Longproblemen met Linga / Franse hartworm besmetting / Eindelijk vrij van Franse Hartworm

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Longproblemen met Linga

inni
5-sterren
5-sterren

Bericht door inni »

Lizzy schreef:Sommige dierenartsen :-X >:( >:(

Sta ik van de week met iemand in het bos te praten, heeft een hondje met exact zo'n kuchje als Linga. En ik kan geen kuchjes meer horen zonder natuurlijk aan de Franse hartworm te denken. Nieuwe afwijking van mij. Maar goed, we staan te praten en ik zie dat het hondje aan 1 stuk door staat te snacken. Dus ik vraag terloops of hij kennelhoest heeft. Nee, hij heeft al heel lang dat kuchje, maanden, maar ze weten niet wat het is. Dus ik vraag of hij gecontroleerd is op Franse hartworm. Zegt zijn vrouwtje "Ja, ik heb daar een stuk over gelezen op Facebook over een mevrouw wiens hond hier in het Balij die Franse hartworm heeft opgelopen maar volgens mijn dierenarts komt de Franse hartworm niet voor in Nederland". Dus ik zeg "nou, die mevrouw.......... Dat ben ik en mijn hond heeft hier in het Balij de Franse hartworm opgelopen en met mijn hand op mijn hart: ik ben de afgelopen 6 jaar met haar niet in het buitenland geweest". Ze zou het er weer met haar dierenarts (in Zoetermeer) over hebben. Dus ik kom haar vandaag tegen, haar dierenarts had het wederom afgewimpeld maar als zij dan perse dacht dat hij misschien Franse hartworm zou hebben, "hier, heb je voor 4 weken Milbemax, geef hem elke week maar 1 zo'n pil en toedeledoki verder". Ik heb er slechts mijn verwondering over uit gesproken, over de gang van zaken bij deze DA en zei haar "die kuch kan misschien wel 10 oorzaken hebben, laten we hopen dat hij geen Franse hartworm heeft want de behandeling van Franse hartworm is niet ongevaarlijk" en ben doorgelopen.

Nou was ik er natuurlijk niet bij he.... Maar ik ken deze dierenarts en op zich verbaast de reactie mij niet :-X. Maar het ergert me wel mateloos :-X

Een (te) groot deel van de dokters en da'sen werken volgens een afstreeplijstje volgens mij... gaat de vlek niet weg met water, dan maar 's zeep proberen....lukt het niet dan nemen we iets zwaarders......lukt het nog niet dan gaan we middelen uitproberen die goed werken op één of andere stof.......uiteindelijk was het dan een vetvlek en had ze bij het eerste nauwkeurig en weldoordachte bekijken al doelgericht verwijderd kunnen geweest zijn. Als je dan als patient of klant (? want zo moet dat tegenwoordig genoemd worden als ik hier de studieboeken van de dochters bekijk) zelf iets oppert ben je betweterig of op internet gaan lezen en is dat volgens hen gevaarlijk. Je moet dan uiteindelijk maar blij zijn dat hun uitprobeerselen geen gat op de plaats van de vlek hebben achtergelaten.
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

inni schreef:Een (te) groot deel van de dokters en da'sen werken volgens een afstreeplijstje volgens mij... gaat de vlek niet weg met water, dan maar 's zeep proberen....lukt het niet dan nemen we iets zwaarders......lukt het nog niet dan gaan we middelen uitproberen die goed werken op één of andere stof.......uiteindelijk was het dan een vetvlek en had ze bij het eerste nauwkeurig en weldoordachte bekijken al doelgericht verwijderd kunnen geweest zijn. Als je dan als patient of klant (? want zo moet dat tegenwoordig genoemd worden als ik hier de studieboeken van de dochters bekijk) zelf iets oppert ben je betweterig of op internet gaan lezen en is dat volgens hen gevaarlijk. Je moet dan uiteindelijk maar blij zijn dat hun uitprobeerselen geen gat op de plaats van de vlek hebben achtergelaten.
Wat zeg je dat mooi!!! Heel heldere vergelijking en helaas zeer herkenbaar.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:Gruwelijk, zo'n da.. Ik vind dat je als patient (eigenaar) niet mondiger hoeft te zijn dan vertellen wat de klachten zijn. Zo zou het moeten gaan, je zou geen pleidooi moeten hoeven voeren voor onderzoek nav die klacht. Maar het feit dat ze nav de 1e ontmoeting met Lizzy is terug gegaan, om het er nógmaals over te hebben, vind ik eerlijk gezegd al mondig ook. Ze berust niet in de 1e afwijzing, de info dat het helemaal niet voor komt in Nl, maar dringt aan middels een 2e bezoek.

