hoelang ontwormen met diameenaarde bij wormen?
Moderator: Lizzy
Re: hoelang ontwormen met diameenaarde bij wormen?
Hoe ziet jullie diameenaarde eruit? Als ik op Amerikaanse websites kijk, is ie altijd wit: http://www.dreamydoodles.com/2014/10/07 ... ous-earth/. Ik heb een zak dat is meer bruin/rood....?
Die van mij is beige-grijsachtig. Beetje de kleur van speelzand.
- Lazy Garfield
- 5-sterren

Heb je een link waar je het gekocht hebt?Lizzy schreef:Hoe ziet jullie diameenaarde eruit? Als ik op Amerikaanse websites kijk, is ie altijd wit: http://www.dreamydoodles.com/2014/10/07 ... ous-earth/. Ik heb een zak dat is meer bruin/rood....?
Die van mij is zandkleurig en komy van De Baroen.
https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... tom-detail
Ik ben echt een sukkel. Ik had hier een flesje Home shield staan en daar had ik bio ron diatomeeënaarde in gedaan. Alleen, blijkt dat ik 2 flesjes Home Shield had staan, een waar bio ron diatomeeënaarde in zit en een waar nog Home Shields in zit. En dat is rood en ik dacht dat dit de doatomeeenaarde was!Lazy Garfield schreef:Heb je een link waar je het gekocht hebt?
Die van mij is zandkleurig en komy van De Baroen.
https://www.baroen.nl/index.php/winkel/ ... tom-detail
De bio ron diatomeeënaarde is inderdaad zandkleurig!

Maar dan nog, waarom is die in de USA zo wit?
- Lazy Garfield
- 5-sterren

Dat weet ik ook niet.Lizzy schreef:Ik ben echt een sukkel. Ik had hier een flesje Home shield staan en daar had ik bio ron diatomeeënaarde in gedaan. Alleen, blijkt dat ik 2 flesjes Home Shield had staan, een waar bio ron diatomeeënaarde in zit en een waar nog Home Shields in zit. En dat is rood en ik dacht dat dit de doatomeeenaarde was!
De bio ron diatomeeënaarde is inderdaad zandkleurig!
Ik denk dat Annemarie Rijnveld daar antwoord op heeft, die heeft dat destijds helemaal uitgezocht.
Is de witte aarde niet de verhitte aarde? Die moet je niet hebben!
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Hoi, de kleur is afhankelijk van plaats van origine en ook afhankelijk van toevoegingen (lees: klei) Ik heb de aarde bij de Baroen gekocht en die is beige achtig...wel goed opletten dat het Food Grade is!!!
Een heel goede site om je in te lezen is Wolf Creek Ranch, en verder heb ik diverse keren contact per mail gehad met ene Vicky (Bark meen ik)
Een heel goede site om je in te lezen is Wolf Creek Ranch, en verder heb ik diverse keren contact per mail gehad met ene Vicky (Bark meen ik)
Aha, OK, dank je wel voor je antwoord. Ik ga daar ook ff lezen op Wolf Creek!
- Lazy Garfield
- 5-sterren

