pijnklachten achterpoot en lage rug

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: advies/ervaring gevraagd behandeling pijnklachten achterpoot en lage rug

chandho
2-sterren
2-sterren

Bericht door chandho »

ok, veel succes.
Ik geef je nog de link van huisdierendokter, die heeft een goed alternatief voor prednison.: www.huisdierendokter.nl Al veel goede resultaten verkregen bij mijn katten, zeker aan te raden. De moeite om es door te nemen.
Ter info, bij primeval kon mijn hond na een tijdje zonder zijn ontstekingsremmers.

groetjes
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Parelridder »

Een paar wkn. geleden strekte Daantje even haar achterpoten recht naar achteren. Mijn moeder was hier en samen keken we met ingehouden adem naar deze houding. Maar ze lag nog maar nét zo of ze trok de linker achterpoot al weer in buiging ("au") dus het moment van vlag-uit was kort.
Vanmiddag zag ik het nogmaals: Daantje trok haar lijf op haar voorpoten in strekstand, zónder dat ze zich over een kussen sleepte en bleef met gestrekte achterpoten liggen. Mijn moeder kwam net binnen en ik deed verwoedde pogingen oogcontact te maken om haar middels 'seintjes' te attenderen op de houding. Het moet een kleine halve minuut geduurd hebben voor ik haar zonder woorden duidelijk wist te maken dat ze even naar Daan kijken moest en al die tijd lag ze nog zo! Mijn moeder keek net op tijd om het ook te zien en zo ver wij konden bekijken vanuit onze posities, lag ze echt volledig gestrekt. dat zal ook wel, want na die halve minuut draaide ze zich iets op haar zij, zodat ze links achter wat kon buigen. Het is maar heel kort, maar dat ze dit nu toch weer eventjes deed is een verbetering die we eerder nog niet bereikten!! Ontstaan toen ze een knal op haar rug kreeg van dokter Aharon, door anderen geinterpreteerd als voortkomend uit de rug, maar Maarten deelt mijn vermoeden dat de kracht op haar onderrug indirect en kracht op haar pootblessure was en de pijn bij gestrekt liggen dáár door veroorzaakt wordt.
Hoe dan ook, er lijkt verbetering in!! Langzaam en slechts een beetje, maar een verandering de goede kant lijkt ingezet!!!!! :circle:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:Een paar wkn. geleden strekte Daantje even haar achterpoten recht naar achteren. Mijn moeder was hier en samen keken we met ingehouden adem naar deze houding. Maar ze lag nog maar nét zo of ze trok de linker achterpoot al weer in buiging ("au") dus het moment van vlag-uit was kort.
Vanmiddag zag ik het nogmaals: Daantje trok haar lijf op haar voorpoten in strekstand, zónder dat ze zich over een kussen sleepte en bleef met gestrekte achterpoten liggen. Mijn moeder kwam net binnen en ik deed verwoedde pogingen oogcontact te maken om haar middels 'seintjes' te attenderen op de houding. Het moet een kleine halve minuut geduurd hebben voor ik haar zonder woorden duidelijk wist te maken dat ze even naar Daan kijken moest en al die tijd lag ze nog zo! Mijn moeder keek net op tijd om het ook te zien en zo ver wij konden bekijken vanuit onze posities, lag ze echt volledig gestrekt. dat zal ook wel, want na die halve minuut draaide ze zich iets op haar zij, zodat ze links achter wat kon buigen. Het is maar heel kort, maar dat ze dit nu toch weer eventjes deed is een verbetering die we eerder nog niet bereikten!! Ontstaan toen ze een knal op haar rug kreeg van dokter Aharon, door anderen geinterpreteerd als voortkomend uit de rug, maar Maarten deelt mijn vermoeden dat de kracht op haar onderrug indirect en kracht op haar pootblessure was en de pijn bij gestrekt liggen dáár door veroorzaakt wordt.
Hoe dan ook, er lijkt verbetering in!! Langzaam en slechts een beetje, maar een verandering de goede kant lijkt ingezet!!!!! :circle:
Kijk, daar zijn we blij mee!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ik heb afgelopen weekend besloten de rug-controle van deze week bij de fysiotherapeut/chiropractor af te zeggen. Juist op de rug is de prednison voorgeschreven. Het effect op de achterpoot is een onverwachte 'bijwerking'. Buiten dat prednison de ontsteking en dus pijn dempt en we m.i. dus niet kunnen vast stellen hoe het gaat, lijkt het mij (gevoelsmatig) goed voor het herstel om nu even niets te controleren of behandelen.
De ontspanning en afgenomen pijn die ze heeft bereikt middels de prednison koesteren lijkt mij op dit moment de meeste waarde hebben. Ik hoop dat het eerder al bereikte, in combinatie met het door de prednison bereikte haar lichaam nu in staat gaat stellen het herstel verder door te zetten.
Mijn gevoel heeft er gedurende de hele geschiedenis met poot en rug nooit naast gezeten, dus ik probeer (te leren) daarop veel meer te vertrouwen.