Ik zou haar graag een adres gegund hebben van een dierenarts die haar wél wil verder helpen middels onderzoek en als het dan idd Franse Hartworm zou blijken te zijn, haar voorziet van de benodigde info de behandeling zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Ja, ik vind haar ook nogal mondig. En weet je, dikke kans dat dit geen Franse hartworm is bij deze hond. Maar het feit dat een dierenarts anno 2016 nog met droge ogen durft te beweren dat Franse Hartworm niet in NL voor komt, die loopt wel 7 jaar achter...... In 2009 is er al onderzoek gedaan door UU, gepubliceerd en het is al meerdere keren rondgegaan, langs dierenartsen.
Loti
3-sterren
3-sterren

Bericht door Loti »

Lees net een bericht van mijn dierenartspraktijk dat 4% van de katten in Nederland besmet is met longworm en waarschuwt de eigenaren alert te zijn op hoesten bij katten. De praktijk werkt mee aan een onderzoek. Het komt dus in Nederland veel vaker voor dan je voor mogelijk zou houden. Ik weet niet of het dezelfde worm betreft, maar zo te lezen lijkt me dat wel.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Loti schreef:Lees net een bericht van mijn dierenartspraktijk dat 4% van de katten in Nederland besmet is met longworm en waarschuwt de eigenaren alert te zijn op hoesten bij katten. De praktijk werkt mee aan een onderzoek. Het komt dus in Nederland veel vaker voor dan je voor mogelijk zou houden. Ik weet niet of het dezelfde worm betreft, maar zo te lezen lijkt me dat wel.
Nou, dat is de vraag, of het dezelfde worm betreft! En dierenartspraktijken zouden eens moeten beginnen met het beestje bij het juiste naampje te noemen..... Franse hartworm is Franse Hartworm of Angiostrongylus Vasorum en geen longworm.
Loti
3-sterren
3-sterren

Bericht door Loti »

Heb het nagevraagd, bij katten gaat het om de "Aelurostrongylus abstrusus", longworm bij katachtigen met de slak tussengastheer.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Loti schreef:Heb het nagevraagd, bij katten gaat het om de "Aelurostrongylus abstrusus", longworm bij katachtigen met de slak tussengastheer.
Hee, super dat je het hebt nagevraagd, dank je wel! Dit is dus inderdaad een andere worm als de Angiostrongylus Vasorum. Zo te lezen ook geen fijn wormpje :-X

Aelurostrongylus abstrusus is een van de meest voorkomende longwormen bij de kat. Studies in Nederlandse asielen tonen een prevalentie van 2.6 procent aan. Katten kunnen geïnfecteerd raken door het eten van de tussengastheer (naaktslakken en huisjesslakken) of paratenische gastheren zoals vogels, muizen, kikkers, padden, slangen, kippen en eendenkuikens. Na opname dringen de infectieuze L3-larven via de maagdarmwand de bloed- en/of lymfebaan binnen en bereiken na 24 uur al de longen. Na ongeveer vier weken worden de wormen volwassen, waarna zij eieren kunnen produceren. De larven uit deze eieren (L1) worden opgehoest en komen zo via de luchtwegen in de mond en het maagdarmstelsel en worden zo uitgescheiden via de feces. Deze larven kunnen zes weken na infectie in de feces gevonden worden (PPP). De uitscheiding kan twee tot zeven maanden aanhouden. Volwassen wormen kunnen jarenlang in de longen van de kat overleven. Bij perioden van stress kunnen er opnieuw larven in de feces worden uitgescheiden. Vaak verlopen de infecties subklinisch met soms milde verschijnselen van hoesten, niezen en neusuitvloeiing. Tussen week 6 en week 13 na infectie zijn de klachten het sterkst. Ernstige infecties kunnen leiden tot gewichtsverlies, koorts (als gevolg van secundair bacteriële infecties), ernstige benauwdheid en sterfte. De uitscheiding van de larven is intermitterend, waardoor parasitologisch onderzoek (Baermann) van twee opeenvolgende dagen noodzakelijk is bij verdenking op een infectie.
sella

Bericht door sella »

Brr zalig zijn de onwetenden. Nu zou ik nog veel beter op de kuchels en proesten van de poezels letten. Een overleden draakje vrat graag kikkers, en slakken. Juist de tussen gastheer voor die griezels.
Syrae
3-sterren
3-sterren

Bericht door Syrae »

ik vind het zo maf dat vooral honden met een lage weerstand hiervoor vatbaar zijn! Roept zoveel vraag ideeën dingen bij me op.

Ik las dat ze in ik geloof Amerika de behandeling ondersteunen dmv antibiotica. Dat heeft dan weer invloed op de voortplanting van die beesten schijnt. Hoe dat dan precies zit?

