens de productie en bij hun leverancier is het vooraf ook al een keer door een scanner gegaan.

Zelf ben ik dan ook nog geen kogeltjes tegen gekomen in de wild variant, maar ik voer deze dan ook nog niet zo lang.
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Thea schreef:Volgens de wet mag er niet met lood geschoten worden.
Maar neem anders contact op met Henk (Dogmeat).
Hij is altijd bereid om je antwoord te geven. :)
In NL, maar komt dogmeat fazant uit NL?

Ik zal Henk eens mailen.
trulla
1-ster
1-ster

Bericht door trulla »

het is heel eenvoudig

Wild is wild en reist
In Nederland mag niet met lood geschoten worden in het buitenland nog wel.
Bismuth als verklaring kan maar ligt niet voor de hand en daar wordt ook niet met meeste mee geschoten
want het is vele malen duurder als staal.
Er wordt steeds gewerkt aan milieuvriendelijke legeringen die de fysische eigenschappen wat betreft doorslag (is verderschieten) van lood kunnen benaderen.

Conclusie lood is stroper of buitenlands wild
Hagel meestal staal of bismuth.
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

De reactie van dogmeat was:

"Beste,

Het probleem is dat wij dat niet kunnen scheiden. Het is fazant die in Nederland is geslacht, maar waar ze worden
gefokt en geschoten weet ik niet. "

Ik geef hem geen fazant meer iig van dogmeat. Had alweer een rol waar 10 kogeltjes inzaten.
Linda248
1-ster
1-ster

Bericht door Linda248 »

Qwea schreef:De reactie van dogmeat was:

"Beste,

Het probleem is dat wij dat niet kunnen scheiden. Het is fazant die in Nederland is geslacht, maar waar ze worden
gefokt en geschoten weet ik niet. "

Ik geef hem geen fazant meer iig van dogmeat. Had alweer een rol waar 10 kogeltjes inzaten.

Wat een aparte reactie, ze weten zelf toch wel waar ze hun fazant inkopen en waar deze vandaan komt? Zo niet dan kunnen ze dit gemakkelijk navragen :???:
chery
5-sterren
5-sterren

Bericht door chery »

MMM dat is wel heel veel en een niet bevredigend antwoord vind ik.
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Linda248 schreef:Wat een aparte reactie, ze weten zelf toch wel waar ze hun fazant inkopen en waar deze vandaan komt? Zo niet dan kunnen ze dit gemakkelijk navragen :???:

Dat was ook mijn gedachten. En ik heb ook maar besloten daarom de KVV rollen op te maken (muv fazant) en daarna geen dogmeat meer te gaan voeren.

Lijkt me dat je op zijn minst de herkomst van je product weet.
Cockerlover
2-sterren
2-sterren

Bericht door Cockerlover »

Gefokt en geschoten? :-X

Gelukkig lusten ze hier geen fazant en bij wild konijn ben ik nog geen kogeltjes tegengekomen.
frodo quin
5-sterren
5-sterren

Bericht door frodo quin »

Nieuwe poging, want de vorige keer stond het bericht er maar half op :) . Het wordt vaak gedaan met fazant, men kweekt ze, zet ze uit, om nadien op fazant te kunnen jagen. Er was mij verteld dat dit intussen verboden is, maar naar het schijnt gebeurt het in ieder geval wel gewoon. Dus geen idee of dat het illegaal is of niet.
Lida. S
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lida. S »

In één hagelpatroon zitten 300 - 350 hagelkorrreltjes. Het is dus niet vreemd dat je (veel) korrels aantreft in wild.
Martine-Tom

Bericht door Martine-Tom »

frodo quin schreef:Nieuwe poging, want de vorige keer stond het bericht er maar half op :) . Het wordt vaak gedaan met fazant, men kweekt ze, zet ze uit, om nadien op fazant te kunnen jagen. Er was mij verteld dat dit intussen verboden is, maar naar het schijnt gebeurt het in ieder geval wel gewoon. Dus geen idee of dat het illegaal is of niet.
Wat ik ervan begreep mag het in nl niet maar in be wel, waar het ook gewoon gebeurd en waar ons "wild" dan ook gehaald word.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Thea schreef:Volgens de wet mag er niet met lood geschoten worden.
Maar neem anders contact op met Henk (Dogmeat).
Hij is altijd bereid om je antwoord te geven. :)
In Nederland niet, maar er zijn landen waar dat wel nog gewoon gedaan wordt. En ik denk dat in elk geval veel van de fazanten uit het buitenland komen.

Ik voer zeer regelmatig inheems wild (zowel vleesbot als spiervlees) en ik kom maar heel weinig kogeltjes tegen. Een of twee, soms ligt er een in de voerbak, vaak ook helemaal geen. Ook in fazantkarkassen waarvan ik niet weet waar ze vandaan komen kom ik ze nauwelijks tegen. Ik verbaas me dan ook over de hoeveelheden in de rollen kvv die hier genoemd worden. Ik vraag me af wat de verklaring daarvoor kan zijn. En dat kan niet de hoeveelheid korrels in een patroon zijn want dan zou ik ook in mijn wild zoveel aan moeten treffen. De hoeveelheid korrels in een patroon wisselt trouwens naar gelang de zwaarte van de patroon en de korrelmaat, wat weer afhankelijk is van de grootte van het geschoten wild en ook de afstand tot het wild.
Fazant valt bij mij overigens niet onder wild, want de meeste fazantkarkassen die wij kopen zijn afkomstig van in het buitenland gekweekte vogels (gezien hun vetgehalte en de kroppen die altijd vol zitten met enkel en alleen tarwekorrels). In Belgie zitten veel kwekerijen maar ook uit Oost-Europa zal wel het nodige komen. Echt wilde fazant uit Nederland is schaars en alleen verkrijgbaar in het jachtseizoen.
Qwea
4-sterren
4-sterren

Bericht door Qwea »

Lida. S schreef:In één hagelpatroon zitten 300 - 350 hagelkorrreltjes. Het is dus niet vreemd dat je (veel) korrels aantreft in wild.
Hij heeft een paar keer kiezebrink fazant gehad... 0 kogeltjes
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Vandaag en gisteren opgevoerd een kilo gemalen ganskarkas (hele gans exclusief de filets en darmen): 1 kogeltje.

Plaats reactie