Bij dit (heel) spannende afbouwen van de prednison, hopende dat het daarmee bereikte resultaat op rug en poot blijft, vind ik het (té) eng om tegelijkertijd iets te gaan doen wat pijn of spanning kan triggeren.
De bewegelijkheid v/d rug is in de loop v/d maanden verbetert, maar niet hersteld. Naar links 'wiegen' blijft bovendien steeds minder goed dan naar rechts. Bij de laatste controles hebben de fysio en ik dat ingeschat als voortkomend uit spanning/weerstand vanuit angst voor pijn. Met de kennis van nu over de achterpoot, de recente bevestiging dat er idd al die tijd een blessure bij de knie zit, is mijn eerdere vermoeden bevestigd dat het 'heupwiegen' (t.b.v. het controleren van de bewegelijkheid van de lage rug) niet lekker is voor de poot. Het kan dus zo maar zijn dat de mindere bewegelijkheid v/d onderrug naar links, helemaal niet verklaard moet worden vanuit de rug, maar vanuit de achterpoot. Ook dat kan reden geweest zijn voor het 'schrap zetten' richting links tijdens het onderzoek.

Ik denk dat het weer normaal bewegen/belasten tijdens wandelen vanuit het weg nemen van pijn niet alleen herstel van de pezen/banden van de poot ten goede komt, maar óók het herstel van de rug. Niet alleen 'technisch', maar óók vanwege de invloed van pijn en beweging op het centraal zenuwstelsel. Mijn indruk (hoop, gevoel..) is dat ontspanning t.g.v. afname van pijn, in combinatie met normaal bewegen haar nu uit een circel kan halen.

Daantje laat gedurende de dag van alles zien waaruit ik logischerwijze vlot zou moeten kunnen opmerken als het achteruit gaat: tijdens gangwerk beoordeling, rekoefeningen en controle van spierspanning, als natuurlijk ook in de omgang met haar kameraadjes, het over grote speeltjes stappen, het zeulen en schudden met spullen... Ik ben er toe geneigd, als dat allemaal niet achteruit gaat, voorlopig even geen andere behandeling aan te gaan dan de door Maarten geadviseerde beweging, de rekoefeningen t.b.v. onderhoud van de spierlengte en gekozen herstel-ondersteunende voeding(supplementen). Niet uit gemak, maar omdat ik denk dat als ze na de pred-kuur niet terug valt, er een punt bereikt is waarop haar lijf het herstel weer oppakken kan.

Wat mee speelt is dat ik in die hele periode steeds mijn eigen gedachten ondergeschikt gemaakt heb aan wat deskundigen zeiden: beginnend bij de keuze om naar een orthomanueel dierenarts te gaan t.b.v. diagnosticering, gevolgd door het in mul zand vrij laten 10 dgn na de chiropractische behandeling van fysio Hoogma, chiropractische behandeling op de plek waar d.a. Aharon haar te grazen nam en waar Daantjes uitdrukking zichtbaar anders op was dan elders op de rug (dit is na de MRI gestopt, bleek dus idd beter daar niet te behandelen, heeft dáár ook nooit verbetering gebracht), de balansoefeningen waarop ik reactie in de achterpoot zag en die me om die reden niet goed leken maar wat uit de rug zou komen, de massage van de dij waarop met felle pijn gereageerd werd nabij de knie waar niets loos zou zijn, gevolgd door het na maanden lijnrust van max. 30 minuten per wandeling kort vrij laten in duingebied terwijl ze nog niet succesvol in tijd kon opbouwen, de MRI van de rug i.p.v. de poot...
Kortom, de hele geschiedenis bulkt van onderzoeken, behandelingen en adviezen waarvan ik de indruk had dat het niet verstandig kon zijn, en tóch heb ik als men vol hield dat ik dat toch écht moest doen dat (aanvankelijk/grotendeels) opgevolgd. Waarom zoek ik dan weer bevestiging middels controle bij een deskundige, als ik kennelijk zelf steeds (beter..) geweten heb waar ik het zoeken moet, al wist ik dan niet wát het was. En als ik n.a.v. de reacties van mijn maatje goed in schat wat verstandige belasting is, waarom neem ik dan het risico op nogmaals ander advies, in plaats van op basis van mijn eigen indrukken en gezond verstand op te gaan bouwen?
Het is wel een beetje makkelijker praten nu hoor, want ik heb natuurlijk nog wel overleg met Maarten en ik weet uit eerdere ervaringen dat hij een goede richtlijn zal kunnen geven als ik bijv. iets wil weten over het tempo waarin de beweging opgebouwd mag worden.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

:-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-* :-*

Gefeliciteerd!