Op de volgende pagina een verwijzing naar de wolbachia bacterie en iets over ab bij behandeling
http://www.heartwormfree.com/heartworm_free.htm

Eitjes komen alleen uit in de longen, herbesmetting vind dus voornamelijk plaats via ophoesten en doorslikken en door snuffelen/likken aan besmette ontlasting? Valt de cyclus daar dan niet te onderbreken? Of is dat juist wat je met Milbemax doet, het uitroeien van de nieuwe larven in het verteringssysteem. Ik dacht dat(waarschijnlijk fout dus) Milbemax alleen werkte in de darmen en niet door het lichaam werd opgenomen?
TomsBorders
5-sterren
5-sterren

Bericht door TomsBorders »

wat meer over de symptomen vanuit de literatuur.
Afbeelding
Afbeelding

verder las ik nog ergens de vraag over het invriezen. het is beter de samples te bewaren bij 4 graden celsius dan bij een negatieve temperatuur omdat anders de eitjes/stadium 1 larven kapot kunnen vriezen
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

TomsBorders schreef:wat meer over de symptomen vanuit de literatuur.
Afbeelding
Afbeelding

verder las ik nog ergens de vraag over het invriezen. het is beter de samples te bewaren bij 4 graden celsius dan bij een negatieve temperatuur omdat anders de eitjes/stadium 1 larven kapot kunnen vriezen
Dank je TomsBorders, voor dit geweldige overzicht! Vooral het symptomen-overzicht vind ik erg belangrijk!

Als ik er trouwens op terug kijk en Linga nu vergelijk met 2 maanden geleden (dus toen zij nog de Franse Hartworm in haar lijf had zitten), dan moet ik concluderen dat er toch meer aan de hand was dan alleen het hoesten. Ik heb een paar keer tegen mijn vriendinnen en tegen Leo gezegd dat ik vond dat Linga oud werd. En niet eens dat ze minder kwiek werd want ze liep nog gewoon mee, ze at goed, ze speelde veel. Maar nu zien we toch dat de levenslust hoger is dan een paar maanden geleden. Ze straalt weer. Ze is weer zo stout als een pup. De hoofdklacht was dus hoesten, maar daarbij was er toch een terugval in algehele.... ja, niet eens conditie (haar vacht was ook prachtig) maar pfft. Ik weet het niet eens goed te benoemen. Ze was minder. Nu is Linga natuurlijk 10,5 jaar jong. Dus ik vond het niet zo heel erg verbazingwekkend dat ze wat ouder werd. Maar ja, als ik er dus nu op terugkijk, dan was het niet dat maar die rottige Franse hartworm.

En over dat invriezen: dat is ook wat ik gelezen heb (diverse bronnen) en waar ik uit op heb gemaakt dat we nou niet eens panisch moeten gaan lopen doen voor het wild dat we aan onze honden voeren.
TomsBorders
5-sterren
5-sterren

Bericht door TomsBorders »

Ik probeer rond maart wat overzichtsartikelen te schrijven voor de bibliotheek over de verschillende wormen als je dat goed vind.
Dit is het overzicht van de tempereratuur en het overleven van een deel eitjes (zegt verder niets of de eitjes nog uit kunnen komen maar ze zijn wel grotendeels gedegradeerd bij de (te) lage temperaturen, inhoudende dat je wild gewoon een tijdje moet invriezen als je bang bent voor wormen)
Afbeelding

Misschien vind je dit nog wel een interessant artikel:
Elusive Angiostrongylus vasorum infections - http://www.parasitesandvectors.com/cont ... 1047-3.pdf
sella

Bericht door sella »

Dat zou verklaren dat er in een milt van een 4 1/2 jarige hond met episodes van lethargie in theorie ook door die ruk worm kunnen komen?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

TomsBorders schreef:Ik probeer rond maart wat overzichtsartikelen te schrijven voor de bibliotheek over de verschillende wormen als je dat goed vind.
Dit is het overzicht van de tempereratuur en het overleven van een deel eitjes (zegt verder niets of de eitjes nog uit kunnen komen maar ze zijn wel grotendeels gedegradeerd bij de (te) lage temperaturen, inhoudende dat je wild gewoon een tijdje moet invriezen als je bang bent voor wormen)
Afbeelding

Misschien vind je dit nog wel een interessant artikel:
Elusive Angiostrongylus vasorum infections - http://www.parasitesandvectors.com/cont ... 1047-3.pdf

Ja natuurlijk! Ik vind dat geweldig zelfs!

Dat was dus precies wat ik ook schreef, een tijdje geleden. Invriezen als je benauwd bent. Maar daar zijn de meningen dus kennelijk wel over verdeeld.

Dit artikel kende ik nog niet. Wel andere slachtoffers beschreven in Italie maar deze zijn nieuw voor mij. Ze zijn nogal lovend over die Advocate spot on he? Als ik het goed begrijp was Bayer involved in dit verhaal. Bayer is de maker van Advocate.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Anne in Duitsland, weet jij inmiddels al welke hartworm jouw hond mee besmet is geraakt?

Plaats reactie