paardenvraagje

Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Re: paardenvraagje

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Doranto schreef: Ik heb de hoefschoenen van Equine Fusion besteld. Het laatste nieuwe model, de All Terrain.
Als in de winter zijn uitloopgebied bevroren is, zou hij deze ook permanent moeten kunnen dragen.
Gisteren binnen gekregen en vandaag een buitenrit gemaakt.
Wat een wereld van verschil!!  :D
Achteraf gezien had ik dit veel eerder moeten doen.
Hij ging als de brandweer! Mooie ruime soepele gang.
Schoenen bleven ook perfect zitten en bij het uitdoen nergens een drukplekje/schuurplekje te zien, terwijl ik toch wel 1 1/2 uur ben weggeweest.
Helemaal blij! :circle:
Nu afwachten of de kreupelheid/stijfheid die hij regelmatig laat zien, wegblijft.
Wat FIJN :-*!
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Mooi. Gelukkig dat je geen ijzers hebt laten slaan, want dat is van de regen in de drup. Hier hoefschoenen van Cavallo, en ze zijn goed getest door paardlief, o.a. in galop, en diep in de blubber en ok bevonden. Dat wil zeggen...hij had ze nog netjes aan.  :biggrin2:
Overigens heb ik enorm gelachen toen hij ze voor de eerste keer aan had, want hij vond het zo raar aan z'n voeten dat hij bijna omviel...de schat. Na even wennen kreeg hij door dat steentjes niet meer zeer deden aan z'n voeten. Hij is altijd gemend en beslagen geweest en is nu ruim een half jaar blootsvoets en wordt bekapt door een NB. Zijn zolen zijn al veel beter en sterker geworden, maar scherpe steentjes vind ie niet echt fijn.

Op FB https://www.facebook.com/groups/1460010540932426/ kun je ook veel info vinden over hoefschoenen. Er zijn zelfs hoefschoenen die ongeveer permanent om kunnen, maar natuurlijk moeten die wel dagelijks gereinigd worden.

Bij hoge hielen draagt de straal niet meer mee, en dan raakt het hoefmechanisme in onbalans.
ywa100
3-sterren
3-sterren

Bericht door ywa100 »

Natuurlijk hoop ik dat mijn paard dadelijk gewoon blootvoets kan lopen zoals ze tot nu toe gewend is.
Maar hier in het Zuiden is de bodem nogal stenerig en hard, dus of dat gaat lukken is de vraag.
Ik ken helaas maar enkele paarden waarbij dat wel lukt, ten opzichte van een heleboel waarbij het niet gelukt is.
Mocht het niet gaan, dan pas ga ik naar hoefschoenen kijken, maar het is moeilijk om de juiste te vinden!

Groetjes,
Yvonne
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

ywa100 schreef: Natuurlijk hoop ik dat mijn paard dadelijk gewoon blootvoets kan lopen zoals ze tot nu toe gewend is.
Maar hier in het Zuiden is de bodem nogal stenerig en hard, dus of dat gaat lukken is de vraag.
Ik ken helaas maar enkele paarden waarbij dat wel lukt, ten opzichte van een heleboel waarbij het niet gelukt is.
Mocht het niet gaan, dan pas ga ik naar hoefschoenen kijken, maar het is moeilijk om de juiste te vinden!

Groetjes,
Yvonne
Voor mij was de juiste schoen vinden niet moeilijk. Mijn paard heeft heel goed gevormde hoeven. Volgens de standaard zeg maar. Het is dan alleen een kwestie van goed opmeten. Voor paarden met afwijkende hoefvorm zal het waarschijnlijk een stuk moeilijker zijn.
K&D
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door K&D »

Als de standaard hoefschoenen niet goed passen, en je kunt niets vinden, dan kun je op maat gemaakte laten maken.
http://www.paardenschoenen.nl/paardenschoenen
De eerste keer is een investering, maar ze passen dan uitstekend, zijn te verzolen en op langere termijn niet duurder dan de standaard schoenen.
ywa100
3-sterren
3-sterren

Bericht door ywa100 »

Bedankt voor de tip!
Kaela
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Kaela »

Super dat het zo goed gaat! En doordat hij fijner loopt, zal hij zijn lichaam ook beter gebruiken. Zal alleen maar voordelen geven. En wie weet kan je later weer terug naar (deels) blootsvoets, maar het is heel fijn dat je een goede oplossing hebt!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