Echt serieus, ik vind dit dus echt een overwinning van je!! En eindelijk begin je nu zelf Daantjes 'arts' te worden :-* ! (echt hoor, je bent je eigen dokter en dierenarts). En jij weet dan nu ook wanneer je wel echt een arts/behandelaar moet bezoeken. En wanneer niet. En ik geef je 2000% gelijk dat je die afspraak hebt afgebeld. Terecht.
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Ik heb er alle vertrouwen in dat jij zelf gelijk zal zien wanneer het minder goed zou gaan ;-)
En ja, het is enorm lastig om tegen deskundigen in te gaan aangezien zij ervoor hebben gestudeerd...
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Ontzettend bedankt voor jullie steun/vertrouwen. Doet echt ontzettend goed! :-*

Ze krijgt vandaag voor de 2e keer geen Prednison (we zitten in de stap van om-de-dag-een-kwart). Man, man, wat spannend! Dit duurt nog tot ca. de 20e. En als alles goed gaat daarna de laatste stap: stoppen..
Als dat allemaal goed blijft gaan, gaan we daarna voorzichtig het tempo van lopen een fractie verhogen. Het gaat haar makkelijker af, conditioneel. Ze lijkt nu eigenlijk lekkerder te lopen in een iets vlotter tempo, maar ik durf nu nog niet echt op te bouwen omdat áls de stijfheid dan terug keert het me dan niet duidelijk is of dat komt door de beweging of door de pred.
Echt heel fijn dat we ook in die maanden dat ze slechts een half uurtjes per wandeling mag en niet anders dan aangelijnd/rechtlijnig, nu dankzij die loopband tóch al wat kan opbouwen. Voor mij fijn, maar zeker ook voor haar!
Siberienne

Bericht door Siberienne »

Parelridder schreef:Ontzettend bedankt voor jullie steun/vertrouwen. Doet echt ontzettend goed! :-*

Ze krijgt vandaag voor de 2e keer geen Prednison (we zitten in de stap van om-de-dag-een-kwart). Man, man, wat spannend! Dit duurt nog tot ca. de 20e. En als alles goed gaat daarna de laatste stap: stoppen..
Als dat allemaal goed blijft gaan, gaan we daarna voorzichtig het tempo van lopen een fractie verhogen. Het gaat haar makkelijker af, conditioneel. Ze lijkt nu eigenlijk lekkerder te lopen in een iets vlotter tempo, maar ik durf nu nog niet echt op te bouwen omdat áls de stijfheid dan terug keert het me dan niet duidelijk is of dat komt door de beweging of door de pred.
Echt heel fijn dat we ook in die maanden dat ze slechts een half uurtjes per wandeling mag en niet anders dan aangelijnd/rechtlijnig, nu dankzij die loopband tóch al wat kan opbouwen. Voor mij fijn, maar zeker ook voor haar!
Top dat ze makkelijker beweegt en we duimen door voor een voorspoedig herstel verder, ook zonder de pred
chandho
2-sterren
2-sterren

Bericht door chandho »

Fantastisch nieuws. Duimen!
Parelridder
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Er is nog geen verandering in klachten, maar we zijn vanaf vrijdag zonder prednison en so far, so good :)
Het met de achterpoten gestrekt naar achteren liggen zonder kussen onder de buik (lees: lichte buiging in knie) heeft ze na die ene keer helaas niet meer gedaan.
Het lopen op de loopband gaat súper: heel langzaam bouwen we de snelheid ietsje op (op het moment dat dit comfortabeler lijkt te zijn) en en ook kan ze langer in laag tempo in kruisgang/draf. Die ontwikkelingen houd ik in het loopbandtopic bij, misschien ooit eens fijn als iemand anders dat in wil zetten voor revalidatie.
hamada
5-sterren
5-sterren

Bericht door hamada »

Klinkt erg goed!!!
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Dit klinkt goed. We duimen dat dit doorzet.
Pauline
5-sterren
5-sterren

Bericht door Pauline »

Ik hoop dat het de goede kant op blijft gaan!
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Parelridder schreef:Er is nog geen verandering in klachten, maar we zijn vanaf vrijdag zonder prednison en so far, so good :)
Het met de achterpoten gestrekt naar achteren liggen zonder kussen onder de buik (lees: lichte buiging in knie) heeft ze na die ene keer helaas niet meer gedaan.
Het lopen op de loopband gaat súper: heel langzaam bouwen we de snelheid ietsje op (op het moment dat dit comfortabeler lijkt te zijn) en en ook kan ze langer in laag tempo in kruisgang/draf. Die ontwikkelingen houd ik in het loopbandtopic bij, misschien ooit eens fijn als iemand anders dat in wil zetten voor revalidatie.
Hee, dit is mooi zeg! Zonder pred en ze loopt goed! Geweldige ontwikkeling!
dinky89
5-sterren
5-sterren

Bericht door dinky89 »

Klinkt goed zo zonder pred ;)

Plaats reactie