Ik dacht begrepen te hebben dat jij twijfelde aan de toegevoegde waarde van Diatomeeënaarde ?Lizzy schreef:Aha, OK, dank je wel voor je antwoord. Ik ga daar ook ff lezen op Wolf Creek!
Ik ben benieuwd waarom je er nu meer van wil weten?
Ik twijfel aan de toegevoegde waarde van diatomeeenaarde in geval van Franse Hartworm. En dat doe ik nog steeds. Maar vorig jaar gebruikte ik het al tegen de bloedluizen bij de kippen en dit is het enige spul (uit een lange reeks) dat echt werkt tegen bloedluis. Ik heb zo wel een beetje mijn twijfels over vlooien bij honden bijv. Niet vanwege de werkzaamheid maar aangezien mijn handen na het behandelen van het kippenhok er zowat afvielen van de droogte, vraag ik me af of je zoiets in de vacht wilt smeren...? En ja, qua wormen bij honden vind ik het lastig in die zin: ik doe niks en mijn honden hebben bij ontlastingonderzoek nooit wormen. Dus voor de honden zie ik nog even zo gauw geen toepassing. Ik zou willen dat het tegen Franse Hartworm preventief werkte, dan stonden ze bij mij alle 4 vanaf nu permanent op de diatomeeenaarde!Lazy Garfield schreef:Ik dacht begrepen te hebben dat jij twijfelde aan de toegevoegde waarde van Diatomeeënaarde ?
Ik ben benieuwd waarom je er nu meer van wil weten?
Ik vroeg me af om welke gezondheidsbezwaren diatomeeënaarde niet aan pups onder de 6 maanden of kleine drachtige dieren gegeven mag worden. ( mijn pup is nu 6 maanden ) Ik heb daar geen informatie over kunnen kunnen vinden en de vraag voorgelegd aan leverancier Baroen en zij op hun beurt aan de fabrikant.
Mocht het antwoord hier delen:
"Diatom ontzuurt het maagdarm kanaal en dan wordt het voor de pups iets moeilijker om het voedsel te verteren. Ook omdat bij een pup de maag al iets minder zuur is, dan bij een volwassen hond, schrijft de fabrikant.
Verder heeft het geen negatief effect op het darmslijmvlies."
Verder kreeg ik als reactie op de vraag hoe lang Diatom veilig is te gebruiken bij ontwormen:
" In de beschrijving op de site staat, dat het minimaal 60 dagen moet worden gegeven als ontwormer. Gemiddeld geven klanten het ongeveer 3 maanden, dat is wel een lange periode".
Ik geef nu Diatom en als ondersteuning voor de darmen na 2 kuren Panacur ( vanwege Giardia ) Phytonics Clear Intestine door het kvv en dat gaat prima.
"Diatom ontzuurt het maagdarm kanaal en dan wordt het voor de pups iets moeilijker om het voedsel te verteren. Ook omdat bij een pup de maag al iets minder zuur is, dan bij een volwassen hond, schrijft de fabrikant.
Verder kreeg ik als reactie op de vraag hoe lang Diatom veilig is te gebruiken bij ontwormen:
" In de beschrijving op de site staat, dat het minimaal 60 dagen moet worden gegeven als ontwormer. Gemiddeld geven klanten het ongeveer 3 maanden, dat is wel een lange periode".
Ik geef nu Diatom en als ondersteuning voor de darmen na 2 kuren Panacur ( vanwege Giardia ) Phytonics Clear Intestine door het kvv en dat gaat prima.
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Oh dank je voor deze extra informatie!! Ik had het destijds ook gevraagd, Baroen gaf toen een ander antwoordLoti schreef:Ik vroeg me af om welke gezondheidsbezwaren diatomeeënaarde niet aan pups onder de 6 maanden of kleine drachtige dieren gegeven mag worden. ( mijn pup is nu 6 maanden ) Ik heb daar geen informatie over kunnen kunnen vinden en de vraag voorgelegd aan leverancier Baroen en zij op hun beurt aan de fabrikant.
Maar dit antwoord is eigenlijk wel logisch ja....maar, als het een ontzurende werking heeft op ook de maag hmmm, dan misschien toch maar oppassen en het niet te lang gebruiken i.v.m. rauwvoeren (lees vertering van bot en minder afbraak van bacterien)
Lizzy, nee ik gebruik de aarde niet op de vacht van honden en katten....
Vlooien zijn altijd plat. Ook in leven. Met een afgeplat lichaam kunnen ze zich namelijk snel tussen de haren door bewegen.renate1985 schreef:Vlooien hetzelfde. Met het uitkammen van de kat alleen maar dode platte vlooien. Voor ons geen chemische troep meer.
Ik heb in het verleden subfossiele (onbewerkte) macroresten van diatomeeën uit bodemmonsters onder de microscoop gehad (schaaltjes, het uitwendige skelet) en die waren spierwit. De skeletjes bestaan uit kiezelzuur; siliciumdioxide. Siliciumdioxide is in pure vorm spierwit. Hoe bruiner het poeder, hoe lager het gehalte aan kiezelzuur.Lizzy schreef:
In pure vorm schijnt het niet geschikt te zijn voor de bestrijding van insecten, waarom dat dan is dat weet ik ook niet.
-
renate1985
- 5-sterren

Klopt dat vlooien altijd wel plat zijn maar deze waren nog platter zeg maar.pike schreef:Vlooien zijn altijd plat. Ook in leven. Met een afgeplat lichaam kunnen ze zich namelijk snel tussen de haren door bewegen.
Ik heb in het verleden subfossiele (onbewerkte) macroresten van diatomeeën uit bodemmonsters onder de microscoop gehad (schaaltjes, het uitwendige skelet) en die waren spierwit. De skeletjes bestaan uit kiezelzuur; siliciumdioxide. Siliciumdioxide is in pure vorm spierwit. Hoe bruiner het poeder, hoe lager het gehalte aan kiezelzuur.
In pure vorm schijnt het niet geschikt te zijn voor de bestrijding van insecten, waarom dat dan is dat weet ik ook niet.
Ik had eerst levende vlooien en die waren een stukje dikker zeg maar.
-
renate1985
- 5-sterren

De diameenaarde die ik heb is grijzig van kleur.
Ik heb bij de honden en de kat geen verschil gezien qua verwerking van het bot. Het kwam er goed verteerd uit dus geen onverteerde stukjes ofzo.
Ik heb het 3 weken gegeven en zeno heeft geen last meer van zijn achterste ( hij begon met sleetje rijden ).
Maar ik lees nu minimaal 60 dagen ontwormen.
Moet ik dan toch weer verder met de aarde of straks weer 3 weken geven?
Sorry dat het antwoorden wat langer duurde. Normaal krijg ik een melding als er een nieuwe reactie is en die kreeg ik nu pas
Ik heb bij de honden en de kat geen verschil gezien qua verwerking van het bot. Het kwam er goed verteerd uit dus geen onverteerde stukjes ofzo.
Ik heb het 3 weken gegeven en zeno heeft geen last meer van zijn achterste ( hij begon met sleetje rijden ).
Sorry dat het antwoorden wat langer duurde. Normaal krijg ik een melding als er een nieuwe reactie is en die kreeg ik nu pas
-
Annemarie Rijnveld
- 5-sterren

Mijn honden en katten ook geen enkel verteringsprobleem gezien, hoor..Yuma heeft het 90 dagen gebruikt, zij had Giardia...de katten heb ik het 60 dagen gegeven, ter ontworming. Je mag de kuur herhalen...renate1985 schreef:De diameenaarde die ik heb is grijzig van kleur.