K&D schreef: Als de standaard hoefschoenen niet goed passen, en je kunt niets vinden, dan kun je op maat gemaakte laten maken.
http://www.paardenschoenen.nl/paardenschoenen
De eerste keer is een investering, maar ze passen dan uitstekend, zijn te verzolen en op langere termijn niet duurder dan de standaard schoenen.
Die zijn al heel oud. Naar mijn idee zijn er inmiddels betere op de markt, die je ook aan kunt passen aan de hoef.
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Kaela schreef: Super dat het zo goed gaat! En doordat hij fijner loopt, zal hij zijn lichaam ook beter gebruiken. Zal alleen maar voordelen geven. En wie weet kan je later weer terug naar (deels) blootsvoets, maar het is heel fijn dat je een goede oplossing hebt!
Ja het lijkt inderdaad een goede oplossing! Nu maar hopen dat de kreupelheid hiermee weg blijft  :)
Hope
5-sterren
5-sterren

Bericht door Hope »

Super!
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Even een update.
Met de hoeven gaat het nu goed. Doordat hij al een aantal maanden niet meer zonder schoenen op verharding loopt, zijn de hoeven nu wat langer geworden en loopt hij nu niet meer gevoelig.
Alleen waren de gevoelige hoefzolen helaas niet (alleen) de oorzaak van de kreupelheid. Mijn vermoeden dat ik vanaf het begin al had, nl. dat het uit de rug en schouder komt blijkt helaas waar.
Het begint er meestal mee, dat ik ongeveer 1 week voor de kreupelheid bemerk dat hij een klein beetje korter gaat lopen en zijn hoofd iets meer naar 1 kant houdt. Hij loop bij mij nooit aan korte teugels dus dan kan hij dat ook makkelijk laten zien. Een week later is het dan weer bingo en loopt hij héél kort en langzaam, vaak in telgang en zet één voorvoet alleen maar bij, dus niet voor.
Dit duurt ongeveer 1 week, waarin het weer langzaam beter gaat. Gek genoeg lijkt het alsof het alleen een soort stijfheid is en hij er op zich niet veel pijn aan heeft. Omdat ik mijn paard al zo lang heb ken ik hem heel goed en kan ik hem heel goed 'lezen' (hij mij ook overigens :) ). Daarom durf ik dit met redelijke stelligheid te beweren. Hij lijkt gewoon vrolijk, eet goed, is alert, maar kan alleen heel moeilijk lopen.
Wat is nu wijsheid. Accepteren dat het een ouder paard is en dit bij het ouder worden hoort, zoals Eric Laarakker zegt? (Volgens Eric is hij te vergelijken met een mens van 73) Of heeft iemand dit al eens bij de hand gehad en is er misschien tóch nog een oplossing voor?
ywa100
3-sterren
3-sterren

Bericht door ywa100 »

Dat is moeilijk, bij een jonger paard zou ik meteen zeggen: een goede osteopaat. Is hij al eens eerder door een osteopaat behandeld? Naast de tandarts komt een osteopaat ook regelmatig mijn paard nakijken. Er kan gewoon iets simpels vastzitten wat zo verholpen is en je paard loopt weer goed. Maar hjj is al ouder, daarom is een goede osteopaat belangrijk die weet wat hij doet en geen kwakzalver! Als het mijn paard was zou ik hem door een osteopaat na laten kijken. l
doranto
5-sterren
5-sterren

Bericht door doranto »

Daar zat ik zelf ook al aan te denken. We zijn met hem bij den Hoek geweest. Die doen ook die behandelingen. Toen hij daar geweest was, is het ook een behoorlijke tijd goed gegaan. Maar om steeds daarheen te moeten zie ik niet zo zitten.
Ik ken wat dichter hier in de buurt helaas niemand. Hij/zij moet inderdaad wel goed zijn én liefst aan huis kunnen komen.....
Advies en tips zijn welkom!
bordie
5-sterren
5-sterren

Bericht door bordie »

wij hebben een paar ijslanders op duplo beslag lopen, ik vind het een uitkomst
als je het googled kom je er wel.
het zijn hoefijzers van rubber. ze gaan zelfs langer mee dan gewone ijzers
de demping is super
succes
D&K
2-sterren
2-sterren

Bericht door D&K »

Zit er iemand van deze lijst bij je in de buurt? Is Prinsenbeek te doen?
http://www.irequineosteo.org/edoregister.html
(en niet omdat het familie is... :P )

Plaats reactie